"ha jól emlékszem pl. akkor szűnt meg a Székesfehérvár - Bodajk, Dunaföldvár - Solt és a Mátramindszent - Mátranovák vonal is."
Nem jól emlékszel. Székesfehérvár-Bodajk: ma is működik. Dunaföldvár-Solt vonalra jól emlékszel, 2000-ben szüntették meg. Mátramindszent-Mátranovák vonalon a személyszállítás még 1994-ben megszűnt! (különvonat még járt rajta 1999-ben, utána ellopták a síneket)
Kifelejtetted az Enying-Mezőhídvég vonalat, melyet 1999-ben szüntettek meg.
Egy öreg kolléga mesélte valamikor: Hajdan mikor megszűntetéséhez közeledett a bodrogközi kisvasút voltak már párhuzamosan közlekedő buszok. A soför mindenhol megállt - ott is ahol nem volt megálló - felszedte a batyus néniket vitte őket a piacra, visszafelé minden kapuban megállt. Az utasok kezdtek elpártolni a kötött pályától. Aztán mikor megszünt a vonat, megszűnt a jóvilág a buszozásban is. Csak a megállókban álltak meg, ritkultak a járatok, éjszaka megszűnt a közlekedés - utolsó busz 20 órakkor, első busz 4 órakkor, ez csak iskolanap, az csak vasárnap... Az emberek rájöttek, hogy a vasút nélkül elvágták településüket az ország keringésétől. Ezt a mai napig megfigyelheted a Bodrogközben.
Nem tudom mennyi a valóságalapja az öreg meséjének, de egy biztos. Győző bácsi értett - remélem jó egészségnek örvendve - a mai napig ért a vasúthoz, és gyüjti a vasúti emlékeket. Ha jól tudom, vonatkisérőként kezdte, volt vonatvezető, forgalmista, rendelkező. Dolgozott a kisvasúton, a nagyvasúton, volt vonalbiztos, pályája végén pedig oktatta a fiatal kollégákat. Én őt hihető forrásnak tartom.
Dehát gondolom ez így helyes, ennek így kellett történnie, ez egy szabad ország, mindenki úgy rongálhatja a közutakat, a baleseti statisztikát és a levegőt ahogy akarja, ha az egyéni érdekei azt kívánják.
jaja... de nem olyan régen ennél nosztalgiább járat is volt: Egom-Almásfüzítő viszonylatban vonatpótlózott a Vértes farosa. Persze azt az egy napot kivéve, amikor én odamentem :-/ .
Mennyibe kerül a busz? Jóval több mint kétszeresébe!
Nem a busz, hanem a busz gázolajköltségei. (Egyébként tetszik a különbséget kétszeresről közel háromszorosra feltornászó érvelés egyik része: "mivel a busz megállókiosztása sűrűbb..." :) )
A helyszínen én is jártam, azért említettem. Mindig olyan példákat hozok fel ahol már jártam. Engem őszintén felháborít a bizánci bürokrácia működése, s most nem csak a vasútról van szó. Ha van egy probléma, nem megy el a helyszínre megnézni. A bürokráciának mindegy, hogy milyen döntés születik. Őket a döntés élteti, a papírmunka. Bizáncnak az kell, hogy minden jelentéktelen dologról 67 tonna papír maradjon fent. S ennyi firkálni való mellett, nincs idő mérlegelni, hogy a döntés jó vagy rossz. Csak dönteni, s ugyan mi is lenne benne a bűn, ha maga az országgyűlés is szavazógéppé alakul. A héten elfogadott új PTK-ról azt nyilatkozta egy szocialista képviselő, hogy egy törvénynél természetes, hogy hibák, joghézagok maradnak utána. Mert a mennyiség számít nem a minőség. Vajon megérjük még, hogy a fenti mondat megfordítva legyen igaz, bármiről van is szó?
Hogyne volna nosztalgia buszjárat, mikor 20onéves koszos büdös, szétesés határán álló Ikarusok járnak menetrend szerint.
Ilyen alapon viszont nosztalgiajárat az MD motorvonat, a "classic" Szergejjel, Szilivel vontatott teher- illetve személyszállító vonat, és így tovább. Arra jutottam, hogy mint szinte mindig, ebben az esetben is használható a társadalom egyik alappillérét jelentő mondás, vagyis: "k..va az, akire mondjuk". Tehát nosztalgiajárat az (minden egyébtől függetlenül), amit a tulajdonosa (üzemeltetője, bérlője, akármije) nosztalgiajáratnak hirdet meg.
