Meglepő közleményt rakott publikált hivatalos médiaoldalán a Scuderia Ferrari azt követően, hogy a Toyota szerdán bejelentette, távozik a Formula-1-ből.
A maranellói gárda szókimondó irományában egy Agatha Christie regényhez, mégpedig a Tíz kicsi négerhez (film: Tíz kicsi indián) hasonlította a Száguldó Cirkuszban történteket, s úgy véli, a nagy gyártók kivonulása kevésbé a recesszió, sokkal inkább a Formula-1-ben zajló hatalmi harcok miatt történik meg.
Mint ismeretes, a Toyota a harmadik gyári istálló az elmúlt egy évben, mely hátat fordít a Formula-1-nek.
„Az egész olyan, mint egy paródia Agatha Christie „Tíz kicsi indián” című művéből, melyet először 1939-ben, Angliában publikáltak, a valóság azonban sokkal súlyosabb” – áll a Ferrari weboldalán.
„A Formula-1 folyamatosan veszíti el fontos részeit: az elmúlt 12 hónapban a Honda, a BMW, a Bridgestone és a Toyota jelentette be visszavonulási szándékát. Cserébe – már ha lehet így mondani– a Manor, a Lotus, a USF1 és a Campos Meta érkezik. Mondhatnánk erre, hogy majdnem ugyanaz, hiszen elég, ha a résztvevők itt vannak. De ez nem teljesen igaz, hiszen látjuk majd, hányan lesznek ott a rajtrácson a 2010-es szezon első versenyén, és hányan teszik meg ugyanezt a szezon végén.”
„Valójában ez az egész a nagy gyártók elleni háború eredménye, melyet a sportot irányítók kezdeményeznek, s nem pedig a gazdasági hatásoké, melyek az elmúlt években érintették a Formula-1-et. Christie regényében a bűnös kilétére csak akkor derült fény, amikor már mindenki meghalt, egymás után egyesével. Meg akarjuk várni, amíg ugyanez megtörténik a Formula-1-ben, vagy pedig írunk egy másik forgatókönyvet?”
„Meg kell próbálni optimistának maradni. Ami nyugodttá tesz, az az, hogy a Ferrarihoz való jövetel a nyugodtság szinonimája, mivel tisztában vagy vele, hogy ők a legjobbat nyújtják."„Ez egy versenyzésre termett csapat és márka, és így tudod, hogy mindent megtesznek az autóért, és azt is, hogy a Ferrari általában az elsők között van."„Olykor nyernek, olykor nem, azonban soha nincs olyan évük, ami túl rossz lenne. Azt hiszem, hogy a Ferrarihoz való igazolás a legbiztonságosabb választás bármely versenyző számára."„A 20-22 pilóta közül senki sem tudja, mi lesz jövőre, az egész megint egy nagy kérdőjel, és majd meglátjuk, hogyan teljesítenek az új autók."„Azt hiszem azonban, hogy a Ferrarinál vagy a McLarennél, vagy bármely jó csapatnál lenni sokkal inkább segít a lelki nyugalmon, mint más csapatoknál, mivel minden megtörténhet."
A spanyol bízik benne, hogy ő és Felipe Massa jövőre erős csapatot fognak alkotni.
„A csapattól úgy hallottam, hogy (Massa) teljesen felépült, és hogy ő lesz a csapattársam. Úgy vélem, együtt nagyon erős csapatot alkothatunk."„Massa bebizonyította, hogy nagyon gyors versenyző, rengeteget fejlődött az utóbbi két-három évben, és úgy hiszem, kihívhatjuk a legerősebb csapatokat, mint a McLarent és a Red Bullt."
Igen ezeket a sorokat már olvastam máshol is. De ettől még alonso lenne az utolsó, akit beültetnék a ferrariba. Vannak nála jobbak és fiatalabbak is. Akik nem fikázták a ferrarit korábban.
Elkezdődött 2010 az olaszoknál: az idei autó fejlesztését leállítják, érkezik a Red Bull egyik legjobb mérnöke. Cél a világbajnokság Fernando Alonsóval.
A Ferrari elkezdte Forma-1-es istállójának átalakítását a Német Nagydíjon, a továbbiakban a 2010-es szezonra koncentrál. Jövőre vezető pilótája Fernando Alonso lesz, aki az as.com szerint javasolta Geoff Willis aerodinamikai szakember megszerzését a Red Bulltól.
A 49 éves angol múlt héten váratlanul távozott, okát nem tudni. Az olasz La Stampa biztos benne, a Ferrarihoz tart, technikai igazgatónak nevezhetik ki. Nála jobban nem sokan ismerik Sebastian Vettel és Mark Webber győztes autóját, mert ő tervezte.
A Nürburgringen Stefano Domenicali Ferrari-főnök elismerte, az idei autót nem fejlesztik tovább, a napokban leállnak az F60-as modell alakításával.
”Már belefogtunk az új projektbe, a következő két hétben teljesen átállunk rá, hogy ne veszítsünk időt. A következő szezon a legfontosabb, más tempóról akarjuk kezdeni az évet, mint idén” – idézte az autosport.com Domenicalit.
