Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2008.04.15 0 0 80
Szóval ha pótárbócot visznek magukkal, még bonyolultabb a javítás mint a többdarabossal....

Nem bonyolultabb, a tartalék árboc alapvetően a orr- és tatárboc pótlására szolgált, ezért nem volt készre faragva. Nagyon vészhelyzetben főárbocnak is be tudták állítani, de ez csak arra volt jó, hogy valahogy eljussanak az első épkézláb kikötőig. A főárboc teljes pótlását mindig csak dokkban tudták megoldani.
Előzmény: Plieur (77)
Plieur Creative Commons License 2008.04.15 0 0 79

Köszi!

Előzmény: Törölt nick (78)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.15 0 0 78
A Victory árbócai viszont több darabos konstrukciók.

A Victorynál probléma, hogy sokszor átépítették, azt speciel tudjuk is, hogy a 1800 és 1803 között gyakorlatilag az egész árbocrendszerét és vitorlázatát újradefiniálták. Nagy valószínűséggel ekkor kapta a többosztatú árbocokat.
Ami ráadásképpen újabb probléma, hogy a ma is látható árbocrendszert 1922 után építették újra, amikor is az 1805-ös állapotot kívánták elérni, de ezt fém árbocokkal tették meg, ami finoman szólva sem autentikus...
Előzmény: Plieur (77)
Plieur Creative Commons License 2008.04.15 0 0 77

Szia!

Mondom is miért kérdeztem: így agylazításként beenézve az USS Constitution adataiba feltünt hogy a főárbóc 67m magas. Namármost ilyen fát találni, megmunkálni egydarabban , beállítani...akkoriban sem nőtt mindenfelé, még ha az USA keleti partja egy ősrengeteg volt...

Szóval ha pótárbócot visznek magukkal, még bonyolultabb a javítás mint a többdarabossal....

Namármost a Constitution építése Boston-ban történt, a hajó technológiája kifejezetten angol mintájú, innen jött az ötlet rákérdezni mit is csináltak briték árbócügyben, miután az amcsi forrás kiesett. Már csak azért is mert kanadai beszerzésről nem leltem semmit. A Victory árbócai viszont több darabos konstrukciók. Az a gyanum hogy akkor kinek mi volt, azzal gazdálkodott.

 

 

Előzmény: Törölt nick (76)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.15 0 0 76
Szia!

Viszont volna egy kérdésem , építési technológia: az 18-ik századi európai flottákban -hajógyárakban ismerték az árbócok több darabból építésének módszerét vagy egydarabos módszer?

Ismerték, de nem használták. Alapvetően praktikai okokból: a korabeli hadihajók viszonylag nagy mennyiségű fát (tartalék palánkozat, keresztgerendék, néha kisebb árboc) vittek magukkal. Az esetleges sérülések nagy részét akár egy kisebb öbölben saját maguk is ki tudták javítani, ez viszont gyorsabban ment az egyben faragott árboccal. A korabeli hajóépítésnél számított ugye az is, hogy a hajó egyensúlyát eléggé befolyásolta a főárboc súlya és formája, ami ismét az egydarabos felé vitte el a hangsúlyt akkoriban. A orr- és tatárboc készülhetett többdarabos módszerrel is, de ennek utána kellene néznem.

Oroszok exportáltak még árbócfát az angoloknak?

Az orosz területeket a holland kereskedők uralták hajófa-ügyben a 17-18. században, a legnagyobb részét ők szállították el, itt az angolok nem játszottak kiemelkedő szerepet. Valamelyik topikban egyszer már volt szó a németalföldi hajófa-import volumenéről, megkeresem ha érdekel.
Előzmény: Plieur (75)
Plieur Creative Commons License 2008.04.15 0 0 75

Tiszteletem!

A wikiröl anyyit: Give them 50 lashes, Mr. Christian!

Viszont volna egy kérdésem , építési technológia: az 18-ik századi európai  flottákban -hajógyárakban ismerték az árbócok több darabból építésének módszerét vagy egydarabos módszer?

Mert pld. az angol gyárak teljesen egydarabos módszerre tértek át-a fatörzseket Kanadából és  mostani USA területről szerezték be. Oroszok exportáltak még árbócfát az angoloknak?

Előzmény: Törölt nick (74)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.14 0 0 74
Az mondjuk annyira nem meglepő:)
Előzmény: Zicherman Istvan (73)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.14 0 0 73
Akkor hibás a wiki.:)
Előzmény: Törölt nick (70)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.14 0 0 72
Ezt meg direkt István kedvéért, bár ez nekem már kicsit kései:
az 1703-ban épült Shtandart (фрегате Штандарт - ha jól írom, bár oroszom elég gyenge...) fregatt replikája:




Előzmény: Zicherman Istvan (66)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.14 0 0 71
A felső képen lévő korszerűbbnek tűnik, már ami a vonalvezetését illeti.

