Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
Schengen aktualitása miatt kikivánkozik belölem, hogy eddigi ausztriai repüléseim során közforgalmú (Graz) reptéren kivül füves klubrepülötéren is leszálltam. A menet tehát az volt, hogy pl. györi v. fertöszentmiklósi útlevélellenörzést követöen fpl-el a Tájékoztató a jelentöponton átadott az osztrák irányitásnak, aki közvetlenül a klubrepülötérre engedett, és közvetlen leszállás elött zárta a fpl-t. természetesen elözetesen a klubrepülötér leszállási engedélyét megkértem, aki egyben tájékoztatott a leszállást követöen kihivandó csendörség telefonszámáról. leszállást követöen felhivtam a csendörséget aki ellenörizte a személyi igazolványomat. Visszafelé ugyanez, és bár az osztrák elöirás szerint faxon kell feladni az fpl-t, de mivel a klubrepülötéren ez nem volt, elfogadta szóban, hazafelé ismét györi v. fertöszentmiklósi ill. sármelléki leszállás útiokmány ellenörzésére, majd haza.
Megjegyzem még, hogy természetesen angol fóniavizsgával (CPL keretén belül) rendelkezem.
Kis Falkém miatt alig várom, hogy a közbensö leszállást megtakaritsam, hiszen a lassúcska gép miatt minimum 1 óra kiesik, de volt, hogy elözetes plain-megjegyzés ellenére sokat kellett várni az okmányellenörzésre.
Igazságérzetem és a környezö EU országok gyakorlata azt sugallja nekem, hogy ennek holnaptól úgy kellene müködni, hogy pl. Gagyiszántó ideiglenes felszállóhelyröl való plainfeladást követöen az AIP-ban felsorolt határjelentöponton keresztül az osztrák tájékoztatóval folytatva leszállok Obergagyiacker ideiglenes leszállóhelyre és ugyanigy vissza. Az okmányellenörzések természetesen Schengen szellemében mindkét oldalon elmaradnak. A fónia, transzponder, biztositás, légügyi és személyi alkalmasság elöirásait természetesen fontosnak tartom, még eseti ellenörzést is természetesnek tartok, de nem az én idöm terhére hanem pl. a hatóság alkalmi reptérlátogatásai során.
Ezzel szemben kezdek ma olvasni valamit a Caa.hu-n Schengen kapcsán a közforgalmi repterekröl megvalami többnapos határidöröl de lehet hogy ezt légifuvarozóknak szánja, legalábbis nem választja el ettöl az egyéni repkedést.
Hangsúlyozom nekem a legjobbak a tapasztalataim a fenti repterekkel, de az idöproblémámon ez nem segit, hiszen a legtöbb esetben csomagológépeim garanciális hibaelháritására vagy tárgyalásra utazom idöpontra. nehogy úgy legyen mint az elsö hónapokban Schengen után Hegyeshalmon, hogy a határátkelötöl 10 méterre (nem KM) hazafelé ellenörizgettek nincs e a szervizautómban osztrák diszidens (szó szerint)
Na kiöntöttem félelmemet, érdekel nagyon véleményetek, a várható gyakorlat.
Na, ez flood lesz, mert berakom a Legnagyobb repülős élményem topikba is. Hiszen élmény volt, bár elég speciális.
Szóval ma a tájékoztató frekvencián megszólalt egy ember egy külföldi lajstromból külföldiül, hogy akkor ő most belépett az országba, és leszállna Egerben. Ehhez kellett némi ordibálás, mert valami elárvult helyen lehetett, alig hallották egymást a FIC-cel. Mikor kiderült, mi a szándéka, a szolgálatos igen udvariasan közölte vele, hogy előbb lenne szíves egy nemzetközi repülőtéren leszállni, erre a célra javasolja Debrecen vagy Ferihegy repülőtereket, a formaságokat elintézni, majd utána továbbfáradni Egerbe. Az embernek ez nem nyerte meg a tetszését, hosszas mondókábakezdett, melybe többször beleszőtte a Schengen szót. A riposzt erre március 29 (vagy 30?) szerepelt. A külhoni még megpróbálkozott egy deháteztmárakkorhogyannal, majd lógó orral megindult Ferihegy felé. (Ha megkérdezte volna az árát is, biztos háthelyzetben száll le.)
