Keresés

Részletes keresés

RhB Creative Commons License 2020.12.08 -1 0 10405

Na és akkor a kocsi...

 

Ez egy érdekes kocsi, már nem emlékszem a részletekre, de a fotó szerint asszimetrikus az ajtó elhelyezése és nagyobb alapterületű, mint az általam kiválasztott, csabai eredetű szegedi kocsi.

 

Sajnos a kocsi eredete nem ismert (még a legnagyobb kocsiguru számára sem), hogy melyik vasútnak épült és mikor és honnan került Sárospatakra? És hogy már segélykocsiként, vagy ott alakították át? A feltételezés szerint egy személyszállításra is alkalmas teherkocsi lehetett, a fékállás felől megközelíthető, fallal leválasztott "utastérrel". Most is jól látható a korábbi válaszfal maradványa.

 

Mivel három osztáson halad át a ferde merevítő azt hittem, hogy egy meghosszabbított Gak kocsi, de nem, annál sokkal nagyobb, magasabb. Mellette pont egy ilyen áll, így van jó összehasonlítás, a lenti képen is látszik. A teljes hossza 11,70 m, majdnem akkora mint egy Gah kocsi, a tiednél jóval nagyobb.

 

Az első kép a teher rész felől készült (kicsit tele van pakolva, raktárnak használják, nem segélykocsinak), háttérben az ablak. A második az "utastér" felől, mindkét képen jól látszik a válaszfal helye. A harmadikon az ajtó, az utolsón mellette a másik kocsi, aminek az átépítésének hittem.

 

 

Előzmény: pgetti (10401)
RhB Creative Commons License 2020.12.08 0 0 10404

Ezek azután Kecskemétre kerültek, három Bax-ből BDax lett Debrecen JJ-ban.

 

Köszi, nekem meg ez az infó kellett, de még azért van egy kis gond... :-))) Magyarázat lentebb...

 

Biztos az az 1982? :-) Csak mert van egy levél, hogy "Jelentjük, hogy a Sárospataki kisvasútról valamennyi kocsi megérkezett a Kecskeméti Kisvasútra." :-) Ebben van 3 Bax (462, 474, 475), 3 BDax (592, 596, 597), 7 Gah, 25 Jah és a segélykocsi, összesen 39 kocsi. "Az érkezett kocsik közül a BDax sorozatúak fővizsgát kaptak és már üzemelnek, a Bax sorozatúakat 1982 évi Debreceni fővizsgára jelentettük be."

 

Ja, és a dátum 1981 szeptember 02.

 

Na és ami nekem zavart okozott eddig az az volt, hogy a 1980 szeptember 25-i sárospataki kocsilistában mind a hat fenti kocsi még Bax-ként szerepel, a fenti levélben van 3 Bax, 3 BDax, viszont az 1983 július 22-i kecskeméti kocsilistában mind a hat BDax.

 

Szóval akkor 6 Bax-ből 3 (már Kecskemétről vagy egyenesen Db.Jjü-be mentek?) 1981-ben, a másik 3 pedig 1982-ben lett BDax? Te melyik 3-ról írtál? :-)

Előzmény: pgetti (10401)
felisut Creative Commons License 2020.12.07 0 1 10403

Szerintem az ilyen kisebb fúrásokhoz (főleg műanyagnál) inkább kézi fúrót érdemes használni, amivel finoman lehet dolgozni.

Ilyenre gondolok (nem feltétlenül innen megvéve, csak a jellege miatt):

 

https://www.vasutmodell-centrum.hu/faller-170522-kezifuro-mini-furoszarakhoz

 

Viszont a Faller mini fúrószár egyenlő a Microbox márka fúrószáraival (ezt az ár miatt írom), amitől vannak jobbak 0,3-1 mm közötti vastagságban, nekem kicsit excentrikusnak tűnnek az 1 mm alatti méretűek.

