Koszonet a hirekert....megorultem volna, ha nem tudom meg hogy van a Nostradamus ota uj Solaris album (az internetes CD boltokban nincs :~((((((((((((((((((( )
Szubjektiv merengések a Solarisról az Alhambra kapui CD révén
=============================================================
Paraméterek, amik kimaradtak a lentebbi/fentebbi diszkográfiából:
Én 2890 Ft-ért vettem egy Erzsébet krt-i, a Király utcai Kentucky-s
"csirkezabáldától" nem messzi, utcára nyíló, CD-boltban, de nem kizárt, hogy
másutt olcsóbb.
Kiadó: Periferic Records
Terjesztő: Sztereo Kft.
Terjesztő címe: H-1114 Budapest, Bartók Béla út 59.
Telefon: 00-361-385-6343
Telefax: 00-361-466-9674
Solaris E-mail: solaris@mail.datanet.hu
E-mail: StereoPeriferic@mail.datanet.hu
Az lejjebb/feljebb olvasható lexikon-cikkeken és borítószövegeken kívül nekem
nem áll rendelkezésemre semmi egyéb írott vagy más jellegű forrás; sajnos. Így
sajnos a neméppen hibamentes fantáziámra vagyok utalva, amikor a "Solaris-út"
-ról próbálok meg gondolkodni.
Az én érzésem szerint lassan két vagy méginkább három Solaris-korszakról
beszélhetünk:
Az első korszak (1979-1986/1990), a tehetséges és képzett zenészek indulása,
a Solaris-stílus kialakítása, az árral szembeni érvényesülés kemény próbája.
Ezt a korszakot a Marsbéli krónikák album fémjelzi talán leginkább. De nem
lebecsülendő az Éjszakai tárlat és az Ünnepi koncert 2025 concept-zenéje sem.
A második korszak (1986/1990-1997) az átmenet és a feltöltödés korszaka a
Napoleon Boulevard-dal, a Los Angelesi koncerttel. A Napoleon Boulevard
felbomlása után nyílvánvalónak tűnően már csak akkor jönnek össze, ha van
miért összejönni. Mindenki végzi polgári foglalkozását. A nagy LA koncert
mellett azért csak összejön egy-két bonus track is (pl.: Beyond) a CD
(újra)kiadások gondozásakor. Azért ez a Los Angelesi koncert igen nehezen fér
a fejembe, bár lehet, hogy csak információhiány az oka. Szerintem nemigazán
jellemző, hogy feloszlott magyar együttesek amerikai koncerteket adjanak. Ez
még működő együtteseknél is ritkaságnak vélem. De más megközelítésben, ha
például Mike Oldfield marketing lehetőségét összevetem a Solariséval, akkor el
lehet töprengeni, hogy mennyi MO-rajongó szerethetné szerte a világon a
Solaris minőségi zenéjét is.
A harmadik korszak (1998-), az utolsó, a jelenlegi, remélhetőleg sokáig tartó,
és esélyesen termékeny. Hiszen egy év leforgása alatt három CD került ki a
kezeik közül. Ha más nem is kapcsolja össze ezeket a CD-ket a CD-borítók
szerintem igen: mélyebb tónusú barnás "stichü" színek alkalmazása, remek
"Solaris hangulatú" grafikával. A CD-k amellett, hogy magukon viselik a
legnemesebb Solaris-jegyeket, nem esnek az önismétlés csapdájába. Ráadásul
mindhárom nagyszabású CONCEPT-album, ami sem nem triviális, sem nem egyszerű
feladat vélhetőleg. Úgy tűnik a Sors lassan kárpótolja őket a nemesebb
célkitűzéseikhez való ragaszkodásukért, de a kényszerűen kihagyott évek miatt
is, talán.
A Solaris stílusának verbális megfogalmazása nehéz ügy. A dzsessz-rock
megnevezés, amit a lexikon-cikkek aggatnak rá, szerintem elfelejthető. Amit
ők maguk mondanak - Instrumentális Rock -, márcsak azért is elfogadható, mert
authentikus forrásból - éppen tőlük - ered. Azonban én ezt kevésnek érzem.
Szívem szerint azt mondanám: Instrumentális Art-Rock, Space-Rock behatással.
De ennek a csűrés-csavarásnak tényleg semmi köze a Solaris-zene nagyszerű
lényegének befogadásához.
Múlt pénteken munkából hazafelé vettem meg az új CD-t. Állítólag egy hete
jelent meg. Hazamentem végighallgattam és mégegyszer végighallgattam - behunyt
szemmel, teljes sötétben - maximális koncentrációval. És elragadtatott...
Nekem nagyon szimpatikus volt a zenekar hozzáállása a Czigi hagyatékhoz. Bár
csak óvatosan merek bármit mondani, mivel "fekete doboz" számomra a zenekar és
Czigi kapcsolata 1995-től Czigi haláláig. A Solarisra teremtetett darabot
"Solarosították", a többit meghagyták annak amilyennek elkészült. Pedig szívük
szerint változtattak volna rajta továbbá Mike Oldfielddal szemben ők ráadásul
csapatmunkában komponáltak mindig is. Minden hozzányúlás (másnak a zenei
anyagához) óriási felelősséget és nehézséget rejt magába. Talán jó mutatja a
nehézség mibenlétét szerintem a borítón olvasható szöveg is: születhetett egy-
egy újabb dallam pluszba, de a "keverés színei és arányai" a végső határokig
maradtak.
Ha a Solarisnak bármi köze lehet Mike Oldfieldhoz, az szerintem Cziginek is
köszönhető mindenképp. A szólógitár és a szintetizátorok használata már önként
adja a lehetőséget. A szólóalbum zenei anyaga közvetlenül - közvetve sejtetni
is engedi ezt. A népzene iránti (mindkettejüknél meglévő) vonzalom is talán
kihallható az album zenei anyagából: a magyar is lásd az egészséges optimizmus
távoli - hangulati - idézése, a spanyol is - talán még sokkal egyértelműbben.
