Ez utóbbi felni ajánlható akár conan77-nek is, mert ugye Ő is említette, hogy nézeget alut :) Bár nem pont olyan, amit elképzelt, a MAM W2 Black polir kicsit más :)
"Volt szerencsém ma is egy vezetéstechnikai tréningre, most a Hungaroringen lévő pályán."
"Daty, berigazek2, kár, hogy nem láttátok. Az a csúszós felület a tréner szerint megfelelt kb a vizes macskakőnek, letaposott havas útnak, szóval bele lehet szaladni ilyen körülményekbe."
Mint említettem, volt egyszer egy jubileumi X. Fiat találkozó. Annak a Hungaroring adott helyet, és ott a tanpályán nagyon sokan próbálgathatták, mit tudnak. Nekem sajnos mint szervezésben, lebonyolításban résztvevőnek nem volt lehetőségem kipróbálni a pályát.
Volt szerencsém ma is egy vezetéstechnikai tréningre, most a Hungaroringen lévő pályán. Tanulságos volt. Újat semmit nem tanultam, gyakorolni tudtam, és látni a különbséget autó és autó között, de főleg gumi és gumi között.
8-an voltunk, vegyesvágott autókkal, C3 -tól valamilyen nagyobb Toyota-ig. A C3 kivételével minden autón ABS - a C3-mal egyébként egy hölgy volt, és örömmel láttam, hogy nem tért el vezetéstudása az átlagos férfiakétól.
Persze ő tisztában volt az ABS hiányával, és egyes gyakorlatokat emiatt jelentősen alacsonyabb sebességgel tudott csak teljesíteni.
Egy srác volt nyári gumival, neki gyakorlatilag esélye sem volt a feladatokat elvégezni a csúszós felületeken. Viszont biztos, hogy a legjobban ő élvezte a tréninget, akkorákat pörgöt, hogy csak na.
Egy példa: "Vészfékezés csúszós úton" gyakorlatban hasonló tempóról fékezve nekem 20 méter fékút, neki 60 (illetve több, de ott vége volt a csúszósnak és a normál aszfalt már hamar megfogta).
Az én autómon Barum gumi van, ami a teszteken általában(soha) nem a legjobb, de azért a mezőny első harmadában szokott lenni.
Daty, berigazek2, kár, hogy nem láttátok. Az a csúszós felület a tréner szerint megfelelt kb a vizes macskakőnek, letaposott havas útnak, szóval bele lehet szaladni ilyen körülményekbe.
Egy másik kocsi hasonló hosszúakat csúszott, Michelin téli gumival, de nem új volt a gumi, pár éves, és sokat futott - bár a profiljai még megvoltak. Vészfékezésre hasonlóan szr volt, mint a nyári, de a rántópados pörgetést azért egészen jól meg tudta csinálni (igaz, volt ESP is a kocsiban, és nem lehetett teljesen kikapcsolni). Ez gondolom sokat segített a sofőrnek.
De pl. a "csúszós pályán szlalomgyakorlat fékezés közben" időnként megcsinálhatatlan volt azzal a téli gumival is.
Szóval ilyen szempontból hasznos volt, bár én eddig is hittem abban, hogy ha valamin nem szabad spórolni, az a gumi, főleg a téli gumi.
(Hány embert ismertek, aki a 4 éves téli gumit tényleg lecseréli, 5-6 mm-es profillal? Mert én megtettem... és mielőtt megjegyeznétek, hogy ez drága: viszont nem vettem pl. alufelniket.)
Már rendszereztem a dolgokat, találtam aluban is olyan méretet amelyik egy milliméterrel tér el a mostanitól, csak épp 15-ös, meg van acélban is 15-ös pár, jó árban, most próbálok összesíteni, csak azért nehéz dönteni, mert acéllal már van 80-85%-os gumi is 30-ért, ugyanakkor annyiért gumi nélkül van alu is, de mivel még - legalábbis remélem - a tél messze van, addigra összejönne egy téli gumira való garnitúra is.
Összességében kb. 6-8 ganitúra esélyes, de ha eldőlt, teszek fel róla képeket!
Széles utat!
