Keresés

Részletes keresés

bcksd.hu Creative Commons License 2022.03.23 0 0 16922

Így én sem akadékoskodok tovább, elnézést mindenkitől. :)

Előzmény: 2ly (16916)
2ly Creative Commons License 2022.03.23 0 0 16921

a Hungaricana / Képcsarnok oldalán Hollán Lajos összes felvétele nagyítható /FSZEK ... sajnos még nem/

https://gallery.hungaricana.hu/hu/BudapestGyujtemeny/1514174/?list=eyJxdWVyeSI6ICJob2xsXHUwMGUxbiBsYWpvcyJ9&img=0

Előzmény: pégés (16917)
pégés Creative Commons License 2022.03.23 0 0 16920

és ezek milyen hordók lennének ?  ma van bennük ?  csak úúúúúúgy az utcán ?

 

Előzmény: van_Persil (16919)
van_Persil Creative Commons License 2022.03.23 -16 30 16919

Ha ez ténylegesen ott készült, akkor szerintem ez:

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=210301

is.

Előzmény: 2ly (16916)
edesviz Creative Commons License 2022.03.23 0 0 16918

Ha jól értettem ezakkor a megfejtés. Grat.

Előzmény: 2ly (16916)
pégés Creative Commons License 2022.03.23 0 0 16917
Előzmény: 2ly (16916)
2ly Creative Commons License 2022.03.22 0 2 16916

210303

az 1941 -es és 1942 -es Rendőrségi zsebkönyv még nem, az 1943-as már írja

 

Shell kőolaj r.-t.:

Benzinkútjai és benzinkiszolgáltató telepei:

XIII. , Váci-út, Újpesti hídfő.

https://adt.arcanum.com/hu/view/RendorsegiKonyvek_1943_RendorsegiZsebkonyv/?pg=83&layout=s


Előzmény: edesviz (16915)
edesviz Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16915

Az egyik távvezeték keresztezi a Dunát, és megy jobbára párhuzamosan a vonattal, azaz jön Óbduáról, és ténylegesen ott a az oszlop Rezső boltja mellett, de nem lájuk, a másik oszlop sorozat pedig dél - északi, a régi vonatsinek mellett, felett, ami a hajógyáron keresztül lefut egészen a XIII kerület Pozsonyi útig. Ott a pályaudvar, ..., ennek legészakibb tartója az általam berakott képen is látható.

Én nem a szigeti távvezetékről beszéltem.

 

A beillezsztett kép a régi újpesti hajógyár legészakibb részét mutatja.

 

Előzmény: bcksd.hu (16914)
bcksd.hu Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16914

Igen, de ha megnézed az 1937-es képet amit beraktam a szigeten csak kettő távvezeték van mindkettő a híd tövében, az ebből a szögből nem látszódhat. A hajóállomás tudtommal mindig is az újpesti oldalon volt, a hídon túl, 1940-ben látszódni kéne akkor a régi vasúti hídnak illetve a javítócsarnoknak is a háttérben.

Előzmény: edesviz (16912)
edesviz Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16913

Ezen a képen éppen áll egy hajó a hajóállomáson az Újpestihíd lábánál.

https://fortepan.download/_photo/1600/fortepan_122713.jpg

 

edesviz Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16912

Ma is még meg van egy nagyfeszültségű vezeték egészen a Csavargyár utcáig az Esztergomi-Cserhalom utcában.

 

Gyerekkormoban, 1959-60 ban még volt olyan kiránduló járat Margitsziget, esetleg Jászai Mari tértől ki Pünkösdfürdőig, meg vissza. Kifejezetten emlékszem, hogy bementunk mind a Télikikötőbe, mind a Foka öbölbe megállni.

 

A téli kikötő télen volt tele, a srácon nyári ruha van. Olyankor csak a javítandó hajók voltak ott. Valami van is a szemben levő oldalon.

