Nem tudom honnan idézted " a fórumon nincs helye utibeszámolónak", biztos volt ilyen is és gondolom te is megkérdeznéd az illetőt, hogy szerinte miről kéne itt beszélgetni. Tán a gabonafutrinkák nemi életéről? Minden ilyen beszámoló hasznos információ az ujonnan arra utazók számára. Lásd Prigradica linkjét.
Én valójában nem is tudom, miért dédelgetnek ilyen álmokat és ha az ember sorban összeállítaná az eddig elképzelt terveket, a Neum mögötti koridortól, a bővitett kompjárattól, a hídig, egészen át a közelmúltban feldobott pontonhídig egészen a legutóbbi tervig a híd elképzelt nyomvonalával párhuzamos alagútig, hát a mesés álmok tárháza ehhez képest nulla. Mi csodálkozunk, hogy a horvátok milyen gyorsan építkeznek, ehhez képest ma esti fricska, hogy a Splitet elkerülő szakaszt a kastelai öbölben, négy éve kezdték és csak 4,2 km sikerűlt eddig összehozniuk. A bosnyák álmok is fergetegesek ám.
Én már ezeket e híreket nem is írom ide, mert egyik nap ez, a másik nap az ellenkezője jelenik meg. Majd csak kiforrja magát valamelyik alternatíva.
Nekem nem is kellene autópálya, elég lenne, ha rendes utat csinálnának Peljesacon, ahol lehet haladni is, mert az az igazán fárasztó. 10 órás vezetés után jön még a Peljesac. Olyankor már hulla vagyok és a türelmem is elfogy, ott már nyomni szoktam rendesen. Különösen nyáron nehéz, amikor jönnek az olaszok a lakókocsijaikkal, azokat nagyon nehéz megelőzni. Az egész félszigeten van 3 hely, ahol tudok előzni, de ott is úgy, hogy lelóg az egyik kerék a szakadékba. (természetesen semmi gondom a lakókocsikkal).
Nem kellene sok, egy jobb nyomvonal, mely elkerüli a falvakat, kevesebb kanyarral, több bevágással és az emelkedőkön kapaszkodósáv az ezeréves zasztaváknak.
Egy kis útépítést meg lehetne oldani a híd árának egy ezrelékéből.
Hát igen, neked ez egy kis vargabetű volna, de ahogy a napokban olvastam, a horvát kormány erős ellenzéki és lakossági nyomásra kezd más szeleket fújni a peljesaci híd kapcsán. Ugyanis az az álmuk, hogy megpróbálják az eut megszorongatni egy kis alamizsnáért a híd épitéséhez. Szerintem rossz helyen kopogtatnak, mert a törökök, ha így folytatják - ami nem sikerűlt nekik az évszázadok folyamán- beveszik Dubrovnikot is. Egyébként néztem az új nyomvonalat és ha megépűl- a horvát is csodálatos- de ez, különösen arra Tarčin felé, hát lesz mit nézni az arra utazónak.
Ehhez kapcsolódna még a következő ujság is, nevezetesen az, hogy Metković lakossága megelégelte már a városon keresztűl robogó túristák áradatát, ezért az új strada majd valahol Počiteljnél északnyugatnak fordúl és Pozla Gora nevü helységnél lesz az új határátkelő Metkovič 2 néven. A régi megszünik, de meghagyják a teherforgalom számára pločei kikötő miatt. Ez a Pozla Gora nevü település horvát oldalon van nem messze M Prolog-tó. Ehhez persze meg kell épűlnie a bosnyák oldalon az emlitett szakasznak is.
Új hír a Szarajevó elkerülő autópályáról: tegnap meglátogatta az épülő szakaszokat a bosnyák Informatikai és Közlekedési Miniszter. A legfrissebb információ alapján az 1. szakasz idén októberre lesz kész. A második szakaszon még mindig a kisajátítások folynak, itt nagyon sok illegálisan épített ház található (és nem viskók, hanem hatalmas paloták, akiknek a tulajdonosaival ott is nehéz mit kezdeni, ha értitek mire gondolok). Jelenleg 70%-a történt meg a kisajátításoknak. A harmadik szakaszon viszont még meg sem kezdődött a folyamat, pedig arra is megvan a pénz. Azt kétségesnek tartom, hogy az elkészülő 1. szakasszal tudunk-e majd mit kezdeni, mert nem vezet majd sehova (kis utcákba fog torkolni? vagy lehet, hogy azért valami ideiglenes csatlakozást kiépítenek addig is, amíg a többi szakasz elkészül).