Talán azért, mert egy 19. századi ábrázolás, ami egy korabeli grafika után készült: kicsit javítottak rajta emlékezetből:)
Előzmény: Don Quixote (62)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.14 0 0 70
A jacht szó azt jelenti, hogy "vadászat", és a jachten (nem jagen) - hajtani, űzni, kergetni.
Előzmény: Zicherman Istvan (66)
comad Creative Commons License 2008.04.14 0 0 69
Igen, a könyv alapján készült.
Előzmény: Törölt nick (68)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.14 0 0 68
Egy film is van róla, a címe Földrajzi hosszúság, elég sokszor nyomta a Viasat History.
Előzmény: comad (67)
comad Creative Commons License 2008.04.14 0 0 67
John Harrisonról és a navigációról egy nagyon jó kis könyv:
Előzmény: Don Quixote (62)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.14 0 0 66
Valószínűleg. A ,,jacht" szó is a hollangból származik, a ,,jagen" - hajtani, üldözni szóból ered.
Előzmény: Don Quixote (63)
Don Quixote Creative Commons License 2008.04.14 0 0 65

 

Ez pedig egy ún. East-India-Man, egy olcsó, nagy befogadóképességű, de meglehetősen  lomha kereskedelmi hajótípus, amit az angol Kelet-Indiai Társaság (East India Company) használt az India-Indonézia és a Brit-szigetek közötti teherforgalomban a 18. században.

Don Quixote Creative Commons License 2008.04.14 0 0 64

Holland cromster a 16-17.századból: egyfajta könnyű ágyúnaszád, amit a németalföldi szabadságharcosok is használtak a spanyolok ellen.

 

 

Don Quixote Creative Commons License 2008.04.14 0 0 63
A yacht is németalföldi típus az eredetét tekintve?
Előzmény: Törölt nick (61)
Don Quixote Creative Commons License 2008.04.14 0 0 62

A felső képen lévő korszerűbbnek tűnik, már ami a vonalvezetését illeti.

 

Más: a 18. sz. első felében milyen jelentősebb technikai újításokat vezettek be a hajóépítésben és a navigációban?

 

Nekem az ánglus John Harrison hajókronométere az, ami elsőre beugrik, de bizonyára volt sok más is.

Előzmény: Törölt nick (60)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.14 0 0 61
És még egy replika, a Duyfken nevű yacht 1606-ból - építés és menet közben.




Törölt nick Creative Commons License 2008.04.14 0 0 60
Egy kis fluyt a 17. századból, és egy nagyobb fluyt modellje - ha már képek:)

Előzmény: Don Quixote (58)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.11 0 0 59

Igen! Bingo! O lesz az!

Kene lennie meg jonehany metszetnek es rajznak a temaban. Igen szorgalmas volt ez a cseh hadmernok, zsoldos kapitany es utazo.

Előzmény: Don Quixote (58)
Don Quixote Creative Commons License 2008.04.11 0 0 58

 

Hollandus fluyt-ök 1647-ből:-)

Előzmény: Zicherman Istvan (55)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.11 0 0 57
Horn az Hoorn, mint az, akit kivégeztek:)
Egyébként Voertman írta azt, hogy 1595-ben építették először, de ebben azért kételkednék. Egyrészt, mert Voertman tanulánya finoman szólva is túlhaladott és egy kicsikét részrehajló, másrészt pedig a 16. századi hajók tipológiai megkülönböztetése rendkívül nehézkes néhány esetben. Kép alapján pl. egy kisebb méretű galleón és egy fluyt (fleute) abszolút megkülönböztethetetlen. Ha nem maradt fent az adott hajóépítő műhely papírja, ahol kifejezetten fleute-nek nevezik pl, akkor azt nyugodtan legalleónozhatod:)

nem eccerű dolog ez:)

Előzmény: Zicherman Istvan (55)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.11 0 0 56
A neten van fent pár szép modell, és hozzá néhány nagyfelbontású tervrajz is, de sajnos 1:1 replikát nem csináltak:)
Előzmény: Zicherman Istvan (54)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.11 0 0 55
Fleute abrazolasokban anno sokat lehetett latni Wenzel Hollar metszetein (erre meg muveszettortenelembol emlekszem) (mellesleg az elsot - ha jol emlekszem, de tevedhetek - 1595-ben epitettek Horn (?) varosaban.
Előzmény: Zicherman Istvan (54)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.11 0 0 54

fleuterol lattam valahol modellt. Megnezem...

Mintha a Szentpetervari haditengereszeti akademia muzeumaban lett volna...

Előzmény: Törölt nick (53)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.11 0 0 53
Holland fleute-ről nincs képed?

Legjobb tudomásom szerint fleute-ről nem készült replika, így max korabeli rajzok és festmények vannak.

Egyébként a fleute az nem csak a galleonnak egy speciális németalföldi altípusa?

De, a fleute gyakorlatilag egy kicsinyített galleón, amit próbáltak sorozatgyártani kisebb hajóépítő műhelyekben. Egyes kutatók szerint itt jól látszik a 17. századi ún. "északi" és a "déli" hajóépítési szisztéma közötti különbség: míg Velencében és Isztambulban egy központi arzenál volt felállítva, mint központi hajóépítő műhely és katonai támaszpont, addig északon ezt decentralizálták, és több kisebb műhelyben folyt egyidőben az építkezés, központi flottatámaszpontjuk sem volt.
A spanyolok pl. átmenetet képeztek a kettő között, mert több központi hadikikötőjük volt, viszont a galleónok építését nagyrészt magánműhelyek végezték az udvarral kötött szerződés keretében.
Előzmény: Don Quixote (51)
Don Quixote Creative Commons License 2008.04.10 0 0 52
Egyébként a fleute az nem csak a galleonnak egy speciális németalföldi altípusa?
Előzmény: Törölt nick (47)
Don Quixote Creative Commons License 2008.04.10 0 0 51

Muy hermosa:-)

 

Holland fleute-ről nincs képed?

Előzmény: Törölt nick (47)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!