Vagy vannak olyan mini fúrószárak is, aminél kisebb munkához befogó sem kell (de ajánlott), csak egy gumit kell ráhúzni, amivel lehet forgatni. (Egyébként a 3D nyomtatófej tisztító "fúrók" is jók és vannak 0,3-1 mm közötti fejekkel).

https://replica-model.hu/meng-precision-hobby-drill-bit-set-mts-023a-25592?keyword=drill

 

https://3d-nyomtato-kellekanyag-es-tartozek.arukereso.hu/hobbycity/3d-nyomtatofej-tisztito-furoszett-0-4-mm-5-db-p427882182/

 

 

 

Előzmény: pgetti (10400)
gumidani Creative Commons License 2020.12.07 0 1 10402

Előzmény: pgetti (10401)
pgetti Creative Commons License 2020.12.07 0 1 10401

Köszi a fotót. A jármű ismerős, anno 1982-ben a kecskeméti reszortossal, Ádám Bálinttal elmentünk Sárospatakra, a leállítás utáni tavaszon. 37 kocsit válogattunk ki, 7 Bax személyt,  ezt a segélykocsit és a többi fedett és nyitott kocsi vegyesen. Ezek azután Kecskemétre kerültek, három Bax-ből BDax lett Debrecen JJ-ban.Örültem, amikor láttam a hírt, hogy Csanádi Sanyiék ezt is fölhozták  Hűvösvölgybe.

 

Ez egy érdekes kocsi, már nem emlékszem a részletekre, de a fotó szerint asszimetrikus az ajtó elhelyezése és nagyobb alapterületű, mint az általam kiválasztott, csabai eredetű szegedi kocsi.

 

Előzmény: RhB (10399)
pgetti Creative Commons License 2020.12.07 0 0 10400

Nagyon köszönöm a tippet, rákeresek a választékra.

 

Most, hogy néhány N-es járműtől úgy tűnik, hogy sikerül megválni, arra gondoltam, hogy a kapott összegből vennék valamilyen miniflex szerű kisgépet, mert még az akkus fúróm is elég nehéz, az 1-2 mm átmérőjű furásokhoz alkalmasabb lenne egy kisebb gép.

Van-e javaslatotok géptípusra, ill. felszerelésekre?

Előzmény: róbertke (10398)
RhB Creative Commons License 2020.12.07 0 1 10399

Ennél a sarokvas 80x80-as, a függőleges merevítők 80x45-ös U-profil, az átlós 50-es laposidom. Én erre gondoltam a segélykocsi hallatán. :-)

 

 

 

Előzmény: rezgaras (10396)
róbertke Creative Commons License 2020.12.06 0 0 10398

Evergreen profilokat itt veszek: 

 

V.M.C. - Vasútmodell Centrum  Bpest XI. Nagyszőlős utca 9. 

 

https://www.vasutmodell-centrum.hu/

Előzmény: pgetti (10397)
pgetti Creative Commons License 2020.12.06 0 0 10397

Válasz a fotó feltöltése után kapott kérdésekre.

 

Sajnos nem mérhettem le, anno (1975-ben) nem érdekelt ilyen szinten a dolog, és lassan már az is tönkrement, amit a beolvásztás után készítettek a kocsiból. Csak 2 éve találtam meg a fotót, nagy örömömre.

 

 Igazatok van, valóban több lehet 50 mm-nél, így az 1x1 mm reálisabbnak tűnik, rézlemezből vagy műanyagból. Az említett Evergreen profilokat hol lehet beszerezni.?

 

Amint jeleztem, ez egy ferenc73 által öntött Gah kocsiszekrény, amit egy vasútbarát társamtól kaptam, így elsősorban műanyaggal lehet dolgoznom. Anno Győrben láttam a saját készítésű - rézgaras; alkotásu -modelljeiteket, ezzel sajnos nem lehet azt a minőséget produkálni, még gyakorlott modellezőként sem, nemhogy zöldfülű kezdőként. De megpróbálom, valamikor el kell kezdeni!

