Ezt a topikot kifejezetten a Győri Vasútmodellező és Vasútbarát Klub tagjainak hoztuk létre segítendő a hétközbeni kapcsolattartást. természetesen a topic nem zártkörű, de elsősorban a klubfoglalkozások során felmerült kérdések részletesebb kifejtésére, illetve a klubélettel kapcsolatos információk egyeztetésére hoztuk létre. Weblapunk a vasutmodellezes.5mp.eu címen érhető el, itt bővebben írunk a klub tevékenységéről.
Amiket írtál, ezek tények, amikkel nem lehet vitatkozni. Az, hogy kié a modul, az egy dolog, nem volt róla információm. Hogy miért olyan, amilyen, annak nyilván meg volt a maga oka, és ismétlem, nem fikázás volt a szándékom, csak a tapasztaltak ismertetése. (Amit viszont én jónak tartok: a kézi állítás, ami egyszerű és jól működtethető. Persze a fiatalabbak biztos fintorognak ezen, hogy miféle őskövület vagyok ezzel a véleményekkel, mert milyen frankó egy számítógép vezérelte megoldás...)
A tároló fontosságával Veled értek egyet, nem az idézett fremósokkal. Ezért is írtam, amit gondoltam erről, és ezért is javasoltam a tároló kapacitás bővítését jól megközelíthető módon megoldani.Egyébként a tárolás azért is szükséges, mert pont a mostani találkozón jött az az ötlet, hogy a korszakok folyamatosan változzanak. Az pedig nem működik, hogy most éppen mozdonyt vezetek (vagy forgalmista vagyok), de közben szedjem-tegyem a modelljeimet. Tehát igenis kell a tároló kapacitás. (Nem tudom, hogy így van-e tényleg, de Szombathelyen nem láttam egyszer sem olyan torlódást, ami miatt kézzel kellett volna járműveket tologatni. Igaz, ott lényegesen kevesebbet voltam, mint Győr Rendezőnél.)
(És most esz a penész, hogy nem Győrben lakom, mert akkor lehet, hogy beállnék közétek, legalább addig, míg egy olyan fejállomás összejönne, ami tényleg nagy forgalomhoz jó...)
Na, most elég volt már belőlem, megint Te jössz! :-)
A tároló állomás nem a mienk, hanem Danié. A klub szponzorálta hozzá anno a váltókat, illetve segítettünk a tervezésben és az építésben, de a munka oroszlánrészét Balázs és Dani végezte el. Balázs halálakor a befejezés Danira maradt, de még egy ilyen "kicsi" tároló megépítése is évekig tartott és rengeteg pénzbe került. ez az egyik oka, hogy miért nincs nagyobb.(egyébként ha jól tudom, egy további 1m-es szekció beépítésével a vágányhosszok növelhetők, csak így meg nem fért be az idei tervbe az állomás, ezért volt rövid)
A másik ok, hogy a tárolót nem szabad valóban tárolóként használni, mert tulajdonképpen forgalmi szempontból nem teljesen erre való. (helyesebb lenne végállomásnak titulálni) Több fremo-stól hallottam már (és valószínűleg a tapasztalat mondatja velük) hogy a használaton kívüli modell legbiztonságosabb helye a dobozában van. Az egy más kérdés, hogy mi nem vagyunk elég fegyelmezettek egyrészt ahhoz, hogy tulajdonosként időben megjelenjünk feltenni és levenni a szerelvényünket, másrészt ahhoz, hogy ne tegyünk fel olyasmit, ami aznap biztosan nem fut.
Ezért ha pl én koordinálok egy tárolón biztosan az etap elején felrakatok mindent ami abban a játékban tőlem indul, mert sokszor jártam már úgy, hogy a mozdonyvezetés hevében a tulajdonos elfelejtett megjelenni a napközben induló vonatával, így aztán nem tudtam szerelvényt kiadni egy egy járatra.
Sajnos két olyan szerelvény is ott hetelt Dani tárolóján pénteken és szombaton is ami a játék szempontjából csak helyfoglaló akadály volt, de szerep az aznapi játékban nem jutott neki, viszont mivel dobozt nem adtak hozzá, frankón lefoglalt 2x2m-t.
