Bp.XXI.ker. Csepel, főút,lámpa alatt. Nagyon kellett nekik egy ilyen gép,mert a helyszinelő egy másik talicskától jött hozzám. Az is olajos,3 hónapos,ezüst.
Belekotyogok, bar mar csak rem kepeim vannak errol... Te magad megadtad a valaszt a kerdesed egy reszere... A feluletre hato ero es a felulet nagysaga hatarozza meg a tapadast, egy szuper konnyu, de baromi eros autonal csak a felulet nagysaga novelheto, a suly a verseny sportban ellenseg...
A teli guminal anno voltak akik a szeles gumikat preferaltak, pont a tapadas nagysaga miatt, de pl. havas uton a ho szettaposasa keskenyebb gumikkal egyszerubb, marmint nem meteres horol beszelve... es ujra elojon, hogy a tapadast hogyan noveljuk, csokkentsuk a feluletet es no a feluletre hato ero, vagy noveljuk a feluletet (persze esszeru hatarok kozt ertve, ertsd valtomereteknel)
Tudomanyosan nem tudok hozzaszolni, de nekem a teli gumi dolog olyan ki-mit szeret stilusu vitanak tunik a szaksajtoban is...
Száraz út: itt ugye elvileg minél nagyobb a futófelület, annál jobb, hiszen annál jobb a tapadás. Persze bizonyos határokon belül, mert egy idő után már a menetteljesítmény rovására megy, visszafogja az autót.
Vizes út: elvben már itt is jó lenne a minél keskenyebb gumi, mert minél szélesebb, annál könnyebben "úszik fel" a vízrétegre (ezt hívják aquaplaning-nek). Viszont keskeny gumival romlik a kanyarstabilitás. Ennek ellensúlyozására találták ki a széles, hosszanti barázdás gumikat, ami kinyomja a vizet a gumik alól.
Hó: tulajdonképpen tényleg mint a víz, annyi különbséggel, hogy szilárd. Tehát nem fogja kinyomni maga alól még a barázdás gumi sem. Így marad a másik verzió, a keskenyebb gumi. Kisebb felület > nagyobb nyomás négyzetcentiméterenként > jobb tapadás. Persze a kanyarstabilitás a béka feneke alatt a széles gumihoz képest.
A téligumi másik trükkje, hogy sokkal lágyabb, mint a nyári, így jobban tapad hideg úton. (Nyáron viszont szinte "folyik") Nem véletlenül ajánlják, hogy 7 fok alatt száraz úton is téligumival járjon az ember. Nyáron csak azért nem érdemes, mert kár eljárni egy garnitúra gumit a nyári hónapokban.
Asszem ide a sima iskolás fizikaóra nem elég, mert ott nincs olyan a surlodásról tanultakban, hogy mi van akkor, ha az út érdes felülete belenyomódik a gumiba és valami kis horgonyok módján működik.
Azért kis hazánkban ha összeszámoljátok a havas napok számát, akkor nem lesz valami hatalmas az eredmény, szóval a téligumi azért kell, mert le kell küzdenünk a tundrát. :)
Alaphelyzet a száraz vagy nedves aszfalt hidegben, erre kell téli gumit választani.
Ok, ok, havat nem, de vizet igen. A hó egy speciális esete a csúszós útnak. Az F1-ben esőkor nem keskenyebb gumit használnak, hanem bordázottat, hogy kinyomja a vizet az abroncs. Egyébként értem én, hogy nyilván a tapadó felület nagysága egyrészt, másrészt a felületre ható erő az ami meghatározza a tapadást. Azt is értem, hogy ez a két dolog egymás ellen dolgozik: hahogy növelem a felületet akkor csökenni kezd az erő. Valahol várhatóan van egy optimális választás, na ezt kéne ismerni, igazából erre vonatkozik a sok ostoba kérdésem.
Dehát ezek szerint csak tapasztalati tudás van, tudományos nincs eleddig.
Hát igen, én magam is síelek és értem ezt a dolgot a hóval és a csúszással.
