Engem úgy tájékoztattak a szervizben, hogy ha én viszem be a kocsit (most nem az aksis esetről, hanem úgy általában, ha baj van), akkor a szerviz lehetőségeitől függ, adnak-e csereautót.
Ellenben, ha a Citroen Assistance viszi be (pl. traileren), akkor a csereautót nem a szerviz, hanem a CA állja, s olyankor kötelező is adniuk. Persze még akkor is tiltakozhatsz ellene... :-)
Nálam elindult a motor, nem kellett bikázni, de nagyon rövid idő múlva jött a figyelmeztetés, hogy azonnal állítsam le a motort. Ezért vitték tréleren. A Citroen Assistance intézte a szállítást, amennyire most tudom a szerződés alapján ez ingyenes lesz.
Holnap minden kiderül, majd beszámolok a fejleményekről. Egyébként rendesek voltak, mert kaptam egy szinte vadi új csereautót (Citroen C4, nem Picasso).
Még rá fogok kérdezni, de elképzelhetőnek tartom, hogy megállapítottak egy életkort, ami alatt hibának tekintik, fölötte meg már öregedésnek. Azért józan ésszel gondolkodva ezeknek az akkuknak az életkora kb. eddig tarthat (6 év).
Ja, még annyi történt a csere előtt, hogy a Citroen Assistance kijött a hívásomra (miszerint nem indul az autó), bebikázták a kocsit s így az a saját lábán ment be a szervizbe, elkerülve minden, a trélerezéssel megkockáztatható sérülést.
Hát ez nagyon érdekes, mármint, hogy ki fizeti az aksit. Nekem 5 éves garancia volt a kocsimra, s 4 elmúlt, amikor gariban kicserélték a lemerült akkumulátort.
Ma mentem volna valahova, erre nem indult. Elég furán adta elő. Elég sokáig ment az önindító, majd úgy járt a motor, mintha egyhengeres lenne, zakatolt, rázkódott. Gyorsan leállítottam. Aztán észrevettem, hogy a világítás automatán van, és a garázsban világít a tompított lámpa. Kikapcsoltam a világítást, ezt követően azonnal beindult a motor, úgy működött, mint máskor. gondoltam ennyi volt, ki tudja mi történt vele. Elindultam, de kb. 50 m után felugrott egy nagy vörös mező, hogy valamilyen baj van a hűtőrendszerrel, azonnal állítsam le a motort. Bejelentettem a szerviznek (hosszabbított garancia van rajta), küldtek egy trélert, és bevitték a szervizbe. Pár óra múlva hívtak, hogy egyrészt tönkrement az akkumulátor (6 éves lesz a kocsi decemberben), és még kábelszakadást is találtak a hőmérséklet szenzornál. El tudom képzelni, hogy az erős rángatózás idézhette elő a kábelszakadást, de ki tudja.
Bár elvileg teljes körű a garancia, azt mondják az akkura nem vonatkozik (a szerződésben konkrétan az nincs benne hogy az akkura nem vonatkozik a garancia, de van egy olyan mondat, amit ráhúzhatnak, vagyis a természetes öregedésre nem vonatkozik a szerződés), csak a többi hibára. Az akkut ki kell fizetnem, a többit nem. Ha minden jól megy holnap már mehetek is érte.
Tudom hogy ezzel a megjegyzéssel pár ember nem fog egyet érteni, de ha valaki műszaki ember, vagy érdekli a téma, vagy sokat olvas utána, az tudja hogy a start stop rendszer nem tesz jót a motornak! Csak is a kibocsátás miatt találták ki! Ezt csak azért írom hogy örülj neki hogy nem kell minden indításnál ki kapcsolni! Persze az aksit ki kell cserélni az fontos, de feláldozzák a motort a fogyasztás oltárán! A Szilva Tamás már fejleszti a kikapcsolható start stop rendszert, ha lejár a gari, megkeresem! A cégesen is évek óta kikapcsolom. És mielőtt valaki meg írná hogy a mérnökök jobban tudják bullshit dumát, ők tudják, de van sok alkatrész ami eladó!
Akkucserével kapcsolatban , miért írja a szervízkönyv az alábbit:
"amatrica azt jelzi, hogy gépkocsijában - ha Stop & Start funkcióval rendelkezik - különleges technológiával készült és speciális jellemzőkkel rendelkező, 12 voltos ólomtartalmú akkumulátor található, amelynek cseréjét vagy lekötését kizárólag a CITROËN hálózatban vagy egy szakszervizben szabad elvégeztetni."
Ugyanis nekem sem megy már a Start-Stop FAP alkalkamazás 70%-os akku szintet mutat.
