Várjuk azokat a topictársakat, akik ilyen motorral rendelkeznek, valamint olyanokat, akik kacérkodnak a gondolattal, hogy vásárolnak maguknak egy ilyen remek gépet.
Az életkorral kapcsolatban nem a blokkra gondolok; egy (óra szerint) 80 ezer könyékén gyűrűzött Yamaha blokkban 1 századmilliméter hengerkopást mértünk. Azaz kb. semmit. Mindehhez tudni kell, hogy az egész műszercsoport nem sajátja volt (egy két évvel későbbi modellbe való műszerfala volt) szóval el lehet képzelni, mennyi lehetett a valós km-érték. Szóval ha mindig gyakran cseréled a motorban a bele való és nívós olajat, és hidegen nem ütöd-vágod a motort, akkor több százezer km belefér egy ilyen blokkba, ezzel én is tisztában vagyok. Nem is a fémet féltem én, mert az jól bír mindent.
A makromolekulás anyagok (gumi, műanyag, festék) viselik rosszul az időt (meg persze a Nap ultraibolya sugárzását, a levegő oxigénjét stb. stb.). Sok, olcsóbb anyagokat használó motornál, meg sok napsütést látott pár éves robogókon látok olyat, hogy pl. az eredetileg fekete kormánykapcsoló-ház szinte szürkére színtelenedik, csúf a motor festése stb. Ez a Nap meg a levegő hatása. Egy cimborának másfél éve vettünk egy 1999-es(!) Yamaha XJR1300-at. Egy tágas garázsból tolta ki az előző tulaj és látszott, hogy az a motor csak akkor látta a Napot, ha épp úton voltak vele; és mivel a 22 éves motorban nem volt 22 ezer km, sejthető, hogy nem sok Napot látott. Ez látszik a fényezésén, a műanyag részeken, mindenen. Az a motor nem olyan, mint a középkorú nő: mármint hogy a korának megfelelő állapotú... :))) Ez nyugodtan letagadhatna 10...15 évet a korából. (Volt, hogy két műszaki vizsga között, azaz két év alatt 195 km ment bele a motorba és azt tudni kell, hogy egy kb. 25 km-re lévő helyre hordta a csákó műszakira a motort. Azaz képes volt belehajtani 145 km-t két év alatt, mer' ugye a két éves menetteljesítmény bő egynegyede a műszakiztatásra ment el. :D )
Van egy ismerősöm, aki motorokat hoz be, tesz rendbe és eladja őket és neki az a szlogenje, hogy nem kilométert (és nem éveket), hanem állapotot veszünk. És van is benne sok igazság. Jócskán lehetnek olyan szituációk, amikor egy 15 éves motor 140 ezer km-rel sokkal jobb vétel, mint a hatéves, 37000 km-es példány.
Félreértesz... Én nem vonom kétségbe az FJR erényeit, sőt nem is mondtam/írtam róla semmi rosszat.
Ami problémáim vannak vele, azok mind apróságok, nem kritikusak.
Nem is csináltam titkot abból, hogy mindössze egyetlen egy komoly okom volt a cserére: a motor életkora; mivel múlt szeptemberben betöltötte a huszonkettőt.
> ismerünk olyan FJR-est aki megbánta hogy átült a kawára
Az nálam is nyitott téma, hogy ha valamiért nagyon megbánnám a zsákbamacskát, akkor 1-2 év után vissza lehet menni az FJR-hez; bízva abban, hogy addigra a hatgangos + ABS-es példányok is kellően öregek lesznek már ahhoz, hogy (számomra) megfizethető szintre csökkenjen az áruk.
Hát az vitán felül áll, hogy kicsit "ugrás a sötétbe" egy másik motor. Azért próbáltam rákészülni a dologra és sok tesztet, értékelést, véleményt néztem meg. Fikázni nem fikázta senki; persze nincs olyan motor, aminek ne lennének nyűgjei meg ne lenne benne olyasmi, amit eltaktikáztak a kis sárgák, amikor erősen beszakézva nekiálltak motort tervezni. :D :D :P
Én mindössze pár km híján 400 km-t tettem meg eddig a GTR-rel; és azt is november közepén 8...5 fokban, ködben, szitáló esőben – amíg lábon hazavittem, majd amikor pár nap múlva elvittem eredetiségvizsgára. Nyilván ennyi út alatt nem lehet megítélni egy motort – főleg úgy, hogy még minden az előző tulaj szája íze szerint van beállítva. (Pl. a futómű kőkeményre belőve, max. csillapításon a hátsó rugóstag.)