Na ja jártam ott. Kettészeli a falut a vasút. Bürokratikus okai vannak ,h nincs semmi más. A szabályzat szerint bizonyos emelkedés fölött nem lehet. De ez csak bürokratikus akadály, mert kb. a gőzösök idejében hozták meg, és ami egy gőzösnek akadály az már régen nem az még egy nem éppen új Bzmotnak sem, röhögve meg tudná oldani ezt a feladatot.
Egyébként lehet pozitív példákat is hozni megálló áthelyezésekre. A 125-ös vonalon pl. Pitvarosnál megtették, ott is messze volt az állomás a falutól, most megállóhely van helyette a falu szélén, láss csodát többen használják. Vagy pl. ugyanezen a vonalon Csabacsűd állomás sem volt közel a falu központhoz, de új megálló lett Csabacsűd-felső néven majdnem a falu központjában van.
Vagy pl .a 128-as vonalon Fényesi Szőlők mh. is megszűnt, ami kb. a semmi közepén van csak földek vannak a környékén házak nem, és 1 km-el arrébb új megálló épült Fényes néven ami már közelebb van a házakhoz és láss csodát használják is. Vannak pozitív példák a kár ,h nagyítóval kell keresni őket, és biztosan sok helyen segítene a megálló áthelyezés, de akkor dolgozni is kéne, mennyivel egyszerűbb ránézni a számokra és kijelenteni ,h itt alig száll fel valaki vagyis nem kell, mint utánajárni ,h vajon mi az oka, h nem szállnak fel? Ja, h 5 km-re van falutól? hmm. Lehetne közelebb is? Miért ne a sínek 500m-re is megközelítik a falut. Mi lenne ha áthelyeznénk? De ehhez már gondolkodni is kéne. Ezért mondjuk jó lenne ha ki lenne adva a vonal helyi szinten üzemeltetésre, helyből jobban lehet az ilyesmiket látni mint. akár több 100km-ről egy irodában ülve. Helyből könnyebb az utazási igényeket is felmérni. Pl. oda menni Kis Pista Jóskát megkérdezni ,h miért nem utazik vonattal? Mert lusta vagyok 5 km-t gyalogolni. Ha nem kéne annyit akkor utazna? Persze hogy, legalábbis kipróbálnám. Akkor meg már miért ne lehetne kipróbálni ,h áthelyezzük oda aztán meglátjuk volt-e értelme.
Nekik ez ugyanolyan "nyűg" és ráfizetés lesz, mint most a Startnak, hidd el. Ha ez lett volna a céljuk, már rég' dögivel járnának a párhuzamos buszok, de jelenleg egy sincs. Szóló Bz-nyi 90%-os meg igazolványos utassal nem is csoda. De ez nem gazdasági kérdés, hanem közszolgáltatás. Csak nem mindegy, milyen színvnalon nyújtjuk ezt és főleghogy mennyiért.
Hogyne volna nosztalgia buszjárat, mikor 20onéves koszos büdös, szétesés határán álló Ikarusok járnak menetrend szerint.
Gyulán történt, h ha minden igaz a pálinkafesztivál idején a Fürdőben pihenő asszem német túristák úgy döntöttek átugranak Békéscsabára és a buszt választották, ki is mentek a megállóba és mikor megérkezett a megszokott vízözön előttről származó busz, amit még lehet, h anno Noé is vezethetett volna ott örvendeztek ,h jajj de jó, nosztalgiajárat. Később világosították fel őket, h ez nem az, hanem megszokott, h ilyenek járnak errefelé.
Nagyon fontos, amit felvetettél a megállók áthelyezése. A buszmániások legfőbb érvei közt szerepel, hogy a vasútállomás nem a településen belül van, s km-ket kell gyalogolni. Van ahol ez tényleg így van, s nem is lehet közelebb vinni (pl. Szokolya). De van ahol, igenis közelebb lehet vinni az állomást, vagy megállót a településhez. Lásd Városlőd példáját, ahol a Városlőd-Kislőd állomás a két falu közt félúton helyezkedik el, Városlőd mellett pedig kiépült még egy megálló. A 11-es vonalon Eplényben az állomás a falutól délre van, a sín a falu mellett a hegyoldalba halad el, még sincs megálló kiépítve, pedig lenne hely. Ugyanolyan lehetne, mint a pázmáneumi.