Azért csak kikívánkozik belőlem: 3 Bar -> 2,5 Bar ez az eredeti nyomás 83,3%-a, azaz 16,7%-os a nyomáskülönbség.
A TPMS-nek az EU-s előírás szerint az eredeti (a TPMS inicializálásakormeglévő) nyomás 80% alá történő "csökkenésekor" kell jeleznie, azaz 3 Bar-os kezdeti nyomás esetén akkor, ha a "kiszámolt" nyomás 2,4 Bar alá esik.
"ECE R 64-es rendelet:
jeleznie kell, ha nagymértékű a levegővesztés: 10 perces periódus alatt 20%-os, vagy azt meghaladó nyomásesést érzékel,
figyelmeztetnie kell a járművezetőt, ha 60 percen keresztül fokozatosan csökken a gumiabroncs nyomása,
a rendszernek megbízhatóan kell működnie 40 km/h és a jármű végsebessége között."
Szóval még úgy is működött nálad a rendszer ahogy kell, de azért szar! :-)
Nem kívánok veled tovább a nyomáscsökkenés jelzésével kapcsolatban "beszélgetni", mert úgy látszik, képtelen vagy az értő olvasásra, s nem tűnik fel, hogy nem ellentétes véleményt fogalmazok meg veled szemben, hanem én is pont a rendszer gyengeségeiről írtam, azaz egyetértek veled. Szóval ez reménytelen.
A támadással kapcsolatban, amiről írtam s te nem érted, mire gondolok: " Amennyiben szerinted ez így oké, akkor részedre oké" - ez a nem kissé gunyoros megjegyzés részedről lehet, hogy neked oké, de nekem nem. Ez az, amit én "támadásnak" fogok fel. Ebben a mondatodban semmiféle - a nyomásméréssel kapcsolatos -tényt nem állapítottál meg. Azt hiszem, innentől ez a téma is reménytelen.
Támadó hangnemnek ítélni a tények hosszas felsorolását, nem tartozik különösebben a pozitív tulajdonságok közé. Különösebben nem tudok azzal mit kezdeni, mit gondolsz a tényekről, mennyire kívánsz velük vitatkozni, ha téged ez előrébb visz, próbálkozhatsz vele, nekem édesmindegy, csináld, ahogy akarod.
Csak egy újabb adalék: A jobb első gumba ma reggel pumpálva lett, a gumis hétfőn fog tudni foglalkozni vele. 2 hete lett minden kerék 3 barra pumpálva, a jobb elsőben ma reggelre már 2.5 bar nyomás volt. A tpms nem szólt, hogy baja lenne. Fel lett pumpálva, a tpms ekkor sem szólt. Ha ezzel még mindig "támadlak", akkor nem velem van a baj.
Már megbocsáss, de nem értem ezt az enyhén támadó hangnemet irányomba. Én éppen, hogy arról írtam, hogy ez egy igen egyszerű megoldás a nyomás csökkenésének az észrevételére. S példát is arra írtam, amikor szinte garantálható, hogy jó ideig nem észleli a nyomás (és áttételesen a kerék átmérőjének) csökkenését.
Védhettem is volna akár, mert nekem is erősített oldalfalú gumim van, s amikor munkából hazamenet egy szeget "benyalt" gumi, hamarabb jelzett, mintsem én észrevehettem volna a gumin a laposodást, így még időben megkereshettem a gumist aznap este, s nem reggel főtt volna a fejem a garázsban állva tökre leeresztett gumival, hogy mi a francot is csináljak.
De direkt nem írtam erről, mert nem védeni akartam ezt a technikai megoldást, pusztán csak egy lehetséges magyarázatot kívántam adni a másik módszerhez képest mutatott "tökéletlenségére".
Nem értem, mi ezzal a bajod...
Az aksi garis cseré-lehetőségének említésekor is csak a jószándék vezérelt, de már sajnálom, hogy egyáltalán szóba hoztam.
Pont azt, amit írtam. 1 bar eltérésnél még nem jelzett a rendszer, holott a kerék laposabb volt mint a többi, ebből kiindulva valószínű a forgási sebessége is több lehetett, mint a többinek. Amennyiben szerinted ez így oké, akkor részedre oké, de a valóságban ez már bőven túlmutat az elfogadható eltérésen, hiszen a törvényalkotók célja arra vonatkozólag, hogy valamikortól ez a rendszer kötelezően beépítendő az új autókba, nem hiszem, hogy csak erre vonatkozott volna. . A rendszer lényege az én nézőpontom és értelmezésem szerint az lenne, hogy már 0.2-0.3 bar eltérés esetén szóljon, akkor még egyrészt rápumpálással javítható az úttartás, fékezés egy esetleges lassú defekt esetén, vagy rápumpálva gumi- felni károsodás nélkül eljutsz az első benzinkútig, ott pumpálsz, és mész a gumishoz. Ha 1 barnál sem szól, csökken az esélyed, hogy időben cselekedj, ami egy pótkerék nélküli autóban azért nem várt kiadásokat, meglepetéseket is tud okozni. Mi más lenne a keréknyomás szenzorok és a tpms rendszer feladata? Jelezzen akkor, amikor még nem érezhető, hogy gond van a kormányzással.