Daty
Ui: Acél, vagy alu - alu vagy acél, ez itt a kérdés!:-)
"Jó, hogy a gumiabroncsokra/felniátmérőre nem találnak ki egyedi méreteket"
Ezek szerint még nem akartál Fiat Seicento Sportingra gyári méretű gumit venni...165/55 R13 - nézz utána. Nem lesz nagy választék, meg nem is kisautó gumi áron kapsz ha kapsz.
"Valóban, a rece fice bum bum bum -ban vajh mit jelent a rece?"
Megpróbálom a magam modján értelmezni! De nem állok jót magamért! A rece értelmezése: Állítólag a mocsaras vidékeken élő népeknek a sajátos nádból készült fúvos hangszere, aminek a kis ficéje (érts: hang generáló berendezés) a tüdőből kiáramló erőteljes légáramlat hatására kelti a sajátságos brum-brum és bum hangot. A nádi hegedüs zenekaroknál a basszus és a dob kiváltására szolgál.
A mondat másik értelmezése az autók gumijára, szerintem:
Ha a fice-rének a téli gumiján a rece már túl kopott akkor jön a bum-bum-bum. Emiatt kel a fice-rének gondoskodni, hogy a recéje mindig a megfelelő legyen, mert akkor elkerülheti a bum-bum-ot!
Hát korán reggel én valahogy így tudtam értelmezni. De ha ezzel a két "állítással" (értelmezéssel) nem értesz /értetek/ egyet, szivesen vitatkozok, mert a képzelő erő nagyon erős késztetés.
Ne hasonlítsuk össze a 30 évvel ezelőtti télinek hívott erősen bütykös gumit a mostani lamellás gumikkal..... azok inkább sárra voltak valók. Ha azokra gondoltál egyáltalán a nagy recékkel - vagy a recének van egy másik jelentése is, amit én eddig nem ismertem :-)
Valóban, a rece fice bum bum bum -ban vajh mit jelent a rece?
Mielőtt elélveznénk a 6.4 literes országúti fogyasztástól, ezt azért a legtöbb hasonló méretű és teljesítményű autó tudja hozni a 90 alatti átlagsebességnél....Nem rossz, teljesen jó, de azért nem egy orgazmus. Később valószínűleg jobb lesz ilyen tempó esetén (ha kibírja a sofőr, hogy ne lépegessen oda....)
Elmegy a FIAT (meg a többi gyártó, aki ilyet csinál) a jó büdös francba, hogy nem kompatibilisak az olyan alkatrészek, mint a felni....monnyon le. Jó, hogy a gumiabroncsokra/felniátmérőre nem találnak ki egyedi méreteket, mint pl. 15.5 coll.
De ezt csak halkan mondogassuk, mert ha meghallja valamelyik, bevezeti....
Nono, azért ez nem ennyire egyszerű.... nem az a cél, hogy a gumi frankón belesüppedjen a hóba, hanem hogy vonó és fékezőerőt adjon át. Azt pedig a modern téligumikon a sok-sok lamella éle biztosítja. És a lamellák élei mikor tudnak nagyobb erőt átadni?
No mikor?
Ha hosszabbak, azaz a gumiabroncs esetén szélesebbek. Persze ha túl széles lenne, akkor a nyomás nagyon lecsökkenne és a lamellák nem tudnának kapaszkodni. Szóval egy kompromisszumos megoldás kell, és azt sem szabad elfeledni, hogy a mi körülményeink között az átlagos téli gumik kb a futásteljesítményük 1%-át teszik meg olyan hóban, amibe bele tudnak süllyedni, tehát frissen esett még le nem taposott hó lenne. Vagy még kevesebb, mint 1%.
Nagyjából az lehet az ökölszabály, hogy a téli gumi legyen az adott autótípushoz előírt legkeskenyebb gumi.
Oldalerőkre ugyanez vonatkozik, ha szélesebb a gumi, akkor több hosszirányú barázdát tudnak rajta kialakítani, amiknek az élei segítenek az oldalirányú tapadásban.
