Szóljon ez a topic csak a MANDOLINról. Nem igaz, hogy az egész országban 3 év alatt nem sikerül 2-3 embernél többel találkoznom, akinek van ilyen hangszere. Úgyhogy írjatok bármiről, a mandolinotokról, kedvenc zenéről, példaképekről, itthoni koncertekről, tapasztalatokról.
Bár én a hangszedős vonalat nagyn régen elhagytam, de halvány emlékeim vannak róla milyen volt dob mellet hangosítani magam:) Csak annyit róla: nem hiányzik.
Én heyzettől függően három mikrofont használok koncerten. Vagy egy nagymembránosba játszok (Audix SCX 25) vagy közelről vagy az énekkel együtt, vagy egy neumann km184-be vagy extrém körülmények között tök jól szereplő OM7-be. Ez utóbbi dinamikus és elég jól tűűri a zajos körülményeket.
De ami talán leginkább számít az nem a mikrofon hanem a hangszer szerintem. Meg a vastag, magasra állított húr, a kemény pengető és jól megküldeni a hangszert :)
5-6 éve talán a győri hangszerdiszkontnak volt radius mandolin pickupje, marha drágán, de azóta én se láttam.
Az ebay-nél ha EU-n belülről veszel valamit, akkor azt fizeted, ami oda vagyon írva (ár + szállítás). Kivéve, ha olyan kereskedőtől, amelyik nagy tételben ad el ide, mert annak a magyar adóhatósághoz is be kell jelentkezni, és a magyar áfát kell fizetni (pl. Thomann.de).
Ha EU-n kívülről, akkor egy (nem túl magas) összeghatár felett elvben már vámot (2-3%) és áfát (27%) kell fizetni a teljes összegre (tehát a szállításra is). Bár egy ilyen kis doboznál nem biztos, hogy a fináncok belenéznek és kikeresik a számlát...
Az amazon.com pl. már nagyon fineszes, mert előre kifizetteti a költségeket, aztán ha mégsem kellett leróni, akkor visszautalja (2 hónap múlva). De mintha láttam volna hasonlót az ebay-en is már...
De igen, van a Stagg-en mágneses pickup, de nem tetszik a hangja. Eléggé távol áll az akusztikus hangzástól.
Előfok van még basszusgitáros időszakomból, Behringer Mic 200, csöves. Jól lehet vele előfokolni a Cherub piezo-t, bár ez egy nagyon gagyi piezo hangszedő, de már ezzel is akusztikusabb a hangja, mint a mágneses hangszedővel, viszont színpadra nem mernék kiállni vele.
Nem tudom normálisabban kivitelezett piezo esetleg mennyivel lehet jobb, ha lenne ilyen akkor meg tudnék békélni a piezo negatívumaival, mert ha szólózok akkor a mikrofon úgyis ad egy plusz szebb hangzást, persze ha a gerjedést ki tudom iktatni. :D
Amikor ezeket megtapasztaltam akkor gondoltam azt, hogy gyűjtök egy normálisabb hangszedőre, ekkor jött képbe az LR Baggs. Azt gondoltam, hogy emellett a szebb hangzás érdekében még plusz használom a Behringer C2-őt. Nem igazán akarok kísérletezgetni, mert arra nincsenek anyagiak.
Igazából ez lenne a teljes történet:
Kezdtem ugye a Stagg-el tavaly úgy márciusban, de mivel vannak vele gondok, áthidaló megoldás kellett, nem mertem egy mandolinnal bulikba menni. Tudatlanul és tapasztalatlanul tavaly nyáron elkövettem egy hibát, pár fellépés gázsijából vettem egy Hora elektro akusztikus mandolint. A húrláb piezo az őrületbe kergetett, mert már eredetileg is rosszul lett szerelve, egyszer zenélés közben elment a hangja és csak sistergett. Egy hozzáértő barát megjavította. Eközben kezdett a fülem és az értelmem :D erre az egészre ráállni és rájöttem, hogy nem ez a mandolin hangzás ami nekem tetszik és ráadásul nem passzol ahhoz a muzsikához amit játszunk.
Újra előre lépett a Stagg -amiről tudom, hogy nem egy csúcskategória- és az említett technikákkal próbálok kicsiholni viszonylag jó hangzást. Több hibát nem igazán akarok véteni, eztán jobban átgondolom a dolgot.
A jelenlegi elképzelés egy a szintemnek és pénztárcámnak megfelelő stabil, megbízható hangszer, amire kb bő egy év alatt tudom összegyűjteni a pénzt, olyan 150.000 körüli összeg a reális. Kentucky, Loar, Eastman márkák kerültek képbe, kb van ennyiért mandolinjuk. Semmiképp sem akarok mágneses hangszedőset, sem a hangja, sem a kinézete nem tetszik.
Remélem nem untatlak benneteket a problémáimmal. :)
... ez egy régi mandolinom (csak mintának mutatom), egy legegyszerűbb és legolcsóbb pick-up van rajta, a 90-es évekből. kb. 7-8 évig használtam, ha megfelelően keverték (kell hangszínelni bőven) ki lehet belőle hozni hangot ... ami persze nem nagyon hasonlít az akusztikushoz. Egy EQ pedálon keresztül használtam, mert (ezt egyszer már írtam) a piezo hangszedő csak visít, ha nem nagy az előerősítő bemenő impedanciája (ellenállása). Egy átlagos keverőnél ez az érték 10kOhm, az EQ pedálomnál 470kOhm (de még ez is lehetne bőven több). Ha dob és basszus, meg villanyhangszerek ..., nos akkor nincs más választás, engedni kell a minőségből.
