Nem szoktam ebbe belefolyni, de most meg kell tennem.
1. Nem zárnák be, személyforgalmat szüneteltetnének. A teherforgalom virágozni fog rajta hosszú évekig. És szerencsére a megélhetési problémákkal (nem) küszködő honfitársainkban van annyi jóérzés, hogy ha fényes a sínszál, nem lopják (annyira).
2. Szerintem tiltakozz úgy inkább, hogy felszállsz a lassabb, ritkábban járó vonatra, és azzal jutsz el Tatabányáig, minden nap, átszállással, plusz bevételhez juttatva a MÁV-START Zrt-t, aki ez által revideálni fogja elképzeléseit a szüneteltetésről. Illetve lehetőleg minél több lábatlanit vegyél rá, hogy tegyen ugyanígy, mert "egy fecske nem csinál nyarat."
3. Ha jól tudom, épp az a variáció körvonalazódik, hogy semmit nem fognak "bezárni", úgyhogy a közutat használók bosszantása helyett nézz meg egy jó filmet inkább.
Már épp elég kárt okozott magának a vasút a sok haszontalan sztrájkolgatással... (pontosabb megfogalmazásban: már épp elég kárt okoztak bizonyos erők a vasútnak a sok haszontalan sztrájkolgatással a vasúton...)
A tecsó van a legközelebb, de nemsokára nyílik a Penny is. Még közelebb van 30 méterrel. :)
Én igyekszem magyar terméket választani, de sok az egységsugarú ember. Na meg ha a Szarvasi Vas és Fémipari szövetkezet mintaboltjában lévő lámpa is kínai, akkor verjem szét a boltot? :(
Ezt most nem értem. Ha 2-3%-kal drágább lenne, akkor nem lenne drágább?
de legalább a gomakonzerven nem a Made in China felirat vigyorogna, a vajon nem a Made in Netherland a paprikán meg nem a Made in Marokko!
Visszatérve a vasutakra, gondolod, hogy a magyar gomba, a magyar vaj és a magyar paprika több belföldi szállítást generálna, ami éppen vasúton történne? A jelenlegi vasúti, rövid távolságú szállítások lehetőségei közepette egyébként a három termék közül csak kettőt kellene szállítani, ugyanis a paprikán és a vajon a gomba teljesen önszorgalomból, menetközben fejlődne ki.
"akkor én a magyar terméket választanám, mind a sok élelmiszeripari hulladékot!"
No, hát ne csak beszélj róla, tedd is! Amikor leveszed a polcról az árut, kezedben a döntés: elolvasod mi van a címkén és megveszed vagy másikat választasz. Keresd meg a lakóhelyedhez legközelebb lévő olyan boltot ahol magyar termékeket forgalmaznak. Vannak ilyenek szép számmal, s lesznek is. Nézz szét hol tudsz várásolni tejet, tojást, húst, kenyeret, "fokhagymát" :-))), stb. háztól, közvetlenül a termelőtől. A "tecsóba" meg ne tedd be a lábad. Nem kommandó kell, hanem gondolkodás.
Vicces vagy! Nem lenne drágább a termék, de legalább a gomakonzerven nem a Made in China felirat vigyorogna, a vajon nem a Made in Netherland a paprikán meg nem a Made in Marokko! Vagy ha nem sokkal drágább, akkor én a magyar terméket választanám, mind a sok élelmiszeripari hulladékot!
Pár év, és remélhetőleg az EU ezekre a felesleges szállításokra extrém adókat vet ki!
Abszurd: Jó, hollandia óceáni éghajlat, kevés a napsütés. Miért nem Észak-Afrikába vagy Spanyolországba viszik a tulipánokat? Csak azért, mert olcsó? Paradicsompüré: Nehogy már egy egyszerű pürésítést, amit Észak-Afrikai vendégmunkásokkal olcsón meg lehetne oldani, megérje kínában csinálni? Ez már meglehetősen abszurd. :(((
Kéne egy zöld kommandó, ahogyan ami legalább olyan hatékony, mint a 4 mancs, amelyik tönkretette a magyar libamájexportot, és az ilyen termékeket feltenné egy feketelistára! A nyugati fogyasztók már környezettudatosak, hogyha tudomást szereznek ilyen felháborító esetekről, akkor bojkottálják az adott termékeket!
A múltkor is a tecsóban kínai fokhagymát kaptam csak! Nemcsak szállítási költség van. A kínaiak fizetnek a munkáért, és nem pénzt kapnak, hogy ennyire olcsó? Vagy támogatják az exportot? (Ezt be kéne tiltani!) Vagy miért éri meg onnan behozni?
Egyetértek, a múltkor is visszarohantam a boltba, kezemben a blokkal, hogy mit képzelnek az áraikkal, tessék legalább 2-3%-kal drágábban adni mindent. Az akciókról már nem is beszélve!