Az abs szenzorok jele alapján minden kerék forgási sebességével km/h-ra tisztában van, tehát már 1 km/h eltérést is lát, a kormányszög jeladót szintén látja, tudja, mikor mész egyenesen, ennek ellenére 1 barral kisebb nyomással enged vidáman autózni. Ez így azt a minimumot teljesíti, ami szerint a szabálynak megfelelően van valami, ami a keréknyomás csökkenésre valahogy jelez. De itt a vége, ez használhatatlan.
Na ezért van ez kiszínezve, az egész, hogy ez megfelelően működik, csak rizsa, amit a marketing osztály csinált, nem a mérnökök munkáját dícséri a dolog. Ez így minimum a használhatatlan kategória.
Amúgy az autó már nem garis, elmúlt 5 éves is, az Exide EK700-as lenne a gyári megfelelője, de az szóba sem jöhet, nagyon nagy százalékban meghibásodós fajta, nincs kedvem másfél év múlva cserélni, mivel csak egy év garis, nem vacakolok ilyennel. A gyárit pedig amúgyis a varta / bosch gyártja, márkaszervizkben, és azon kívül is lehet venni gyárit és eurorepar matricás váltószámos akksit, gyanítom az előbbi lesz, a kocsi rendben működik azt a néhány apróságot nem figyelembe véve, amíg be nem jön a hideg, addig akarom megoldani ezt a kérdést.
Nekem 4 éves korában egyik napról a másikra csontra lemerült az aksi, s mivel még garis volt a kocsi, ezért tök ingyen kicserélték ugyanolyan "gyári", EXIDE típusú akkumulátorra.
A rendszer az ABS jeladó által küldött jelek gyakorisága alapján számolja ki a kerekek forgási sebességét, kerekenként külön-külön.
Ez egyszerűbb megoldás szemben a kerekekbe épített nyomásellenőrzőkkel. Egyszerűségéből adódóan könnyebben tévedhet, mert nem a nyomást figyeli, hanem egy másik fizikai adat változásából következtet arra.
Hétköznapi guminál a keréknyomás csökkenésével egyidejűleg (nem merném állítani, hogy lineárisan) a kerék oldalfala is összébb húzódik, összébb hajlik, azaz az oldalfal magassága csökken, s így a kerék átmérője is. A kisebb átmérő következményeként a kerék gyorsabban/többet forog adott sebességnél egyrészt önmaga felfújt állapotához képes is, meg a többi, normális keréknyomású és átmérőjű kerékhez képest is. Akármelyikhez is viszonyítja a csökkent nyomású kerék forgási sebességét a rendszer, a nyomás és ennek következtében az átmérő csökkenésével előbb-utóbb eljut addig a pontig, hogy jelezzen.
Ahogy írtad, XL-es, azaz megerősített oldalfalú gumit vettél. Ebben többek között pont az is a lényeg, hogy nyomáscsökkenés esetén is próbálja a gumi megtartani az oldalfalának magasságát, merevségét, ebből következően sokkal később, sokkal nagyobb nyomás-csökkenés esetén fog csak az oldalfal magassága is számottevő mértékben csökkenni, nem úgy, mint a hagyományos merevségű oldalfallal rendelkező gumik esetében.
Ilyen pofon egyszerű a magyarázat. És igen, emiatt tényleg kevésbé megbízható és szofisztikált ez a megoldás, viszont lényegesen olcsóbb is, mint a kerékbe szerelt nyomásellenőrzős módszerek.
EAT8 szépen kapcsol le és fel, észrevehetetlen a váltás. Ám ha hirtelen gyorsítani kell, túlságosan visszakapcsol, ami jobban pörgeti a motort, mint gyorsítaná az autót :/ ilykor kell kormányváltó felfelé fülével segíteni neki, különben bajba kerül az ember
Scenic-emben rpntelligens automata volt, ami elemezte, hogy mentem indítás óta, és úgy módosult a váltás karakterisztikája: ha tötymörögtem, hamarabb kapcsolt, ha száguldoztam,h huzatni.
