A döntést az építésről a psa esetében már 2002-ben,a kia esetében 2004-ben meghozták
Ne erőlködj, te is lyukra futottál, öreg!
Orbán már nem volt a porondon, amikor 2002 nyarán megkezdődtek a Csillag vezette tárgyalások a tatabányai telepítésre. A PSA szerződést végül 2003-ban írták alá a szlovákokkal. Csillagot egyebek mellett éppen azért rúgták valagba, mert meghiúsult ez a szerződés (ugyanúgy mint a KIA).
Tudtommal 3 autogyarto van Szlovakiaban.
Jól tudod: VW, PSA, KIA, s Orbánnak egyikhez sem volt semmi köze. A VW-t 91-ben, a másik kettőt a szlovák reformok beérése nyomán 2006-ban alapították. De fóbiás kollegánk nem bírta ki, hogy ne tegyen kísérletet egy cuppanós orbánozásra.
98-02 között tárgyaltuk végig (és iktatattuk a jogrendbe) az EU csatlakozást, a többi csatlakozó országban sem ekkor tombolt a legnagyobb reformlendület. 2001-ben egyébként recesszióba csúsztak a felvevő piacaink, Mo kivételével a régiós gazdaságok is 0 közeli növekedéssel zártak, nem ez volt a legjobb pillanat a reformokra. Nem mellékesen, ha egy struktúrát a megborulás veszélye nélkül, "összfrontos" javulás mellett lehet működtetni, akkor nem szorul vad rombolással járó reformokra, átgondolt, előkészített lépésekkel is lehet korszerűsíteni. Persze ha 100 nap alatt végleg megborítják, akkor nem.
Nálunk a Fidesz politikai haszonszerzésből megtorpedózott minden reformkisérlertet Ad 1: 2002 óta 0 azaz nulla reformkírélet került terítékre. Ad 2: a 2002 óta ellenzéki fidesznek nincsenek eszközei gazdasági reformok megakadályozására. Egy országot tönkrevágni persze tényleg történelmi bűn, köszönjük, Feri!
Tudtommal 3 autogyarto van Szlovakiaban. Masik dolog, hogy itt sorra irodnak az olyan magvas megallapitasok, hogy mennyi de mennyi befektetes ment inkabb Szlovakiaba, mint Magyarorszagra. Mintha a tobbi regios orszag nem is palyazott volna ezekre a befektetesekre?
Masreszrol a Hankook-ot talcan kaptatok Szlovakiatol, amikor ok kidobtak oket. Az Apollo Tyres is ugy kerult volna hozzatok, hogy az egyik szlovak helyszin kidobta oket.
Szoval ideje volna a: " Blohm und Voss is epitett volna a Sion hajogyarat oriastankereknek, ha Gy. vagy O. nem sajnalt volna 30 milliard fabatkat toluk" jellegu meseket hanyagolni.
Nem mellekesen az ilyen "nudli" zsebpenzeken kivul a tobb 100 millio euros befekteteseknel azert sok minden mast is figyelembe szoktak venni.
>>Szlovákiában 50-60km-enként vannak autógyárak,a Poszonyból Zsolnára tartó autópálya mellett,ilyen alapon nálunk 10-15 autógyár is lehetne,de nincs.
Szerinted most jó dolog, hogy Szlovákia ennyire kitett az autópiaci helyzetnek?
Nekem a KIA Sportage a kedvencem, ami mögül eltűnt a vásárlóerő, mert pont azt az alsó középosztályt célozza, akinek a BMW drága, de szeretne SUV-ot, de ahogy drágulni fog az üzemanyag és visszamerészkednek a piacra, majd 5 liter, vagy az alatti fogyasztású kisautót fognak vásárolni.
A német és más egyéb kormány most megsegíti ugyan az autóvásárlókat, hogy az új autók vételárának felét odaadja és ennek kapcsán fogy a Dacia Sanderó és megugrott az egyébként lanyha igény a KIA Sportagre is, de nem fog örökké tartani a dolog és csak arra jó a helyzet, hogy sokáig elhúzódjon a válság.
Autóiparban az az érdekes egyébként, hogy hol fogják gyártani a jövő gazdaságos gépeit és nem az, hogy a jelen szarait hol készítik.
Ezek a sajtóművelt gazdasági szakemberek nem feltétlenül a legjobb forrásai egy csomagnak. Orbántól meg nem is várnám, hogy saját csomagja legyen, de azt igen, hogy olyan emberekét hajtsa végre (ha netán lehetősége lesz rá), akik korszerűbb és mélyebb tudással rendelkeznek, mint a reformszövetség tagjai.
Nagy különbség, hogy az árfolyamkockázat Szlovákiában az EUR bevezetésnek köszönhetően jóval kisebb szerepet játszik a gazdasági szereplők döntéseiben, mint nálunk, hitelezés terén meg aranyéletük van. Sajnos annál már mélyebb a baj, hogy 30 nap alatt orvosolható legyen.