A Szarajevó utáni (Mostar felé, Vlakovo és Tarcin közötti) szakaszon viszont a törökök (Cengiz) nagyon beindultak, állítólag nagyon szervezetten megy a munka, a bosnyákok is meglepődtek.
Ezzel kapcsolatban az egyik fórumon valaki megjegyezte, hogy a szerb parlamentben ment a vita, hogy mit és hogyan kell fejleszteni. A kormány sok mindent azzal ütött el, hogy az 500 éves török megszállás nyomait, az abból eredő elmaradottságot nem lehet néhány év alatt megoldani. Az ellenzékből azzal válaszoltak, hogy lám a törökök Törökországban a mai napig török uralom alatt élnek, aztán mégis van iparuk, fejlődnek, erős és jólszervezett hadseregükvan stb., sokkal fejlettebbek, mint Szerbia.
Szerintem nálunk is el lehetne sütni már ezt a viccet.
Köszi a leírást, magam is írok majd pár sort a tapasztaltakról, ha hazaértünk. Szarajevóban vagyunk, holnap Montenegró, aztán valamikor hétvégén megyünk haza. Most csak annyit, hogy nem akarom elkiabálni, de a Bosanski Brod-Prnjavor-Banja Luka-Jajce-Szarajevó útvonalon egy darab méricskélő rendőrt sem láttunk, itt Szarajevóban pedig hülyére fotóztam magam, eddig összesen 6 rendőrkapitányságon :)
Köszönet az összegyűlt információkért, melyek alapján megterveztük a horvátországi nyaralásunkból haza vezető utunkat. A bizonytalankodóknak (én is az voltam kicsit) írom az alábbiakat, hogy nyugodtan induljanak útnak. Bár ismételni fogok dolgokat,mert szinte minden fenn van a fórumon, tudom, hogy ezek a kérdések foglalkoztatják leginkább az először útnak indulókat…
Határok- mindenhol 2 perc alatt végeztünk, kártya formátumú személyi igazolvánnyal
Metkovic-Mostar-Jablanica-Bugojno-Jajce Banja Luka-Udvar-Mohács útvonalon közlekedtünk. Szerbiát ki akartuk kerülni, mert arról vagy kevés vagy negatív információt kaptunk. Szintén el akartuk kerülni a Szarajevó környéki nagyobb forgalmat, illetve az útépítések miatti esetleges kellemetlenségeket (ami persze nem feltétlenül biztos, hogy egyáltalán vannak)
Az utak – nagyon jó minőségűek, gyönyörű helyeken vezetnek, sok pihenőhellyel. A pihenőhely általában 2-3 autó parkolására szolgáló kiálló, vagyis arra jó, hogy élvezd a tájat, a friss levegőt, megmozgasd magad, de folyóügyeket a benzinkutakon lehet intézni. (Férfiak éppen meg tudják oldani, ha minden kötél szakad)
Benzinkutak – nagyon sokféle kút van, mi INA-nál tankoltunk, bankkártyával fizettünk, kb. 320,-Ft-ba jött ki egy liter benzin, ami szerintünk jobb minőségű volt, mint az itthoni, mert a „MI autónk” közel 100 km-rel több utat tett meg vele, mint általában szokott. Fogalmam sincs, hogy jött ki ilyen fogyasztás hegyre fel , hegyről le, faluból ki, faluból be, de igaz az, hogy üres tankkal kell érkezni Boszniába, és telivel kell távozni.
