A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Akkoriban a Felvonálási tér szabad és ingyenes parkoló volt.
De a személyautók csak negyedig töltötték meg.
A kamionokat elüldözték onnan a rendőrök, de az IKARBUS (Jugoszláv cég) felfedezte a helyet és ugye közel volt Jugoszlávia budapesti nagykövetségéhez is.
Az, hogy "elvannak", az nem azt jelenti, hogy az utasnak jó. Nyilván nyugat felé, de valószínűleg már a legtöbb környező országban is tipikusan jobb az üzemeltetési kultúra, kelet felé pedig nem biztos, hogy fennakadnak ilyen apróságokon, hogy meleg van az utastérben. De németországban is utaztam már olyan közszolgáltatást végző cég buszain, amelyik melegebb időben rendszeresen puhára főzte az utasokat.
Ilyen alkalom többször is volt, hogy a Felvonulási téren sorakoztak a buszok? Ha csak egyszer volt ilyen, akkor azt pont láttam. 8-10 éves gyerek voltam, de emlékszem, hogy nagyanyámmal a ligetből hazafele elsétáltunk megnézni, hogy ezek milyen buszok, nagyanyám helyből Ikarusnak nézte, én meg csodálkoztam, hogy tök máshogy néznek ki, mint a mieink. :)
Ezt leírtam már párszor, de nem furcsa, hogy mindenhol elvannak kis nyitható ablakkal, vagy urambocsá nyitható ablak nélkül is, csak itt nem? És nem feltétlenül kell "nyugatra" menni, mert random hazai vállalkozók munkásszállításra használt tizenéves buszain se látok nagy nyitható ablakokat, ez Budapesten kívül szerintem legközelebb csak Kubában jellemző.
Annyiban igazat adok neked, hogy a klíma megbízható és erős működését csak az új buszoktól kell ebben a formában megkövetelni. És tény, hogy sokkal jobb a helyzet ott, mint a különböző BKV-s kohószökevényeknél. De sajnos nem tökéletes. Izzadtam már arrivás buszon is rendesen. Azt gondolom, a specifikáció során nem szabad az üzemeltetési valóságot figyelmen kívül hagyni.
Így van, ma már rengeteg jármű van az utakon ledes fényszóróval; én nem is értem, hogy csukott szemmel járkál, aki ilyen hülyeségeket ír? :D
Sőt, a BKV-nál is van/volt egy Volvo, amibe ledes fényszórót tettek, tehát (a megfelelő szabályok betartásával persze) még az utólagos átalakítás is lehet szabályos.
Majd akkor, ha minden egyes kiadott buszon működőképes, és megfelelő teljesítményű lesz a klímatizálás a nyári melegben. Valamint az átmeneti időszakban, napsütéses időben is hajlandó az üzemeltető bekapcsolni a klímát (aminek, ugye, szintén van költségvonzata).
Motorindításra automatikusan bekapcsol a klíma a Conectókon és az MAN-eken is; én pont azt tapasztalom, hogy ebből kifolyólag megy mindig, ha kell, ha nem. Ráadásul a sofőröket is azzal riogatják állandóan, hogy a BKK ellenőríz és büntet érte, ezért sokszor már zavaróan hideg vagy meleg van, de ez már ismét a járműkezelés témakör, nem a specifikáció.
A külső ajtónyitó gombokra is amúgy BKK Arculat van, hogy melyik fajtát lehet... hagyok időt... :)
Az új arrivás MAN-ekre is normál gombokat tettek, sajnos a babakocsis az maradt az érintős kívül-belül (és leginkább az utóbbi fájó, mert mindig nekidől valaki)...
Még két dolog, amit elfelejtettem:
- a műszerfalon jó lenne, ha folyamatosan világítana az ajtónkénti leszállásjelzés, a fent említett típusnál is úgy van, persze meg lehetne oldani kulturáltabban is
- nem tudom mi értelme van a raszterezett hátsó ablaknak, de én utasként is azt szeretem, ha kilátok és sofőrként is az lenne praktikus
Német cégnél voltunk, elektromos busszá alakítás miatt (nem sok lett belőle), ott mondta a menedzser, hogy nem igazán nyúlnak a kocsi egyéb rendszereihez, de azért a C1 “candle” azaz gyerta világításàt lecserélik😄
Nagyon rosszul tudod. Az lehet, elképzelhető, hogy a "normál" halogén helyett a LED-fényszórók házilagos(!!!) átalakítása tiltott - bár csak a 6/1990 KöHÉM rendeletben szereplő előírások betartása a lényeges ebben a tekintetben, tehát ha azt kielégíti, akár lehetséges is az átszerelés (bár nem biztos, hogy a költségek miatt megérné) -, de mit csinálsz a mai pl. személygépkocsik kb. 95%-ával, amibe gyárilag LED-es fényszórókat építenek be?
" Na meg ott van az a jelenség, amikor a vezető a végállomás előtt másfél megállóval kapcsolja be a hűtést"
De leginkább nem is kapcsolja be, csak a ventilátor megy, hogy azt hihesse az utas, hogy megy a klíma. Ilyenkor örvendetes, ha még az ablak is be van csavarozva.