De lehet, hogy mindez csak az én túlfűtött fantáziám eredménye. Jó lenne
biztos alátámasztást vagy cáfolatot tudni. Azért az talán valami, hogy az MO
Budapesten topicba történt első hozzászólásomba - ahol is utaltam a párhuzam
lehetőségére - senki nem kötött bele. További érdekesség, hogy a két topic
hozzászóló-közössége között van némi, de határozott átfedés.
A Solaris és Mike Oldfield közötti eszmei kapcsolat nem éppen egyszerűen
megfogalmazható, de talán kétségtelenül létező kapcsolat. Ennek a kapcsolatnak
egy nagyszerű és szép példája esetleg az Alhambra. Írt egy spanyol
zeneszerző (Francisco Tarrega) - tán a századforduló környékén - egy nagyon
hatásos, máig népszerű gitárdarabot Recuerdos de la Alhambra címmel. Ez
olyannyira tetszhetett Mike Oldfieldnak is, hogy a Killing Fields albuma egyik
számának az Etude-nek ezt választotta alapanyagául. Ez az Alhambra köszön
talán vissza a Czigi-szólóalbum immár tematikus koncepciójában.
Ha valamiért lehet haragudni a Czigi posztumusz szólóalbummal kapcsolatban, az
szerintem az új divatnak hódoló "furfangos" papírdoboz. Ennek én csak hátrányát
látom:
1. Nyomdász végzettségűként úgy tippelem, hogy száz forintos nagyságrendben
drágíthatta az önköltséget, ami nem biztos, hogy jót tesz a terjedésnek.
2. Sérülékenyebbé, "használtabbá" válhat a CD a ki-be mozgatás során.
3. Tárolását nehézkesebbé teszi. Szerintem a hagyományos műanyag dobozban
elhelyezhető kis füzetke megfelelően tág lehetőséget ad a kreativitásnak és
információk átadásának.
És most a számok sorrendjében, a benyomásaim:
01. Personal Gravity (17:13)
Annál "minimálisabb" zenei anyagot el sem lehet képzelni, amivel a női vokál
indítja és vissza-visszatérően színesíti a tételt, ráadásul nagyszerűen. A
minimum két vezértéma is zseniális Solarisos/Czigis-téma. Megdöbbentő az
utólag felhasznált női vokál, mint hangeffektnek a kihasználása, a többi
pusztai kiáltáshoz hasonlatos férfi vokál-effektekhez hasonlóan.
02. Tango Tango (4:44)
Egy zseniális perputum mobile aláfestésű, preklasszikus ihletésű/vonalvezetésű
virtuóz darab. Az ötlet megismétlődik és monumentálisabb kidolgozását nyeri a
Seven Gates of Alhambra tételben.
03. Bangkok (4:10)
Egészséges optimizmust nagyon távolról idéző "magyaros" és "keleties/kinaias"
ihletésű alapanyaga már önmagában is mutatja rendkívűliségét. Az utólag
felvett dobok remekül erősítik a "bangkoki" hangulatot. Ez a Bangkok remek
szimbolum szerintem a távol-keleti miszticizmusra, és másokat is megihletett:
Lásd például az Abba-fiúk Chess musicaljét.
04. Old Lady with cat (7:37)
Cziglán tiszteletadása a barokknak amolyan Hommage a Bach típusú darab, amilyen
Kollár Attila szólólemezén is van. Polifonikus dallamvezetés egy rendkívül
egyszerű - mondhatni könnyű - dallamot takar, ami már a Personal Gravity
elején is felbukkan. Ezt szerintem nagyon nehéz lehetett úgy megkomponálni,
hogy ne váljék "nyálassá". Hasonló nehézséggel kellett szerintem megküzdenie
Mike Oldfieldnak az On Horseback-jénél. A szívemhez ez a tétel áll a
legközelebb a For Beginners mellett. Gyorsan hozzáteszem a Personal Gravity,
az April és az Alhambra kapui monumentalitásával nehezen összemérhető
kategóriák.
05. April (6:23)
Mike Oldfield hangzásra és komponálási módszerre leginkább emlékeztető
komoly darab.
06. Seven Gates of Alhambra (10:13)
Központi helyzetű, tényleg fajsúlyos darab. Meglehet az egész album
legihletettebb legkidolgozottabb/legkiforrottabb darabja. Megdöbbentően/
szívbemarkolóan zseniális vezértémával.
07. Swan song (3:40)
Nagyon szomorú a címmel harmonizáló "hattyúdal".
08. For Beginners (3:17)
Zseniális paródia, vagy ahogy a borítón szerepel fricska. Levonható talán az
az egyszerű következtetés - a rendelkezésre álló információk szűkössége
ellenére is -, hogy a Solaris szoros kapcsolatban áll a humorral (A
fuvolákat nem a szelek fujják, egészséges optimizmus stb.) Ez a darab a maga
három perces időtartamával újabb ékes példája ennek. Én a magam részéről még
soha nem hallottam semmilyen feldolgozását a közismert szamárindulónak.
Minimum két dolog kellhet: egy jó adag bátorság és egy még nagyobb - ihlethez/
tehetséghez párosuló - mesterségbeli tudás, hogy bármit ki lehessen hozni ebből
a hátborzongatóan triviális "hanghalmaz"-ból. Czigi valóságos arzenálját
vonultatta fel formai és stílus eszközöknek a cél érdekében, szerintem teljes
sikerrel. Az indítás egy mozi hőskorát idéző félhanggal lehangolt, nyikorgó
tetejű "zongorán" elővezetett "szóló", amikor is bemutatásra kerül a téma.
