"Minden, na még egyszer: minden alkalmazott munkateljesítménye mérhető egzakt módon."
Nem, na még egyszer: nem minden alkalmazott munkateljesítménye mérhető egzakt módon. Illetve mérni lehet, csak nem kapunk reális eredményt.
"Ha nem így lenne, akkor nem lehetne elbocsátani a lusta, hanyag, silány munkát végző alkalmazottat."
Nem is lehet elbocsátani, illetve nem azt bocsátják el, aki lusta, hanyag és silány munkát végez. A közszférában legalábbis nem, mert aki az elbocsátásokért felelős, az abszolút mértékben nincs tisztában az adott alkalmazott teljesítményével, jó esetben is csak annyit tud róla, amennyit a súgóitól hallott.
"És ha egyszer definiálva vagyon egy munkakör, akkor definiálva vagyon annak nem megfelelő, megfelelő és kiváló ellátása is."
Látszik, hogy te még nem jártál a pokolban. :-) Én másfél évig dolgoztam munkaköri leírás, gyakorlatilag munkakör nélkül. Nem, a közszférában nagyon sok helyen (nem mindenütt!) nincs definiálva a munkakör, és nincs definiálva az sem, hogy mikor látod el megfelelően, és mikor nem. Abszurd az egész rendszer. Próbáld ki, nagyon vidám dolog!
"Csak el kéne rajta gondolkodni a vezetőnek."
Annak a vezetőnek, aki kb. 80%-os eséllyel tök alkalmatlan a vezetésre.
"A lustaságon kívül egyébként a konlfiktusok (és a versenyhelyzet) elől való menekvés a legfőbb akadálya annak, hogy a közszférában teljesítményalapú bérezés legyen."
Nem hinném. A közsszférában dolgozók nagy része szerintem örülne a versenyhelyzetnek és a teljesítmény alapú bérezésnek. De nem így, nem ebben a rendszerben, csak akkor, ha szétrobbantanák ezt az egész szart, és újat építenének helyette. Valaki optimistán 2050-re becsülte ezt. Én azt mondom, nem kell ide 30-35 év, és lesz egy jól működő közszféránk. Csak addig fog szopni mindenki, aki ott dolgozik, és akit odavet a rossz sorsa.
Ne ordíts. Egyébként meg: de. Minden, na még egyszer: minden alkalmazott munkateljesítménye mérhető egzakt módon. Ha nem így lenne, akkor nem lehetne elbocsátani a lusta, hanyag, silány munkát végző alkalmazottat. Márpedig ezt még egy ápolónővel és egy múzeumőrrel is meg lehet csinálni. És ha egyszer definiálva vagyon egy munkakör, akkor definiálva vagyon annak nem megfelelő, megfelelő és kiváló ellátása is. Csak el kéne rajta gondolkodni a vezetőnek. A lustaságon kívül egyébként a konlfiktusok (és a versenyhelyzet) elől való menekvés a legfőbb akadálya annak, hogy a közszférában teljesítményalapú bérezés legyen.
Az egyik történet: ráerőszakolták a tanárokat, hogy ugyanmár néha egy picit tessék foglalkozni az állítólagos szakterülettel, mert jelentős részük magasról szart az egészre, fújta a tananyagot és kész. Hangsúlyozom, nem mindegyik, de itt is érvényes a "kis létszámú fanatikus csinál mindent".
A másik történet, hogy ez esetleg nem valami jól valósul meg.
A harmadik történet, hogy egy földhivatalban az állomány egyharmada - állítólagosan - folyamatosan tanfolyamon van. Azt értem, hogy ha változik az ügymenet, korszerűsödik az eszközállomány, akkor erre fel kell készíteni őket, de azt nem, hogy ehhez miért kell az idő egyharmadát tanfolyamon tölteni.
A baj tehát nem az, hogy x vagy y ember van ott, és nem az, hogy tanfolyamra mennek, hanem az, hogy a működés hatékonysága, a források felhasználása rossz, ésszerűtlen.
A reform szót meg inkább hagyjuk, lassan üvölteni tudnék tőle, mert az újságokból és a tévéből egyaránt ez ömlik, de reformot én itt nem látok.