De akkor az forma 1-en mi a ménkűnek vannak méter széles gumik? Nem hiszem, hogy hülyeségből, inkább a nagy felület miatt... Tudna valaki tudományos magyarázatot?
Még a végén be kell gépelnem, és nem tudom beilleszteni?
2 éves gyártói garancia a Renault-nál 2003. március 4. - 14:24 2003. március 1-jétől a Renault a magyar piacon is bevezeti a 2 éves gyártói garanciát, kilométer-korlátozás nélkül a teljes modellválasztékára. Ezzel a Vel Satis, az Avantime és az Espace IV modelleknél már alkalmazott 2 éves garancia, minden 2003. március 1-je után átadott személygépkocsira és kishaszonjárműre érvényes lesz, míg az Új Mégane teljes modellkínálatára, az átadás időpontjának figyelembe vétele nélkül vonatkozik majd. Tehát a 12 év átrozsdásodás-elleni - a Master esetében 6 év -, a 3 év fényezési garancia, valamint a 10 év Assistance 10+ szolgáltatás mellé mostantól minden Renault-modell esetében 2 év gyártói garancia is társul.
Tudom, hogy korábban szó volt már a garanciáról, csak azért hozom elő mégegyszer, mert a szervizben azt mondták, hogy csak 1 évig van teljes körű garancia a kocsira, hiába hirdeti, hogy 2 év. Lehet, hogy a "gyártói garancia" mást takar?
Azért az talán jelenthet némi kapaszkodót, hogy a törvény alapján a közútkezelő a megrongálódást köteles HALADÉKTALANUL kijavítani. Az nem elfogadható, hogy hónapokra kiteszik a 30-as táblát, és nem csinálnak semmit. Ez csak a felelősség lerázása.
Igen, ez magyar specialitás :))) Amúgy egy időben törzshelyük volt az az emelkedő, ahol most bővítik az utat 2x2 sávra. Lent már 60-as tábla, ők meg a domb tetején mértek lézerrel. Mire odaértél, a csekk már ki volt töltve, a tinta megszáradt, ők meg röhögnek :)
Az M5-ösön az egyetlen rizikófaktor egy fehér Astra, de azt messziről kiszúrom (kivéve amikor nem, a múltkor 90 helyett 120-szal sikerül mögé érkezni, mázli, hogy hátra csak kamera van és nem mér :)) Utána csak Ceglédnél kell figyelni a fehér Suzukit, amivel a Cegléd tábla és a MOL kút közé szoktak állni. Utána már csak Szolnokon lehet gubanc :))
...ja és a 60-as táblák tényleg hülyeségnek vannak csak kitéve, jellemző a Monor és Monorierdő közötti szakasz, ahol van olyan, hogy ki van téve a feloldó tábla, mögé pedig kb 5 méterrel betették az újabb 60-ast.....:-)))
Más kérdés, hogy most hétvégén is volt olyan szakasz Pilis után Cegléd felé, ahol 120-asl ment a sor a 60-as táblánál és sorban előztek meg minket.....úgy nézett ki ott a 4-es, mintha egy kétsávos egyirányú út lenne.....
Én elég sűrűn szoktam a 4-esen járkálni Bp-Cegléd távon, de eddig csak kb 2-szer láttam traffipaxot, mindkétszer a Pilis és Cegléd közötti szakaszon, ahol elkerüli Albertirsát és Ceglédbercelt.
Na, meg egyszer szedtek ki ellenőrzésre Monorierdőnél (jogsi, forgalmi - viszlát!).
Valami olyesmi lehet az ok, hogy a keskenyebb jobban tapad, mert annál 1 egységnyi felületre nagyobb súly jut. Itt egy laikus hasonlat: a sífutók keskeny lécet használnak (az a cél, hogy el tudjanak rugaszkoni a hótól, tudjanak futni), a többi pedig mint pl a síugrók viszont széleset használnak (ott az a cél, hogy minél könnyebben csússzon).
Az is botrányos, hogy a 4-es út végig van szórva 60-as táblával, és Szolnokig 3-5 traffipax-szal találkozhatnék (Monor - lézer, Cegléd - lézer, Szolnok - radar, a két megyének még két lézere van)
Szóval ha nem kerülnék, akkor hivatalból 60-nal száz év alatt érnék oda...