Ezután jön egy nagyvonalú variációsorozat, aminek a tetőpontján - teljes
pompájában megszólal a szamárinduló. Ezután nem marad más hátra, mint ismét a
"lehangoló" zongorán - ráadásul most már "pancser" előadású - ugyanaz. Nem
csoda, hogy a legvégén erőszakosan csukódik le a zongora teteje, némi
fájdalmas üvöltés kiséretében.
09. April Radio Edit (3:35)+10. Personal Gravity Radio Edit (3:46)
Sokat már nem tudok hozzátenni a már elmondottakhoz. Mindössze annyit,
szerintem követésre méltó nagyon kiváló ötlet ez a Radio Edit műfaj. Jó
meghallgatni "zanzásítva" is a nagyobblélegzetű műveket.
Alhambra kapui (Seven Gates of Alhambra) CD-Borító szövege:
===========================================================
Sokat gondolkodtunk rajta, mi módon segítsük megjelenéshez a Czigi hagyatékból
előkerült, gyönyörű zeneanyagot? Szabad-e hozzányúlnunk, nem veszünk-e így épp
el belőle, vajon mit szólna az általunk hozzátett gondolatokhoz? Tetszene neki
vagy elvetné őket? Esetleg egyik-másikat igen, a többit nem? Némelyiket
továbbgondolná és alakítana rajtuk? Esetleg erről nekünk újabb ötletek
ugranának be, amiket aztán megintcsak a mérlegre tenne?
Ezt a játékot már sohasem fogjuk lejátszani. Pedig valahogy így dolgoztunk
annak idején. Együtt.
Ebben az anyagban is van számos téma, amelyikről pontosan érezni, milyen lett
volna Solaris-számként. Hogy valamit mégis megmutassunk ebből a lehetőségből,
a továbbgondolás mellett döntöttünk. No, nem mindegyik számnál. Alapvetően azt
szerettük volna, ha az anyag az marad, amivé Czigi alakította. A "Personal
Gravity" első felében térünk el nagyobb mértékben az eredeti vonaltól (Ullmann
Zsuzsa, Bogdán Csaba, Erdész Róbert, Kollár Attila), az Aprilban pedig
megpróbáltuk egy kicsit "Solarisos" hangszereléssel megszólaltatni Czigi
alap-elgondolását. (Vincze Lilla, Gömör László, Kollár Attila, Vámos Zsolt). A
"Bangkok"-ban pusztán kézi dobok erősítik a ritmusszekciót (Gömör László), a
"Tango, Tango"-ban és a "Seven Gates of Alhambra"-ban egy-egy basszusdallam
született az eredeti hangszerelés mögé (Pócs Tamás, Kisszabó Gábor). A többi
dal érintetlen maradt.
Mindegyikben megőriztünk mindent, amit Czigi feljátszott. Kevert anyagot
használtunk a hozzájátszásokhoz, hogy mindenütt, ahol kibújik az eredeti
hangszerelés, az szóljon, ami eredetileg szólt. Olyan hangszínekkel és olyan
arányokban.
Néhol ez nem egyezett azzal, amit mi kevertünk volna. Különös módon épp a
gitárokat emeltük volna ki helyenként, mégis úgy gondoltuk, akkor járunk el
helyesen, ha itt is meghagyjuk a döntést Cziginek. Ahogy a számcímekben is.
Nem véletlen, hogy a magyar kiadáshoz sem fordítottuk le őket. Valamiért
kizárólag angol változatokat adott meg a hátrahagyott master-kazettán, így a
borítón is ezek szerepelnek.
Egy fontos dologban azonban minden bizonnyal változtattunk. A címadó dalban.
Az elsőként előkerült kazettán nem volt ilyesmi megjelölve. Ahogy
meghallgattuk és átgondoltuk az anyagot, szinte kínálta magát a "Seven Gates
of Alhambra", mint a koncepció magja.
Hét fajsúlyos tétel, a mindenütt felbukkanó spanyolos betétek, az elektronika
és a nagyon finom dallamvezetések ellentétének megborzongató párhuzama az
Alhambrát jellemző kettősséggel, titokzatossággal, a kultúrák találkozásának
gyönyörű jelképével mind-mind azt sugallta, hogy eköré kell felfűzni a lemez
gondolatmenetét. Ez a számok sorrendjében is hozott némi változást: a
bonus-trackként megjelölt "For Beginners" amolyan gúnyos fricskaként a végére
került - az első helyről, a Personal Gravity pedig az album indító tétele
lett, a további sorrend azonban érintetlen maradt.
Utolsó két bónuszként illesztettük az anyaghoz az April és a Personal Gravity
rövidített változatát (ún. Radioeditjét)
Már szinte mindennel kész voltunk, mikor előkerült egy másik kópia. Ennek
gerincén a "Personal Gravity" felirat olvasható. Ez minden bizonnyal azt
jelenti, hogy Czigi ezt szánta címadó tételnek. Ha el is tértünk ettől az
elképzeléstől, úgy érezzük a lemez akkor teljes, ha szólunk róla.
Végezetül, még annyit szeretnénk még elmondani, hogy a Solarisban illetve a
Napoleon Boulevardban eltöltött közös évek egyikünkből sem múltak el
nyomtalanul. Mindannyian úgy gondolunk Czigire, mint aki elválaszthatatlanul
hozzátartozik mindahhoz, amit együtt alkottunk.
A SOLARIS éS A NAPOLEON BOULEVARD EGYKORI TAGJAI
Alhambra. A "Vörös Vár"
-----------------------
Mohamed Ibn Juszuf Naszr, a Naszrid-dinasztia alapítója rakta le a "Vörös Vár"
alapjait a XIII. század közepén. Évszázadok alatt formálódott olyann,
amilyennek megismerte a világ. Nevét a vörös kőből épült, 23 toronyból álló
bástyarendszerről kapta.A Mór királyi székhely magán viseli a kelet kézjegyét
éppúgy, mint a nyugat érintését Granada földjén.