 

A fúrószárak a tipp szerint sok másra használhatók, esetleg kicsit drágák az adott funkcióhoz. Én egy N-es mozdony közvetítő fogaskerekének tengelyeként használtam föl egy 1,5-mm-es fúrószár darabját.

 

  

Előzmény: rezgaras (10396)
rezgaras Creative Commons License 2020.12.05 -2 1 10396

"...a fölé nyúló tetőt 50 x 50 mm-es szögvasból készített oszlop tartotta,"

 

Lemérted ezt az 50mm-t? Mert így ránézésre vastagabbnak látszik!

 

A magyar, "gyári" (tehát nem házilag kókányolt) vasúti kocsik merevítői általában 80x80-as U-profilból készültek. Ezt én 1x1mm-es réz profillal modellezem, ami nagyjából 9%-kal nagyobb a kelleténél.

Előzmény: pgetti (10383)
alkotasu Creative Commons License 2020.12.05 -2 0 10395

Szerintem nincs 0,5x0,5-ös szögprofil, csak tömör. Abba meg nem tudsz beleragasztani semmit.

Előzmény: róbertke (10394)
róbertke Creative Commons License 2020.12.05 -1 0 10394

És ha az Evergreen profil hajlatába beragaszt vékony fúrószárat erősítésnek? 

Előzmény: alkotasu (10393)
alkotasu Creative Commons License 2020.12.05 -2 0 10393

Egyébként én lennék olyan pofátlan, hogy 0,5x0,5-ös Evergreen profilból csinálnám meg az oszlopokat. A többit meg valamilyen lapos profilból. Egy huncutság van ezekkel, elég lágy anyagok, tehát nagy terhelést nem szabad viselniük.

Előzmény: pgetti (10391)
alkotasu Creative Commons License 2020.12.04 -2 0 10392

Hmmm. Biztos, hogy ez csak 50-es szögacél volt? Nekem szemre többnek tűnik.

Előzmény: pgetti (10391)
pgetti Creative Commons License 2020.12.04 0 1 10391

Később nekem is eszembe jutott, hogy a fotót föl kellett volna tenni. Szóval nem egy valamilyen segélykocsit, hanem a Csabáról Szegedre került, MÁV 1. segélykocsit. Sajnos csak fotó van róla -Linzbauer Tamás, 1975.04.26. MAVOE búcsúkirándulás- adatok nélkül. Az AEGV könyv szerzőjével váltottuk a világot, hogy miből lett a cserebogár? Egyetlen kiinduló adat volt a saját tömeg és a rakfelület nagysága, utóbbi 17 m2.

Azt sütöttük ki, hogy az AEGV 2-5 gőzmotorkocsik alvázára épült a segélykocsi, valamikor az ötvenes években. Így a hossza, szélessége adott lett, elkészítettem egy rajzot, azután szétvágtam egy Gah selejtes kocsiszekrényt. 1-1 mezőt kellett kivenni a hosszból. Remélem lesz belőle kocsi!! Az AEGV/AK könyvben is csak egy rosszul sikerült fotó van a hóeltakarításra induló menetről. Fentiek miatt eléggé nagy szabadságfokkal lehet dolgozni.

Előzmény: alkotasu (10384)
felisut Creative Commons License 2020.12.04 0 2 10390

Sikerült letöltenem őket és szerintem minden bennük van, amire szükségem lesz a szerkesztgetéshez. Így nagyon szuper.

A betűk és számok képei alapján majd megpróbálok valamiféle vektorosan kicsinyíthető és szerkeszthető változatokat készíteni belőlük a kocsivariánsokra.

Nekem ez így nagyon jó Mikulás-csomag lett :))

Köszönöm a segítséget.