Ennyi a történet. Itt most valami értemeset kéne kérdezni, vagy mondani, de semmi ilyen nem jut eszembe.
Ha a pilóták alszanak is, a FIC biztosan nem. Hallom pár napja, hogy egy új frekvenciát próbálgatnak (a számot persze elfelejtettem). Mérik fel a térerőt, egyre-másra kérdezgetik a repülő Szőke Kapitányokat, hogy na, és Úrhidán hallod-e még?
Jó reggelt a hosszú téli álom után a pilóta hölgyeknek és uraknak! A forgalmon már érződik a tavasz (100 feletti nap is volt már). Ide is visszatértek?
Köszönet a FIC "A" "B" "C" "D" és "E" csoprt minden tagjának azért, hogy az önfeledt molylepke módjára repkedő pilótákat az idén is magas színvonalon igyekeztek terelgetni a megfelelő légi mederbe!
Köszönet a sok-sok rugalmasságért, amit munkátok során tanúsítottatok, még ha erre gyakran nem is miattunk, hanem a gépeket igénybevevő utasok, ejtőernyősök, stb, miatt volt szükség.
Remélem a jövőben is számíthatunk rátok, hiszen ahogy korábban többen is kifejtettük, a REPÜLÉS nagyrészt az F és a G osztályú légterekben történik. Az e fölöttit már inkább légiközlekedésnek neveznénk! :-)
Úgy tűnik nem vették észre egymást, vagy csak későn. A két UL rádiókapcsolatban állhatott egymással, mert láthatóan kötelékben, magasságot (kb500m) és irányt tartva haladtak. A vontatógép megjelenése a képaláírással szemben, nem tűnik szabályosnak. Azt írják, hogy néhány pillanattal előtte oldott le a vitorla - azt pedig magasabban szokták. A vontatógép a leoldás után valószínű molylepke üzemmódba kapcsolt, csak úgy keresztezhette az UL-ek útját alulról nagy varióval emelkedve.
Az UL valószínű azért nyitott mentőernyőt, mert sebességtartalék nélkül repült, pedig volt lenn jófajta földút, üres országút, ahova le lehetett volna siklani motor nélkül.
Az elkülönítésről még annyit, hogy ebben a magasságban elméletileg nincs. Gyakorlatilag talán mégis lehetséges. Engem legalábbis arra tanítottak a fertőszentmiklósi irányítók, hogy sárkánnyal lehetőleg ne repüljek 500m felett, ha van forgalom, mert ott jellemzően már a kisgépek repülnek. Ez a tanács számomra be is vált.
Kihasználva a topic-csendet, visszatérve egy korábbi témára, megjegyzem hogy a schengeni határ kérdés a levegőben engem is foglalkoztat, mint siklóernyőst (és ezzel biztos hogy nem vagyok egyedül, akár motor nélküli, akár segédmotoros az illető).
Ugye ernyős repülés esetében eddig sem volt kötelező leadni repülési tervet, illetve a leszállás helye szabadon megválasztható volt, bizonyos megkötések mellett természetesen. Eddig a légtérszabályokat betartva csak a határsávig lehetett repülni sajnos.
Örvendetes lenne az egész határsávot eltörölni úgy ahogy van, a határral együtt, most hogy már a földön is csak papiron van határ. Ha átmehetek gyalog, gördeszkával, rollerrel, kocsival, vonattal, hajóval, vagy búvárfelszerelésben a határon, mindenféle ellenőrzés nélkül, logikus lenne hogy ezt a levegőben is megtehetem:) (pláne egy olyan légijárművel aminek nincs bejelentési kötelezettsége hogy honnan repül és hová)
Az tényleg furán venné ki magát, hogy a határ előtt le kéne szállni, átgyalogolni, majd újra felszállni a másik oldalon - mert ugye ezt megtehetem most teljesen legálisan. Innentől kezdve felesleges lenne tiltani a határátlépést a levegőben siklóernyővel.
Tudom, ez nem kifejezetten siklórepülő topic, de egy légtérben repülünk, és minket is érintenek ezek a kérdések.
Akkor szerintem azt fogom csinálni, hogy a repülési terv leadásánál megkérdezem végig lehet-e repülni a 448-as hozzászólásomban leírt útvonalat. És akkor a vonal másik végén levő irányító szava lesz a döntő.