De nem csak a kultúrák találkozásának jelképe.
A súlyos és könnyed éppúgy jellemzője, mint a hatalom és az elmúlás. Egy
letűnt kultúra levegőjét árasztja. De még ilyen messziről is érezni ennek a
kultúrának az erejét.
A Naszrid-dinasztia 250 éven át uralta Granada földjét, Spanyolország utolsó
nagy mór királyságaként. És az igazság pillanata különös évben jött el:
1492-ben! Éppen akkor szűnt meg létezni a Mór Birodalom Európában, mikor
Kolumbusz először tette lábát az Új Világ földjére!
A megdöbbentő egybeesés nem segít megtisztítani Alhambrát különös misztikus
sugallatától.
Washington Irving "Alhambra történetei" 1832-ben jelentek meg, de Victor Hugo
és Théophile Gauthier is csodálattal adózott a távozni készülő középkor és a
beköszönő Újkor e döbbenetes jelképének.
Nostradamus Próféciák könyve CD-Borító szövege:
===============================================
Hosszú ideje foglalkoztat bennünket a "Nostradamus-legenda". Persze nem
feltétlenül úgy mintha hinnénk benne. Sokkal inkább úgy, mint egy misztikus
variáció a nagy kérdésre: mennyire vagyunk az idő folyásához kötve? Tényleg
átléphetetlen fal választja el tőlünk a jővőt? A kérdés attól elgondolkodtató,
hogy nincs rá válasz.
Sok helyről merítettünk, sok elemből raktuk össze a képet, ami a lemez
történeti alapja lett. Forrásainkat teljesen kritikátlanul kezeltük. Mintha az
első szótól az utolsó szóig igazak volnának, pedig sokszor önmaguknak is
ellent mondanak, nemhogy egymásnak. Mégsem vizsgáltuk, melyik állja ki az
igazság próbáját és melyik nem. Ha valahol rés tátongott, saját fantáziánkkal
pótoltuk ki. Tovább szőttük a legendát. Egyszerűen beleéltük magunkat a "mi
lenne, ha..." borzongató világába.
Monumentális titokzatos filmet képzeltünk el. Ehhez írtunk zenét. Sosemvolt,
nemlétező képsorokhoz.
A felhasznált kilenc jósvers és az "Előszó" szabadon lezelt műfordítás.
Némelyik 2-3 négysoros töredékből állt össze, Nostradamusnál sokszor máshol és
máshogyan szerepelnek. Aki a lemez alapján szeretne hitees képet alkotni a
próféciákról, nem fog sikerrel járni. Nem a történeti hűség szempontjai
szerint jártunk el. Nem is Nostradamus prófétai erényeit szerettük volna
igazolni vagy cáfolni. Csupán eljátszottunk egy gondolattal, azt remélve, hogy
másokat is megérint a bizsergető bizonytalanság; tényleg titok a jővőnk?
"Csupán a Sors szeszélye hozta úgy, hogy a zenekari fotóról mintha hiányozna
valaki. Egyszerűen úgy néz ki.
Mára, szomorú beteljesülésként, már tényleg hiányzik.
1998. december 27-én hajnalban, mindannyiunk számára megdöbbentően és
váratlanul meghalt régi társunk, a zenekar alapító tagja és gitárosa: Cziglán
István.
Annak a telefonbeszélgetésnek már csaknem 20 éve, amelyikben elhatároztuk a
zenekar megalapítását.
Órákon át mondogattunk egymásnak különféle név-variációkat. Aztán egyszer csak
beugrott Stanislaw Lem regénye. Azonnal éreztük, hogy rátaláltunk a
megfejtésre.
A zenék is valahogy így születtek, lázas próbálgatás közben.
Tíz éven dolgoztunk együtt. Utoljára négy évvel ezelőtt, Los Angelesben
álltunk egy szinpadon. A "Live In Los Angeles" volt az utolsó közös lemezünk.
Ma már azt is tudjuk, betegsége akadályozta meg abban, hogy részt vegyen a
további közös munkában.
Mindannyian úgy érezzük, annak a régi Cziginek itt volna a helye.
Közöttünk."
Zenei Boszorkánykonyha (Musical Witchcraft) CD-Borító szövege:
==============================================================
Nem tűnik távolinak, mégis 18 év telt azóta, hogy 1980-ban a Solaris
együttessel elkezdtük játszani a saját zenénket, minden különösebb műfaju
megkötöttség nélkül, egyszerűen azokat a zenei motivumokat és hangulatokat
állítottuk egymás mellé, amelyek akkoriban bennünk kavarogtak. Nekem mint
fuvolistának speciális szerepem volt, mivel dallamhangszerként a klasszikus
rockzenei felállás (dob-basszusgitár-gitár-billentyű) kiegészítő elemének
kellett megtalálni a megfelelő helyet. Rengeteg próba és koncert után az
1984-ben megjelent Marsbéli krónikák c. Solaris nagylemez jelentette azt a
zenei tartalmat, amihez azóta is mérjük magunkat. Mindazoknak, akik szeretik a
azt a zenei stílust, amit a Solaris-szal megnyitottunk, bizonyára nem lesz
idegen ennek az új lemeznek a zenei világa sem. Alapvetően a reneszánsz és
barokk zene dallamvilága és az instrumentális rock hangzásai keverednek a
dalokban. Több mint három évvel ezelőtt, a los angeles-i progfest '95 koncert
meghívás előtt kezdett el foglalkoztatni a gondolat, hogy az évek során
felgyülemlett új zenei ötleteket és dallamokat önálló lemez formájában
megvalósítsam.