Mint írtam, semmi komoly problémám nincs az FJR-rel; nagyon szeretem és sok szép helyre vitt el. De hát én amúgy is hálás típus vagyok ilyen szempontból: pl. (a pereceket leszámítva) a TDM-ről is csak szép emlékeket őrzök. :D
Az biztosan igaz, hogy a Kawa nem lehet beteg, mert étvágya az van hál'istennek rendesen; de hát az a normális. Meg hát ha volt pénz majomra, legyen pénz banánra is. :D
A szervizigényéről nem tudok nyilatkozni, sok panaszt ilyen dolgokban sem hallottam rá. Ha annyi lesz a szervizigénye, mint az FJR-nek volt, akkor nagyon boldog és elégedett leszek. (Főleg ha ennek nem lesz majd probléma a kuplungjával. Merthogy azt még mindenképp rendbe akarom tenni az FJR-en, mert így nincs pofám eladni.)
Nem tudom, pontosan mennyi van benne; ismerve a NAV perverzióját a térfogatszázalék iránt minden jövedéki termék esetén, egészen biztos, hogy térfogatszázalékban mérik. (Mintha a fináncok nem ismernék a mérleget, csak a csuprokat és az ibrikeket: tömeget nem tudnak mérni, csak térfogatot.)
Egy Grétácskás bullshit az egész (Kiotói Egyezmény meg szén-dioxid kibocsátás, bullshit, bullshit über alles...); mintha az etanolban nem lenne két szénatom. De hát van, azaz ugyanúgy képződik szén-dioxid az elégésekor, mint ahogy az alkánok (a benzin klasszikus komponensei) égésekor. (Persze amerre halad a világ, lassan alkánokból lesz a legkevesebb a benzinben.)
********
Félig-meddig búcsúzkodni is jöttem, mert egy szép korszaka zárul tavasszal az életemnek. Nemrég vettem egy Kawa GTR1400-est és az új szezont már azzal kezdem.
Nincs semmi alapvető bajom az FJR-rel, szeretem, de sajnos a kora miatt kellett meghozni a döntést. (Első szériás, 2001-es gép, amit még 2000. szeptemberében, azaz még a XX. században gyártottak le.)
Szóval a csere mögött szimplán csak annyi áll, hogy egy hasonló stílusú, de jóval fiatalabb motorom legyen. Ilyen árban esélyem sem volt, hogy újabb FJR-t vegyek, mert nekem erős "becsípődésem" van azügyben, hogy hatsebességes legyen a motorom; ahhoz viszont FJR esetén >= 2016-osnak kellene lennie, de azok még túlságosan "nem öregek" és azt én nem bírom megfizetni. Ráadásul nekem túl modern a műszerfaluk is, én meg eléggé retro guy vagyok ilyen dolgokban és ragaszkodom a klasszikus két kerek analóg műszerhez. De úgy gondolom, az öreg ladynek is fog még örülni valaki, akinek nincs 3-4 milliója egy használható használt motorra és nem egy 600-as "kisbandit"-ra vágyik, hanem kicsit nagyobb testű valamire. (Nagy test, nagy élvezet! :D )
ma is mentem egy kort, es melegedes kozben figyeltem a motort.
ahogy esik vissza az alapjarat de meg nem teljesen meleg a motor, lathato hogy ingadozik az alapjarat. nem tudom minek betudni, talan kihagy az egyik henger, bar nem olyan utemben ingadozik. a fene tudja. holnap ha az ido engedi es be is indul (ma indult) visszuk az mf motorshoz a fehervari melle.
Én még a kocsiba se tankolok E10-est, pedig az csak egy kotroncos Fabia. A motoromba meg végképp nem, kerüljön bármennyibe is a prémium benya.
Az a probléma, hogy annyira új motorom még sosem volt, hogy nyugodt lehessek abban, hogy az üzemanyagrendszere már fel van készítve a magas víztartalmú benzinre.
(Mert feltételezem nem az etanollal van a gond, hanem az etanol által az üzemanyag-elegyben tartott vízzel, amiért mi benzin-árat fizetünk.)
A puci benzin szerintem tized százalék vizet sem bír megtartani (nem elegyednek), az alkohol viszont nyeli a vizet, mint kacsa a nokedlit. (A tiszta etanol bármilyen arányban elegyedik a vízzel.) Nyilván ha az etanol a benzinbe van keverve pár százalékban, akkor csak kevés vizet bír megtartani, de még ez a kevés is biztosan sokkal több, mint amit a tiszta (etanol nélküli) benzin magában tudna tartani. És nem hiszem, hogy sok, ennél jobb üzlet lenne, mint a vizet eladni literenként hat-hétszáz forintért.
Az én tapasztalatom az, hogy az injekciós motorokat nem nagyon érinti ez a probléma. A tankot leszámítva ugyanis sehol nem érintkezik szabad levegővel a benya; nincs adalék-kiválás.
Anno a karbis motorommal (TDM850) úgy oldottam meg ezt a problémát, hogy kifogyasztottam nullára (amíg meg nem állt) és utána színtiszta, analitikai minőségű izooktánt tettem bele vagy fél litert.