Ja igen, így kéne, de sajnos egyre kevesebb helyre vezetnek már sínek. A vasút területi visszaszorulása napjainkban is folyamatos (egyre kevesebb rakodási hely van = állomásfelszedések, iparvágányfelszedések. Nem csak mellékvonalakon)
OFF "A légi szállítás indul neki legelőbb, a közúti és főleg a tengeri fuvarozók meg várnak a sorukra. A legjobb esetben is csak három-négy év múlva térhet vissza a globális válság előtti színvonalra a szállítmányozási ipar forgalma.
A Spanyolországban leszedett paradicsomból Kínában csinálnak pürét, majd visszahozzák Európába, a holland tulipánokat pedig Új-Zélandon napoztatják, mielőtt Európában cserepestül eladják őket. Az áruk már-már logikátlannak tűnő mozgásának hátterében az áll, hogy néhány hónap alatt jelenősen csökkentek a fuvarozási díjak, a tengeri tarifák néhány esetben ötödükre zuhantak. ..." http://hvg.hu/hvgfriss/2009.41/200941_FuVARPIAC_KRIZIS_IDEJEN_Teher_alatt.aspx
A vasútról nincs is szó benne, úgy tűnik nem nagyon rúgnak labdába.
Sajnos a messziről ideszállított és a helyben előállított termékek ára között nem 2-3% a különbség. Attól mert nem éri meg ideszállítani valamit a magasabb költségek miatt, még nem okvetlenül következik, hogy a helyben előállított terméket veszik meg.
Minél magasabb a szállítási költség, ami jelenleg tetszőleges távolságra nézve is a nevetséges 1% alatt van a legtöbb terméknél, azaz ha duplája lenne, akkor sem sok termék drágulna jelentősebb mértékben. (2-3%-nál többet) De ha drágulna is, az kifejezetten jó lenne, mert nem érné meg ideszállítani messziről a termékeket, így a helyi gazdaság erősödne, mert versenyképesebbé válna.
Szia! Szeretnék kérdezni valamit. Te tiszalöki vagy? Mert ugy látom elég részletesen beszámoltál a környékről. Azt irtad,senkit nem érdekel,engem igen. Szivesen venném ha irnál még egy pár dolgot. Amit előre is megköszönök.
Micsoda viták mennek itt, kérem...:)
No majd én megmondom a frankót: párhuzamosságot akarnak itt a nagy tudású vezetők elkerülni. Hát akkor a legésszerűbb az lenne: hogy ahol sínek vannak, ott vonat fog járni, ahová nem vezetnek sínek, ott meg a busz. Pont.
Igen, igazad van, a virágföld továbbító vállalkozás valóban olyan kicsiben, mint egy amerikai, ausztrál vagy orosz bánya - feldolgozóüzem (bánya - erőmű) vasút. És ez a "kicsiben" még mindig elég nagy ahhoz, hogy ne legyen sok értelme közúti eszközökkel kiváltani.
Meg ugye egy tehervonat lehet jó hosszú is itt valaki bei s lineklt egy videót, ahol több km hosszú vonat robogott át a sivatagon.
Szigetüzemben, bizonyos árufajtákra (jellemzően bányatermékekre) működhet a dolog, és itt a vasútnak nincs ellenfele. Magyarországon azonban jelenleg kevés az esély a bánya - kikötő vagy bánya - feldolgozóüzem típusú, specializált vasútvonalak kialakításának, azon egyszerű oknál fogva, hogy se milliárd tonnás, gazdaságosan kitermelhető és gazdaságosan eladható nyersanyag nincs, se kikötő.
A Honfoglaló játékban kaptam pár hete azt a kérdést, hogy egy kétvágányú vasúti pálya hány sávos autópályának felel meg? A válasz pedig valahol 80 körül volt.
A választ összeállító ismertette a számítás módját?
Miért is ne lehetne pl. államilag támogatni a vasúti teherszállítást?
Lehetne. Ha teszem azt, 20-30%-ot csökkennek a vasúti teherfuvarozás árai, a fuvaroztatók egy része ráharap. (Nem mind, ugyanis továbbra is akad egy csomó, akiknek ez automatikusan kétszeri átrakást és döbbenetes időnövekedést okozna, amely mellett még ingyen sem éri meg.) A 20-30%-os csökkentés bevételkiesést jelent majd a cargo cégnek, aminek hatására ő természetesen automatikusan kéri a kompenzációt. Ha ez állami kezeken áramlik keresztül, vedd figyelembe az állami szervezetek működési hatásfokát. Azaz a 20-30%-ból lazán lesz 30-40% a végére, vagy több. A különbözet adók formájában tud bejönni, pl. megnövekszik az ÁFA, aminek hatására a kiskereskedelmi árak is megnövekszenek. Vajon ennek mindenki örülni fog, csak azért, mert - állítólag - cserébe iszonyúan megvédjük a környezetet? Nos, ekkora fokú környezettudatosságot ne várj el emberektől, akik a (nyakló nélkül felvett) hiteleiket sem képesek fizetni.