Nagyon örültem annak, hogy a lemez tervének megszületése után korábbi
zenésztársaim első szóra vállalták a közreműködést a dalok elkészítésében, így
igazi csapatmunka eredménye hallható a lemezen.
Minden magyar és külföldi zeneszerető embernek ajánlom ezt a lemezt. Nagyon
sokat gondoltam a dalok készítése során arra, hogy milyen hatást vált ki a
hallgatóságban. Kiváncsian várom - zenészbarátaimmal együtt - a visszajelzést
az élő koncerteken is, hiszen ez a legegyértelműbb fokmérő a zenei hatás
megítélésére.
Közreműködik: Bogdán Csaba-gitár, Kisszabó Gábor-basszusgitár, Raus Ferenc-
dobok és ütőhangszerek, Búzás Aida / Fábián Tibor / Fónagy András / Hampl
Judit / Vass István / Mándy Bea vokál.
1990 Dupla Album, Hungaroton-Pepita, SLPM 37310/1, 1990, MC, LP.
================================================================
(A viking visszatér / Ellenpont / Óz / Mickey Mouse / Éden / Los Angeles 2026 /
Éjszakai tárlat I. / Éjszakai tárlat II. [Szabadjáték] / Éjszakai tárlat III.
[Éjféli valcer] / Éjszakai tárlat IV. [Józsi Mátészalkára megy] / Éjszakai
tárlat V. [1990] / E-moll concerto [Allegro Con Molto] / Paella / A kígyó
szíve / Ez nem kán-kán / Magyar tánc / Duó / Solaris 1990)
Közreműködik: Bogdán Csaba-gitár, Kisszabó Gábor-basszusgitár, Raus Ferenc-
dob, Vincze Lilla-ének, Ingrid Steffl-hegedű, Wernes Grüner-oboa, Rudolf Spaten
-szárnykürt, Konrad Eberger-trombita, Jiri Podrovka-gordon.
Közreműködött:
--------------
Raus Ferenc-dob;
Vincze Lilla-ének;
Ingrid STEFFL-hegedű;
WERNES GRÜNER-oboa;
Rudolf SPATEN -szárnykürt;
KonRADEBERGER-trombita;
KŐBÁNYAI V.I.L. ÁKOS cimbalom és tárogató;
Jiri PODRAVKA-gordon;
Szlovák Állami PILSNER URQUELL és a TUBORGi szimfonikusok
Helmut GÖSSNER-vezényel
HEINECKEN-versek
EGGER BEER és HANSA PILS-librettó
1.CD Track-lista:
-----------------
01. A viking visszatér (4:00)
02. Ellenpont (4:04)
03. Óz (5:13)
04. Mickey Mouse (3:18)
05. Éden (6:04)
06. Hullámok (3.00)
07. Egészséges optimizmus (3:50)
08. Los Angeles 2026 (23.21)
TOTAL TIME: 52:50
2.CD Track-lista:
-----------------
01. Éjszakai tárlat (5:15)
02. Közjáték a (0:53)
03. Szabadjáték (6:16)
04. Közjáték b (1:15)
05. Éjféli valcer (2:34)
06. Közjáték c (0:48)
07. Józsi Mátészalkára megy (4:19)
08. Közjáték d (1:38)
09. Éjszakai tárlat 1990 (3:33)
10. Közjáték e (1:08)
11. E-moll concerto [Allegro Con Molto] (3:41)
12. Paella (2:30)
13. A kígyó szíve (3:20)
14. Ez nem kán-kán (0:56)
15. Magyar tánc (3:33)
16. Duó (4:27)
17. Solaris 1990 (4:15)
TOTAL TIME: 50:21
Live In Los Angeles Dupla Album, Peripheric Records, 1996, CD, MC.
==================================================================
Felvéve:
--------
Variety Art's Theatre Los Angeles-ben, 1995. novemberben.
1.CD Track-lista:
-----------------
01. Martian Cronicles-Part III. [Marsbéli krónikák III.] (15:37)
02. Hungarian Dance [Magyar tánc] (3:40)
03. M'Ars poetica [M'Ars poetica] (7:17)
04. Duo [Duo] (4:58)
05. Bonus Game (14:32)
06. Concerto in E-minor [E-moll concerto [Allegro Con Molto]] (4:14)
TOTAL TIME: 50:18
2.CD Track-lista:
-----------------
01. Undefeatable [Legyőzhetetlen] (4:17)
02. If the fog clears away [Ha a köd felszáll] (4:48)
03. Apocalypse [Apokalipszis] (4.03)
04. Wizard of Oz [Óz] (8:12)
05. Mickey Mouse [Mickey Mouse] (3:04)
06. Eden [Éden] (6:36)
07. The viking comes back [A viking visszatér] (4:45)
08. Solaris [Solaris] (5:53)
09. Beyond - Studio bonus!! (12:28)
TOTAL TIME: 54:42
Musical Witchcraft, Peripheric Records, 1998, CD.