Öcsém Golf IV-eis tavaj elkezdett nyikorogni, de olyan színten, hogy azt mondta itt a vég, megy a háztól. Aztán beszéltünk a szerelővel, válasz Golf betegség, hát ez a halálom, amikor a szerelő bármílyen típusú autó hibára azt mondja, hogy betegség. Szerintem a betegség nem az autóban, hanem a szerelőben és a tulajban rejtőzik. Ennek örömére bevittem a volt cégem szervízműhelyébe és elkezdtem szétszedni az első és a hátsó futóművet, hogy minden gumival érintkező felületet/szilentete/ lekenjek. Mindez megtörténte után sem szünt meg a nyekenyóka hang. Na akkor menjünk bele még mélyebben és láss csodát meglett a "BETEGSÉG"oka. Az első stabilizátorrúdat rögzítő gumiban nyikorgott a tengyely, szilikon és zsírspray. Azota minden ok! Másik "betegség": Opel astra hátsó sárvédő peremek lerohadnak. Miért betegség? Megvettem az újat, lecseréltem, aztán lefényeztettem és innét jött a "doki", Unix trade és a nyilvántartásuk szerint "műagyag sárvédő szélesitő" 8000ft-ért. Ez magyarul műanyag doblemez, de ők igy tartják nyilván. Beleraktam, minden üreget kifújtam trafóolajjal és a mai napig sehol rozsda. Ezt csak azért írtam, hogy ne hagyjátok magatokat, szerintem minden hibát ki lehet javítani. Mészi
Bocsi de fogalmam sincs a méretéről, kalótyálni meg nem akarok. Így vettem ezekkel a felnikkel, a téli gumit meg vas felnivel vettem hozzá 100000 Ft-ért. És ha már rajta volt vagyok olyan kényelmes, vagy nemtörődöm -döntsd el - hogy nem néztem utána. Azt tudom, hogy nem akadályoz a kanyarokban, nem ér bele semmibe! És ez nekem elég. De felcsigáztatok! Lehet hogy utána nézek. Kiskabo.
Ha jól tudom: A Grande Punto kerekei azért nem jók a Lineára, mert a GP és az Opel Corsa padlólemeze elég közeli rokonságban vannak egymással és a GP futóműve kapott egy kis opeles beütést. Tehát a GP agymérete 4x100x56,5, míg a Linea agymérete 4x98x58,1.
A gondot nem a 4x100 <-> 4x98 okozza, mert azt ugye át lehet hidalni mozgókúpos csavar használatával, hanem a 56,5-es közérfurat okozza a gondot, ami nem megy fel az 58,1-es agyra (max. akkor, ha kiesztergálnak belőle, de szerintem az nem egyszerű és elég költséges dolog lehet.)
Egyébként lehet, hogy belebotlottál már Te is a vaterán, láttam, hogy érdeklődtél pár felni után :)
Azért, mert amikor kocsiból vizsgáztam, akkor lehetőségem lett volna a motorjogsira is, de én abban voltam, hogy nekem kocsim lesz és nem fogok motorozni. Aztán amikor Letenyén a határállomáson dolgoztam és nyáron jöttek a szebbnél szebb motorok, akkor megbolondultam és innét elindult a motoros láz. Levizsgáztam, megvettem az XV400-as choppert, aztán utánna kívántam volna egy kis adrenalin emelést és ekkor csatlakozott a sorba a 100Le /FZR/, aztán a motoros találkozókon megkívántam a kényelmet és a zenét menet közben is, ekkor Belgiumból megérkezett a GoldWing-om. Ezen minden a luxust képviseli/ fűtés, tempomat,fotelok háttámlával, beépített kompresszor, hogy tudjam elől és hátúl a lengéscsillapitást szabályozni, aztán a lényeg a HIFI/. A Quadok azok már csak habok a tortán, hogy az asszonypajtival a terepen is össze tudjuk kenni magunkat. Hát kb. ennyi. Mészi
Állitólag azért, mert a keskenyebbnél nagyobb a felületi nyomás és ez valamiért jobb hatással van, de ne kérdezd, hogy miért. Lényeg a felűleti nyomás, lehet, hogy ez jobban odateszi a téli mintázatot az útra. Mészi