Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Ez egy érdekes kocsi, már nem emlékszem a részletekre, de a fotó szerint asszimetrikus az ajtó elhelyezése és nagyobb alapterületű, mint az általam kiválasztott, csabai eredetű szegedi kocsi.
Sajnos a kocsi eredete nem ismert (még a legnagyobb kocsiguru számára sem), hogy melyik vasútnak épült és mikor és honnan került Sárospatakra? És hogy már segélykocsiként, vagy ott alakították át? A feltételezés szerint egy személyszállításra is alkalmas teherkocsi lehetett, a fékállás felől megközelíthető, fallal leválasztott "utastérrel". Most is jól látható a korábbi válaszfal maradványa.
Mivel három osztáson halad át a ferde merevítő azt hittem, hogy egy meghosszabbított Gak kocsi, de nem, annál sokkal nagyobb, magasabb. Mellette pont egy ilyen áll, így van jó összehasonlítás, a lenti képen is látszik. A teljes hossza 11,70 m, majdnem akkora mint egy Gah kocsi, a tiednél jóval nagyobb.
Az első kép a teher rész felől készült (kicsit tele van pakolva, raktárnak használják, nem segélykocsinak), háttérben az ablak. A második az "utastér" felől, mindkét képen jól látszik a válaszfal helye. A harmadikon az ajtó, az utolsón mellette a másik kocsi, aminek az átépítésének hittem.
Ezek azután Kecskemétre kerültek, három Bax-ből BDax lett Debrecen JJ-ban.
Köszi, nekem meg ez az infó kellett, de még azért van egy kis gond... :-))) Magyarázat lentebb...
Biztos az az 1982? :-) Csak mert van egy levél, hogy "Jelentjük, hogy a Sárospataki kisvasútról valamennyi kocsi megérkezett a Kecskeméti Kisvasútra." :-) Ebben van 3 Bax (462, 474, 475), 3 BDax (592, 596, 597), 7 Gah, 25 Jah és a segélykocsi, összesen 39 kocsi. "Az érkezett kocsik közül a BDax sorozatúak fővizsgát kaptak és már üzemelnek, a Bax sorozatúakat 1982 évi Debreceni fővizsgára jelentettük be."
Ja, és a dátum 1981 szeptember 02.
Na és ami nekem zavart okozott eddig az az volt, hogy a 1980 szeptember 25-i sárospataki kocsilistában mind a hat fenti kocsi még Bax-ként szerepel, a fenti levélben van 3 Bax, 3 BDax, viszont az 1983 július 22-i kecskeméti kocsilistában mind a hat BDax.
Szóval akkor 6 Bax-ből 3 (már Kecskemétről vagy egyenesen Db.Jjü-be mentek?) 1981-ben, a másik 3 pedig 1982-ben lett BDax? Te melyik 3-ról írtál? :-)
Viszont a Faller mini fúrószár egyenlő a Microbox márka fúrószáraival (ezt az ár miatt írom), amitől vannak jobbak 0,3-1 mm közötti vastagságban, nekem kicsit excentrikusnak tűnnek az 1 mm alatti méretűek.
Vagy vannak olyan mini fúrószárak is, aminél kisebb munkához befogó sem kell (de ajánlott), csak egy gumit kell ráhúzni, amivel lehet forgatni. (Egyébként a 3D nyomtatófej tisztító "fúrók" is jók és vannak 0,3-1 mm közötti fejekkel).
Köszi a fotót. A jármű ismerős, anno 1982-ben a kecskeméti reszortossal, Ádám Bálinttal elmentünk Sárospatakra, a leállítás utáni tavaszon. 37 kocsit válogattunk ki, 7 Bax személyt, ezt a segélykocsit és a többi fedett és nyitott kocsi vegyesen. Ezek azután Kecskemétre kerültek, három Bax-ből BDax lett Debrecen JJ-ban.Örültem, amikor láttam a hírt, hogy Csanádi Sanyiék ezt is fölhozták Hűvösvölgybe.
Ez egy érdekes kocsi, már nem emlékszem a részletekre, de a fotó szerint asszimetrikus az ajtó elhelyezése és nagyobb alapterületű, mint az általam kiválasztott, csabai eredetű szegedi kocsi.
Nagyon köszönöm a tippet, rákeresek a választékra.