 

 

 

Előzmény: 2ly (16906)
Csokis Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16911

Pesten kívül sok kövezett rakpart nem lehetett, csak a nagyvárosokban. Márpedig a Shell kutak jegyzéke alapján:

Szolnok - Belváros ()Nemzeti Szálloda, Szapáry utca)

Szeged - Tisza Lajos krt. (az sem rakpart)

Esztergom, Győr nem dunaparti kút

 

Előzmény: bcksd.hu (16910)
bcksd.hu Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16910

Mindenestre az MFTr alapján nehéz lesz leszűkíteni:

 

A harmadik kategóriába, a rövid, helyi jelentőségű jára-tok közé, a budapesti helyihajójáratok Szent Gellért-tér ós Pünkösdfürdő, továbbá a Szent Gellért-tér és Margitsziget k>.ött tartoznak. Ezeket a közönség túlnyomórészt dunai
leve,gőzösre, pihenésre, szórakozásra, strandfürdőkre éa nyaralótelepekre való kijutásra veszi igényire. Ezak a hajók a menetrend, szerint óránként közlekednek, de sztik-siég esetén — például szép nyári vasárnapokon — majdnem negyedóránként közlekednek. „Zsófia" luxusgőzös délutáni és esti, kimondottan sétajáratai a dunai sétahajózás maga-sabb igényeit elégítik ki. Meg kell még említeni a Nagy-maros—Visegrád közötti, Budapesten Pedilg az Óbuda-Margitsziget—'Hungária-út közötti és a Palatínus házaktól az alsó Margitszigetre vivő átkelési hajókat is.
És nem szabad megfeledkeznünk a tiszai hajózásról sem. Távol minden külvendégjárástól. a tiszai hajókat valami régi, patriarchális viszonyok légkörében a tisza-menti lakosság használja. Szolnok és Szeged a két tiszai „főváros", ezek hivatalaihoz és piacaihoz alkalmazkodnak a tiszai hajók menetrendjei.
A MFTR személyszállító vonalainak hossza 722 kilo-méter; személyhajóállomásainak száma a 100-on felül van. A személyhajópark 4 nagy kétkéményes, 9 egykéményes gőzhajóból, 21 csavargőzösből és 10 kisebb motoros hajóból áll, melyeknek összes utasbefogadóképessége 16.000 személy.

  • Vasuti és Közlekedési Közlöny, 71. évf. (1940)
bcksd.hu Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16909

Én a Népszigetet ez alapján is elvetném a háttérben, mert az 1944-es légifotón is már nagyon kiterjedt a Hajó- és Darugyár, látni kéne belőle részleteket, lásd 1937: 122602 a szigeten végig hajók és épületek.

 

Persze egy halvány esély van rá, hogy a fotós annyira éles szögben állt a Dunához képest, hogy csak a csónakházas részt látjuk a sziget déli részén.

Előzmény: 2ly (16906)
2ly Creative Commons License 2022.03.22 0 1 16908
Előzmény: 2ly (16906)
Csokis Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16907

A hajóállomással meg vagyok lőve, mert az eleje szinte biztosan Mefter (MFTR), a vége hajójáratok, de mi van közte?

Előzmény: bcksd.hu (16905)
2ly Creative Commons License 2022.03.22 0 1 16906

feltehetően

MFTR . . . . HAJÓJÁRATOK

az árnyékok iránya és háttérben a távvezeték adhat segítséget

Előzmény: Csokis (16904)
bcksd.hu Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16905

Na igen ez más megvilágításba helyezi, a táblán a háttérben "??? Hajóállomás" felirat van ezen el lehet indulni. Sajnos nem olyan nagy felbontású a kép a FSZEK oldalán sem, mint egy Fortepan kép.

Előzmény: Csokis (16904)
Csokis Creative Commons License 2022.03.22 0 2 16904

Remélem, nem duplázok, de Rezső más nézőpontból volt már?

Forrás: https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/multunk/96-eve-nyilt-meg-az-elso-benzinkut/?pg=2

van_Persil Creative Commons License 2022.03.22 -16 30 16903

Engem a népszigeti helyszínnél elsösorban ez:

https://www.google.hu/maps/@47.5600808,19.0770287,3a,75y,266.37h,84.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUUDPP5zosXO1BJfsCCStBw!2e0!7i16384!8i8192?hl=de

zavar. A fortepanos képen nem látok sehol a háttérben hegyet. Elöfordulhat, hogy pont úgy állt a fényképész, hogy a Rezsö kunyhója pont kitakarta a hegyet, de ennek sztm roppant kicsi a valószínüsége.

Előzmény: bcksd.hu (16901)
bcksd.hu Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16902

Ha maradunk annál az elméletnél, hogy ez a Duna, további Shell kutak a rendőrségi zsebkönyv szerint amik lehettek Duna parton:

 

III., Árpád fejedelem útja (nincs házszám ami akár jó jel is lehet.)

IX., Soroksári-út, Máv. 6. sz. kapu, Dnnaparti teher. p.u.

XI., Szt. Gellért-téri nyilv. kút.