A Ferrari csak kétszer került dobogóra – a harmadik helyre fértek fel – idén, mindössze 32 pontot szerzett.
A spanyol sajtó két hete, az olasz múlt héten írta meg, Alonso 2010-ben ferraris lesz. A pilóta elismerte, van rá esély. Vasárnap Kimi Raikkönen jelenlegi Ferrari-versenyző menedzsere a Brawn GP-vel tárgyalt, valószínűleg a helyére megy Alonso.
A Ferrari legutóbb a 90-es évek közepén fogott hasonló átszervezésbe, amikor Michael Schumacher érkezése után két év alatt teljesen átalakította technikai stábját külföldi szakemberekkel. Jelenleg úgy tűnik, a kétszeres világbajnokkal is hasonlót tervez.
Azt nem értem, hogy miért ezt a patkányt hozzák hírbe a Ferrarival, miért nem pl egy fiatal, sokkal inkább csapatjátékosra irányul domenicaliék figyelme, mint pl Vettel?
Már több hete elmérgesedett az FIA és a FOTA viszonya, és a hétvégén csúcspontjára ért a Nemzetközi Automobil-szövetség és a Formula–1-es csapatokat tömörítő szervezet konfliktusa. Előbb az istállók jelentették be, hogy jövőre új, párhuzamos világbajnokságot indítanak, majd a Max Mosley vezette szervezet fenyegette meg perrel az elégedetlenkedőket.
Úgy tűnik, a FOTA nem beszélt a levegőbe, és kezdenek körvonalazódni az új világbajnokság részletei. A tervek szerint az autókon nem sokban változtatnak, az viszont újítás lesz, hogy csapatonként három kocsi indulhat a futamokon, valamint nyolc motort lehet majd használni évente, ám a KERS-t senki sem alkalmazza.
A költségek kordában tartása érdekében korlátozottan lehet tesztelni, valamint a szélcsatornákat használni. A pontozásban a győztest 12 pont illeti meg, a további helyezettek pedig sorrendben 9, 7, 5, 4, 3, 2, 1 pontban részesülnek.
Persze a szabályok meghatározása az egyik legegyszerűbb kérdés a kilépést tervező nyolc csapat, a McLaren, a Ferrari, a Renault, a BMW, a Toyota, a Brawn GP, a Red Bull és a Toro Rosso számára. Nagyon fontos tényező ugyanis, hogy hol lesznek majd a világbajnoki futamok.
Számos olyan helyszín van, amely szívesen állna a csapatok rendelkezésére. Hogy miért? Bernie Ecclestone, a Formula–1 kereskedelmi jogainak fő tulajdonosa több pályát megfosztott már a világbajnoki futamok rendezésétől, és számos ellenséget szerzett magának. Így került képbe Adelaide, Jerez, Silverstone, Magny Cours, Montreal, Imola, Indianapolis, Fudzsi, Mugello, Lausitzring és Spa. Ráadásul az is elképzelhető, hogy Monte-Carlo is csatlakozik az új vb-hez, legalábbis Albert herceg úgy nyilatkozott, hogy a Ferrarit továbbra is vendégül szeretné látni Monacóban.
A másik kulcsfontosságú tényező az új vb szempontjából, hogy lesz-e televíziós csatorna, amely közvetíti a futamokat, hiszen csak így szerezhetnek pénzt a csapatok a szponzoroktól.
Úgy tűnik, a tévétársaságok vevők lesznek az új bajnokságra, annak ellenére, hogy szerződésben állnak Ecclestone-nal. Az olasz Sky Sport például már közölte, hogy a Ferrari szereplése nélkül nem közvetít Formula–1-es nagydíjakat. Hasonlóan a BBC is kinyilvánította, hogy az új vb elindulása esetén az új bajnokság közvetítését választaná. Ráadásul a FOTA számos ország tévétársaságának ajánlotta fel, hogy az első évben, 2010-ben ingyen közvetítheti az új vb futamait.
Úgy látszik tehát, hogy a FOTA egyre közelebb áll ahhoz, hogy jövőre elindítsa a Formula–1 ikertestvérét, amely akár elnyomhatja „bátyját”, de az ehhez vezető út még nagyon hosszú, és ezt Flavio Briatorénak, a Renault csapatfőnökének szavai is alátámasztják: „Még rengeteg munka van hátra, de kellő akaraterővel tíz hónap múlva elindulhat az új bajnokság”.
Az idei évben mindössze négy csapat – Ferrari, McLaren, BMW Sauber, Renault – használta a hibrid rendszert versenyben, ám a hétvégi futamon már csak az olaszok két autójában kapott helyet a KERS, ami jól bizonyítja, hogy hiba volt az eszköz opcionális bevezetése az F1-ben.
Bár a BMW volt a leginkább oda a technológiáért, mert úgy gondolta, hogy abból profitálhat az autóipar, a hétvégén bejelentette, hogy teljesen leáll a KERS fejlesztésével.
Domenicali szerint is hiba volt a KERS bevezetése, aminek fejlesztése milliókba került csapatának, amit ha más területekbe invesztáltak volna, most máshol tartanának.