Folytatom valamikor a napokban, csak kifogytam az időből, addig is erre reagálhatsz:-)
No, akkor belekezdek. Tehát igazából azt tapasztaltam, hogy Győr rendező eléggé szűk keresztmetszet több szempontból is. Egyrészt általában rövidek a vonatfogadó vágányok. A váltóállító gombok felőliek meg különösen. A bejövő vonatok nem férnek el, aztán kézzel kell tologatni sokszor a kocsikat. Indulásnál hasonló a helyzet. A két tároló csonkának nagyon rövid a kihúzó vágánya a fordítókoronggal együtt is. Ezzel összefüggésben a csonkák hosszának megnövelt volta nem pótol egy másik tároló vágányt. Ahhoz képest, hogy fővonali végállomási szerepe volt (van, lesz), kevés a tároló kapacitás. Az szerelvények összeállításához ismét kézi segítségre volt sokszor szükség. A zsúfoltság miatt a mozdonyok körüljárását nem lehetett biztosítani. (Egy vágánynak mindig szabadon kéne lennie erre a célra. Ahhoz, hogy a tervezett sok vonatot le lehessen közlekedtetni, kapacitásbővítésre van szükség. A mozdonytároló vágányokból kevés van, viszont hosszúak. Az egymás mögé elhelyezett mozdonyokat megint csak kézzel szokták emelgetni, ami azért eléggé elszomorító látvány.
A fenti probléma különösen a nagyon jól sikerült Zirc mellett ütközik ki. Ott nagyon szépen elférnek a hosszú vonatok, a tolatás is rendesen működik. Félreértés ne essék, nem fikázni akarom az állomást, mert nyilván régebben készült, rövidebb vonatokra lett annakidején méretezve, stb., csupán az általam tapasztaltakat osztottam meg.
A magam részéről kétféle alternatívát látok:
1. Új Győr rendező építése a régi anyagok felhasználásával (váltók, váltóállító rendszer). Költségtakarékosabb megoldás, de a keskeny modul korlátozza a fejlesztési lehetőséget. Esetleg új modul építése a régi vágányanyag felhasználásával.
2. Győr rendező megtartása (átnevezése valami másnak, ami egy mellékvonal vége, vagy elágazó állomása), és egy teljesen új Győr rendező építése. Az, hogy két vágány van az állomás egyik végén, az arra is jó lehet, hogy az egyik vágány kihózó vágányként működhessen adott helyzetben - tehermentesítve az átmenő vágányt a(z elsősorban tehervonati) tolatásokra való igénybevételtől.
Bármelyik is lenne a döntés eredménye, a vágányhálózat kialakítását a következő vezérelvek alapján kéne megtervezni:
1. A líráknál a vágányok számától függően kétalfás líra, vagy nyalábos líra alkalmazása a vágányok hasznos hosszának növelése érdekében (azonos állomáshossz esetén).
2. A vonatfogadó vágányok legyenek képesek legalább 9 négytengelyes személykocsi + gőzmozdony fogadására. (Nincs itt valami NEM előírás?)
3. A vonatfogadó vágányokról a tároló vágányok egyszerűen legyenek megközelíthetők, valamint a szerelvény átállítása is könnyen megtörténhessen. Ugyanez igaz a mozdony tároló vágányokra (vontatási telepre). Itt például kérdésként merül fel, hogy a fordító korong csak mozdony fordítási célt szolgáljon, vagy a fűtőházat is ez szolgálja ki.
4. Célszerűnek látnám a vonatfogadó és tároló vágányokat szétválasztani - lévén kétvágányú (vagy elágazó, esetleg csatlakozó) állomásról van szó, bár félek, ennek azért számottevő költségtöbblete lenne.
5.Érdemes lenne azon is gondolkodni, hogy milyen célokra legyen az állomás kialakítva? Alapvetően személyforgalom, vagy tehervonatok kezelése, összeállítása is? Ha tehervonati forgalom is jelentős, akkor külön állomási területen lenne? (Persze lehet, hogy itt most ki kéne a kezemet emelni a biliből...)
Első körben ennyi buggyant ki belőlem, de azért remélem, hogy sikerült a legfőbb bajaimat összeszednem, és érthetően leírnom. Halovány gondolatként az is felmerült bennem, hogy ha nem vetitek el az ötleteimet, akkor esetleg szakmai segítséget (vágányhálózat megtervezése dwg-ben) is felajánlok - időm függvényében (legyen valami haszna is egyetemi tanulmányaim ilyen irányának). Gondoljátok végig a leírtakat, aztán ha valami konkrétum van, Lajos, akkor akár drótpostán is el tudsz érni - mert ezt a topikot azért nem követem túl nagy rendszerességgel. Meg egyébként is, kell egy határozott döntés is, hogy elindultok-e ebbe az irányba, vagy sem.
De persze nem akarok tolakodni sem, mert ha mások az elképzeléseitek, az teljesen a Ti döntésetek.
Bár nem vagyok tag, és sajnos a távolság ezt a későbbiekben sem teszi lehetővé, de az elmúlt 2 FREMO találkozó alapján támadt némi javaslatom. Magyarul: belekotyoghatok?
