Ideje lerombolni a Déli pályaudvart?
A vasúti alagút támfalának helyreállítási munkálatai miatt vélhetően még heteken keresztül használaton kívül marad a Déli pályaudvar, az utasok és a szellempályaudvaron dolgozók legnagyobb bánatára. Cikkünkben megpróbáltuk megválaszolni a Déli esetleg tartós bezárása esetén felmerülő kérdéseket, a Portfolio olvasói pedig szavazhatnak is arról, milyen funkcióval ruháznák fel szívesen a vasúti területet
Az egész biztosan kijelenthető, hogy a Déli Budapest legszerencsétlenebb kialakítású pályaudvara. A másik két nagy pályaudvar legalább 4-5 vágányon megközelíthető, illetve elhagyható, így a különböző irányokból érkező vonatoknak nem kell "osztozkodniuk" a beérkezéskor, ellenben a Délibe vezető vágányok száma Kelenföldtől északra jelentősen megfogyatkozik: egészen az alagút északi bejáratáig csak irányonként egy sínpár áll a vonatok rendelkezésére. (Ugyan a Hegyalja úttól északra ismét megnő a vágányok száma, a Márvány utcai felüljáró alatt már csak három vágány juthat át.) Ez jelentősen limitálja a Déli kapacitását, illetve a többi pályaudvarnál jóval zavarérzékenyebbé teszi.
A Délinek mind külseje, mind belseje rosszabb állapotban van, mint a másik két nagy pályaudvar, ráadásul tovább ront a helyzeten, hogy jelentősen megoszlanak a véleményének az épület esztétikai értékével kapcsolatban. Egy biztos: amennyiben újraindul a forgalom, előbb-utóbb biztosan átfogó felújításra szorul. A pályaudvarhoz kapcsolódó épületek, valamint egyéb infrastrukturális elemek is rossz állapotban vannak, ami bár ugyanígy igaz a Keletire és a Nyugatira, azonban a tágabb környezet ott kevésbé rendezett, így valamivel kevésbé zavaró a fejetlenség.
Két fő vesztese van a Déli pályaudvar ideiglenes bezárásnak: a vasúttal közlekedők, illetve a Déliben található kiskereskedelmi egységek üzemeltetői, akik a forgalom jelentős visszaeséséről számoltak be a szellempályaudvaron. Az utasok közül egyébként nem jár mindenki rosszul: sokaknak - a megszokott útvonal elvesztésén felül - nem okoz különösebb kellemetlenséget, ha a belvárost az M4-es metróval éri el. Persze, ha valakinek a 2-es metró valamelyik állomásának (kivéve a Keleti pályaudvart) közvetlen közelében volt a célállomása, az biztosan plusz átszállásra kényszerül, illetve Észak-Buda is lassabban érhető el Kelenföldről, mint a Krisztina körúttól.