Úgy veszem észre magamon, mintha vonzódnék a leamortizálódott mellékvonalakon billegő Bézékhez. Mert már megint egy ilyen vonalon támadt úri kedvem vonatozni egyet:
A feleslegesen rúgózást mindenkire értettem, aki ebben a témában megnyilvánult, mert teljesen lényegtelen, hogy minek sorolja be a törvény, milyen vonatszámozási rendszer van érvényben a vonalra stb.
Bocsánat, én nem akarok rugózni semmin, csak elhangzott itt egy kérdés, és gondoltam talán nem veszi zokon se a kérdező, se más, ha válaszolok, hogy az én ismeretem szerint milyen kategorizálás és fogalmak vannak. (Egyébként miért ugrasz egy ideje minden hozzászólásomra?)
Gulper: „az én látószögemből az oroszlányi vonal egy kis forgalmú mellékvonal, ahol sok vonat jár”
A hivatalos fogalmaktól függetlenül úgy sorolod be magadnak az egyes vonalakat, ahogy jónak látod. A másik részét én nem úgy közelíteném még, hogy sok vonat van, inkább azt mondanám, hogy sajnos az órásütem visszaállítás még elég sok vonalon nem történt meg (de lehet, hogy ez szemléletbeli különbség köztünk).
A vicinális fogalmát a törvényben nem fogod megtalálni, olyan fogalom hivatalosan nem létezik. Közben találtam még egy anyagot: http://www.nkh.hu/Vasut/kozerdinfo/kozlemenyek/vasutift/Lapok/default.aspx, amely a jogi mellett műszaki vasútvonalkategorizáló fogalmakat is definiál, és néhány nem hivatalos köznapi fogalmat (pl. vicinális) is ismeretet (egy hibája, hogy a 2009. előtti már nem hatályos jogi fogalmakat tartalmazza).
A besorolást nem véletlenül tették a törvény végrehajtási utasításába, hogy Parlament nélkül lehessen módosítani rajta (pl. vonalbezárás), ezt pedig pikk-pakk lehet módosítani rajta.
Egyébként meg sok értelme nincs ennek a besorolásdinak, mert pl. a Bp-Záhony vonal sem egységes. Ezen felesleges rugózni.
Gyűjtök egy kis (?) lelkierőt, és beleolvasok a mondott törvénybe. Kíváncsi vagyok, benne lesz-e a vicinális definíciója. Akár így, akár úgy, az én látószögemből az oroszlányi vonal egy kis forgalmú mellékvonal, ahol sok vonat jár.
A jelenleg hatályos jogi szabályozás (168/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 1. melléklet) szerint az oroszlányi vonal a „nem a transz-európai vasúti árufuvarozási hálózat részét képező országos törzshálózati vasúti pályák” közé tartozik.
A magyarországi vasúti pályák osztályozását a 2005. évi CLXXXIII. törvény 2. § (4) tartalmazza.
Erre nem is gondoltam. De ha már itt tartunk, mi a vicinális, és mi az elővárosi ? Van ezeknek valami "hivatalos" vagy közmegegyezésen alapuló definíciója ?
A vasúti lexikonom (1984) elővárosiként tulajdonképpen a budapesti HÉV vonalakat írja le. A vicinális szót is kerestem, de a vibrátor után a vietnámi... következik. (Mondjuk a vibrátor is meglepett, eddig más jutott eszembe erről a szóról :)) )
Egy kicsit gondolkodtam, vajon vicinális-e az Oroszlány-Tatabánya vasútvonal. Oda jutottam, hogy persze hogy az. Még akkor is, ha finom úri Flirt és Samu vonatok járnak arra óránként.
Kötelező gyakorlat lenne mindenkinek, aki szeret vonatozni, évente végigutazni hazánk legszebb mellékvonalán, Győr és Veszprém között. Íme az én idei vonatozásom beszámolója: