Értem. Ti milyen autóval vontattok? Van esetleg tipp, mit lenne érdemes venni? Amivel 1300-at el tudok húzni, illetve azért városban és pályán is használható autó legyen, valamint megbízható is? Olyan mindenes. :)
A szemmel is jól láthatóan üres pótkocsin (tréler, üres futi) kívül az útszéli rendőr szerinted mi alapján fogja tudni megmondani, hogy 1250kg. vagy 1300kg. a lakid?
Az első bukó, hogy nem fogja, megbüntet, vagy elvisz Xkm-re egy hiteles műszerig, ami plusz idő, üzemanyag.
Második bukó, hogy ezek a szerkezetek nehezebbek a forgalmiba írt tömegeknél, ergo bünti.
Saját tapasztalat; a volt lakim tömege a forgalmiban nettó 800kg., a valóságban totál kiürítve volt 969kg... Ezek után gondolatod.
Lehet próbálkozni, de azt hiszem, hogy nem érdemes. Főleg külföldön, ott másként nézik a tömeg viszonyokat...
Ha ilyen problémám lenne, felkeresném a KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG legközelebbi hivatalát a forgalmi engedélyekkel és felvilágosítást kérnék, vagy elektronikus úton E-mail formájában kérném a hivatalos állásfoglalást, és akkor kinyomtatva hivatalos papírom is lenne róla. Mindjárt itt a nyár !
"Fentiekre tekintettel a vontatás jogszerűségének vizsgálata során a pótkocsi tényleges össztömegét kell figyelembe venni, nem pedig a pótkocsi forgalmi engedélye szerinti megengedett legnagyobb össztömeget. A pótkocsi össztömege pedig legfeljebb akkora lehet, amekkora a vonó jármű forgalmi engedélyének vontatási adatainál feltüntetésre került."
1290 a forgalmi szerinti saját tömeg, 1795 a megengedett legnagyobb össztömege.
Forgalmi szerint 650kg fékezetlent és 1300kg fékezettet húzhat. Viszont a típustábla szerint ennyit nem húzhatna. (Nem tudom van e valami kivétel, pl gyártói igazolás, vagy valami ami miatt nagyobb érték kerülhet bele)
Sziasztok! Ismét egy kérdéssel fordulnék hozzátok. Adott egy 2006-os Renault Megane kombi. A forgalmi szerint 1300kg-ot vontathat (önsúlya 1290 így világos, hogy sima B-vel nem), viszont az autó adattáblája szerint csak 1010kg-ot. Létezik, hogy a gyártó típusbizonyítvány alapján engedélyezték az 1300kg-ot? Vagy, hogy lehet ez?
A műszaki kérdést annyival kiegészíteném, hogy bizonyos esetekben a guruló össztömeg - gk. össztömeg nem feltétlenül egyenlő a vontatmány össztömegével, mert figyelembe kell venni a vonófej terhelést is.
És még azt is hozzá tenném, hogy a vontatáshoz ideális tömeg arányok messze nem azok, amikor a vontatmány nehezebb. Nagyon nehéz és kínlódó út lesz. A jó arány 2:1. A vontató 2t, akkor a vontatmány 1t legyen. Akkor biztonságos és nem fogsz leesni az útról. Főleg, ha még haladni is akarsz....
nehéz pótkocsi (forgalmi engedélyből megállapítható) megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vonó gépkocsi (forgalmi engedélyből megállapítható) saját tömegét,
és az összekapcsolt járművek megengedett legnagyobb együttes össztömege (vagyis a két forgalmi engedélyből megállapítható megengedett legnagyobb össztömegek összege) nem haladja meg a 3500 kg-ot.
Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság
Nem tudom van-e ennél hitelesebb forrás. Az 1990 - és Köhém rendelet idejét múlt, a maga háromnegyedes előírásával. Azóta szerintem csak a toldozás ment.
A "B" jogsival történő vontatás jogszabályi feltételei nem engedik, hogy a vonó jármű önsúlya kisebb legyen a vontatott pót összsúlyánál.
Ez időről időre előkerül, de érvényes jogszabályt senki nem linkelt hozzá. Gyanítom, hogy ez valami régi, már rég hatályon kívüli szabályból fennmaradt urban legend...
Nem véletlenül írtam korábban, hogy ez mindig vitás pont. Vannak a vontatásnak személyi, jogszabályi és műszaki feltételei. Ezeknek egyszerre kéne megfelelni. Nem vitatkoznék az Autóklub állításával, de fenntartással kezelném. A "B" jogsival történő vontatás jogszabályi feltételei nem engedik, hogy a vonó jármű önsúlya kisebb legyen a vontatott pót összsúlyánál.
Erre a problémára lenne megoldás a B-t kiegészítő BE jogsi. De nem tudom, hogy 10 kg miatt érdemes - e 6 számjegyű kiadásba kezdeni.
Viszont a büntetés sem csekély, ha nincs szerencséd.
Annyival egészíteném ki, hogy most beszéltem a Magyar Autóklubbal. Ott azt a tájékoztatást kaptam, hogy lehet többet vontatni mint gépjármű önsúlya abban az esetben, ha a vonóhorog illetve az autó műbizonylata azt engedi, így fordulhat az elő, hogy pl. az én esetemben, az 1290kg-os autóval, vonathatok egy 1300kg-os lakókocsit, mivel a fentebb okok miatt a forgalmiba nekem 1300kg-ot írtak be, mint a maximális vontatható súly. Tehát a forgalmiban bejegyzett adatokat kell figyelembe venni.
Köszönöm a választ! Én is így gondoltam, illetve értelmeztem az interneten leírtak alapján a szabályt. Egy rendőr ismerősömet megkérdeztem, ő azt mondta, ők azt nézik, mi van a forgalmiban írva a vontatható súlyhoz, illetve a lakókocsi súlyát, valamint ezek összegét. Azt mondta, azzal nem foglalkoznak, hogy az autó súlya alatta e van, vagy sem. Nyilván, ez nem garancia semmire, hiszen a szabály az szabály.
Ez a kérdés mindig neuralgikus pontja a vitáknak. Ráadásul amilyen egyszerűnek látszik, annyira összetett a válasz, emiatt könnyen zúdul a népharag egy akárcsak rosszul leírt betű miatt is.
Ha csupán azt nézed mi engedhető meg "B" kategóriás jogsival (feltéve, ha az több mint 2 éves ) akkor a leírt eset ( 3500 kg, stb ) -szerintem- belefér.
A problémát ott látom, hogy a vonó jármű saját tömegének meg kell haladnia a vontatott pótkocsi össztömegét.
Azt, hogy miért írtak a forgalmiba 1300 kg "vontathatóságot" egy 1290 kg-os önsúlyú autónál...nem értem.
Ha tévedtem a fent leírtakban, akkor elnézést kérek.