"Nem akarok összeget mondani, hogy mennyit vitt el, ez nem az én tisztségem. De ha ezt az összeget az autó fejlesztésébe injektáltuk volna, akkor most olyan gyorsak lehetnénk, mint amilyen a Red Bull volt ma. Több millió euróról beszélünk" – mondta.
A csapatfőnök azt is hozzátette, hogy ebből a hibából tanulniuk kell a jövőre nézve, és mikor ilyen innovatív technológiák felé kacsingatnak, mélyrehatóbban meg kell vizsgálniuk, hogy érdemes-e abba ennyi energiát és pénzt fektetniük.
"Hiba volt a KERS bevezetése, ez teljesen egyértelmű, és tanulnunk kell ebből" – magyarázta Domenicali. "Egy dolog az új technológia, és a tény, hogy a KERS az utcai autók jövőjét jelenti, de mi egy teljesen más környezetben vagyunk."
"Versenykörnyezetben, ahol minden az autó teljesítményéről szól. A valóság az, és ezt a tények mutatják, hogy a KERS használata jelen állás szerint nem előnyös ezekkel a szabályokkal. Ebből pedig mindenképpen tanulnunk kell a jövőre nézve."
"Még egyszer nem hibázhatunk" – tette hozzá a Ferrari csapatvezetője.
a FOTA cáfolta Mosley állítását, messze a megállapodás
A Formula–1-es csapatokat tömörítő szervezet (FOTA) a Brit Nagydíj után cáfolta Max Mosley, az FIA elnökének állítását, mely szerint közel van a megállapodás az istállók és a Nemzetközi Automobil-szövetség között.
// <![CDATA[
var ord=Math.round(Math.random()*100000000);
document.write('');
// ]]>
„Sokáig tárgyaltunk az FIA-val, de most már elég volt – mondta Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke. – Kiadtunk egy közleményt, melyben minden világosan benne van. A következő hetekben készen áll majd a párhuzamos világbajnokság elindítása, melyet már hetek óta tervezünk. A FOTA új sorozatot akar, és semmi nem változott az elmúlt két napban.”
Az időmérő edzésen elért gyenge helyezések után, kellemes meglepetésként érte a Ferrarit az F60 mai teljesítménye. Felipe Massa ezt és előnyös stratégiáját kihasználva a tizenegyedik rajtkockából indulva a negyedik helyen végzett. Kimi Räikkönen kevesebb benzinnel kezdett, így ő nem tudott ilyen látványos előretörést produkálni: a kilencedik rajtkockából indulva nyolcadik lett.
Felipe Massa (4. hely): „Majdnem olyan érzés, mintha megnyertem volna a versenyt! A negyedik hely a tizenegyedik helyről indulva igazán nagyszerű eredmény. Nem vártuk, így kétszeresen boldogok vagyunk. Jó volt a stratégiánk és a kulcspillanatokban maximálisan nyomtam. Ma a KERS nagy segítséget jelentett, különösen a rajtnál, de az egész autó jól működött. A csapat nagyszerű munkát végzett és az eredmény önmagáért beszél. Ezen az úton kell folytatnunk. Érdekes lesz megérteni, hogyan változott ekkorát az autó teljesítménye egyik napról a másikra. Talán csak egy pár fok pluszra volt szükség a pálya hőmérsékletében ahhoz, hogy a gumik jobban működjenek."
Kimi Räikkönen (8. hely): „Jól rajtoltam, de aztán képtelen voltam annyira nyomni, mint tudtam volna, mert mindig forgalomban voltam. Nyilvánvaló, hogy a rajtrácson elfoglalt helyem azzal a benzinmennyiséggel megbüntetett a stratégia szempontjából. Az első boxkiállások után Trulli mögött találtam magam és azzal a versenyem gyakorlatilag véget is ért. Megpróbáltam megelőzni, néha nagyon közel kerülve, de nem igazán volt esélyem mivel az előzés továbbra is nagyon nehéz. (éljenek az új szabályok, gyak semmi nem változott) Végül Glockkal küzdöttem, kényelmesen meg tudtam védeni a pozíciómat a KERS-nek és annak a ténynek köszönhetően, hogy tulajdonképpen elég gyors voltam. Kár érte, mert ha azt vesszük hol voltam az első kör végén, akkor jobb eredményt is elérhettem volna. Egy ponttól természetesen nem leszek izgatott, de jobb, mint a semmi. Az autó nem volt rossz ma, sokkal jobb, mint a tegnapi időmérő edzésen."
A Formula-1-es csapatok szövetsége nem tudott megegyezni az FIA-val, ezért úgy döntöttek, hogy saját bajnokságot indítanak. A FOTA tagjai elsősorban azt kifogásolták, hogy a Cosworth motorok nagyobb fordulatszámon üzemelhetnek, mint a befagyasztott erőforrások, valamint hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség csak a nevezés után akart tárgyalni a részletekről.
A BMW Motorsport igazgatója, Mario Theissen nem lepődött meg azon, hogy az FIA bepereli a csapatokat, de nem aggódik a jogi eljárás miatt. "Az ügyvédeink készen állnak, de én is kíváncsi vagyok. Meglep, hogy a szövetség azt mondta, hogy nem lehet tovább húzni a határidőt, mert az új csapatoknak időt kell ahhoz, hogy készen álljanak a Formula-1-es bevetésre. Most pedig teljesen eltörölték a határidőt."