A nemlétező programhoz képest sem rossz.A reformszövetségben volt fideszes miniszterek is vannak,nem hiszem,hogy egy jogász végzettségű ember jobbat találna ki,mint a gazdasági szakemberek.
Van abban egy kevés igazság, amit mondasz: azért nem fogott padlót a GDP rögtön 2002 őszén, mert egy egészséges gazdaságot nem ilyen egyszerű tönkrevágni. A költségvetést, az állam pénzügyeit viszont azonnal tönkre lehet, amit a 100 napos programmal sikerült is megtenni. Azóta a gazdaság a közpénzügyek foglya.
Nekem nem igazán világos, hogy szerinted miért ".. és persze mindenekelőtt az Orbán", dehát tudhatom, hogy Neked mi jó? :) Én csupán annyit írtam, hogy a történet Orbánnál kezdődik (kiindulván abból, hogy a topic a miért? boncolgatására is hivatott) nem többet.
Te sem válaszoltál a kérdésemre, így hát megismétlem a saját, tavaly áprilisban adott válaszomat. Pedig rossz döntésnek látszik Amennyiben a szlovákok az autóipar felfutásából származó hasznot nem szórják szét a szélbe, hanem további befektetéseket alapoznak meg vele, nem lesz gondjuk, mire "ezt az iparágat éri valami". Mellesleg happoltak el már LCD-gyárat is Magyarországtól. A magyar kormánnyal az a baj, hogy túl sok mindent akar támogatni, így aztán semmire se jut érdemleges összeg. 1500 milliárd sokfelé osztva tényleg eltűnik "Mint a víz a homokon". Ismert ősi dilemma: sokan kapjanak keveset (hogy mindenki elégedett legyen, pedig nem lesz), vagy kevesen kapjanak sokat (nem jó hallgatni a kimaradottak hörögését).
Azt pedig ne akard elhitetni velen, hogy csak írsz a topicba!
Na ez szép válasz, akkor legalább tudjuk hogy rá sem lehet számítani, ő sem fogja meglépni a népszerűtlen lépéseket. Marad továbbra is populista politikus...
Nem feltétlenül mindegyiké. A szerződések jó néhányában szerepel a sok egyéb kötelezettség mellett, hogy a betelepülő cég munkaerőbázisára mások ne telepedjenek rá, tehát adott térségekben nem telepíthetsz le nem, hogy versenytársat, de még olyat sem, ami felverné a béreket.
Ezen a ponton lép be a stratégiai tervezés, tudod, hogy milyen adottságokkal rendelkezel a társadalmon belül és milyenekkel fogsz az infrastruktúra fejlődése révén rendelkezni és igyekszel olyanokat letelepíteni a kiválasztott helyszínekre amik szinergikus hatást fejtenek ki és elősegítik a dinamikus fejlődést.
Az autógyártás szerintem jó ideig halódni fog amíg az iparági szereplők egyike másika el nem vérzik, végül is nem muszáj lecserélni még a tíz éves verdát sem, elgurulni elgurul az is.
A most következő gazdasági fellendüléskor nagyon éles verseny lesz abban, hogy a jövő húzóágazatai hova települjenek. Települni pedig oda tudnak, amit még nem fedtek le az előző felmenet legvégén a csúcsra járatott fogyasztási igényeket kiszolgáló kapacitásokkal. A logika azt diktálná egyébként, hogy a csúcsra járatási kapacitásokat építsék le a fogyasztás visszaesésekor.
Ne félj te emiatt, mert a jövő héttől itt is bevezetik a régi autó-újautó csereprogramot, amelyet az állam 1000-2000 € al támogat. Nem is beszélve a németekről, ahol februárban 20% al nőttek a újautó eladások... AZ lehet hogy hosszú távon valamennyivel alacsonyabb lesz az autóértékesítés, de ez egy olyan ipar amely kiemelten fontos, nemcsak a gazdaságoknak hanem pl. nekem is mint magányszemély. Ugyanis szeretem az autókat és szeretnék a jövőben is autózni...
Esély sincs arra ,hogy amíg a jelenlegi politikus generáció ki nem hal,hogy utólérjük Szlovákiát.A jelenlegi kormány nem meri megtenni a szükséges lépéseket,a következő azt sem tudja mire van szükség:
"Az MTI kérdésére, hogy a Reformszövetség konkrét javaslatai mennyiben illeszkednek a Fidesz programjába, illetve a gazdaság újjáépítéséről szóló programba, Orbán Viktor azt mondta: "semennyiben"."
Igen csak azt ne felejtsd el,hogy a támogatás nagy része nyereségadó kedvezmény,ami elvész a multi számára,ha nem nyereséges,ami most könnyen előfordulhat.