A "hivatalos" vélemény a táblákkal kapcsolatban: egy önkormányzati körökben járatos havertól megkérdeztem, hogy nem csuklik-e gyakran amiatt, hogy 30-as táblát raktak ki Szentendrénél. Elmagyarázta: "Nézd, egy tábla 30 ezer forint. az út javítása 300 ezer. Szerinted melyiket választják?"
Magyarázat nuku :) Nálam is csak az információ van meg, az eddigi tapasztalatok alapján szerintem csak márkát váltok majd, méretet nem. Már ha elkopik addigra :)
(Téliből a Nokian-t ajánlgatják. Nyáriban állítólag tragikus, de valószínűleg a télről és a hidegről a finnek tudnak valamit, mert a téli verzió nagyon tuti :))
Azt kell tudni, hogy ha kint van a tábla, akkor buktad a kártérítést. Magyarországon ez annyit jelent, hogy a tábla hatálya alatt az út bármilyen minőségű lehet.
Köszönöm a kimerítő :) választ, már csak egyetlen kérdésem lenne: miért jobb a vékonyabb (keskenyebb) gumi télen? Ha nagyobb felületen érintkezik az abroncs az úttal az nem jelenti azt, hogy nehezebben csúszik meg? Bár a kisebb felület meg nagyobb erővel nyomódik az útra...
Gyári GY GT2 gumival 150-ig simán siklik, a kormány egyáltalán nem ráz. (Lehet, hogy felette is, csak még nem próbáltam.) Lehet, hogy az újabb kocsiknál rájöttek mi okozta a régebbiek rázását? Ugyanis Dohonyiz és Biovadász kocsija az enyémmel kb. egykorú és nekik sem ráz.
Nyugi, szerelni én sem tudok :)) Illetve a dologhoz sem értek :) (Ugye ez most megvigasztalt? :D)
A lényegre térve:
- a váltóméret az a gumiméret, ami az eredeti gumi átmérőjét és/vagy szélességét megváltoztatva a km. óra nem fog csalni, stb. Elvileg egy drasztikus méretváltoztatás terheli a futóművet és esetleg további átalakítást igényel, ha pl. belelóg a karosszériába.
- a váltóméret előnyei:
--- stabilabb a kocsi
--- a kezelhetősége javul a gumi minőségétől függően
--- szvsz jobban néz ki :)
- a váltóméret hátrányai:
--- elvileg nő a fogyasztás, de tekintettel arra, hogy ez nem jelentős növelés, nem fogja befolyásolni különösebben
- A 185/60 R14-es méret szélesebb gumikat jelent, gyárilag az 1.6-os Thaliakra kerül ez a gumiméret.
- Téli gumira jobb a gyári méret. A téli gumiból mindig a vékonyabb a jobb, de ezért véletlenül sem kell felrakni a 175-ös helyett egy 165-ös szélességűt :)
(Semperit Wintergrippel vidáman elpöfékelt mindenhol az autó)
- A felniből elég a gyári, ezt csak akkor kell cserélni, ha az átmérő változik (14" helyett 15") vagy ha a szélesség megkívánja (ez kb. 235-ös gumit jelent, de ezzel röhejesen nézne ki az autó, ráadásul kilóg a karosszériából, szóval ez a verzió nem életszerű :)))
Remélem tudtam segíteni, ha van kérdés, akkor e-mail, szívesen segítek, vagy tudom ajánlani a Gumikérdés, felnikérdés topicot, árajánlatot lehet kérni, tanácsot, ill. lehet kérdezni mindenfélét :)
Magánvélemény a szélesebb gumiról és a magasabb fogyasztásról: ha végiggondolom, hogy a régi gumival az M3-ason a kanyarban vissza kellett vennem 120-ra és utána rögtön jött az emelkedő és most vígan, gázelvétel nélkül esőben biztonságosan lehet menni, akkor szerintem így a fogyasztás eleve kedvezőbb, mert nem kell erőltetve gyorsítani az emelkedőn. Vagy rosszul gondolom? :)