Azt már többen írták, hogy nem mindig tudni, hogy egy településnek hol van vége. Mi is meglepődtünk, amikor 5 perc semmi után jött a falu vége tábla, de volt úgy is, hogy a vége tábla után elszórtan házak jöttek, nem tudni hova tartoztak. Ez egy kicsit elbizonytalanít, hogy milyen sebességet tartsunk be, figyelni kell a korlátozó és a feloldó táblákat. Nekünk nincs GPS-ünk, egy térképpel szeltük át az országot, azt is csak ritkán kellett elővenni, csak azt kellett tudni, mi a következő nagy település, a táblák szépen elvezetnek. Gépkocsis rendőr járőröket egyszer láttunk, szembe sávban jöttek velünk, majd megfordultak, és mögöttünk két autóval haladtak. Épp jött egy nagy élelmiszer „áruház”, oda bekanyarodtunk innivalóért, ők mentek tovább. Eszünkbe jutott némi ijesztgetés, de mint látszik, nem akarnak minden áron „külföldit zaklatni”. Gyalogos járőrt többet is láttunk nagyobb városban (talán Bugojnoban, aztán Banja Lukan), de ennyi.
A közlekedési kultúra semmivel sem „balkánibb” mint itthon, sőt. Boszniában a helyiek persze bátran közlekednek az utakon, a sebességkorlátozást sem igen tartják. Ha láttuk, hogy mögöttünk valaki igen menne már, de nincs lehetősége előzésre, a kiállóban oldalra álltunk, elengedtük, aztán mi nagyjából betartva a korlátozásokat csorogtunk tovább. Az ideális íven szeretnek kanyarodni, de nem érzékeltem veszélyes helyzeteket. Igaz, egy darabon egy jóképű teherautó ment előttünk, és ő egy kicsit tisztította nekünk az utat. Vele szemben senki nem próbálkozott az ideális ívvel. Mivel jó tempóban haladt, vele haladtunk.
Kommunikálni angolul kiválóan lehet. A legjobb példa Bosanska Gradiskánál történt meg, ahol a határátkelő egy 1*1 sávos utca végénél van. Mi még az utcában araszoltunk, nem is láttunk előre, hogy ez már a határ, csak feltűnt a sok kamion. Nyújtogattuk a nyakunkat, amikor odaszaladt egy 10 éves forma félpucér kiskölyök, és nyomta a sódert, mutogatott. Activityben kicsit gyengén ment a játszma, úgyhogy gyorsan átváltott angolra, és folyékonyan elmondta, hogy a szembe sávban nyugodtan menjünk előre, nekünk nem kell várakozni, előttünk 20 kamion van kb. Persze így is volt. Kicsit szűk volt a hely, de amikor nem volt szembe forgalom, előre mentünk, és valóban 2 perc alatt elhagytuk Boszniát. Meglepődtem, hogy Horvátországban a tévében is csak a saját készítésű műsorok mentek horvátul, minden filmet eredeti nyelven, feliratozva adnak le. Nem csodálom, hogy olyan jól beszélnek nyelveket.
Hosszú lett, remélem nem kapok ki miatta, hogy a fórumon nincs helye úti beszámolónak, de gondoltam aki először indul neki, és izgul, megnyugtató lehet egy friss tapasztalat egy teljesen újonctól. És Mostarról nem is meséltem semmit.
Hogy a topik ne aludjon el, megosztok veletek egy boszniai hírt. Mindannyian ismerjük Emir Kusturica filmrendezőt. Nos ujabban megint ő borzolja a kedélyeket, ugyanis feltett szándéka, hogy a Drina melletti Visegradon megépíti az úgynevezett Andricgrad-ot, ez amolyan skanzen szerü dolog lenne, mert megihlette az iró regénye a Híd a Drinán és az ő tiszteletére szánja ezt. Az építkezéshez faragott köveket használna, amit, na honnan? mint Trebinjéből hozatná ahol egy magaslaton még az osztrák-magyar monarhia idejéből származó erődöt bontana szét célja megvalósításához. A szorgos trebinjei honpolgárok megakadályozták terve végbevitelében. Tervéről továbbra sem mondott le. Kiváncsian várom mikor verik meg?
Persze a te dolgod, de miért Zvornik-Újvidék felé (ha szabad kérnem használjuk már a szép magyar nevét) mész? Talán a Vajdaságból indulsz?
Lehet persze, hogy igazad is van, és ez a legjobb, leggyorsabb, de ezt az útvonalat én nem ismerem. Mindenesetre elég kacifántosnak tűnik, de ha jók az utak arra, akkor jó lehet ez is.
Én (mivel nem ismerem a szerb utakat), ezért vagy:
Újvidék-A3 autópálya (Zágráb/Belgrád) - Zupanja - Tuzla - Szarajevó