Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Nekem hosszabból Roco 6- és 8-tengelyesem és egy Mechano 6-tengelyes Boeing villamosom van.
Próbálni csak a kb. 41 mm tengelytávú kéttengelyeseimet szoktam a kis sugarú mintákon. A hasonló tengelytávú Reko-Wagennél 180 mm minimális ívet ír a gyártó Halling.
Attól, mert elmegy egy szűk íven - és örülük neki, hogy áttoltam - még nem biztos, hogy "forgalomban" is jót tenne neki a szűk ív. Vagy a pályának nem tenne jót.
Köszi az infót, nekem GT6-os Rivarossikhoz kell az ív, de most nézem a gyár oldalán, "hivatalosan" R=356,5mm a legkisebb bejárható ívsugara, amit azért kötve hiszek. A Tillig Luna R=204-essel megpróbálkozok. :)
Ebben két dolog s közrejátszhat. Egyrészt lehet az adott mozdony hibája is, pl, van valahol egy sorja, ami miatt kicsit megakad a forgóváz elfordulás közben, másrészt lehet vágányfektetési hiba is, hogy pl. az a 420 mm nem annyi, hanem van benne egy kis törés valahol, és egy adott ponton emiatt kisebb az ívsugár. Mi már találkoztunk ilyennel 600 mm-esnek mondott ívnél...
Többfajta flexi egyméteres szálam is van, ha jól emlékszem, akkor mindegyikből sikerült 15-16-20 cm sugarú ívet hajtani, hogy kipróbáljam a minimális ívet egy utcasarokhoz kéttengelyes villamosok számára.
Mivel burkolni terveztem a vágányutat (kockakő, vagy egyéb), ezért nem foglalkoztam vele, hogy a talpfák egymást érik, de nem kellett kivennem belőle talpfát a legkisebb sugárhoz sem.
A következő megoldandó feladat egy hasonló kissugarú kitérő, de erre Váltógyártónak van megoldása.
Anno a Rivarossi csinált 20x20 cm-es lapokra egyenest, 90 fokos 10 cm sugarú ívet és kitérőt, ezen a saját kéttengelyesei elmentek.
Kedves Kolléga, ne sarkítsunk ennyire! Emlékszem az utóbbi jónéhány hónapban is volt hirdetés, hogy a 420-as íven nem megy el a mozdony, ezért eladó.
Azaz van olyan mozdony, ami a ráírt minimális ívsugarat sem tudja bejárni...
Nyilván ami alatt van az eleve reménytelen. Nagy mozdonyok nagy asztal, kis mozdonyok, kis asztal... (ugyanígy van ez fociban is, ahogy annó Hofi is elmondta, de sajnos modellezőtársaink csak nem akarják ezt elhinni) :)
egy kérdésem lenne: Peco Streamline R1 (R=371,5mm). Alagútban szeretném használni, mert ronda, de a kicsi sugár miatt jó lenne, de a kédés az, hogy pl: a ACME V63, vagy a "problémás mozdonyok" elfutnak-e rajta.
Villamoshálózathoz (H0) kissugarú íves síneket keresek. A Tillig LUNA családban van R=204-es sugarú. Ekkora, vagy ennél kisebb sugarú ívet senki más nem gyárt? Köszönöm!
A legalsó két terméket gyurmához (Knetmasse) ajánlják, valamint írják, hogy minden nyomóhengert teszteltek a gyurmával.
Így nem csak styrodurba nyomható vele minta, hanem gyurmába is.
Szerintem a habba nyomáshoz nagyobb erőkifejtés kell, mint gyurmához, így könnyebben félreugorhat a minta. A gyurmás jobban is javítható, akár "felülaszfaltozással", akár kivésés után friss gyurmából ismételt kirakással, vagy külön kockakő gyártással és beragasztással.
Remálem, hogy az október végi bécsi Modellbaun megint kint lesz az Austromodell, mert akkor rá lehet kérdezni a henger és a gyurma együttésésére (nem látom még a listában) és meg is lehet tapizni.
Szeretném megkérdezni, van-e valakinek tapasztalata a Viessmann Car Motion rendszerrel. Azon belül is konkrètan: mennyire alkalmazható olyan pályán ami Faller Car System -re kèszült. Pèldául nálam a vasùti átjáròknál, egy asztal alatti szervó motorra szerelt mágnes a STOP mágnes (a szervò motor karja felemelkedve az ùtfelület szintje alá emeli a mágnest ezzel megállìtja az járművet, majd leengedve a mágnest a jármű ùjra megindul).
Ez a megoldás működik-e a Viessmann rendszerrel is?
Styrodurba nem tudom van-e ilyen vékony, de depron lemez elképzelhető, bár azt is inkább 3mm-est láttam. Esetleg a zajcsökkentő padló alátétek közül van olyan, ami 2mm-es vastagságú és xps anyagú, csak mostanában simát nehezen találni és sokszor mintával vannak ellátva.
Ha találnék valakit, aki jó minőségű 3D nyomtatásban tudna készíteni ilyen hengert/nyomó lemezt, akkor még lehet kintről sem kellene rendelni.
Ehhez láttam járdanyomó hengert is, a DAS levegőre keményedő modellgyurma itthon is kapható.
Egy kiállításon élóben néztem, ahogy hengerelték, én pont a villamosos henger miatt figyeltem fel rá.