Most, hogy néhány N-es járműtől úgy tűnik, hogy sikerül megválni, arra gondoltam, hogy a kapott összegből vennék valamilyen miniflex szerű kisgépet, mert még az akkus fúróm is elég nehéz, az 1-2 mm átmérőjű furásokhoz alkalmasabb lenne egy kisebb gép.
Van-e javaslatotok géptípusra, ill. felszerelésekre?
Sajnos nem mérhettem le, anno (1975-ben) nem érdekelt ilyen szinten a dolog, és lassan már az is tönkrement, amit a beolvásztás után készítettek a kocsiból. Csak 2 éve találtam meg a fotót, nagy örömömre.
Igazatok van, valóban több lehet 50 mm-nél, így az 1x1 mm reálisabbnak tűnik, rézlemezből vagy műanyagból. Az említett Evergreen profilokat hol lehet beszerezni.?
Amint jeleztem, ez egy ferenc73 által öntött Gah kocsiszekrény, amit egy vasútbarát társamtól kaptam, így elsősorban műanyaggal lehet dolgoznom. Anno Győrben láttam a saját készítésű - rézgaras; alkotásu -modelljeiteket, ezzel sajnos nem lehet azt a minőséget produkálni, még gyakorlott modellezőként sem, nemhogy zöldfülű kezdőként. De megpróbálom, valamikor el kell kezdeni!
A fúrószárak a tipp szerint sok másra használhatók, esetleg kicsit drágák az adott funkcióhoz. Én egy N-es mozdony közvetítő fogaskerekének tengelyeként használtam föl egy 1,5-mm-es fúrószár darabját.
"...a fölé nyúló tetőt 50 x 50 mm-es szögvasból készített oszlop tartotta,"
Lemérted ezt az 50mm-t? Mert így ránézésre vastagabbnak látszik!
A magyar, "gyári" (tehát nem házilag kókányolt) vasúti kocsik merevítői általában 80x80-as U-profilból készültek. Ezt én 1x1mm-es réz profillal modellezem, ami nagyjából 9%-kal nagyobb a kelleténél.
Egyébként én lennék olyan pofátlan, hogy 0,5x0,5-ös Evergreen profilból csinálnám meg az oszlopokat. A többit meg valamilyen lapos profilból. Egy huncutság van ezekkel, elég lágy anyagok, tehát nagy terhelést nem szabad viselniük.
Később nekem is eszembe jutott, hogy a fotót föl kellett volna tenni. Szóval nem egy valamilyen segélykocsit, hanem a Csabáról Szegedre került, MÁV 1. segélykocsit. Sajnos csak fotó van róla -Linzbauer Tamás, 1975.04.26. MAVOE búcsúkirándulás- adatok nélkül. Az AEGV könyv szerzőjével váltottuk a világot, hogy miből lett a cserebogár? Egyetlen kiinduló adat volt a saját tömeg és a rakfelület nagysága, utóbbi 17 m2.
Azt sütöttük ki, hogy az AEGV 2-5 gőzmotorkocsik alvázára épült a segélykocsi, valamikor az ötvenes években. Így a hossza, szélessége adott lett, elkészítettem egy rajzot, azután szétvágtam egy Gah selejtes kocsiszekrényt. 1-1 mezőt kellett kivenni a hosszból. Remélem lesz belőle kocsi!! Az AEGV/AK könyvben is csak egy rosszul sikerült fotó van a hóeltakarításra induló menetről. Fentiek miatt eléggé nagy szabadságfokkal lehet dolgozni.
Sikerült letöltenem őket és szerintem minden bennük van, amire szükségem lesz a szerkesztgetéshez. Így nagyon szuper.
A betűk és számok képei alapján majd megpróbálok valamiféle vektorosan kicsinyíthető és szerkeszthető változatokat készíteni belőlük a kocsivariánsokra.
Egy akármilyen segélykocsit szeretnél csinálni, vagy "A segélykocsit" (Xg 30 55 116 1799-7)? Ez utóbbinál kicsit több barkács kell, nem is szimmetrikus, szerintem a méretek sem stimmelnek, de ezt nem tudom konkrétan.
A Corel-lel megpróbálom a jövőben én is szerkesztgetni, amit lehet.