Szerintem valahogy erre mozdulj, ha szűkös a pénztárca. Előerősítőt, meg kis hozzáértéssel össze lehet dobi otthon is. Ezt (http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/) pl. én is összeraktam, de szokás szerint nem próbáltam ki (annyira igen, hogy tudjam, működik).
Ha persze már az a gond, hogy élére állítva sem férnek el a húszezresek, akkor lehet LR Baggs vagy Schertler hangszesőkkel kísérletezni; egészen biztos, hogy szebben szólnak.
Ha kicsi a hely és nincsenek lesüketítve a falak, akkor nehéz megoldani, mert minden irányból megjelennek a visszavert hangok. Arra kell törekedni, hogy a mikrofonok minél közelebb legyenek a hangforráshoz, és olyan irányban álljanak, hogy minél kevesebbet halljanak a hangszórók hangjából.
Nekem is nagyon tetszik a C2-es, szerintem nagyon szépen adja vissza a mandolin hangját. Nem igazán vagyunk metálok, de azért nem is akusztikus a csapat, mint ahogy Petyusnak is írtam.
Köszi, hogy felhívtad a figyelmemet az LR Baggs-el kapcsolatban a negatív kritikára. Hát így most nem tudom mit csináljak, mert valahogy meg kellene szólalnom egy kísérő hangerőn, és a mikrofonnal próbálnám kiemelni a szólókat, de nem tudok elég hangerőt tenni rá, mert jön a gerjedés, pedig próbálom kivágni azt a frekvenciát. A Schertler-t nézegettem, de hát az meg úgy emlékszem még drágább.
Megnéztem a kis piezós hangszedőt amit rendeltél, nem szól rosszul vele a gitár. Cherub piezót már próbáltam, voltak vele gondjaim. Nem tudom ez mennyivel lehet jobb, kyváncsi vagyok rá. Azt írja az illető, hogy jobb mint a hasonló tömeggyártott cuccok.
Most valószínűleg ki fogsz nevetni. Jelenleg egy garázsban próbálunk, kicsi és eléggé össze vagyunk zsúfolva, a hangfalak felénk vannak fordítva, másképp nem tudjuk megoldani. Ugyanezek a gerjedések úgymond színpadon is megvannak, -mert leggyakrabban egy kocsmában zenélünk- pedig ott a hangfalak kifelé vannak, monitor egyelőre nincs. A hely kicsi és ott is össze vagyunk zsúfolva. Annak ellenére, hogy dobszerkó, elektromos gitár és basszusgitár is van, szerintem nem vagyunk túlhangosítva, mert nagyon ügyelek a hangerőre. Nagyobb fellépésen amikor nem mi hangosítjuk magunkat, még nem próbáltam a C2-est.
Szia! Én használtam C2-est (ha játszanék, most is azt használnám), szerintem abszolút használható, normál akusztikus hangosításban teljesen jó. Mármint közeli mikrofonnak mindenképpen. Ha nagyon hangosak vagytok (METÁÁÁÁL), akkor szerintem semmilyen mikrofon nem fog megfelelni.
Az LR Baggs Radius akár jó is lehet (legalábbis jó marketing ötlet Sierra Hull-al reklámozni), de a http://www.musiciansfriend.com/-on egy hozzászóló lehúzza, pont a gerjedés miatt:
Előnye, hogy jól néz ki, ez kerül 4e pénzbe. Egy 50Ft-os piezo lap van benne, a szokásos megoldástól az különbözteti meg, hogy a hangszedő házát (ez tényleg fából van) kell a hangszerre ragasztani, a piezo lapot egy nagyon rugalmas szivacsszerűség nyomja a hangszerhez. Szellemes ötlet. Még sajnos nem tudtam kipróbálni, de azt megígérhetem, hogy a mandolinomra semmiképp nem fogom ráragasztani (inkább majd az olcsó gitáromra).
Rendeltem egy Gibson Bill Monroe-t, bízom benne, hogy jó lesz és bírja majd a Stagg nyaka. :D
Időközben vettem egy Behringer C2-es mikrofont, szépen szól vele a mandolin, de nem tudok elég hangerőt tenni rá, mert a gerjedéssel nem igazán tudok mit kezdeni. Lehet, hogy be kellene szereznünk egy gerjedésgátlót, mert más hangszerrel és vokál mikrofonokkal is van ilyen gondunk.
Most egy ilyenre gyűjtögetek. Mi a véleményed róla?
Az a baj, hogy itthon nem forgalmazzák, legalábbis nem találtam. Ebay-ről még soha nem rendeltem, nem tudom a feltüntetett árakon kívül még milyen plusz költségek vannak.
Mandolin húrt szeretnék venni, eléggé sürget az idő. Sajnos úgy látom a Stageshop-ban nincs Newtone, ami nekem eléggé bejött. .011-.039-es volt. A Muzikernél találtam Gibsont, de nekem a 41-es G húr nagyon vastag. Tudnátok tanácsot adni, hogy hol lehet venni? Meg a Hangszerdiszkontnál találtam még .011-.040 méretű Cleartone márkájút. Milyen húr ez, érdemes megvenni? Köszi a segítséget!