Ezzel beindítottam, járattam vagy két percig és utána már nyugodt szívvel lehetett télire letenni. Ha a tiszta izooktán párolog, semmit nem hagy maga után, mivel se víz, se alkohol, se más adalék nincs benne; az oktánszámára meg nem lehet panasz, hiszen vele definiálják a 100-as oktánszámot.
Az FJR-t sosem indítgattam telente, amióta sikerült megoldani az akku külső töltését bontás nélkül (az ülés alatti csati segítségével). Novemberben letesz, 2-3 hetente 1-2 órát tölt (olyan helyen van, hogy nem nagyon van mínusz foknak kitéve) és tavasszal friss benzinnel simán indul.
Koszi ez jol hangzik de a motor valtozo mennyit all. Most volt hogy naponta mentem vele, ugy egy tank uzemanyag el tud menni masfel-ket het alatt, maskor viszont van ugy mint most, hogy esik es sztem egy hetig nem nyulok hozza. :)
Ha a benzin lenne szar (vagy a eldugult benzinszuro), nem az lenne logikus hogy akkor melegen se indulna illetve nem lenne ereje a keves illetve rossz uzemanyag miatt?
Most hajlok arra hogy beviszem szervizbe. Nem akarom itt az eresz alatt felig esoben szetboritani plusz en informatikus vagyok es nem motoroszerelo, bar lassan mindenes is leszek.
Én novemberben jártam így. Augusztus végén tankoltam a MaxiLine kútnál 95-ös benzint, aztán sajna november elejéig állt a vas a garázsban. Első indítózás közben hallkan puffogott vagy kettőt aztán semmi. Miután lemerítettem az akksit, kicseréltem a gyertyákat (amúgy is esedékes lett volna), szikra ellenőrzés (volt rendes a régiekkel is). Töltés, indítás semmi. A benzinpumpa csövét lehúzva, gyújtáson méterekre spriccelt. Maj autóról bikázva kb. 5 perc folyamatos indítózás után nagy nehezen elkapta. 1-2, majd a többi henger is. Fekete füst és utánna megmelegítve leállít. Azóta indúl. Igaz, hogy román benzin van benne. Nem mertem magyar lónyállal megtankolni.
Kb,két hete én is így jártam. Alig akart elindulni, akku merülés után autóról bikázva is 1-2 perc kellet,hogy beinduljon. Ilyen még soha nem volt.Én arra gondoltam,hogy a benzin bele rohadt, 95ös volt benne.
ha segit a problema behatarolasaban, az a tapasztalat hogy melegen pocc-roff (4-5 forditasra), hidegen meg ez amit mondtam.
most volt hogy miutan beindult, hagytam kicsit melegedni es utana feluton langyosan le kellett allitani (ki kellett vennem a kulcsot a hatso dobozhoz), es utana elegge "traktorosan" indult, ami nekem ugy tunik mintha szikrat nem kapna. de csak tippelek az IT-s agyammal.
melegen semmi baja, huz rendesen, alapjarata egyenletes. csak van ez az alapjarati gazadas ahol erdekes neha.
A motorom mostanaban (igen, ha jo ido van beugrok vele a varosba hetente tobbszor is ugyet intezni) van hogy nehezebben indul, akkor mindenkepp amikor egy tank 100-as benzint tankoltam bele amikor nem lehetett mast kapni. Ez azt jelenti hogy olyan kb 9-10-et kell rajta forgatnia az oninditonak mire beindul.
Ma mar ket hete 95-os van benne hogy a 100-as kiment, de megint csinalja. Ma konkretan azt is csinalta hogy amig hagytam inditas utan melegedni, kb feluton (langyos lehetett mire beoltoztem) kicsit meghuztam a gazt es lefulladt. Utana inditasra is csak ugy sikerult beforgatni kb 15.-jere hogy gazt kellett huzogatni amig el nem kapta. Akkor tartottam kicsit a gazt kb 2500-as fordulaton mert az alapjaratra visszaeseskor fulladt le, es utana mar nem allt le.
Olyant meg csinalt maskor is mar hogy indulaskor mikor gazt adtam, egyszeruen lefulladt. Ritkan ugyan de csinalja, es nem tudom a dolgot hova tenni. Ez foleg piros lampas indulasnal volt kinos.
Én is mindig valami ilyesmitől tartok és bennem van a drukk emiatt. Régen, még 2008-ban Fiat Ducatoval már sikerült "megcsípnem" egy ilyen bőrzekét; anyagi szempontból csak az volt a mázlim, hogy céges autó volt és nem is lett túl sok kár benne.
Hiába tud nagyon randa lenni a csupasz táj: én csak akkor vagyok nyugodt, ha az út két oldalán legalább 50 m-es sávban kopár a terep. (Pont az ilyenek miatt...)