A lentiekből valóban látszik, nagyjaink mennyit is értenek a magyar vasúthoz. Az említett szakaszon sehol nincs már szolgálat, baromi sokat meg lehet majd spórolni a szóló Bz meg az egy szem mv és vjv kiváltásával. Mennyivel lesz jobb az Ikarus 260-as? Semennyivel. Sőt a tervezet szerint két darab Abaújszántó (vagy Szerencs?)-Hidas busz lesz, az meg ha betér minden zsákfaluba (Boldogkőváralja, Vizsoly, Hejce stb..) gyakorlatilag kétszer annyi utat fog megtenni, mint most a szóló Bz. Ha meg kihagyja ezeket a településeket, alapból halott ötlet, feleannyi utas sem lesz rajta mint a vonatokon vagyis rövidesen bezár a bazár. Ez a vonatpótlós duma parasztvakításnak kitűnő, de gyakorlatilag tudjuk mit jelent, a Volánnak is meg kell húznia a nadrágszíjat, ezeket fogja törölni leghamarabb. Szóval ezt jelenti a "busszal jól helyettesíthető a vasút" kifejezés.
Ebben az egészben szerintem Gönc fogja a legtöbbet veszíteni. Ha Hidason megnézitek a leszálló utasokat Miskolc felől, a Bézére száll át jelenleg az utasok kb harmada. Amíg a régebbi elcseszett menetrend volt, addig vagy a délutáni ütemen felülivel jöttek, vagy busszal tovább. Most már csak a busz lesz.
A feladat továbbra is adott: készítsetek sok-sok képet - dátum, óra, perc feltűntetésével - arról, hogy igen, van utas (nem is kevés) a bezárásra itélt vonalakon!
Kérlek, a képeket ide töltsétek fel!
Azoknak, akik már megtették, nagyon szépen köszönöm.
Jót derültem, Ódor Ferenc minisztertől kapott válaszán. Idézem:
Ódor Ferenc fideszes képviselő a 98-as, Szerencs–Hidasnémeti vonal tervezett bezárása miatt kért szót. Mint elmondta, a hátrányos helyzetben lévő kistérségben a vasút felszámolása a dolgozókat és a tanulókat egyaránt kellemetlen helyzetbe hozná, ráadásul fontos „biztonsági“ kapcsolat szűnne meg a Miskolc–Kassa–Krakkó és a Miskolc–Szerencs–Nyíregyháza vonal között. Hónig válaszul elmondta: a minisztérium elsősorban a közösségi céloknak való minél jobb megfelelést tartja szem előtt. Mivel a mérések szerint körülbelül tizenöt fő utazik vonatonként – ráadásul olyan pályán, ahol kilenc éve nem volt pályafelújítás – , busszal jól helyettesíthető a vasút. Nincs szó tehát rombolásról, korlátozásról vagy ellehetetlenítésről, a vasútvonal maga pedig nem szűnik meg, hiszen a teherforgalmat továbbra is fenntartják rajta. Ódor azonban ellenkezett: az itt közlekedő motorvonat kapacitása nem sokban különbözik az autóbusztól, ráadásul a környezetet is jobban kíméli
Nos, a szaktárca jelenleg a 98b (Abaújszántó - Hidasnémeti) szakaszon szeretne személyforgalmi szünetelést, de a teherforgalmat továbbra is fentartja. Várok ezért fotókat pl. a gönci tolatósról, a vilmányi átállítósról, az Hidasnémeti - Abaújszántó - Szerencs belföldi tehervonatról. Bár lehet, ezeknek a helye a Régi fotók topikban lenne, mivel a felső szakaszon több mint 10 éve nem közlekednek tehervonatok. Egyébként a pálya kitűnő állapotban van - ahhoz képest, hogy több éve volt csak komoly karbantartás -, mivel a habtestű Bz motor nem vette annyira igénybe a felépítményt. A vonalon a megállóhelyek észszerű áthelyezésével és összevonásával, a felesleges útátjárók megszűntetésével a menettartam drasztikusan csökkenthető lenne. Szernitem még az önkormányzatok is adnának közmunkásokat egy pár méteres peron kiépítséhez. Csak valakinek le kellene ülntetni a tárca, a MÁV, és az önkormányzati vezetőket egy asztalhoz, találnának ők megoldást.
Láttál már nosztalgia buszjáratot, mert én még nem.