Ez jópofa hozzászólás volt. Kezdve azzal, hogy a versenyszférában nem kérnek lehetetlent, egészen addig, hogy a köztisztviselők serege éjszakázik bent a Hivatalban.
Nos, minderre nem lenne szükség, ha fele annyi ember, de hatékonyabban végezné a munkáját. Természetesen a bértábla eltörlése nem erről szól. De ha már az eltörlés kapcsán a teljesítményalapú bérezésről beszélünk, felesleges huszadjára is beírni olyan dolgokat, amik pont nem találkoznak az állampolgár mindennapi tapasztalataival.
Az ügyek elintézését nem lehet időre mérni! Mit akarsz?
"szép új világot", mint Orwellnél? ....vagy hogy kalapácsütésre mozogjanak az emberek, mint a gépek? Te előbb beszélsz, aztán gondolkozol...ha egyáltalán...!
Tudomásul kell venni, hogy NEM MINDEN ALKALMAZOTTI MUNKATELJESÍTMÉNY MÉRHETŐ EGZAKT MÓDON!!! Többek között azért is, mert a teljesítmény egyáltalán nem mindig az illető alkalmazottól függ!
Persze, hogy nem csak pénzkérdés. Azt mondjuk túlzásnak tartom, hogy többnyire van, de tény: vannak ilyen, az általad említett problémák. Csak ezeken nem úgy kell segíteni, hogy csökkentjük a bért, elzavarunk egy csomó embert (akik nem a pénzügyi döntéshozók persze).
termeszetesen vannak kulonleges esetek az ugyintezesekben. de azert egy ugyfelszolgalaton az esetek legalabb 80%-a alapeset. a statisztika ugysem 1 db esetet mer raadasul kepes szorast is merni. tovabbi elonye egy ilyen meresi rendszernek, hogy tendenciakat lehet kovetni es ebbol tervezni az esetlegesen szukseges valtoztatasokat.
az altalad emlitett banknal is bizonyara vannak speci esetek, mint a tied is volt, de azert a szamlanyitasok 80%-ban normal nyitasok. es valszeg a bank a sajat hatekonysagmereseben ezt figyelembe is veszi.
Na igen, de tudod-e, hogy pl. a pedagógusoknál törvény írja elő, hogy el kell mennie tanfolyamra, ha akar, ha nem, és nem azt tanulja ami szerinte kell neki, hanem a meglévő kínálatból kell választania (ld. Ok-Tat Kft.). Már persze ha az iskolának van pénze rá, mert a tanárnak biztos nincs félévente 100-200 e forintja.
Még egyszer: ne akarjuk a munkavállalón leverni a törvényi szabályozás hülyeségeit és az eszközök totális elégtelenségét. Ezért szidjuk a mindenkori törvényhozást.
Jelenleg pénz nélkül (sőt megtakarítással9 próbálnak "reformot", "minőségi munkát" létrehozni. Nem fog menni.
Amit tapasztalni fogok pl. én: lassabb ügyintézés, rossz hangulat, egymásra mutogatás etc.
Ez nem csak pénz kérdése. Az többnyire van, csak nem arra fordítják, amire kéne. A mi megyénkben pld. volt olyan év, amikor a Közlekedési Felügyelet kiosztott a vezetőknek kábé egy tucatnyi félmillás laptopot. Mert éppen volt rá pénz, oszt nehogy már vissza kelljen adni. Avagy a szintén helyi szülészet, ahol a szülőszobára nem jutott klíma, de a főorvos irodájába meg de.