Télen meg a másik véglet. Az egyik buszvezető azért sem kapcsolok fűtést, had fagyjanak meg. Vagy fázós és úgy fűt, hogy izzadtan szállsz le az autóbuszról.
A volvo fh csak leddel szereli már a vonatóit,az actros is csak azzal kapható már,hogy személyautót-szinte az összes 2023 utáni gyártású-ne emlitsem.Miről beszélsz?
Hát, LED-es fényszóró biztos, hogy nem lesz, mivel tudtommal Magyarországon közforgalomban használt járműbe tilos a beszerelése, és ha elkap vele a rendőr, akkor csak a jóindulatán múlik, hogy megbüntet-e vagy sem.
"Remélem elfelejtsük végre ezeket a fetisizált "nagy nyitható" ablakokat: a '90-es éveknek több mint 20 éve vége, lépjünk már túl ezen... Milliós nagyságrendű felárat jelent az egyedi gyártás, ráadásul a sok jóképességű állandóan kinyitja télen-nyáron, akkor is, ha kitűnően működik a klímaberendezés (ami amúgy pont emiatt romlik majd el idő nap előtt). Szóval elég a gyári megoldás, de az legyen zárható"
Majd akkor, ha minden egyes kiadott buszon működőképes, és megfelelő teljesítményű lesz a klímatizálás a nyári melegben. Valamint az átmeneti időszakban, napsütéses időben is hajlandó az üzemeltető bekapcsolni a klímát (aminek, ugye, szintén van költségvonzata).
Biztos vannak jóképességűek, akik erősen működő klíma mellett is feltépik az ablakot, de manapság sokkal inkább jellemző az, hogy még nem (vagy alig) működő klíma mellett sincs senki, aki ablakot nyitna, és inkább izzad a közönség. (Ez például sokat változott a 90-es évek óta, amikor abból volt a ramazuri, ha valami öregasszony becsukta az ablakokat.)
Na meg ott van az a jelenség, amikor a vezető a végállomás előtt másfél megállóval kapcsolja be a hűtést, aztán lehet nézni, hogy miért érkezik a busz tárva-nyitva álló ablakokkal és ordító klímaberendezéssel a csomópontra.
---
(Más: az amerikaiak hozzászoktak a nagyon erős klimatizáláshoz, tavasztól őszig mindent kb. 20 fokra hűtenek le. Felüdülés volt egy olyan városban közlekedni, ahol pont a budapestihez hasonló nagy ablakok voltak a buszon, és nem kellett az amúgy viszonylag kellemes melegben szétfagyni.)
Aztán jó lenne hangjelző berendezésként légkürt is (mint a Hollandiából használtan vásárolt buszokban), mert ezeknek a kis "trabant dudáknak" semmi tekintélyük nincs, kiröhögik.
Ez egy remek ötlet, kiegészítőként meg lehete, mint Párizsban villamosos pályacsengő a kisebb figyelemfelhívásra.
- Vészjelzőből a lehető legkevesebb kell és a legelérhetetlenebb helyekre, mert idegesítő, ha akaratukon kívül állandóan nyomkodják
Ez valami hazai hülyesség? Se Varsóban, se Münchenben nincs a járműveken.
A külső ajtónyitó gombokra is amúgy BKK Arculat van, hogy melyik fajtát lehet... hagyok időt... :)
+remélem nem lesznek teleszékezve, mint a ConectoG-k
Tekintve, hogy a Citaro K-k érkezése most már biztosnak tűnik, tennék néhány javaslatot a felszereltségükre, kialakításukra vonatkozóan, remélem van még idő átgondolni, megfontolni, megvalósítani :)
Külső:
Amit nagyon tudnék díjani, az a xenonos vagy még inkább ledes fényszórók, mert sokkal nagyobb a fényerejük. A Conectók kis ósdi halogén pont lámpáinál alig lehet látni valamit... Aztán jó lenne hangjelző berendezésként légkürt is (mint a Hollandiából használtan vásárolt buszokban), mert ezeknek a kis "trabant dudáknak" semmi tekintélyük nincs, kiröhögik.
