Keresés

Részletes keresés

zsitvica Creative Commons License 2012.03.07 0 0 1338

jogos.

Előzmény: Zolcsi67 (1337)
Zolcsi67 Creative Commons License 2012.03.07 0 0 1337

Lásd alig hárommal alattad...hogy is szoktad mondani? Olvass... :-)) (ne csak írj)

Előzmény: zsitvica (1336)
zsitvica Creative Commons License 2012.03.07 0 0 1336

58-as az utolsó időszakában.

 

---------------

 

szerintem meg nem.

Inkább korábban.

 

valamikor 196x közepe.

 

 

Előzmény: tehtube (1332)
zsitvica Creative Commons License 2012.03.07 0 0 1335

Tegyük ezt a képet valahová 1956-1959 közé.

 

Jó ?

 

 

Előzmény: tehtube (1331)
v_peti Creative Commons License 2012.03.06 0 0 1334

Vasúti szállítás nincs már a villamospályákon, gondolom ezért a különbség. Így a villamoskra nem kell másfajta kerékprofil, mint más országokban, ahol már régebben megszűnt a teherszállítás.

Előzmény: Bojsza Gábor (1322)
Zolcsi67 Creative Commons License 2012.03.06 0 0 1333

Innen még kicsit odébb volt az "utolsó", a kép bőven a metróépítés előtt készült.

Előzmény: tehtube (1332)
tehtube Creative Commons License 2012.03.06 0 0 1332

58-as az utolsó időszakában

Előzmény: tehtube (1331)
tehtube Creative Commons License 2012.02.05 0 0 1331

Ez is 58-as lesz a hurokban. Tömeg nélkül valamikor a hatvanas évek elején.

Előzmény: tehtube (1233)
tehtube Creative Commons License 2011.10.02 0 0 1330

Igazából már 158-as busz sincs. Tegnap volt egy:

Sebtiben, mobillal.

tehtube Creative Commons License 2011.09.06 0 0 1329

Vasárnapi kirmi, 1969, Az alvilág professzora. Egy dialógus a Körszuálló parkolójában, a háttérben meg elmegy egy szóló 1000-es. Az csakis 58-as lehetett. (Az 56, 63 szerelvény volt mindig)

jázminapja Creative Commons License 2011.07.19 0 0 1328

UV-gépes Creative Commons License 2011.07.18 0 0 1327

"Mert hogy a BÜFÉ -n nem látszik, van e alatta motorvagy nincs. :-P

Szóval Neki nem oszt, nem szoroz..."

 

Hidd el, már próbáltuk.

Előzmény: Ep128 (1317)
jázminapja Creative Commons License 2011.07.18 0 0 1326

Tegnap délután felmentünk palacsintázni a villamosokhoz. Sajnos, forgalom visszaesésre hivatkozva visszatelepültek a "főépületbe", így oda romantika, de végül nem bántuk meg, hogy beültünk az egykori végállomáson kialakított 58-as étterembe. Igazi kincseket találtunk a helyi múzeumban:

 

 Az egykori végállomás zománctábláiból három is megmaradt az ínyecségekre éhes utókornak

 

 Legjobb a gyártó: Beer Sándor, Gróf Tisza István út 5.

 

 Egykor az épület homlokzatán, ma az étterem pénztára fölött van

 

 Alkalmi múzeum a galérián

 

 "Tim Boric géppuskafészeke"

 

 Egy másik kép az átvétel idejéből

 

 Kontroller. Ami megmaradt belőle

 

Ep128 Creative Commons License 2011.07.16 -1 0 1325

Ez világos és korrektnek tűnik.

Ellenben az alapos vizsgálódást vajon ki és mikor fogja meglépni...?

Látszólag (attól tartok) senki és semmikor, mindig lesz valami fontosabb. :-(

Pedig tényleg nagyon jó volna az 1031 működőképesen! :-)

Előzmény: Bojsza Gábor (1322)
Bojsza Gábor Creative Commons License 2011.07.12 0 0 1324

Hogy az az egy-két alkalom okoz-e valamit, azt lehet tippelni... vagy igen vagy nem. Ha nem, akkor nincs semmi gond. De ha igen...?

 

Hogy a kérdéses kocsikat miért járatták, tudtak-e a problémáról, akik elrendelték, az nem az én asztalom, amúgy meg az üzemeltető felelőssége, hogy mibe megy bele.

Előzmény: Törölt nick (1323)
Törölt nick Creative Commons License 2011.07.12 0 0 1323

Okos szakmai megállapítás! De arra az egy két alkalomra? Lörinci iker számos vonalon megfordult, nem egyszer! 1074 is járt a pesti oldalon!

Előzmény: Bojsza Gábor (1322)
Bojsza Gábor Creative Commons License 2011.07.12 0 0 1322

A "hülye szabályról" annyit, hogy tény, hogy 2000 óta nyomvályú bővítést nem alkalmaznak olyan mértékben mint korábban, mind ívekben, mind kitérők esetén. Számos helyen jól látható a városban a különbség, hogy milyen is volt a széles vájú és ahhoz képest milyen a szűk (pl. Blaha L. tér Népszínház u. kitérő, ott van még régi profil is az ívben).

Hogy mennyi értelme van, mit nyertek vele, elértek-e abból bármit is, amiért a változtatást csinálták, az nem ide tartozik, nem történeti és nem műszaki-kulturális üzemeltetési vonatkozású kérdés.

 

Leszögezem, hogy nem vagyok szakember, a véleményem egyrészt egyszerű, logikus dolgokon alapul, másrészt több, neves hazai szakemberrel is beszélgettem erről, kérdeztem őket elméletben, hogy mivel járhat ez (igen, Putyi bácsival is beszéltem, de koránt sem ő volt az egyetlen). A válasz minden esetben az volt, hogy egy alapos, mindenre kiterjedő vizsgálat mindenképpen kéne. A várható jelenségek tekintetében pedig minden esetben azonos elvi lehetőség(ek) kerültek felvázolásra.