"Továbbra is hajlandóságot mutatunk arra, hogy aláírjuk a Concorde Egyezményt, és 2012-ig elkötelezzük magunkat, ha teljesítik a feltételeinket, amelyek fő pontjai az egységes szabályrendszer, a világos szabályalkotás, valamint a kereskedelmi szerződésekben foglaltak teljesítése."
A FOTA bajnokság indítása továbbra is téma, és megvalósítható. "A partnereink tudják, hogy más sorozatban fogunk indulni, és a név nem számít. A versenyzők a márkák és a csapatok sokkal fontosabbak. Úgy gondoljuk, hogy a sikeresek lehetünk, de meglep, hogy Max Mosley kételkedik ebben. Ezzel kétségbe vonja a hozzáértésünket."
A FOTA hivatalosan is bejelentette: új bajnokságot készítenek elő
Ami néhány még csak a spanyol sajtó kitalációjának tűnt, az ma már tény, a Formula-1-es csapatokat tömörítő szervezet (FOTA) egy párhuzamos bajnokság beindítását tervezi. Ezt csütörtökön késő este jelentették be hivatalosan a ma kezdődő Brit Nagydíj helyszínén, Silverstone-ban.A Formula–1-es csapatokat tömörítő FOTA Silverstone-ban bejelentette, hogy nem fogadja el a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) feltételeit a jövő évi szabálymódosításokkal kapcsolatban és párhuzamos bajnokság megszervezését tervezi.
„Egyértelművé vált, hogy a csapatok nem tehetnek további kompromisszumokat a sportág alapvető értékeit illetően, nem hajlandóak módosítani a 2010-es bajnokságra való jelentkezés feltételeit" - közölte a FOTA.
„A csapatoknak nincs más alternatívájuk, mint elkezdeni egy olyan új bajnokság előkészítését, amely a résztvevők és partnereik értékeit tükrözi” - áll a közleményben.
A FOTA tervei szerint az új bajnokság irányítása átlátható lesz, újabb résztvevőket kíván vonzani, jobban odafigyel a szurkolók kívánságaira, beleértve az alacsonyabb jegyárakat világszerte a partnerek és a fontos részvényesek számára.
A FIA és a FOTA vezetői hónapok óta próbálnak egyezségre jutni a 2010-re tervezett költségvetési plafon bevezetésével kapcsolatban, amelynek lényege: nagyobb fejlesztési és technikai szabadságot kapnának azok az F1-es istállók, amelyek vállalnák, hogy nem költenek többet, mint a nemzetközi szövetség által meghatározott évi 45 millió euró.
A FOTA-t alkotó istállók – McLaren-Mercedes, BMW Sauber, Renault, Toyota, Brawn GP, Ferrari, Red Bull és Toro Rosso – azzal a feltétellel jelentkeztek a 2010-es bajnokságra, hogy megoldják a FIA-val a költségvetési vitát és rendezik a FOM-mal (Formula one management), Bernie Ecclestone cégével a közvetítési jogok kérdését.
A Williams, a Force India és három új csapat (USF1, Campos és Manor) feltételek nélkül elfogadta a FIA javasolta szabályokat.
A Forma-1 egykori világbajnoka idén januárban már rajthoz állt az Arctic Lapland Rally-n, ahol az előkelő 13. helyen végzett, azonban a hétvégén elpártolt mellőle a szerencse. A finn pilóta még csak a verseny felénél sem járt, mikor elvesztette autója felett az uralmát.
Raikkönen ugyan megpróbált korrigálni, ám a Fiat Abarth Grande Punto S2000 hátulja kitört, és lecsúszott a pályáról, amit az autó hátsó futóműve bánt. A finn versenyző kitört jobb hátsó kerékkel kénytelen volt feladni a küzdelmet.
Az olaszok borzalmasan gyengén kezdték az évet, az első három versenyen egyetlen pontot sem szereztek, azonban az európai szezon első futamának helyet adó Spanyol Nagydíjon bemutatott javítócsomagjuk komoly előrelépést hozott.
A Ferrari a hétvégén tovább "szárnyalt", és az idei évben először mindkét versenyzője pontot szerzett a hercegségben, ahol csak a Brawn duójával nem bírtak el, akik idei harmadik kettős sikerüket aratták.
Raikkönen, aki a hétvégi futam után csalódottan beszélt harmadik helyéről, elmondta, hogy véleménye szerint már csak idő kérdése, és a Ferrari ismét visszatér az élre.
"Nem örültem túlságosan a harmadik helynek a Monacói Nagydíjon" – mondta a finn pilóta. "Természetesen idei legjobb eredményünket könyvelhetjük el, azonban ebben nincs semmi újdánság számomra."
"Mikor a bajnokság éllovasai ilyen mértékben vezetnek előtted, már csak a győzelem az, ami igazán számít. Az egész csapat számára jó dolog hosszú idő után visszatérni a dobogóra, mert az elmúlt hetek kemény munkájának gyümölcseit most szüretelhetjük le, ami mindenki számára egy nagy pozitívum."