 

 

 

Előzmény: alkotasu (10389)
alkotasu Creative Commons License 2020.12.04 -2 4 10389

Tegnap rosszul írtam, mert van anyagom IV és V. korszakról is, úgyhogy nézd meg a postaládádat!

 

Egyszer valaki feltöltötte ide (vagy másik topikba) az alábbi betűszabványokat ttf-ben, de most nem találom:

 

Előzmény: felisut (10387)
RhB Creative Commons License 2020.12.04 0 0 10388

Egy akármilyen segélykocsit szeretnél csinálni, vagy "A segélykocsit" (Xg 30 55 116 1799-7)? Ez utóbbinál kicsit több barkács kell, nem is szimmetrikus, szerintem a méretek sem stimmelnek, de ezt nem tudom konkrétan.

Előzmény: pgetti (10383)
felisut Creative Commons License 2020.12.03 0 0 10387

A Corel-lel megpróbálom a jövőben én is szerkesztgetni, amit lehet. 

Én IV és V korszak felirataira és jeleire keresek lehetőséget elektronikus formában, ami alapján egy-egy jó mintát is meg tudnék idővel szerkeszteni. Az ide vonatkozó szabványok számait megtaláltam, de MÁV-os rokon sajnos nem fér hozzá az elektronikus tartalomhoz, mert nem gépészetnél van. (Azt mondta a gépészek/ vagy a kocsi területen dolgozók tudnák nekem ezt egy zárt adatbázisból lehívni elektronikusan is, ő sajnos nem).

 

Megköszönök minden segítséget, ha vannak akár régebbről változatok, az email címem : szera83(kukac)freemail.hu   .

 

Üdvözlettel,

Tamás

Előzmény: alkotasu (10386)
alkotasu Creative Commons License 2020.12.03 -2 0 10386

Nincs mit!

Korábban AutoCAD-ben szerkesztettem, de újabban áttértem a Corelre, mert akinél újabban nyomtatok, ő csak azt használja, illetve a dwg-cdr konvertálás nem tökéletes, sok utómunka van vele, amit nekem kellett (volna) elvégeznem. Egy topiktárs megtanította a szükséges alapműveleteket, így most már csupán a meglevő feliratokat kell átszerkeszteni.

 

Korábban én is csak félig szemre méreteztem (félig meg a régi PIKO Bz 52516-os alapján saccolva), azóta voltam bent a MÁV Levéltárban, ahol találtam felirati sémákat, illetve a fórumról valaki segített, és elküldött feliratozási utasításokat.

 

Ha lenne egy mailcímed, akkor tudnék segíteni, persze attól függ, milyen korszakban, ugyanis én a III/a-ban utazom, a III/b-ben még szintén tudok segíteni, IV-esben nagyon korlátozottan, a későbbiekben meg egyáltalán nem.

Előzmény: felisut (10385)
felisut Creative Commons License 2020.12.03 0 0 10385

Köszönöm. Esetleg azt még megkérdezhetem, hogy melyik program jó a szerkesztéshez, ami visszaadja az élethűséget és nem torzít? (pl. Coreldraw ?) 

Feliratokat találok kocsikra, de a méretezést mindig csak szemre tudom megadni, mert erre nem elérhető publikus infó.

 

Előzmény: alkotasu (10382)
alkotasu Creative Commons License 2020.12.03 -2 1 10384

Kösz!

Az 50x50-es szögacél 1:87-ben 0,6x0,6-os lenne, ami gyakorlatilag már láthatatlan, hogy milyen szelvény. Legalábbis olyan távolságból, ahonnan játék közben nézünk egy modellt. (Nyilván, ha nagyító alatt nézzük, más a helyzet, persze ez ízlés kérdése. Én nem nagyítózok, miután elkészültem a modellel.)