Ez nem feltétlenül így sorjázik. Egyfelől van egy erős igény arra, hogy biza nálunk legyen minden szabályozott, mert megszoktuk, hogy az önállóságunk a seggvakarással kimerül. Másfelől viszont évtizedes rutinunk van arra, hogy a jogszabályokat olyasféle szelíd, baráti tanácsként kezeljük. Hányszor, de hányszor láttam olyat, hogy egyértelműen szar szabályozás évekig hatályos maradhatott. Mert működnek a reflexek: ha szar, ki kell játszani. És ebben profik vagyunk. Csakhogy ez borzasztóan rombolólag hat az önkéntes jogkövetésre, mert ugyebár ha egy üzlet beindul, akkor a jó és normális szabályokat is leszarjuk (pld. Kresz). Majd akkor lesz jobb világ, ha a szakmai, de mindenképpen civil önszerveződések ezerrel ordítanak, tiltakoznak, polgári engedetlenkednek, hogy márpedig ez a jogszabály szar, még ha nutellás üvegbe is van csomagolva. Indián kartács biztosan emlékszik még, amikor 2000- ben valami okos kitalálta, hogy majd a hatalom megmondja mitől is számla egy számla. Elő is írták, hogy mi legyen rajta, nettó, bruttó, külön- külön, összesen, Pitagorász tétel, anyám tyúkja. Hónapokig szenvedett vele irdatlan sok ember, nyomtatni nem lehetett, mert vagy bolhavese betűkkel kellett, vagy több sorba, amitől áttekinthetetlenné vált, növelve a hibázás lehetőségét. Volt is valami óvatos tiltakozás, de legyintettek, hogy európúnijó. Na, telik- múlik a népmesei idő, aztán mit ad isten, vagy két éve nézem ám, hogy visszatért a 2000 előtti szabályozás. Basszus, mondok, ez olyan, mint a kommunizmus, egy hosszú és keserves út, amelyik a kapitalizmusból a kapitalizmusba vezet.
Másik érdekes adalék. Amikor még erős lemaradásban volt a földhivatal (budapesti), akkor panaszkodott a vezetője, hogy van valami 120 emberük, de egyharmada állandóan valami tanfolyamon van, egyharmada beteg vagy szabadságra ment, a maradék egyharmad meg kevés. Namost a szabadság jár, a betegséget azért jobban megnézném, a tanfolyamok pedig erősen kétségesek. Tény, hogy az államigazgatásban olyan tudás megszerzését is támogatják, ami a legkevésbé sem szükséges az adott munka elvégzéséhez.
De lehetne említeni a honvédségnél folyó képzéseket is. Jó kis tudást adnak (nyilván nem célbalövésről van szó), milliókat költenek/kopf a külföldi okításokra, csak éppen tanulmányi szerződést felejtenek el kötni az emberekkel. Aztán amikor a 60 végzettből 58 lelép a versenyszférába, akkor széttárják a kezüket.
Ennyire messzie még nem mennék... maga a bértábla léte, vagy nem léte, különösebben nem érdekes... maga a minimálbér jelenthet egyfajta garanciát. Inkább a többi zavar, hogy mellékágon mindenféle képzeccséghez kötöccség nélküli státuszokat is behoztaka rencerbe... Szóval még télleg valóra válhat az a fasság, hogy akár Viszkist is kinevezhetik a Bankfelügyelet élire...
A földhivatalokról mindenkinek van rossz tapasztalata (nekem is), de azért egy érdekes adalék:
Térképkivonatot igényeltem, s egy ismerős révén megnéztem hogyan folyik az ügymenet: 1. Üi. megkapja a feladatot. 2. elindítja a térképkezelő szoftvert a '97-ben (!!) kapott számítógépén. 3. Vár kb. 15 percet, míg minden elindul, térkép betöltődik (közben nem mehet máshová, mert néha kattintgatni kell, ugye). 4. Kinyomtatja. 5. Elviszi egy másik üi.-hez pecsételni. 6. Számlát készít, azt az ügyfélnek adja, hogy vigye a pénztárhoz. 7. Az ügyfél ott is sorba áll, számlát lepecsételik, pénzt elveszik. 8. A számlát visszaadod az eredeti üi-nek, az lepecsétel, aláír.
Na ez csak az üi-nek fél óra, neked meg sokkal több (sorbanállások). Természetesen az első reakciója a T. ügyfélnek az, hogy micsoda hülyék ülnek a hivatalokban, egy ilyen piszlicsáré ügyet is órákig csinálnak. Pedig csak a szabályokat kell betartaniuk, ugyanis sok múlhat rajta (pl. az állása).
Azzal, hogy csökkentjük a fizetését, de továbbra sem teremtjük meg a munkavégzés elemi feltételeit (törvényi, dologi) csak az ügyintézések hatékonyságát csökkentjük. Az érdemi közigazgatási reform pénzbe kerül. Utána valóban olcsóbb és/vagy hatékonyabb lehet. De pénzbe kerül. Most.