Ha járat alatt menetrendben meghirdetett járatot értesz, úgy most nekem sem ugrik be ilyesmi, de alkalomszerűen többen indítottak már nosztalgiabuszt, és nyilván fognak is.
a vasútnak gyorsnak és pontosnak KÉNE lennie
A "kéne" még a "kell"-nél is jobb szó, ugyanis azt jelenti, hogy "én megmondtam, utánam az özönvíz, de a tanácsadói díjat azért természetesen felveszem". :) Na de, félretéve a tréfát, a gyors és pontos vasút igénye szerintem nem mond ellent annak, hogy menetvonalat bárki vásárolhasson. Az is, aki nosztalgiázni akar, és az is, aki teszem azt, kerekeken guruló kupi közlekedtetésében látja az üzleti sikereinek zálogát.
Más. Ami az eredeti felvetést illeti a szubjektív világgal. Egyetértek, célirányos eszközökkel (amelyek az ember olyan tulajdonságait használják ki, mint utánzási hajlam (avagy trendkövetés), sznobizmus, exhibicionizmus, és társaik) eszméletlen sokat el lehet érni. Nagyon nagy valószínűséggel egy rakás ember behülyíthető, hogy kétvágányú, villamosított vasútvonalat kell építeni a semmiből a semmin át a semmiig, és erre mindenki áldozzon egy csomó pénzt, aminek hatására a túlvilágon az örök vasutazás várja. Ezt meg lehet csinálni. Bár ha nincs semmiféle olyan alapja, ami visszavezethető egy alapvető emberi szükségletre, félelemre, ilyesmire, akkor nem lesz olcsó dolog kialakítani a "vasutat, százat, ezeret" vallást, az összes intézményével együtt.
"azon barátaim is, akik már tíz éve maximum csak nosztalgia vonaton ültek, ha vonatoztak egyáltalán."
Nem tudom, hány ilyen barátod van, de véleményem szerint a nagyvasutat nem nosztalgiázásra kéne használni. Láttál már nosztalgia buszjáratot, mert én még nem. A nosztalgiázás maradjon a keskeny nyomközű vonalakra. Bár ettől most sokan kiakadnak majd, de az én ideám szerint a vasútnak gyorsnak és pontosnak KÉNE lennie. A kisvasutak egyébként is csak nosztalgiázásra jók, tisztelet a kivételnek (pl. 118-as Nyíregyházán belül). Mátrafüred - Gyöngyös közt busz 10 perc kisvasút 22 perc, ez csak a turistáknak jó.
Újranyíló vonalakra szívesen kötnék fogadásokat, de sajnos egy virtuális bugyborék (vagy hogy a csudába is monda Wágner úr) nem tud pezsgőt inni.
De komolyra fordítva a szót. Ha sikerül az országot dinamizálni, akkor ahhoz vasút is kell. Ha meg továbbra is csak ennyi aktív emberünk lesz, akkor gyalog megyünk a kocsmáig és nem csak vasút fog hanyatlani.
vasút szárnyalt volna A média gazdáin múlik, mit sulykoltatnak. Ha lelkes vasútdicséretet zeng a TV, rádió, akkor szárnyalónak mondják majd a vasutat azon barátaim is, akik már tíz éve maximum csak nosztalgia vonaton ültek, ha vonatoztak egyáltalán. És mivel egy szubjektív világban élünk, boldogan fogunk vonatozni.
És biztosan lesznek újranyíló vonalak is, lelkesen örvendő utasokkal.
A teherforgalom él a 84-esen, Recsk-Kál-Kápolna, és Mátramindszent-Kisterenye között, és személyforgalom is lenne különben, nem járatna a vasútvonallal teljesen párhuzamosan autóbuszt az Agria és a Nógrád Volán. (lásd Heves megyei buszmenetrend 3459-es vonal).
Mitől vagy ennyire optimista, mint ha 1998 és 2002 közt a vasút szárnyalt volna. Nem mintha most jobb lenne, de ha jól emlékszem pl. akkor szűnt meg a Székesfehérvár - Bodajk, Dunaföldvár - Solt és a Mátramindszent - Mátranovák vonal is. 2000 óta viszont 2006-ig csak Felsőgalla és Józsefváros jut eszembe. Vajon tényleg komolyan újra akarják indítani a személyszállítást a 2006-ban, és 2009-ben megszüntetett, vagy megszüntetésre kijelölt vonalakon, vagy csak ígéret amiből nem lesz semmi. Nem gondolod, hogy gyanús ha egy párt mindenre azt mondja, hogy megváltoztatja. Lesz egy-két látszat intézkedés, amit ki lehet tenni az ablakba, s ennyi. De legyen neked igazad, induljon el a közlekedés a 2010/2011-es menetrend szerint, minden vonalon ahol van még sín, s most nem jár egyetlen személyvonat sem. De félek, hogy nem így lesz.