Robi! a hír a szarajevoi Dnevni Avaz reggeli online híre. Én rövidre fogtam és csak a lényeget forditottam le. Gondolom ennyi elég is. Amit hiányoltam a cikkből, az ugrások kezdési időpontja. Nem írnak róla. Itt mondom napfény 8-nak, hogy a közlekedést ez nem akadályozza, de sok évi tapasztalatból mondom, a tömeg úgyis nehezíti a híd környékén a közlekedést. Még ma átbiflázom a lenti regionális sajtótermékeket és ha találok valami közlendőt, ugyis megírom. Üdv nektek.
Nekem is tetszik, bár Boszniában nem nagyon van rá szükség, mert rengeteg helyen lehet LPG-t tankolni. Csak Neumról nem tudok még mindig biztosat... :(
Teljesen egyetértek veled. És ha lesz egy kis időm, irok még hajmeresztőbb dolgokról, hogy a politika mibe "rondit" bele. De térjünk át vidámabb dolgokra. Szeretném tájékoztatni a fórum olvasóit, hiszen tavaly is többen érdeklődtek, hogy mikor lesz Mostarban a vízbeugrás a Stari Mostról? Juli. 29-én lesz megtartva /vasárnap/ és ezt megelőzően már péntek este szombatra virradóra, megkezdődik a nagy manifestació különböző rendezvényekkel tarkitva. Jegyet, a híd alatt lehet venni, ahonnan kitünően lehet látni a szereplőket. A belépő 5 Márka /2,5 euró./ Jó szórakozást mindenkinek.
Mint euroszkeptikus nem értek hozzá, csak vmi hátsó érzés súgja, kidobott pénz (a mindannyiunkéból). Az ember nem tud olyan szépet alkotni, mint amit a természet elkövet, akkor meg miért belerondítani a tökéletességbe?
Tegnap írtam, hogy ma kapnak választ Brüsszelben, hogy mehet-e a híd? Nos, a válasz kedvező Horvátország számára és mindössze az volt a kérésük, hogy alapos dokumentációval kérik alátámasztani, hogy egyedűl ez a megoldás az ország kettészakitottságának megoldásához. Részükről a fáklyásmenet, de ide a bökőt, hogy a bosnyákok mindent el fognak követni ennek megakadályozásához.
Ha (szerencsétlenségükre) beveszik a "klub"-ba horvát barátainkat (ami, öléggé elkerülhetetlennek látszik mainapság), majd később a vadrácokat is, akkor bosnyák barátaink sem maradhatnak már ki sokáig a nagy európai összeborulásból, osz' okafogyottá válik a peljesaci híd terve.
Az EU miatt (akaratától függetlenül) a természet szépsége jól jár (meg mi is), azaz megmarad olyannak, amilyennek Isten teremtette, a népek meg, hát... örülhetnek maj' neki. Már mint a (megszokott) látványnak.
Röviden a hídról. Olyan megoldás lenne ami a part mentén megemelt lenne, hogy a kisméretü hajók elférjenek alatta, középen viszont szétnyitható az esetleges nagyobb hajók számára. Ezt azért csinálják, hogy a bosnyákoknak ne lehessen jogalapjuk belekötni. 3 perc alatt Peljesacra lehet érni Komarnaból és korábban ugyan 3 eurós híddíjat írtak de ez mára már 40 kunára ugrott. Nagy a nyomás a kormányon, hiszen nem létezik olyan eus ország ami így ketté van szakitva az unioban mint Horvátország. Érvek vannak bőven és úgy néz ki, hogy ezuttal komolyra vették a figurát. Várjuk ki a végét. Esetleg akit érdekel még a dolog, beszélhetünk róla. Ja igen ...és a hidat nem amerikai szinészekről nevezik el, hanem Marco Polo-ra keresztelik.
Kitört a geografiai háború Bosznia-Hercegovina és Horvátország között a peljesaci híd építése miatt. Mint írtam is korábban, ujra felmelegitették ezt a témát és a horvát ellenzők szerint, csak a közelgő helyhatósági választásokig fog ez tartani. Nem így a hor. kormány, ugyanis a külügyminiszterük most kilincsel Brüsszelben némi alamizsnáért, mondván, ha a magyaroknak adtak, nekik is van esélyük rá. Holnap dől el, kapnak-e pénzt erre vagy sem. Ha nem, marad az alternativa, amit egy amerikai vállalkozó dobott fel, mégpedig az általa tervezett pontonhíd terve. Ez nagyon érdekes, tele vannak vele a hor. és a bosnyák lapok. Ilyen híd 1963 óta az USA-ban üzemel / Seattle Rosellini híd/ nagyon jó eredménnyel és Norvégia is évek óta üzemel ilyent, ami Európa leghosszabb pontonhídja. Ez lenne itt Európában a csúcsdöntő, mert hosszabb lenne a Norvégnál. Ez a meglévő elképzelt híd nyomvonalán halad majd és nem messze Neumtól. A hid mindössze 9 hónap alatt elkészűlne Horvátország EU-csatlakozása előtt és mindössze 36 millio euroba jönne a 470 millio helyett. /Itt kettéválasztom az írást, nehogy az Index megegye/
Csupán egy gondolat az erre utazók részére: csakis nyugodt Úrvezetők részére ajánlom.
Ezen útvonalak nem a sebességről, hanem a látnivalókról szól. 1200 méteres tengerszint feleti magasságban nincs helye a türelmentlenségnek --- de nagyon GGyönyörű. Csak ajánlani tudom mindenkinek.
Doboj felé az út nem túl izgalmas Szarajevóig, Banja Luka felé viszont már Banja Luka után kezdődik a szép szakasz, ezért ez utóbbit javaslom. Lassabb, de szebb.
Valami hasonlón rágódom én is; Bp-ről Mostarba Banja Luka vagy Doboj felé menjek? Sarajevo most nem érdekel különösebben, oda jövőre több napra mennék, néhány km plussz sem játszik, ahogy a szintkülönbségek sem; kifejezetten a szép, látványos útvonalat kedvelem.
Hálás lennék a véleményért és utólag sem panaszkodom, elvégre a döntést én hoztam :)
Sziasztok! Tervezek egy hosszú hétvégés kirámdulást a Horvát tengerpartig, kezdek ráfókuszálni a boszniai útvonalra, Sarajevó, Mostar biztos szép, hangulatos. Ha tudnátok ajánlani egy látványos, érdekes, útvonalat, látnivalót, írjátok meg! Bp.-ről indulnánk, Asszem Mostart beiktatnám egy jó pár órás megállómak (séta, fényképezés, gasztronómia...stb.)
SAjnos már reggel elindultunk és Tuzla felé mentünk. Volt bizony, hogy visszakellett váltanom 1-esbe, és a légkondit lekapcsolni a 35 fokos melegben. Nagyon lassan haladtunk a hegyekben. Visszafelé biztosan Zenica felé megyünk.
Tehát lakókocsival, vagy más nehezen közlekedő járművel Zenica felé érdemes menni.