Közeleg a tanévévkezdés, szeptember utolsó péntekén pedig elkezdődik a modellezőklub is. Mivel minden klubtagom lehúzott már legalább 1-2 évet a klubban, megkérdezném mihez lenne kedvetek az idén. Az ötleteket ide, az indexes oldalra írjátok meg, így remélhetőleg szeptemberben már kész programmal indulhatunk neki az új évnek.
Gondolatébresztőnek kiírnék néhány menüpontot, amit mindenképpen el kell végeznünk, de várom a tagság kívánságlistáját is (nyilván a realitások talaján meg kell majd maradni).
-Van két felöltöztetendő, már sínezett modul, illetve egy csupasz keret.
-A treffenen kiderült hogy néhány banánhüvely selejtes, ezeket ki kell mérni, és ki kell cserélni.
-Bakonybánk vágányaiban van három, nem megfelelően polarizált szakasz, ezt sürgősen orvosolni kell.
-a betápkábeleket mind bánk, mind a nyíltvonali modulok alatt kötegelni és rögzíteni kell, lehetőleg nem a melegragasztós módszerrel, mert nem bizonyult időtállónak.
Sajnálattal kell közölnöm, hogy az állomás átépítése elhúzódik. Így ismét az elmúlt évi helyszínt kellett választanunk. Oda a korlátozott hely miatt nem tudjuk most sem fogadni moduljaitokat.
DE! Jövő augusztus egyik hétvégéjére a sportcsarnok küzdőtere lesz a miénk: EUROTRACK-2015 Nemzetközi Vasútmodell Kiállítás! Oda nem csak az állomást, hanem nyílt vonali modulokat is be tudunk majd építeni!
Nagyon szívesen részt vennék a pakolásban, de sajnos a Velencei-tónál fogok osztálytársaimmal táborozni. Természtesen a helyszíni bontásban, és a győri kipakolásban szívesen részt veszek.
M
u.i. Zoli! Meizer kőműves úr saját kocsival megy, így lenne nálad szabad hely, vagy más módon próbáljak Győrbe szállítódni?
Aki érdekelt a 2014-es Pannoniatreffen-ben, mint résztvevő, az vegye fel a kapcsolatot Árki Zolival, a pakolás megszervezése miatt. A pakolás napja Zoli kívánsága szerint kedd délután lesz, valószínűleg a kora délutáni órákban. (a pontosítás végett a kora délután 12 és du. 4 közé esik, nem pedig utána !!! )
Én pedighétfő délutánra kérnék két jelentkezőt, akikkel a keddi rakodást előkészítjük, tudnillik a modulokat összeraktátok és ellenőriztétek ugyan, de a technikai felszerelés (telefon, szerszámkészlet, pótalkatrészek) szanaszét hever a szekrényekben, és nem a Zoli dolga, hogy ezeket kedden összeszedje, neki "csak" nettó az autóba pakolás levezénylése és a cucc pestre juttatása a részfeladata, a többit tessék arányosan elosztani egymás között.
Köszönettel:
Lajos
Ui:
Kérlek benneteket, ne nekünk kelljen hívni titeket, az esti órákban keressetek meg vagy engem, vagy Zolit! A számainkat tudjátok, addig is:
Facebookon hatalmas rajongás vette körbe mind a képet, mind a modell Bakonybánkot. Lehet, hogy lesznek új klubtagok. És hamarosan kapsz egy e-mailt egy gmail-es címről, ne lepődj meg. :)
A holnapi klubra lehetőleg minél előbb érkezzetek meg, mivel össze kell rakni az asztalt, hogy Zoli el tudja végezni a maradék bekötést, illetve digitális üzemben le tudjuk próbálni.
kösz az infót, végül én is a képről méricskélve, a kerékhez viszonyítva vettem le méretet. Elméletileg szabiroli küldi a matricákat, de már itt kellene lennie. Eredetileg úgy terveztem, hogy viszem a gépet, remélem összejön.
Általában pont akkorák. (a keleti blokkban akkortájt elterjedőben lévő AS szabvány iránymutatásai voltak mérvadóak a táblák méretének meghatározásánál (is) :-))
A viccet félretéve: sajnos igen gyakran egyedi volt a méret, és fotóról kell kalibrálni, mondjuk egy vektoros progi segítségével.
A másik kérdésre válaszolva: Javulok, de igen lassan.
az idegen eredetű gőzösökön a "kézzel festett" pályaszám feliratot befoglaló téglalap méretei kb. mekkorák voltak? [cm x cm] (vagy [mm x mm] H0-ban is jó.)