Kollár Attila szólólemeze
=================================================
CD Track-lista:
---------------
{Musical witchcraft suite [Zenei boszorkánykonyha szvit]}
01. -Part I.: Wanderers from the 15th century [XV. századi vándorok] (4:16)
02. -Part II.: The Dark Middle Ages [Sötét Középkor] (5:23)
03. -Part III.: Poseidon [Poszeidon] (3:30)
04. -Part IV.: Ba'rock' [Hommáge á J.S.Bach] (6:04)
05. Music from the spheres [Szférák zenéje] (3:38)
06. Boleriade [Boleriáda] (4:59)
07. Morning dance in the garden of chenonceau castle [Reggeli tánc a chenonceau kastélykertben] (2:05)
08. Silent man's prayer [A hallgatag ember imája] (7:24)
09. Rocks and waves from saint-molo [Saint-molo-i sziklák és hullámok] (3:46)
10. Alchemy [Alkímia] (4:32)
TOTAL TIME: 45:37
CD Track-lista:
---------------
01. Próféciák könyve I. - Előszó (2:45)
02. Próféciák könyve II. - Látomások születése (13:11)
03. Próféciák könyve III. - Az örökkévalóság kapujában (4:33)
04. Az első beteljesült jóslat - A párviadal[II.Henrik] (7:18)
05. Az oroszlán birodalma - Angliai Erzsébet (6:39)
06. A főnix szárnyai - Hisler (4:52)
07. 1999 - A Sötétség hajója (5:51)
08. Wargames. - A harmadik antikrisztus (4:27)
09. Az Igazság Pillanata I. (5:00)
10. Az Igazság Pillanata II. - Az utolsó vers (1:53)
11. Próféciák könyve - Radio Edit (3:26)
TOTAL TIME: 59:55
Alhambra kapui (Seven Gates of Alhambra), Periferic Records, 1999, CD.
Cziglán István szólólemeze
======================================================================
CD Track-lista:
---------------
01. Personal Gravity (17:13)
02. Tango Tango (4:44)
03. Bangkok (4:10)
04. Old Lady with cat (7:37)
05. April (6:23)
06. Seven Gates of Alhambra (10:13)
07. Swan song (3:40)
08. For Beginners (3:17)
09. April Radio Edit (3:35)
10. Personal Gravity Radio Edit (3:46)
TOTAL TIME: 64:38
CD Track-lista:
---------------
INDULÁS-1980. (4:03)
01. Ellenpont (4:03)
MARSBÉLI KRÓNIKÁK-1983. (14:39)
02. Előjáték (0:27)
03. Marsbéli krónikák I. (3:24)
04. Marsbéli krónikák IV.-VI. [részletek] (5:40)
05. M'Ars poetica [részlet] (5.08)
ÉJSZAKAI TÁRLAT-1990. (10:02)
06. Közjáték b (1:15)
07. Éjféli valcer (2:34)
08. Közjáték d (1:38)
09. Éjszakai tárlat V. 1990. (3:27)
10. Közjáték e (1:08)
ÜNNEPI KONCERT 2026-1990. (22:40)
11. Egészséges optimizmus (3:50)
12. E-moll concerto [Allegro con molto] (3:40)
13. A kígyó szíve (3:20)
14. Ez nem kán-kán (0:56)
15. Magyar tánc (3:33)
16. Duó (3.06)
17. Solaris 1990. (4:15)
LIVE IN LOS ANGELES-1995. (3:46)
18. E-moll concerto [Allegro con molto] (3:46)
NAPÓLEON BULVÁR-1993. (3:23)
19. Legyetek jók, ha tudtok (3:23)
ZENEI BOSZORKÁNYKONYHA-1998. (8:32)
20. Zenei boszorkánykonyha IV.tétel-Ba'Rock [részlet] (4:00)
21. Alkímia (4:32)
NOSTRADAMUS: PRÓFÉCIÁK KÖNYVE-1999. (5:42)
22. Wargames-A harmadik antikrisztus [részlet] (2:33)
23. Próféciák könyve-Radio Edit (3:09)
TOTAL TIME: 72:47
Megjegyzések:
-------------
Ez a válogatás-CD az egyike az elsőknek amiket csináltam a magam szórakozására.
Munkaórák tömegét és pár darab nyers cd-t fordítottam rá, hogy kikisérletezzem
a lehetőségeket és a határokat.
Egy ilyen válogatás cd összeállításakor - a magam részéről - három elvet tartok
szem előtt:
1. A legjobb [nekem legkedvesebb] számok választása
2. A legteljesebb és leginkább sokrétübb keresztmetszet .
3. A legkevesebb holtidő, ami csökkenti a 74/80 perces játékidőt.
Amikor összeállítottam a "nekem kedves" Solaris válogatást, akkor a válogatás
alapja az addig megjelent összes Solaris CD (Cziglán szólólemez tehát nincs
benne) és a két Napoleon Boulevard CD.
Bármennyire igyekeztem teljes számokat "szeretni" az egyes Solaris számok
időigényessége miatt ez lehetetlen volt. Mindenképpen kénytelen voltam egy
hangszerkesztőt is bevonni a "játékba", á lá Radio Edit. De itt is inkább egy
tömbben próbáltam kivenni zenei anyagot. Ez alól egyetlen kivétel a Marsbéli
krónikák IV.-VI., ahol három részletből áll össze a track. Két embernek is
megmutattam, de nem találtak törést [,persze egy szakértő azonnal kiszúrná].
Kiss István Zoltán: Magyar Könnyűzenei Lexikon, 1998, B5, 467 oldal,
ZAJ-ZONe Kiadó, 5000 példány, 1998 Ft - az alábbiakat írja a Solarisról:
Erdész Róbert billentyűs hangszerek; Kisszabó Gábor basszusgitár; Tóth Vilmos
dob; Kollár Attila fuvola; Cziglán István gitár; Tereh István basszusgitár;
Bogdán Csaba gitár; Rauschenberger Ferenc dob;
1978 végén alakult budapesti együttes. Tagjai előzőleg különböző amatőr
gimnáziumi zenekarokban játszottak. Elsősorban instrumentális jazz-rockot
adtak elő, melynek témája főleg űrzene volt. 1979-ben Seress Attila
(basszusgitár) csatlakozott hozzájuk, de csak egy évig maradt. 1981-ben
Rauschenberger és Bogdán került a csapatba és ebben az évben Lengyelországban
koncerteztek. A mostoha körülmények között nem voltak hajlandók dolgozni.