Én IV és V korszak felirataira és jeleire keresek lehetőséget elektronikus formában, ami alapján egy-egy jó mintát is meg tudnék idővel szerkeszteni. Az ide vonatkozó szabványok számait megtaláltam, de MÁV-os rokon sajnos nem fér hozzá az elektronikus tartalomhoz, mert nem gépészetnél van. (Azt mondta a gépészek/ vagy a kocsi területen dolgozók tudnák nekem ezt egy zárt adatbázisból lehívni elektronikusan is, ő sajnos nem).
Megköszönök minden segítséget, ha vannak akár régebbről változatok, az email címem : szera83(kukac)freemail.hu .
Korábban AutoCAD-ben szerkesztettem, de újabban áttértem a Corelre, mert akinél újabban nyomtatok, ő csak azt használja, illetve a dwg-cdr konvertálás nem tökéletes, sok utómunka van vele, amit nekem kellett (volna) elvégeznem. Egy topiktárs megtanította a szükséges alapműveleteket, így most már csupán a meglevő feliratokat kell átszerkeszteni.
Korábban én is csak félig szemre méreteztem (félig meg a régi PIKO Bz 52516-os alapján saccolva), azóta voltam bent a MÁV Levéltárban, ahol találtam felirati sémákat, illetve a fórumról valaki segített, és elküldött feliratozási utasításokat.
Ha lenne egy mailcímed, akkor tudnék segíteni, persze attól függ, milyen korszakban, ugyanis én a III/a-ban utazom, a III/b-ben még szintén tudok segíteni, IV-esben nagyon korlátozottan, a későbbiekben meg egyáltalán nem.
Az 50x50-es szögacél 1:87-ben 0,6x0,6-os lenne, ami gyakorlatilag már láthatatlan, hogy milyen szelvény. Legalábbis olyan távolságból, ahonnan játék közben nézünk egy modellt. (Nyilván, ha nagyító alatt nézzük, más a helyzet, persze ez ízlés kérdése. Én nem nagyítózok, miután elkészültem a modellel.)
Szóval én egy 0,5x0,5-ös Evergreen profilt használnék a helyedben. Persze kérdés, hogy mekkora lenne a profil magassága, a legkisebb terhelésre nem fog-e deformálódni (kihajlani). Statikában ezt kihajlási méretezésnek hívják. Ha "igen" a válasz, akkor valóban célszerűbb lehet gombostű, vagy valami fém. Persze ebben az esetben meg kérdés, hogy milyen a tető anyaga, nem szúródik-e át.
A keskeny nyomtávú kocsikban nagyon nem vagyok otthon, így fogalmam sincs, hogyan nézett ki a fékállás teteje. Ha betennél egy képet, akkor talán többet tudnék segíteni.
A barkácsolásaimról a vonatmagazin.blog.hu-n ezeket az írásokat találod meg:
Láttam a blogon a pőrekocsijaidat, nagyon klasszak. Akárcsak ezek a most fölrakottak is. A blogon elolvastam az összes ? átépítésedet és abból erőt merítve én is elkezdtem egy H0e segélykocsit készíteni, Gah szekrényből. A lényeg, hogy 1-1 mezőt ki kell vágni a Gah-ból.
Egy tanács, vagy segítség kérés. A kocsi végén fékállás van, a fölé nyúló tetőt 50 x 50 mm-es szögvasból készített oszlop tartotta, anno. Ezt leképezni érzésem szerint lehetetlenség. Van valami tipped erre, vagy ennyit áldozni kell a modellhűségen és jó lesz egy "gombostű" is?
A vagonokra feltett matricákról megkérdezhetem, hogy saját gyártás vagy készíttetve lett? Matrica készítésére keresek lehetőséget. Sajnos az utóbbi időben nem nagyon találok egyszerű megoldást, vagy aki elkészíti és kinyomtatja is elfogadható áron.
Zöld volt mint minden ami megjárta a főműhelyt (a gyári festések egyes sorozatoknál nagyobb változatosságot mutattak). A vezetőasztal és a hátfali szekrény szürke kalapácslakk, később egyszerű világosszürke. A géptér oldalfalak, tető belsőfestése mindig is szürke volt, általában az alvázzal megegyező, aztán az is bézsre változott.
Kb. semmitől. A 2000-es évek elején egységesen áttértek a zöldről a bézs színre. Szilinél a V6E javítások voltak az elsők, dízeleknél a remotok. Erről nem is olyan rég volt értekezés talán a szilis topicban.