 

 

bcksd.hu Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16901

A határkövek végig a vasúton túl vannak, egy ma is megvan felújítva a Dugonics utcában. Ezeken a képeken látszik még a Napocza által feldobott helyszín:

 

1976: 88851

1939: 122713 itt jól látszik, hogy a Télikikötő nevéhez méltóan tele van hajókkal. Itt jól vizsgálható a túlpart és csak 1 év az eltérés

1955: 40576 balra lent látszik part és a túloldal

1950: itt azért látszik amit írtam, hogy ez egy lankás part volt: 123078

Előzmény: van_Persil (16900)
van_Persil Creative Commons License 2022.03.22 -16 30 16900

Újpestet 1950-ben csatolták Budapesthez, hogy a kérdéses rész akkor pontosan hova (Újpest/Budapest) tartozott, nem tudom.

Előzmény: bcksd.hu (16899)
bcksd.hu Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16899

Én elvetném az "újpest-városkapu" helyszínt, ami amúgy 1940-ben már XIII. kerület, nem V., ekkor már az V. kerület csak a Dráva utcáig tart. Ez egy tipikus nagyon jól kiépített belvárosi rakpart az 1940-es fotón, mint pl a Parlament előtti rész, az 1960-as fotón is jól látszik, hogy a Váci út szegélye és a tényleges vízfelület között viszont hatalmas a távolság.

 

 

Előzmény: faki (16894)
pégés Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16898
Előzmény: pégés (16897)
pégés Creative Commons License 2022.03.22 0 0 16897

·  Honi Ipar, 1932 (25. évfolyam, 1-24. szám)

6. 1932-10-01 / 19. szám

 

 

 

 

ÁFORT Ásványolajforgalmiváll.

 
Városi lerakatok:

.

.
IV. Újpest, Árpád-út 56. 292-651

.

.
XIII. Váci-út 142. 200-055

 

Budapesti Távbeszélőnévsor 1950. december (Budapest)

1. A budapesti távbeszélő névsor betűrendje • A (3. oldal)

 

Előzmény: napocza (16896)
napocza Creative Commons License 2022.03.21 0 0 16896

Három gondot látok:

1.) a túlsó parton nem fák vannak, hanem a kikötőponton és épületek,

2). a fa villanypóznáról merre mennek tovább a vezetékek?

3.) a tízkerületes rendszerben ez a rész az V. kerülethez tartozott, de a Shell-jegyzékben nincs az V. kerületben Váci úti benzinkút.

 

1. A légikép alapján voltak ott fák, főleg kissé hátrébb. Talán ebbe a pici szeletbe pont nem került bele épület. Lsd pl. 122748

2. Ezt nem tudom. Talán a hídra, majd a légvédelmi álláshoz?

3. A Shell jegyzék dátuma hozzávetőlege, akárcsak az az fp képé. Talán eltelt pár év a kettő között és ezt a kutat a térkép készítése után telepítették.

Előzmény: scsabi (16895)
scsabi Creative Commons License 2022.03.21 0 0 16895

Három gondot látok:

1.) a túlsó parton nem fák vannak, hanem a kikötőponton és épületek,

2). a fa villanypóznáról merre mennek tovább a vezetékek?

3.) a tízkerületes rendszerben ez a rész az V. kerülethez tartozott, de a Shell-jegyzékben nincs az V. kerületben Váci úti benzinkút.

Előzmény: napocza (16889)
faki Creative Commons License 2022.03.21 0 0 16894

Ránézésre a kockakő (80071) sem zárja ki.

A benzin ára miatt a dátum 3-5 évvel korábbi lehet:

https://adt.arcanum.com/hu/search/...

Nem tudom, hogy a számozás hogyan alakult, a Váci út 142. alatt volt benzinkút:

https://adt.arcanum.com/hu/view/PestiHirlap_1939_06/...

 

Előzmény: napocza (16889)
van_Persil Creative Commons License 2022.03.21 -16 30 16893

Erös a gyanúm, hogy ez:

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=210301

ugyanott készült, mint az alanti benzinkutas, mert a macskakö kb. ugyanolyan, a hordók olajoshordók. Ekkor viszont mégiscsak valahol Budapesten kéne keresgélni, legföbbképp a Csepel-sziget, a Margit-sziget vagy a Hajógyári-sziget környékén, ahol kellöen szük a Duna ága, viszont nem látszanak a budai hegyek. (Az a baj, hogy a Shell-térkép utcanevei ma már jórészt mások, de nem a németeknél vagyunk, hogy publikus lista lenne az utcanévváltozásokról...)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!