Lassan és egyenletes nyomással kell hengerelni, mert egyébként hullámos lesz. Talán használható külön zsírpapíron kis utcadarabokhoz is (mint sütés előtt a tésztanyújtás és darabolás), ha meg kiszárad beilleszthető a helyre.
Még nem vettem, de ha felveti valaki mindig újra elgondolkodom. :-)
A másik megoldás hasonló módszerrel, de habkartonba mintát nyomó szerkezet az Austromodelltől (Stempelrollen).
Ezt legutoljára Bécsben az 2023-as októberi Modellbaun (idén 10.25+26+27-én lesz) szemlélhettem meg útgyártás és járdanyomás közben.
Ennél a vékony, 1-2 mm-es styrodur lap beszerzési forását nem ismerem idehaza.
AK Texture termékekre én is gondoltam, kísérleteztem is velük ezen a gyakorló diorámán.
A: AK8015 Dry Ground
B: AK8021 Light Earth
C: AK8018 Dark Earth
D: Sima homok :)
Textura szempontjából szerintem nagyon jók, függetlenül attól, hogy nagyobb 1:32 méretarányhoz vannak kitalálva. Teljesen megfelelnek akár a H0 építési nagysághoz. A színvilág viszont nem annyira jó szerintem a vasút modellezéséhez - ezek inkább háborús diorámákhoz készülnek.
Véleményem szerint a sima homok a legjobb - és a legolcsóbb :)
A beton tekintetében attól függ mit szeretnél. Ha sima betonozott utat, mint pl az általam berakott fotón, az gipsz simára csiszolva majd egyszerűen alapozóval lefestve. Ha világosabb beton a cél, arra szerintem tökéletes az AK8014:
Jól formázható, száradás után faragható pl jól lehet töredezettséget, repedéseket imitálni és antikolható. Viszont nem csiszolható, mert akkor a texturát elveszíti. Tehát teljesen simára kell kenni felvitelkor.
vastag XPS lapon lesz. parafa a sin alatt és erre jön a töltéshez a zúzalék kő.
A vágyánok közé szeretnék valamilyen talaj féleséget ami csak itt ott lesz (statikus) füves.
Ehhez mit javasoltok? Gondoltam AK Earth texture vagy valami hasonló felkenhető cuccra. Vagy esetleg van valami jobb megoldás?
Illetve további kérdés még egy aszfaltozott udvar is lenne, itt a sínek melletti / közötti aszfalt részt mivel érdemes megcsinálni? Karton lapos / furnér lapos megoldásokat láttam.
Igen élőben a kövek kötésben vannak lerakva, én sem láttam olyat ami ne így lenne:
Ez egy kompromisszum magammal... :)
Ha ragaszkodtam volna az élethűséghez, az durván a kövek egyenkénti kifaragását jelentette volna soronként. Az 3x3mm méretben igen időigényes és a kövek letörését is okozhatta volna. Használhattam volna pl Faller, Noch vagy más gyártó termékét, viszont ott az út megsüllyedését és a töredezést nehéz imitálni. Az utóbbi a faragás természetes velejárója. Festeni természetesen lehet azokat is.
Nem nagyon emlékszem olyan kockakő burkolatra, ahol ne kötésben lennének a kövek, kicsit szokatlan nekem az összkép. (tudom, hogy sokkal munkásabb úgy megcsinálni)
Igen, megvártam amíg teljesen megszárad a csiszolás miatt. A faragás elött lehet picit nedvesíteni, hogy ne pattanjon le az apró kőmintázat.
A hengeres megoldást végül azért vetettem el, mert az a gyanúm, hogy az anyagot a mintázat élein és sarkaiban felkapja és egy fordulatot megtéve már nem fog szép kőeffektet hagyni. Képen egész jónak tűnik és lehet alaptalan a teóriám, minden esetre én bizalmatlan vagyok a reklámfotókkal.
Ha esetleg kipróbálod írd meg a tapasztalataidat egy-két fotóval!
Tetszik, de sztem ez is elég pepecselős. Illetve a hengeses megoldásban az tetszik, hogy ha helyenként jobban benyomod a még puha gipszet/gyurmaszerű anyagot, akkor huplis, süppedős is lehet az alap, ami a valóságban is így van.
Amúgy a gipszet megvártad, míg megszárad, úgy faragtad? A levegőre keményedő modellezőpaszta még gyurmázható állapotában szerintem könnyebben megmunkálható.
Én is nézegettem ezt korábban, de szerintem macerás a használata. Inkább úgy voltam vele, hogy megpróbálom magam elkészíteni a kockaköveket.
Gipszel bekentem az út nyomvonalát amit lecsiszoltam. Nem túl simára, egy kockaköves út legyen egy picit egyenletlen.
Ezután egyszerűen berajzoltam a mintázatot:
...majd fém vonalzó mellett kifaragtam a köveket:
Festésnek szürke színnel telibekentem, ez megadta főképpen az illesztések színét és némi alapot a kockaköveknek.
Ezután világos szürkével átkentem a kövek felületét, vigyázva, hogy a kövek közé ne menjen.
A végén a felületet kékesszürkével bemostam, ami megtörte a homogén egységes színt, némileg megkopott útfelületet adva.
Annyi kompromisszumot elkövettem, hogy a gyorsabb haladás érdekében a kövek nem kötésben lettek kifaragva. Nehéznek találtam 3x3mm méretben, a szemem sem a régi, úgyhogy az eredmény ilyen "háló" szerkezetű lett.