"Tudjuk, hogy jó úton haladunk: vannak még apróságok, amiket meg kell oldanunk, azonban előbb vagy utóbb, ismét győzni fogunk. A következő versenyeken lesznek még újításaink, és bízunk abban, hogy még nagyobb harcban lehetünk az élen állókkal, mind az időmérőn, mind pedig a versenyen."
Raikkönen úgy gondolja, hogy előrébb is végezhetett volna a hétvégi versenyen, ám már akkor tudta, hogy szinte semmi esélye nem lesz a győzelemre, mikor hajszállal ugyan, de lecsúszott a pole pozícióról, amit a későbbi győztes, Jenson Button zsebelt be az utolsó pillanatokban a szombati tréningen.
"A monacói időmérő minden másnál fontosabb, és szinte tökéletes munkát végeztünk, mert csak 25 ezreddel maradtam le az első helyről" – magyarázta a finn. "Az, hogy nem az élről rajtolhatsz, azt is jelenti egyben, hogy nagy valószínűséggel nem nyerhetsz. Továbbá az sem segített, hogy a második helyről rajtoltam."
"A pálya piszkos feléről kellett rajtolnom, és ahányszor innen indultam, legalább egy helyet mindig veszítettem, mert a kerekek kipörögnek a rajtnál. Rubens most is megelőzött, ami sajnálatos. Ha sikerült volna Button mögött maradnom, akkor szerintem könnyedén növelhettem volna a különbséget."
"A végén nehéz volt harcolnom a második helyért, és aztán volt egy kis galiba a második kiállásnál, mikor veszítettem néhány másodpercet, mert gond volt a jobb hátsó kerékkel. Mikor csatlakoztam a többiekhez, már sokkal távolabb voltam a braziltól, mint előtte."
"Azonban mindkét autót célba hoztuk, és értékes pontokat szereztünk. Rengeteg olyan dolog volt Monacóban, ami miatt elégedettek lehetünk" – tette hozzá Raikkönen, aki már 42 pontal van lemaradva a listavezető Button mögött.
A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo a csapatok délutáni megbeszéléséről optimistán és elégedetten távozott, majd a rá váró médiának elmondta, hogy megegyeztek abban, hogy kivonulnak a Forma-1-ből, ha nem változnak a szabályok.
A csapatvezetők ma délután kettő órakor tartottak megbeszélést a Renault főnöke, Flavio Briatore luxusjachtján a monacói kikötőben.
A résztvevők minden fontos kérdésben egyetértettek, és teljes egységben indultak Max Mosley-hoz, akivel megpróbálnak egyezségre jutni, ami kulcsfontosságú lesz a sport jövője szempontjából, ugyanis di Montezemolo elmondta, ha nem sikerül megoldást találniuk, mindnyájan távoznak.
"Ezekkel a szabályokkal, és ezzel a kormányzással, nem fogunk belépni a bajnokságba" – mondta a FOTA elnöke, Luca di Montezemolo. "Mint mindig, egy nagyon jó megbeszélés volt a mai, ahol kiváló volt a légkör, és teljes egységet alkottunk."
"A FOTA most egy olyan szervezet, melyen belül teljes az összhang, és az egyetértés. Beszélnünk kell arról, hogy miként tudnánk konstruktívan, de teljesen tiszta módon megváltoztatni a helyzetet, mert Forma-1-et szeretnénk, és nem valami teljesen mást."
Az elnök mindezt azok után mondta, hogy a Ferrari hangot adott nemtetszésének, ugyanis meggyőződése, hogy az újonnan érkező, nívótlan alakulatokkal komoly veszélybe kerülhet a Forma-1 jó hírneve.
Az olaszok szerint, ha nem változik a helyzet, és a nagyok kivonulnak, akkor jobb lenne "Formula GP3" néven tovább futtatni a szériát – mintegy jelezvén, hogy a színvonal már nem a régi.
Theissen: A Ferrari most az összes gyári csapat érdekében küzd
A BMW-Sauber csapatfőnöke, Mario Theissen bízik abban, hogy hamarosan megoldódik a FIA és a gyári csapatok között kialakult konfliktushelyzet, amely komoly veszélybe sodorta a Forma-1 jövőjét. A német szerint azonban senkinek sem érdeke, hogy kettészakadjon az autósport királykategóriája, ezért végül meg fognak állapodni a felek.
„A színpad már sokszor megremegett, de végül általában mindenki profitált a dologból. A résztvevők egyikének sem érdeke, hogy ártson a sportnak." - mondta - „Nincs szükségem rájuk, de ezek a politikai csatározások valahogy hozzá is tartoznak a Forma-1-hez.
Theissen szerint az elkövetkezendő időszak nagyon fontos lesz a Forma-1 jövőjének szempontjából: „A következő hetekben eldől a jövő." - mondta.
Szerdán a francia bíróság elutasította a Ferrari beadványát, amellyel azt szerették volna elérni, hogy a FIA vonja vissza a 2010-re tervezett szabályokat. A hírek szerint a maranellói csapat arra alapozta keresetét, hogy vétójoga van a szabályokkal kapcsolatban, de a FIA nem kérte ki a véleményüket.