A gyárit (az általad megadott számmal) szerintem nem szeretnéd, az előbb megnéztem a rendszerben: Br. 89952,- Ft. :-O
(70Ah / 760A indítóáram és AGM aksi)
Ha utángyártottat veszel, akkor AGM legyen és ezt az indítóáramot minimum tudja !!
Ma itthon az összes aksira általánosan/kötelezően egy év gari van. Ettől a gyártó/forgalmazó eltérhet felfelé ha akar, de sajnos nem nagyon akarnak, azaz nagyon kevés helyen adnak több garit rá. Ha találsz ilyet, érdemesebb ott vásárolni.
9678006180 a bent lévő száma, ezzel jött ki a gyárból 5 évvel ezelőtt, a start stop már egy ideje nem megy, (annak több más dolog kell, de egy fontos paraméter, hogy legalább 76% akksi töltöttség legyen, amit ezek szerint már nem tud, ha töltőre teszem, visszajön a start stop 5-6 indításig), és nem várnék tovább a cserével. Egyetlen jelöltre korlátozódott a választék, Varta 570901076 lesz belőle 44 ezerért, viszont 1 év gari van csak. A márkaszerviz mennyiért adhatja az akksit?
Azért ez az azonnal kicsit költői túlzás, a marketingosztály elég erősen kiszínezte a tervezők munkáját... Vettem a nyáron egy felniszettet, kapott a gép vadi új 225/50R17-es XL-es conti gumikat, minden szép és jó, viszont egyszer érzem, mint ha kicsit mászkálna a kocsi az úton. A jobb elsőben 1.5 bar volt, akkor szólt a gyári rendszer, hogy kevés.
Természetesen csere után indicializálva lett a keréknyomás, és azóta se jöttem rá, miért volt, mert felfújtam, és ugyanannyi hetek óta.
Más: volt már valakinek tapasztalata, vagy hallot valami rosszat az eat6-8-ról? (Tudom hogy elég új a nyolcas, 2017-ben jelent meg, azért kérdezem a hatot is.)
Az autó átvételekor azt mondták, hogy soha sem kell olajat cserélni benne, van aki esküszik a ciklikus cserére van aki nem. Ezért is gondoltam hogy hallott valaki valamit a témában?
Akinek a gyártó gyárilag nem építette be a direkt rendszert (nekem nem volt beépítve), annak a III. pont első verziója szerint működik az ellenőrzés. Vagyis indirekt módon.
"I. Mikortól kötelező a TPMS?
- Az EU-ban 2014. november 1. után forgalomba hozott új gyártású autók esetén kötelező széria tartozék a TPMS (tire-pressure monitoring system), magyarul az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.
III. Hogyan funkcionál a TPMS? Kétféle rendszert alkalmaznak a gyártók: - Az indirekt rendszer az adatokat az ABS szenzorból nyeri. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok. A rendszer csak menet közben működik, alacsony nyomás vagy defekt esetén figyelmeztet. - A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. A szenzorok jellemzően a szelepbe vannak beépítve.
IV. A TPMS rendelet Az ECE R 64-es rendelet részletesen leírja, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie a 2014 novemberétől kötelező rendszernek, és milyen esetekben kell figyelmeztetnie a jármű vezetőjét: - jeleznie kell, ha nagymértékű a levegővesztés: 10 perces periódus alatt 20%-os, vagy azt meghaladó nyomásesést érzékel, - figyelmeztetnie kell a járművezetőt, ha 60 percen keresztül fokozatosan csökken a gumiabroncs nyomása, - a rendszernek megbízhatóan kell működnie 40 km/h és a jármű végsebessége között. A rendelet csak az újonnan forgalomba helyezett járművekre vonatkozik. Utólagos beszerelést a törvény semmilyen formában nem ír elő. A TPMS járműbe kerülésével egy új visszajelző lámpa is helyet kapott a műszerfalon, ami abban az esetben világít, ha a keréknyomás nem megfelelő. Villogása esetén pedig, rendszerproblémát észlelt az ECU."
A 2066-os hozzászólásomban betett képen olvasható a keréknyomás ellenőrzés módja.
Akkor még egyszer:
"A rendszer menet közben folyamatosan ellenőrzi a négy kerékben uralkodó nyomást.
Összehasonlítja a keréksebességérzékelőktől származó információkat a megadott referenciaértékekkel, melyeket a gumiabroncsnyomás kiigazításakor, vagy kerékcserét követően minden alkalommal újra kell inicializálni. A rendszer azonnal figyelmezteti a vezetőt, amint egy vagy több kerékben nyomáscsökkenést érzékel."
Én is úgy tudom, hogy nincs bennük szenzor (a régi C4-ben még volt). Én úgy hallottam, hogy a kerék kerületének változását észleli valahogy a rendszer, de persze lehet, hogy mégse.