Fülke:
- A bejutás lehetőleg kulturáltan legyen megoldva, nem úgy, mint a Conectókon, hogy négyszögkulccsal (megadva az esélyt az embernek saját maga kizárására) vagy benyúlva az ablakon. - A jegykezelőket jó lenne úgy felszerelni, hogy a sofőrnek legyen rálátása, hogy mit csinál a delikvens, de ne akadályozzák a felszállást se. - A Conectókban alkalmazott zárható rekesz a fülkében szerintem felesleges: senki nem használja, nehézkes hozzáférni és csak a baj van vele, sokkal jobb lenne a nyitott, de az legyen rendes méretű, hogy az ember egy normál méretű hátizsákot is bele tudjon tenni normálisan. - Szintén szükség lenne apróbb mélyedésekre, rekeszekre, amibe a füles, pénztárcát, stb bele lehet tenni. - USB csatlakozó, urambocsá gyári telefontartó is nagyon hasznos lenne. - Az OBU-t úgy kellene beszerelni, hogy kézre essen, ne kelljen hozzá nyújtózkodni. A Conectókban ez is rossz, de pl az RCT-s Van Hoolokban példa értékű. - A napellenzők ne lyukacsos kivitelűek legyenek és lehetőleg takarjanak rendesen, ne legyenek rések, ne kelljen utólag összeragasztgatni a szélvédőt. Jó lenne az elektromos állítási lehetőség, nem a zsinóros kikötözés. - A belső tükör legyen nagy méretű és lehetőleg elektromosan állítható - A külső tükröknél jó lenne mindkét oldalon egy-egy kiegészítő, széles látószögű tükör is, mert amikor egyszerre több sávot kell váltani, az nagyon hasznos tud lenni. - Az utasteret figyelő kamerák monitorának jobb helye lenne a belső tükör mellett, mert egyébként is arrafelé figyel az ember. Méretben lehetne nagyobb, mint a jelenlegiek, illetve minőségben is magasabb lenne az elvárás. Mutassák állandó jelleggel az utasteret; teljesen értelmetlen, hogy menet közben az előnézeti kamerára váltanak. - Bár a Citaróknál ez is alap, de azért a biztonság kedvéért leírom, hogy a fülkeablak valahogy normálisan nyíljon, ne hátrafelé, mint a Conectókon - A retardernek legyen karja; hegyi vonalakon hasznos tud lenni
- A fülkevilágítás legyen állítható, ne kapcsoljon fel mindig, ha világít a fényszóró
Utastér:
- Vészjelzőből a lehető legkevesebb kell és a legelérhetetlenebb helyekre, mert idegesítő, ha akaratukon kívül állandóan nyomkodják - Babakocsi, kerekesszék gomb szintén zenész: az érintősöket lehetőleg felejtsük már el az utastérben és a lehető legnehezebben megnyomható gomb legyen olyan helyre berakva, ahol senki nem tud nekitámaszkodni véletlenül és a gyerekek se nyomogatják mert szépen világít - Öregember gomb és egyéb hülyeségek nem kellenek - Külső ajtónyitóknak is jobbak lennének a normális gombok, mert tapasztalatom szerint az érintősök pár év elteltével már akkor is bejeleznek, ha rásüt a nap, vagy fúj egy kicsit a szél...
Fűtés, szellőzés:
- Remélem elfelejtsük végre ezeket a fetisizált "nagy nyitható" ablakokat: a '90-es éveknek több mint 20 éve vége, lépjünk már túl ezen... Milliós nagyságrendű felárat jelent az egyedi gyártás, ráadásul a sok jóképességű állandóan kinyitja télen-nyáron, akkor is, ha kitűnően működik a klímaberendezés (ami amúgy pont emiatt romlik majd el idő nap előtt). Szóval elég a gyári megoldás, de az legyen zárható négyszögkulccsal. (A mi van ha elromlik vitát meg ne nyissuk újra lehetőleg ezredjére is; javítsák meg, ennyi. Ha mindenhol máshol megy, akkor szerintem itt is fog.) - Hasznos lenne az elektromos működtetésű tetőszellőző is, mert az tényleg kellemes légmozgást biztosít, ha nem kell klíma, illetve a tűző napon se melegszik fel annyira a busz, ha pl a műszaki pihenőjét tölti. Azt is feleslegesnek tartom, hogy minden motorindításnál bezáródik, elég lenne csak az áramtalanításnál - Az állófűtés jó dolog... Lenne, ha ténylegesen működne akkor is, amikor nem jár a motor - Remélhetőleg ezekből nem lesz kispórolva a normális szigetelés és nem fognak kihűlni télen kb 10 perc alatt.
Az alábbi MTI fotó tanúsága szerint nagy ötletekben régebben sem volt hiány. :-)
(forrás: AF___B195902100001)
"
Budapest, 1959 február 10
Sorban álló utasok várnak a felszállásra a 6-os autóbusznál. Az Üllői út és a Körút sarkán lévő megállónál kísérletképpen terelőkorlátot állítottak fel. Az autóbuszok úgy állnak meg, hogy a felszálló ajtó a terelőkorlát elé kerül és így a közönség tülekedés nélkül szállhat fel az autóbuszra. Amennyiben a kísérlet beválik, ezeket a korlátokat felállítják mindazoknál a megállóknál, ahol ülőkalauzi rendszerrel közlekednek az autóbuszok."
Mivel kanyarodott volna jobban? Az A-B tengelytáv ugyanakkora és akkor még ott van az ostorként csapódó utánfutó, ami számos sofőrt megviccelt az idők során. Nem véletlen, hogy a szamárlétrán is úgy szokás végigmenni, hogy először szóló, utána csuklós, illetve ahol van, ott max csuklós korlátozás van, nem szóló.