Igen, ha látni a zavarosban halászást. De nem látni, mert minden törvényes. Csak maguk a törvények zavarosak.
Ha ezt még megspékeljük a feladatellátás értékelését teljesen szubjektívvá tevő dolgokkal (ez is törvényen alapuló teljesítményértékelés lesz), akkor lesz itt igazán a banánköztársaság, a baksis országa, még a mostani korrupciót is meghaladó sokkal magasabb szinten.
Szerintem ez a kormány ugyan szavakban a jövő jobbá tételét célozza meg, mindig a 15-20 év távlatú dolgokról beszél, de a gyakorlatban csak teljesen rövig távon gondolkodik, lesz ami lesz alapon, így jelenleg nem érdekli őket a négy év múlva bekövetkező választásokra , ill. az azt követő időszakra gyakorolt hatása.
Egyébként mindig az adott pillanatban kell a saját embereket a megfelelő helyre tenni, azzal valóban nem érdemes foglalkozni, hogy mi lesz 4 év múlva.
Maga a zavarosban halászás a nem elegáns... kisstílű... csak egy példa: a Lajtán túl nem foglalkozik oldalakon keresztül törvény azzal, hogy mija számla, hogyan kell kinéznie, milyen színnel lehet ráírni, kinek az annya neve köll rá, hanem megeléxenek a sajtcédulával is... asse tuggyák, mija a szigorú számadású bizonylat...
Kissé erős, de nem zárható ki... végül is a közig. államtitkárokat is rövid úton beszüntették... hanem... ez a konszepsön kissé kétélűnek tűnik, mer' előbb-utóbb lesz itten kormányváltás is...
Az elegáns az, ha van törvény, amiről nem látszik meg azonnal, hogy egy bizonyos kör érdekeit szolgálja, sőt még örvendezni is lehet neki: végre ez a dolog is szabályozva van.
A magyar törvények sajátossága, hogy általában többféleképpen lehet őket értelmezni, aztán egy egészen más törvényben is lehet ugyanarra valami kapcsolódó passzust találni.
Így lehet igazán halászni a zavarosban, ráadásul törvényesen.
Teljes a zűrzavar a közalkalmazotti bértábla eltörlése körül 2006. augusztus 5. 13:03
MNO Több mint 600 ezer közintézményi dolgozó aggódik a közalkalmazotti bértábla megszüntetése miatt. A döntést a kormány augusztusra tervezi, de az új bérezési rendszer normaszövege sem készült még el – írja a Népszabadság. Az érdekvédők szerint teljes a zűrzavar, s a kormány célja nem egyéb, mint a költségcsökkentés.
A kormány arra hivatkozik, hogy meg akarja szüntetni a mai merev, a teljesítményt kellőképp el nem ismerő foglalkoztatási rendszert a közszférában is. Egy rugalmasabb, alapvetően a bértömeg-gazdálkodáson alapuló konstrukciót akar bevezetni a közoktatásban, az egészségügyben, a szociális és a kulturális intézményeknél. Bár az új bérezési szabályozásról a reformok előkészítésének menetrendje szerint augusztusban kellene dönteni, a munkaügyi tárcánál a normaszöveg elkészítését csak szeptemberre ígérik. A konkrétumokról egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy a szolgálatban eltöltött idő helyett a teljesítmény lesz a döntő.
Teljes a zűrzavar, nem látható, hogy milyen irányba halad a közszolgálat modernizációja – nyilatkozta a lapnak a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke. Nem egyértelmű, hogy a kormány csak felfüggesztené a bértábla hatályát vagy meg is szüntetné azt – mondta Varga László, aki azt is közölte, hogy álláspontjukat hivatalosan még senki nem kérdezte. Pedig van: elképzelhetetlennek tartják ugyanis, hogy közszolgálati típusú munkahelyeken ne közjogi munkaviszonyban és ne garantált minimumbérért dolgozzanak az alkalmazottak, azt pedig a bértábla garantálja. Az érdekvédő szerint a reformbizottság nyilatkozói félrevezetik a közvéleményt, amikor azt állítják, hogy a teljesítményeket nem tudják díjazni. A valóság az – mondta –, hogy a munkáltatót csak a költségvetés által nyújtott finanszírozás korlátozza abban, hogy mennyi pénzt ad. „Adjanak rá pénzt, és akkor ezzel a bérrendszerrel is lehet differenciáltan fizetni" –fogalmazott indulatosan.