1982-ben a zerekar felfüggesztette tevékenységét, Kisszabó, Tereh és Bogdán az
Első Emeletbe távoztak. A többiek közül néhányan 1985-ben Vincze Lillával
megalapították a Napoleon Boulevard formációt. De mi sem bizonyítja jobban,
hogy szükség van a zenéjükre, mint a '96-os los angelesi dupla koncertalbum.
A legfrisebb magyar könnyűzene lexikon - Zoltán János: Pop-Rock Enciklopédia,
1999, A4(?) 280 oldal, Yellow & Blue Produkció, 4000 Ft - az alábbiakat írja
a Solarisról:
Magyar fúziós progresszívegyüttes [így!]. Alakult: 1980., Budapest. Tagjai:
Cziglán István (g), Erdész Róbert (bil), Kollár Attila (fuvola, bil), Seres
Attila (bg), Tóth Vilmos (d). Még az alakulás évében tagcserék: Kisszabó Gábor
(gb), Bogdán Csaba (g), Raus Ferenc (d) lettek az új tagok. A Solaris zenéje
évekkel előzte meg korát, de lemezszerződéshez csak 1984-ben jutottak.
1982-ben újabb tagcserék: Gömör László (d), Pócs Tamás (bg) az új tagok.
1982-ben Prágában Amanda Lear előtt lépnek fel. 1986-ban búcsúkoncertet
tartanak, de a különböző nemzetközi koncertigények miatt alkalmanként
fellépnek. A nyolcvanas évek végére nyilvánvalóvá válik a Solaris a hazai
rocktörténet első számú progresszívegyüttesének [ismét így!] a Syriusnak a
helyét vette át, szinte egyedül közvetítve azt a fajta "nemes" rockzenét,
amellyel talán beírhatná Magyarország a nemzetközi rocktörténetbe nevét.
(1995: Progfest fesztivál, Los Angeles; Art Rock fesztivál, Rio de Janeiro,
Brazília). Lemezeik: Marsbéli krónikák (1984), Solaris 1990 (1990), Solaris -
Live in Los Angeles (1996), Nostradamus Book Of Prophecies (1997).
Képes Rock Enciklopédia, 1987, A4, 192 oldal, Zeneműkiadó, 194 Ft -
az alábbiakat írja a Solarisról:
Az öt egyetemista alig négyhónapos zenekara 1980 májusában oly sikert aratott
a Pesti Műsor tehetségkutatóján, hogy még abban az évben kislemezük jelent
meg, rádiófelvételt készíthettek. Saját meghatározásuk szerint zenéjük:
szimfonikus rock. A fuvolákat nem a szelek fujják című groteszk műsorukat a
Fővárosi Művelődési Házban mutatták be, ahol négy évvel később sci-fi klubot
indítottak. 1982-ben Kisszabó Gábor (basszus) és Tóth Vilmos (dob) az alakuló
Első Emeletet választotta, helyükre Pócs Tamás (basszus) és Gömöri László
(dob) lépett a három alapító, Kollár Attila (fuvola), Erdész Róbert
(billenytűs) és Cziglán István (gitár) mellé. Egy időben Solaris-tag volt
Bogdán Csaba (Beatrice, Első Emelet) is. A Solaris LP borítóján egymás mellé
került Lem és Bradbury műve: Solaris-Marsbéli krónikák. Az élő lemezbemutatót
természetesen a Planetáriumban tartották. Közeledett a vég. 1986 áprilisában a
Petőfi Csarnokban M. Kecskés András pantomim együttesének közreműködésével
búcsúkoncertet adott a Solaris. "Nem lesz énekesünk"-hangoztatták éveken át,
de közbeszólt egy szőke lány...Napoleon Bld.
Tardos Péter: Rock lexikon, 1982, A5, 355 oldal, Zeneműkiadó, 49 Ft - az
alábbiakat írja a Solarisról:
A tehetséges muzsikusokból álló, 80-ban alakult, instrumentális zenét játszó
hazai zenekar szerzeményeivel, hangszerelésével a dzsessz-rock világához áll
közel. Készítettek egy mintegy 30 perces sci-fi paródiát, ürgroteszket és
rádiófelvételük nyomán munkásságuk (Ellenpont; Éden), valamint Solaris című
két kislemezen is hallható. Különféle rockmegmozdulások vendégei. Rendszeresen
az Orvostudományi Egyetem Klubjában szerepelnek. A felállás: Erdész
Róbert(58), orgona; Cziglán István(59), gitár; Kisszabó Gábor(59),
basszusgitár; Tóth Vilmos(60), dob; Kollár Attila(60), fuvola.
Ki kicsoda a magyar rock zenében?, 1982, A5, 160 oldal, Ifjúsági
Lapkiadó Vállalat, 27,50 Ft - az alábbiakat írja a Solarisról:
Erdész Róbert - billentyűs; Kisszabó Gábor - basszus; Tóth Vilmos - dob;
Kollár Attila - fuvola, szaxofon; Cziglán István - gitár; Terek István; Seres
Attila - basszus (1979-1980); Bogdán Csaba - gitár (1981-); Rauschenberg
Ferenc - dob (1981-). Instrumentális jazz játszó együttes Budapesten, a
hetvenes évek végén alakult, tagjai előtte gimnáziumi együttesek tagjai
voltak. Két kislemeze jelent meg, 1981-ben Lengyelországban vendégszerepelt.
2 CD (Marsbeli Kronikak+Nostradamus - Profeciak konyve) a XI.ker-i Szabo Ervin konyvtarban. Ha van valakinek mas album MP3-ban, vagy elfogadhato aron tud jogtiszta CD-t, az szolhatna...
Egyebkent a zene _nagyon_ jo.