Szóval én egy 0,5x0,5-ös Evergreen profilt használnék a helyedben. Persze kérdés, hogy mekkora lenne a profil magassága, a legkisebb terhelésre nem fog-e deformálódni (kihajlani). Statikában ezt kihajlási méretezésnek hívják. Ha "igen" a válasz, akkor valóban célszerűbb lehet gombostű, vagy valami fém. Persze ebben az esetben meg kérdés, hogy milyen a tető anyaga, nem szúródik-e át.

 

A keskeny nyomtávú kocsikban nagyon nem vagyok otthon, így fogalmam sincs, hogyan nézett ki a fékállás teteje. Ha betennél egy képet, akkor talán többet tudnék segíteni.

 

A barkácsolásaimról a vonatmagazin.blog.hu-n ezeket az írásokat találod meg:

Előzmény: pgetti (10383)
pgetti Creative Commons License 2020.12.03 0 0 10383

Láttam a blogon a pőrekocsijaidat, nagyon klasszak. Akárcsak ezek a most fölrakottak is. A  blogon elolvastam az összes ? átépítésedet és abból erőt merítve én is elkezdtem egy H0e segélykocsit készíteni, Gah szekrényből. A lényeg, hogy 1-1 mezőt ki kell vágni a Gah-ból.

Egy tanács, vagy segítség kérés. A kocsi végén fékállás van, a fölé nyúló tetőt 50 x 50 mm-es szögvasból készített oszlop tartotta, anno. Ezt leképezni érzésem szerint lehetetlenség. Van valami tipped erre, vagy ennyit áldozni kell a modellhűségen és jó lesz egy "gombostű" is?

Előzmény: alkotasu (10380)
alkotasu Creative Commons License 2020.12.03 -2 1 10382

A nyomtatás készíttetve lett, de az illető csak zárt körnek készít.
(A feliratokat magam szerkesztettem.)

Előzmény: felisut (10381)
felisut Creative Commons License 2020.12.02 0 0 10381

A vagonokra feltett matricákról megkérdezhetem, hogy saját gyártás vagy készíttetve lett? Matrica készítésére keresek lehetőséget. Sajnos az utóbbi időben nem nagyon találok egyszerű megoldást, vagy aki elkészíti és kinyomtatja is elfogadható áron.

Előzmény: alkotasu (10380)
alkotasu Creative Commons License 2020.11.28 -2 3 10380

Az előzményen kívül csináltam még 3 kocsit, de ezekből 2 igazából csak átfestés volt.

 

 

https://archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-UkJEYkVPYS9xOUhyZDFnRG95Y2lCUT09

 

Előzmény: alkotasu (10378)
tom sawyer Creative Commons License 2020.11.27 0 1 10379

Zöld volt mint minden ami megjárta a főműhelyt (a gyári festések egyes sorozatoknál nagyobb változatosságot mutattak). A vezetőasztal és a hátfali szekrény szürke kalapácslakk, később egyszerű világosszürke. A géptér oldalfalak, tető belsőfestése  mindig is szürke volt, általában az alvázzal megegyező, aztán az is bézsre változott. 

Előzmény: SÜNÖCSKe (10377)
alkotasu Creative Commons License 2020.11.27 -2 5 10378

Hétvégére egy ötlet arra, hogy a karantén / kijárási tilalom ideje se teljen haszontalanul.

Ha valakinek kedve van teherkocsikat barkácsolni, akkor itt egy lehetőség:

 

https://vonatmagazin.blog.hu/2020/11/27/csoreautok#more16303618

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2020.11.26 0 0 10377

Emlékeim szerint a bézsre átállás előtt az M41-esek is zöldek voltak, szürke vagy kalapácslakk-színű vezetőasztallal.

Előzmény: tom sawyer (10376)
tom sawyer Creative Commons License 2020.11.21 0 2 10376

Kb. semmitől. A 2000-es évek elején egységesen áttértek a zöldről a bézs színre. Szilinél a V6E javítások voltak az elsők, dízeleknél a remotok.  Erről nem is olyan rég volt értekezés talán a szilis topicban. 

Előzmény: lolpox (10375)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!