Theissen szerint semmi meglepő nincs abban a többi istálló számára, hogy a Ferrari megvétózhatja a szabályokat, sőt jelenleg az összes gyári csapat érdekéért küzdenek az olaszok: „Az, hogy a Ferrarinak a tradíciója miatt különleges jogai vannak ismert a többi csapat előtt, akik ezt el is fogadták szerződésekben. Amit most a Ferrari csinál az, hogy ezeket a lehetőségeket igyekszik kihasználni az összes csapat érdekében."
A csapatfőnök úgy véli, hogy olyan kompromisszumot kell találni, amely egyaránt jó a gyári csapatoknak és a kis, független istállóknak: „A Forma-1 az erős gyári csapatok és a hagyományos független csapatok keverékéből áll. Egyikről sem lehet lemondani."
A maranellóiak jelezték, hogy nem nyugodnak bele az elsőfokú döntésbe, fellebbezést nyújtanak be, mert szerintük jogtalan a 40 millió fontos éves költségvetési plafon bevezetése. A Ferrari közleményében azt is jelezte, hogy nagyon is komolyan gondolja tiltakozását, s ha minden változatlan marad, akkor nem nevez a jövő évi világbajnokságra. Ez példa nélküli lenne, mert az 1950-től íródó vb-történetben a maranellóiak eddig egyetlen sorozatról sem hiányoztak.
A kialakult helyzetre reagálva Fernando Alonso, a Renault kétszeres világbajnoka úgy nyilatkozott: ha a Ferrari példáját más versenyistállók is követik, akkor számára is érdektelenné válik a Forma-1, s nem kíván olyan mezőnyben versenyezni, amelytől a legjobb csapatok és pilóták távolmaradnak.
Kimi Raikkönen bevallotta, bárhogy is dönt a Ferrari, azt támogatni fogja, és készen áll követni a csapatát más szériákba, miután az olaszok pert vesztettek a szövetséggel szemben, és nem sikerült megakadályozniuk a jövő évre beígért költségvetési sapka bevezetését.
Az olasz alakulat már korábban jelezte, hogy nem nevezi versenygépeit a jövő évi bajnokságba, ha a szövetség nem változtat a szabályokon, mert nem szeretné, ha egyenlőtlen feltételek mellett kellene harcba szállniuk a csapatoknak a Forma-1-ben.
A nevezési határidőig pedig már csak kilenc nap van hátra, így ha addig nem sikerült megoldást találniuk a feleknek, minden bizonnyal komoly veszélybe kerül az F1 jövője, hiszen a nagycsapatokkal együtt az élversenyzők is távoznak.
Alonso után Raikkönen is megerősítette, hogy nem kíván új csapathoz igazolni a jövő évben, amennyiben a Renault vagy a Ferrari elhagyja a királykategóriát.
"Elég biztos vagyok abban, hogy nem fogunk eltűnni az F1-ből, de nem tudom, nem lehetek benne száz százalékosan biztos" – mondta a finn. "A jövő év végéig érvényes szerződés köt hozzájuk, és több más szériában is jelen vannak, így szerintem találni fognak helyet nekem."
"A Ferrarinak dolgozom, és egy nagy család vagyunk. Ez a munkám, és ez az a hely, ahol versenyezni szeretnék. Azonban bármit is csinálnak, én követni fogom őket. Egy család vagyunk, és együtt csináljuk a dolgainkat."
A 2007-es világbajnok szerint hatalmas veszteség lenne a sportnak, ha bármelyik nagyvállalat távozna, éppen ezért mindent el kell követniük annak érdekében, hogy ez ne fordulhasson elő.
"Ha a Ferrari, vagy bármelyik másik nagyvállalat, mint a BMW vagy a McLaren nem lenne a Forma-1-ben, az semmiképpen nem lenne jó a sportnak" – magyarázta a finn. "Ezek a csapatok jelentik a Forma-1-et, és ha megváltoztatjuk a mezőny összetételét, és más szériákból hozunk csapatokat, az már nem lesz a régi."
A Red Bull Racing ausztrál pilótája, Mark Webber is elmondta, hogy el sem tudja képzelni a Ferrari nélkül a Forma-1-et. "Ők a Forma-1. A vörös autóknak itt kell lenniük a rajtrácson a Forma-1-ben."
Bár sajnos már megszokhattuk, hogy a Forma-1 az autóversenyzés mellett a botrányok és a hatalmi harcok "sportja" is, a mostani összecsapás több a korábbi csatáknál, ez most a mindent eldöntő ütközet lehet, amelynek a ma ismert F1 léte a tét.
Nagy finálé készül
Úgy tűnik, 2009 a Forma-1 történetének talán legfontosabb éve lesz. A sportot felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a csapatok harca a végső szakaszba jutott, és ez a háború csakis az egyik fél teljes vereségével érhet véget, de akár tökéletes pusztuláshoz is vezethet.
Olcsóbb Forma-1-et, de hogyan?