A közúti áruszállítást pedig nem kéne támogatni sőt emelni kéne rendesen az útdíjakat.
Ez (útdíjemelés) részben be fog következni, részben pedig, ha nekiállsz össze-vissza útdíjat emelni, ismétcsak a termékek kiskereskedelmi ára növekszik meg.
Annyi mindenesetre biztos, hogy a vasút kevésbé szennyezi a környezetet mint a kamionok. Meg ugye egy tehervonat lehet jó hosszú is itt valaki bei s lineklt egy videót, ahol több km hosszú vonat robogott át a sivatagon. Hány kamionnyi árut tud elvinni egy mozdony? 20-at? 30-at? többet?
A Honfoglaló játékban kaptam pár hete azt a kérdést, hogy egy kétvágányú vasúti pálya hány sávos autópályának felel meg? A válasz pedig valahol 80 körül volt. A vasút zajszennyezése is kevesebb a helyigénye is az autópályához képest.
Még ha drágább is mint a közút akkor is szerintem a vasutat kéne előtérbe helyezni, ahol van környezetvédelmi okokból. A busznak pedig ott a szerepe, hogy ráhordjon meg elhordjon a vasútról meg a vasútra. Mégse lehet mindenhová síneket lerakni, de ahol már van ott használni kéne. Környezetvédelmi okokból. Miért is ne lehetne pl. államilag támogatni a vasúti teherszállítást? Állami támogatással pedig meg is érné még pár kocsinyi árut is inkább vasúton vinni, már amit lehet. Az nyilván nem megy, hogy a sarki vegyesboltba is vonat vigye az élelmiszer,t mert ugye az romlandó, de ami nem az, azt nyugodtan vihetné vonat is. A közúti áruszállítást pedig nem kéne támogatni sőt emelni kéne rendesen az útdíjakat. A kamionok teszik tönkre a közutakat és nem sokat fizetnek érte. Egy külföldi kamion simán átmehet az országon anélkül, hogy akár egy fillért is itt elköltene az útdíjon kívül. Megtankol odakint, mert szinte mindenhol olcsóbb az üzemanyag mint nálunk és átpöfög az országon rongálva az utakat és szennyezve a környezetet és fizet némi zsebpénzt úthasználatért.
Az is meglehet, hogy egyeseknek it igaza van mikor azt mondják ,hogy vasúton szállítani drága és nem éri meg, meg, hogy elavult dolog és jobb közúton, de akkor is szerintem ezen változtatni kéne, legalább ott ahol van vasút szorgalmazni kéne, hogy amit csak lehet átterelni arra és inkább vasúton vigyék az árut, mert a közutakat ellepik kamionok, ami senkinek sem jó. Az utat rongálják, nem lehet tőlük haladni, balesetveszélyes a megnövekedett forgalom.
Ha máról holnapra hirtelen visszaállna a 20 évvel ezelőtti közúthálózat, nem mondanád azt hogy 20 éves elmaradásban vagyunk?
Nem. Ez az állapot valahogy visszahatna a gazdaságra, és cselekvésre kényszerítene embereket. Valószínűleg nem pont ugyanúgy és nem pont ugyanoda jutna vissza (nem jó szó a "vissza", helyette jobb az "el") a gazdaság, persze ezt kipróbálni nehéz lenne, hiszen párhuzamos világokat kellene felállítanunk.
A közútfejlesztők rendre hatalmasakat álmodnak és össze is jön.
A fennálló állapot egyenes következménye.
Ha azt mondod, hogy a vasúthálózatunknak nincsenek hiányosságai
Hiányosság az, ami az elképzeléseimhez képest másképp működik, és hiányosság az, ami a gazdasági élet aktív szereplőit a tevékenységükben gátolja. Melyik a kettő közül a "hiányosságabb"? Első blikkre valószínűleg a második. Csakhogy valamilyen szinten mindenki a gazdasági élet aktív szereplője, azaz valamekkora mértékben az első ugyanaz, mint a második. Ugyanakkor: ismétcsak lásd a 32944-est. Vagyis, ha valamit tényleg szeretnél, cselekedj. Ha nem cselekszel, akkor mégsem zavar annyira.
"Ha máról holnapra hirtelen visszaállna a 20 évvel ezelőtti közúthálózat, nem mondanád azt hogy 20 éves elmaradásban vagyunk?"
Nem mondanám. Hanem azt mondanám, hogy hála Istennek! Csak azon törném a fejem, hová tegyük azt a rohadt sok aszfalttörmeléket, ami az útfelszedésből keletkezett. :D