Egy pár szót szeretnék szólni a "Marsbéli Krónikák"ról:
A lemezt a 80-as évek vége felé hallottam elôször, és már akkor magával ragadtak a rajta hallható fantasztikus melódiák.Kivételes volt az akkori slágeráradatban a precízitása,hangulat- és dallamvilága.Akkor még bakeliten volt meg, amit rojtosra hallgattam. Mostanában ujra elôvettem(már jobb minôségben), és még mindig nagyon tetszik.Meglepôdtem, hogy még mindig fedezek fel rajta uj dolgokat, amiket akkoriban észre se vettem.Az évek során sem veszített értékébôl, és számomra ez adja az egésznek a varázsát. A Solaris egy olyan maradandót alkotott,ami a korban, és remélhetôleg még sok év mlva is megállja a helyét.
Anno a Solaris lemezboltban (Szindbád mozi mellett, St.István krt) meg lehetett vásárolni a kiadatlan rádiófelvételeket tartalmazó kazettájukat is (az eddigi hozzászólásokból ítélve ez nem túl ismert, holott igencsak jó).
EnemyNo_1
A minap sikerült megszereznem a Marsbéli Krónikákat, CD-n.
Egy budapesti Szabó Ervin könyvtárból kölcsönözhetô 100 Ft-ért + egy másik is, aminek a címe most sajnos nem jut eszembe.
Ha valakit érdekel a könyvtár címe,szívesen megmondom.
hono@freemail.hu
Kedves Fórumtársaim!
Én indítottam ezt a fórumot, de most sajnos bizonytalan ideig elbúcsúzom...
Kérem vigyétek tovább..
Amint tudok jelentkezni fogok!
Nekem, sajnos, csak a Marsbéli krónikák-bakelit van (volt?) meg, már évek óta nem hallottam.
Annak idején nagyon szerettem, most is a fülemben csengenek a fuvola futamok, ha rá gondolok.
Koncertjükön nem jártam, talán még bepótolhatom egyszer!
A Marsbéli után még volt az Apokalipszis is külön lemezként nem ?
Sajnos nekem csak a Marsbéli k. van meg az is egy recsegős bakeliten .
Nem adták ki véletlenül CD -n ?
Az új lemezüket meg sehol sem láttam, hol lehet kapni ?
És egyáltalán hány lemezük van összesen?
A Cabaret -et ismeritek ? Úgy 92-93 környékén adták ki a lemezüket. Én öltem meg Lora Palmert, Mert te mindíg sírni akarsz c. slágerekkel, úgy tudom azon is a Solaris nyomja a háttérzenét, és mellesleg baromi jó album.
A Kollár szólólemez is érdekelne. CD -n megjelent ? Jellemzően hol kapható ?
A Solaris zenéje pedig egyszerűen "VAN" és nem kell dicsérni, az dicséri magamagát. Meg talán mi, rajongók dicsérjük.
A Nostradamus valóban 1999-es hangzású, sokat fejlődtek a fiúk, mióta nem hallottam Őket.
A Kollár Attila szólólemezét (közreműködő háttérzenészek a Solaris tagjai) hallottátok már? Nagyszerű!!!
Koncertélmény No1.
Az általam eddig látott legjobb koncertjük valamikor 1983 után volt Budapesten... Pontos dátumot sajnos nem tudok.
Azt tudni, hogy már jóval a Marsbeli Krónikák c. lemez után volt, még a Napoleon Bld. előtt közvetlenül, mert akkor, ezen a koncerten mutatták be a készülő Los Angeles 2025 c. lemezük anyagát, ami mint lemez tudomásom szerint sosem jelent meg önálló lemezként. Ezen a koncerten volt maga a "lemezbemutató". Helyszín a Budapesti Planetárium: Lézerfények, vetített háttér és minden egyéb látványosság, aki volt már "lézerszinház"-előadáson az tudja miről beszélek. Közreműködött tárcos-mozgásművészként M. Kecskés András pantomimművész, mint szinpadi mozgás. Ehhez aláfestőként játszott élőben a zenekar. Fantasztikus volt!
Eppen ma vettem meg az uj lemezt, szerintem meg mindig nagyon jok. Egesz delutan ezt hallgattam. A lemez cime:
Nostradamus - Profeciak konyve.
Innen (a cd boritolrol) tudtam meg azt is, hogy Cziglan Istvan, Czigi mar nem el...
1980-ban alakultak. Akkori tagok: Kisszabó Gábor(basszus), Tóth Vilmos(dob), Kollár Attila(fuvola), Erdész Róbert(billentűk), Cziglán István (gitár). Kisszabó és Tóth hamarosan kilépett és átment az alakuló Első Emeletbe, helyükre Gömöri László(dob) és Pócs Tamás(basszus) lépett. Egy időben még Bogdán Csaba is tag volt.
1984-ben adták ki a MARSBÉLI KRÓNÍKÁK című lemezüket. 1986-ban feloszlottak, majd Vincze Lillával kiegészülve létrejött a Napoleon Bld. 1990-ben újraalakultak és kiadtak egy dupla lemezt SOLARIS 1990 címmel. Két éve nagysikerű koncertet adtak Los Angelesben, erről is készült lemezfelvétel ami tavaly jelent meg.
Az idén pedig kiadtak egy új lemezt (majdnem minden lemezboltban kapható), a címét sajnos nem tudom.
Hát ennyi amit tudok róluk. Véleményem szerint az első lemez a MARSBÉLI.. a legjobb, az utána következőek nekem már nem tűnnek haladásnak ahhoz képest. Ettől függetlenül a magyar átlaghoz képest nagyon jók.
T. Zoli!
Nekem tetszett anno a SOLARIS, de sajnos semmit nem tudok róluk.
Van egy kazettám, ami nagyon jó, valamint nagy vonalakban ismerem a tagokat.
Azért remélem találsz tájékozottabbat is!