A 90-es évek második felében, de főleg az ezredforduló után - elsősorban a hatalmas forrásokkal rendelkező autógyárak megjelenésének köszönhetően - elszabadult költségek csökkentése már jó pár éve téma volt az F1-ben, a tavaly kezdődött gazdasági válság pedig kulcskérdéssé emelte.
Az elmúlt egy-két évben az FIA és később a csapatok is a fejlesztések korlátozásában és az alkatrészek egységesítésében látták az ellenszert, de az felügyelőszervezet, pontosabban az elnök, Max Mosley pár hónapja 180 fokos fordulattal a kiadások maximalizálásában és a fejlesztések felszabadításában vélte megtalálni a megoldást.
Ennek eredménye lett az április 29-én meghozott új költségplafonos szabály, amelynek keretében 2010-től a 60 millió dolláros korlátot - ebbe nem tartozik bele a pilóták fizetése, a marketing- és reprezentációs költségek - vállaló csapatok jelentős műszaki szabadságot (mozgatható első és hátsó szárnyak, korlátlan fordulatszámú motorok, erősebb KERS, sokkal szabadabb tesztelési lehetőségek) kapnának, szemben a korlátlanul költekező társaikkal szemben.
Míg a kiscsapatok és az F1-be törekvők számára vonzó lehet a kiadási plafon, addig a nagy gyári alakulatok, amelyek eddig 400 millió dollár körül, sőt felett költöttek évente, egyszerűen képtelenek ehhez alkalmazkodni ilyen rövid idő alatt, annak ellenére is, hogy nekik is minden vágyuk a kiadások lefaragása.
Egységfront
Mit ér az F1 a nagy csapatok nélkül?
A csapatok szervezete, a FOTA nem sokkal az új szabály meghozatala után egységes fellépéssel jelezte, hogy a résztvevők nem kérnek a kétkategóriás F1-ből, majd a múlt héttől kezdve sorra jelentette be a Toyota, a Red Bull két csapata, a Ferrari és a Renault, hogy változás híján nem adja le nevezését 2010-re a május 29-i határidőig, azaz elhagyja a Forma-1-et.
A FOTA, az FIA-elnök Mosley és a sport gazdasági ügyeit irányító Bernie Ecclestone pénteken találkozott Londonban, hogy tárgyaljanak a kialakult helyzetről, de az FIA hajthatatlansága miatt nem történt elmozdulás, a Ferrari pedig egy korábbi, a csapat számára egyfajta vétójogot adó megállapodásra építve bírósági eljárást kezdeményezett a jövő évi szabálymódosítás megakadályozására.
Mosley ön- és közveszélyes
Nagyon úgy tűnik, hogy Mosley vagy nem képes felmérni, hogy mekkora a tétje a mostani küzdelemnek, vagy éppenséggel szándékosan kívánta ezt az összecsapást, ugyanis világosan látható, hogy a csapatoknak mostanra elege lett az FIA-elnök önkényes és diktatórikus irányításából, az évente a megkérdezésük nélkül, a javaslataik figyelmen kívül hagyásával változtatott szabályokból. Érdemes felfigyelni arra is, hogy a kiszállással fenyegető alakulatok mind fel is vetették a sport irányításának kérdését a konkrét ügy, a költségplafon mellett. A csapatok úgy látják, hogy ők maguk a Forma-1, ezért a szabályokat is nekik kellene írniuk.
Mosley most túl nagy fába vágta a fejszéjét?
Mosley a gyártók elidegenítésével vagy a Forma-1 vagy önmaga tönkretételét érheti el. Ha nem mozdul, a gyártók tényleg távozni fognak, és hiába töltik fel új jelentkezőkkel a rajtrácsot 2010-re, a Ferrari és a többi nagy csapat nélkül az F1-nek minimálisra csökkenhet a vonzereje a nézők számára.
Az is lehet persze, hogy a tavalyi szexbotránya után távozást ígérő, de az FIA-n belüli számtalan vazallusa segítségével megnyert bizalmi szavazás óta egyre inkább a további maradást fontolgató Mosleyt belülről távolítják el, mert talán az már a tagoknak is túl sok, hogy az "önkényuralkodó" a saját büszkesége és hajthatatlansága miatt tönkretegye a szervezet legnagyobb presztízsű versenysorozatát, a Forma-1-et.
Ecclestone a pénz után megy
Érdemes kitérni arra is, hogy hol áll az egészben az F1 gazdasági irányítója, Bernie Ecclestone, és milyen szerepet játszhat a pénz az események alakulásában. Ecclestone, aki a Formula One Group élén a jogtulajdonos befektetői csoport, a CVC Capital Partners megbízásából igazgatja a televíziós jogok és a pályák ügyeit, egy dolgot biztosan tudhat: nem szabad elveszíteni a Ferrarit és a többi gyártót, hiszen ebben az esetben az aranytojást tojó tyúk helyett csak a baromfiudvar piszkával üzletelhet, ami katasztrofális lehet az F1 jogainak megvásárlására felvett hiteleket a mai napig nyögő CVC számára.