Az, hogy a kormány megpróbálja nagymértékben lazítani a közszféra foglalkoztatási feltételeit, a gyesen, gyeden lévők szempontjából akár jó is lehet – mondta Kerpen Gábor, a Liga közalkalmazotti alelnöke, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke. Szerinte az a baj, hogy miközben a közalkalmazotti bértábla megszüntetésének indoka az, hogy megfizethessék, külön díjazhassák a minőségi munkát, a valódi cél a közszféra létszámának radikális csökkentése, és az, hogy ne kerüljön ilyen sokba a közfeladatok ellátása. Ezekről a kérdésekről viszont elmaradt az egyeztetés a szakmai és a szakszervezetekkel. Nincsenek kidolgozva a minőség normái sem, márpedig a dolgozónak tudnia kell, hogy minek alapján értékelik a munkáját. Ha a valódi cél a minőségi bérezés bevezetése, akkor azt csak egyeztetések mentén lehet megtenni - hangsúlyozta.
A koncepció az, hogy szorítsunk kicsit ezen a rétegen és tegyük őket teljesen kiszolgáltatottá, akkor majd úgy ugrálnak, ahogy mi muzsikálunk.
A szoci kormányzat kevésnek tartja a politikát a közigazgatásban. Nem véli elég erősnek a Párt szavát érvényesülni mondjuk egy egyszerű hatósági ügyben.
Ehhez saját embereket kell odaülteni, úgy jól működne -szerintük- a dolog.
Tudnék én is példát mondani rá, hogyan lehet tökéletesen jogszabályellenes dolgokat véghezvinni, ha jó elvtársak (de legalább alaposan megfélemlítettek) ülnek a megfelelő poszton.
Ezt úgy értem, hogy a versenyszférában valóban mérhető a teljedítmény, ezért nem követelnek senkitől lehetetlent.
Ezzel szemben a köigazgatásban minden feladatot el kall látni, de azt nem nézi senki, hogy az egyáltalán fizikailag megtehető-e lévén, a nap csak 24 órából áll.
Rengeteg köztisztviselő dolgozik tovább a munkahelyén, viszi haza a munkát (ez egyébként tilos lenne), hogy valamelyest megfeleljen az elvárásoknak.
Ezzel együtt is lustának és hülyének tartják őket, főleg ha olyan döntést hoz, ami nem tetszik az ügyfélnek.
A politikusok (önkörmányzati képviselők is) meg a lakossági észrevételeknek adnak hitelt, mivel ők a választópolgárok.
Szóval a köztisztviselői kar így is nehéz helyzetben van, ezért kell nekik többet dolgozni, mint a versenyszférában.
Hát nézd, ha mongyuk azér' építenek le fölösleges posztokat, mertélleg nincs rája szükség, az ellen ugye nem lehet kifogás... a maradéknak, aggyanak több zsét, asse baj... de ehhez köllene valami koncepcijó is... és aztat nem tanájjuk...
Törvények mellett a legjobb bulizni, mert ügyes jogászokkal azonnal kimutatható, hogy minden törvényes volt, így maga a törvény ad igazolást a törvény nélkül elitélendő cselekvésekre.
Könyörgöm! A bértömeg-gazdálkodást már eccer meghaladtuk... megin' jönni fognak a VGMK-jellegű pótizék, hogy a bértömeg maraggyon, de dologi ágon tudggyunk finanszírozni? Hát ez egy gigantikus outsourcing - bár erről már firkáttam, hogy van egy illen spúrom, de akkó' még csak az elékészületek szaga alapján morogtam valamit... ennyire nem lehetnek kiszámíthatóak...
Egyetértek veled. Te tulajdonképen azt szeretnéd, ha a hivatalokban gyorsan és szakszerűen intézkedjenek, figyelembe véve azt a körülményt, hogy az ügyfél általában laikus, ráadásul kicsit hülye is, de legalábbis nem tudja saját kérését sem megfogalmazni.
Rendben.
De akkor ez hogy fog mevalósulni a kormányzat akarata szerint, ha a köztisztviselők létszámát csökkentik, plusz még a fizetésük is kevesebb lesz?