Szia! A FIC csak az R-1-et figyeli, a többi R légteret meg sem tudjuk jeleníteni, így a pilótákra hárul azok kikerülése! A földi "jóakarók" viszont előszeretettel telefonálnak fűnek-fának ha gépet látnak.
Szervusz! A gond az, hogy az R-légtereknek nincsen üzemidejük, folyamatosan aktívak, így nem lehet azt mondani, hogy működik vagy sem, ezért notamot sem kell kiadni a működéséről. Az R-légtereket igénybe lehet venni légijárművel, ha erre a hatóság (polgári) előzetesen engedélyt ad. Az R-1 -en kívül még eddig nem láttam más R légtérre kiadott engedélyt, igaz nem is nagyon igényeltek ilyet. Hogy az R-25 pontosan mi célból lett kijelölve, azt nem tudom, tény hogy elég szerencsétlen helyen van, már ami a Fahegy-Határhegy repüléseket illeti. A jogosulatlan igénybevételről pedig annyi, hogy a FIC csak az R-1-et "figyeli", a többi korlátozott légteret nem. Elvileg a pilóta felkészül az útra, és úgy tervezi a repülését, hogy ilyen légteret ne érintsen. Ha mégis, akkor addig nincsen gond, míg valaki a földről fel nem jelenti, ez a legritkább esetben a FIC, inkább valami helyi lakos, aki tudja hogy "védett" helyen lakik, és zavarja a motorzaj reggelizés közben.
Köszi. szerintem is ez a jó megközelítés. A dolog lehetséges és jó is az ötlet. Elméletileg a hatóságnak kellene kiadatni a NOTAM-ot. Megpróbálok tenni érte.
Igazából azt sem tudom pontosan, mi alapján indítják el az eljárást egy légtérsértésnél. A tájékoztató szolgálatot ellátó irányító előtt a displayen fel vannak rajzolva a korlátozott légterek határai, és ha az irányító éppen észreveszi, hogy valamelyik légijármű az egyiken belülre került, akkor ő kezdeményez(het) eljárást?
Mert ha így van, csak azt kéne kideríteni, hogy vajon az LHR25 fel van-e rajzolva a displayre? Tudtok ezzel kapcsolatban valamit?
Olyat lehet esetleg (hogy Gobe22 eredeti kérdésére is javasoljunk megoldást), hogy betelefonál az ember a FIC-hez, megmondja merre szeretne menni, és a FIC meg felvilágosítja, hogy "nem él" az R25? Tudom, hogy a rendeletben benne van, de gondolom ki lehet adni valami hivatalos infót (NOTAM?), hogy nem szükséges, ezért nem él. Lehet, hogy más miatt rossz a példa, de mintha Taszár légterével kapcsolatban lett volna régebben ilyen, hogy ott volt a légtér hivatalosan, de a FIC megmondta, hogy már nem működik.
Gobe22: olyat még akkor se mondj, ha mérges vagy, hogy egy tévedésből ottfelejtett fantomlégtér miatt növeljék meg az R1-et, mert úgy egyszerűbb a légtér szerkezet! :(
Lehet, hogy a dolog szívás, és ezt sajnálom, de ahogy parakacsa írta semmi összeesküvés nincs mögötte csak egy hiba, amelyet a jogalkotási rendszerünk nehézkessége miatt sajnos még nem sikerült kijavítani.
Jól van, akkor mégsem én kergültem meg. Köszi a kielégítő választ!
Ez azért kolosszális szívás, hiszen e szerint R1-et NEM LEHET normálisan megkerülni a nyugati határa mentén, mert az LHR25 és R1 közti luk nevetségesen miniatűr.
Ennyi erővel R1-et is kibővíthették volna úgy, hogy magába foglalja R25-öt és R1A-t
és úgy legalább tiszta lenne a helyzet. Nem tudom miért kell ezt is szarrábonyolítani, mint annyi mást ebben az országban.
Tehát akkor úgy érdemes a Dunakanyar felől elkerülni R1-et, hogy Szentendrénél elmenni nyugatnak, és Határhegyet, a bűvös R1A-t, meg Fahegyet nyugatra jó nagy kerülőt téve megkerülni, ha nem akarunk egy góbét felszúrni a légcsavarkúpra...