Ecclestone épp ezért maga is megpróbálhatja megbuktatni Mosleyt, mielőtt barátja az F1-et magával rántja a pusztulásba, azonban a kisember a csapatoktól is félhet. Ugyan nyíltan nincs róla szó pillanatnyilag, de az F1 bevételeinek elosztása ugyanolyan neuralgikus - és egyelőre kezeletlen - pont, mint a jelenlegi botrány középpontjában álló szabályváltoztatás.
Buktat vagy ő is bukik?
A csapatok jó ideje követelik, hogy bevételekből a jelenleg közöttük elosztott 50 százalékot emeljék meg, amire persze a jó öreg Bernie a tulajdonosokra nehezedő nyomás miatt nem hajlandó.
Ha Mosley nem bukik vagy nem enged - ha mégis szülteik valami megegyezés, valószínűleg az FIA-elnök lelépése is a FOTA feltétele lesz -, a távozással fenyegető csapatok keresve sem találhatnak jobb alkalmat arra, hogy a Mosley mellett Ecclestone-tól és a mögötte állóktól is egy füst alatt megszabaduljanak.
Forma-1 1950-2009(?)
Egyre reálisabb lehetőség tehát az, hogy a nagy csapatok - és velük valószínűleg a kicsik is - maguk mögött hagyják a ma Forma-1 néven futó sorozatot, és saját versenyszériát indítsanak, ahol maguk írhatják a szabályokat és sokkal kedvezőbb pénzügyi feltételekkel szerződjenek a televíziókkal és a pályákkal (amelyek közül ha sikerülne megnyerni a legnagyobb presztízzsel bíró Monacót, már nyert ügyük lesz a többieknél is).
Szóval tévedés ne essék, a következő hetekben nem az F1-es botránysorozat szokásos epizódjait láthatjuk majd, ez most a szélesvásznú moziváltozat, ahol az összes trükköt bevetik majd, és ahol a befejezés sokkoló lesz...
Bár az elmúlt időben sokkal inkább az foglalkoztatta őket, miként fognak kilábalni az amúgy elég mély gödörből, és mikor térnek vissza nyerő formájukhoz, a Ferrari versenyzői most a jövőbe tekintenek, ami egyre bizonytalanabb az FIA önkényes, egyoldalú viselkedése miatt.
Kimi Raikkönen elmondta, hogy nem tudná elképzelni Ferrari nélkül a Forma-1-et, ám ha csapata a távozás mellett dönt, akkor amúgy sem lesz a régi a sport, ugyanis a kettős szabályrendszer bevezetésével minden összedől, amit eddig felépítettek.
"Nehéz egy Ferrari nélküli Forma-1-re gondolni. Mikor a McLarennél versenyeztem, a Ferrari volt a mérce, egy ellenfél, akihez viszonyíthattad a teljesítményed" – mondta a finn pilóta. "Amióta itt vagyok, megértettem, hogy (a Ferrari) több mint egy csapat, egy legenda, amely utcai- és versenyautóin keresztül beírta magát a történelembe."
"Mindig is megvolt bennem a szenvedély a versenyzés iránt, és mindig úgy tekintettem és gondoltam az F1-re, mint a motorsportok királykategóriájára, mind a versengés, mind pedig a technológia tekintetében. Azonban ha olyan szabályaink lennének, mint amiket az FIA felállított, nagyon nehéz lenne elképzelni egy olyan Forma-1-et, mint a jelenlegi."
"Nem tudom elképzelni, hogy a versenyzők egymással harcolnak egy adott pályán, különböző szabályok szerint megépített autókkal; ez sem a sportnak, sem pedig a rajongóknak nem lenne jó. Amennyiben ez megtörténne, az nagyon rossz lenne, és megértem, hogy a Ferrarihoz hasonló cégek elgondolkodnának azon, hogy máshol versenyezzenek."
Massa egyszerűséggel abszurdnak tartja a kettős szabályrendszert, és teljes mértékben megérti csapatát, ha a távozás mellett dönt.
A brazil viszont nem aggódik saját és csapata jövője miatt, mert meggyőződése, hogy a Forma-1 után is lesz élet, és találnak más szériákat, ahol tovább tudják öregbíteni hírnevüket.
"Megértem a motivációt, miért jutott erre a pontra a cég. Az ötlet, hogy legyen egy kétszintes világbajnokság, olyan autókkal, melyeknél például engedélyezett a hajlékony szárny, vagy a fordulatszám szabályzó nélküli motor használata, egyszerűséggel abszurd" – mondta Massa.
"Már az idei évben is láthattuk, hogy a szabályváltozások nem csak a résztvevők, hanem a rajongók számára is komoly kavarodást okoznak. Képzeljük csak el, mi történne akkor, ha bevezetésre kerülnének a javasolt szabályok a 2010-es idényben."
"Egy versenyző számára egy álom megvalósulása egy Ferrarival versenyezni az F1-ben, és ez nekem sikerült. Gyermekkorom óta a Ferrari egy volt számomra a versenyzéssel; ezért is vagyok meggyőződve arról, ha a Scuderia az F1 elhagyására is kényszerül, lesznek más versenysorozatok, ahol lesz lehetőség megcsodálni a vörös versenygépeket a pályán."