 

A pálya és a jármű egymástól nem elválasztható dolog, azaz nem kezelhető külön, lévén folyamatosan érintkeznek. Ha a pálya paramétereiben módosítás történik, az kihatással lehet a vele kapcsolatban lévő járművekre, ez szerintem evidens kérdés. Innentől kezdve pedig meg kell vizsgálni, hogy ez mivel jár abban az esetben, ha a járművek oldalán nem történik változtatás.

 

Budapesten az idők során bizonyos paramétereiben a nagyvasútihoz közelítő vágányhálózat alakult ki, ez a nyomtávon túl például a széles keréktalpban nyilvánul meg, bár ez most nem lényeges. E rendszer előnye az, hogy a nagyobb mértékben bővített nyomvályú esetén szélesebb keréktávolságú nagyvasúti kerékprofillal ellátott kerekekkel rendelkező járművek is tudnak közlekedni városi közúti vasúti pályán.

 

Az idők során úgy alakult, hogy nagy tengelytávú és nagy kerékátmérővel rendelkező villamosunk is lett (V, F1A és elődei), ami tudtommal külföldön ritka volt (mellesleg Amerikában már réges régen forgóvázas villamosokat építettek, amikor még nálunk kéttengelyeseket... valamire odaát rájöttek...). Ezen kocsiknak szintén szükségük volt a széles nyomvájúra az ívekben.

Könnyen belátható, hogy egy nagyobb átmérőjű keréknél a nyomkarimát a sínkorona síkjában metszve azt, nagyobb felületű (hosszabb) metszéket kapunk. A nyomkarima a sínkoronára illesztett vízszintes síkjában képzett metszetét (kis)hajónak is nevezik a formája után (hiperbola és ellipszis határolja).

 

Amikor ívbe áll a kocsi, akkor a kishajó nem párhuzamosan fekszik a vágánnyal, mint egyenesben. A kéttengelyes kocsik ívbeállását otthon modellvasúton egy kéttengelyes kocsival prímán ki lehet próbálni! Elméletben az első tengely külső íven futó nyomkarimája ér a sínfejhez (vezet). Sőt, az érintkezési pont is eltolódik a kerék tengelyének a vonalából! Azaz a kishajó nem párhuzamos az íves vágánnyal (egy sugárirányra merőlegesen), némileg átlósan fekszik. Viszont ennek ebben a helyzetében is el kell férnie a nyomvájúban...

 

Ha keskeny a vájú, akkor a vájúfalhoz a nyomkarima hátsó fele hozzá fog érni, és bizonyos ívsugár alatt és kerékátmérő felett a nyomkarima hátoldalán is súrlódik, feszül. De tovább gördül a kerékpár, azonban ez a kerékpár tengelyére erős hajlítónyomatékot eredményez. Így a kerékpártengely erős forgó-hajtogató igénybevételt szenved el.

 

Az acél rugalmas anyag, jelen esetben nem fog elsőre eltörni, ha megfeszült, de az anyagban az ismétlődő igénybevétel nyomot hagy, benne repedések terjedhetnek, mely végzetes, akár hirtelen töréshez vezethet később.

 

 

 

A MaViTE nagyon szívesen megcsinálná üzemképesre a 1031-et, de addig, amíg ez a kérdés nem tisztázott, nem érdemes ebbe munkát fektetni.

Előzmény: alexejevics (1306)
tehtube Creative Commons License 2011.07.08 0 0 1321

Igen. A cserkészkölykök és a szépen felöltözött emberek a 30-as évekre utalnak.

Új képek a Fortepanon.

Előzmény: Ep128 (1320)
Ep128 Creative Commons License 2011.07.07 -1 0 1320

Kár, hogy nem tudjuk pontosan, mikoriak... (Persze kb. tájolni lehet, de az más... :-) )

tehtube Creative Commons License 2011.07.06 0 0 1319

De ez jobb!

Előzmény: tehtube (1318)
tehtube Creative Commons License 2011.07.06 0 0 1318

Újabb kép a végállomásról:

Ep128 Creative Commons License 2011.07.02 -1 0 1317

Hm.... ... és ami a Tiétekből hiányzik, (pl. motor) azt nem lehetne kikönyörögni az egyik Zugligetiből?

Mert hogy a BÜFÉ -n nem látszik, van e alatta motorvagy nincs. :-P

Szóval Neki nem oszt, nem szoroz...

 

Előzmény: UV-gépes (1313)
Bojsza Gábor Creative Commons License 2011.06.29 0 0 1316

Nyilván mindkettő nem lehetne része a project -nek.

 

Miért nem? Semmi nem tiltja... :-)

 

Valahogy "kettőből kellene egy (működőt) csinálni", tehát arra rávenni a tulajt, hogy az EGYIKTŐL (műszakilag jobban egyben lévő) váljon meg, a másik maradhat ott repinek, szobornak.

 

A probléma ott van, hogy mindkét kocsiból azonos dolgok hiányoznak és azonos dolgok vannak meg, tehát egyikből nem tudod a másikat megcsinálni felpótolni sem. Helyszíni szemrevételezéssel pedig egyáltalán nem biztos, hogy sikerül kiválasztani azt, amelyik vázszerkezete valóban a jobb, főleg úgy, hogy a vázszerkezet egy részét (kaszni belülről) semmiképpen nem látod, mert burkolat van rajta (beépített belső térrel).

 

Mivel a menetkapcsolók hiányoznak, ezért gyártatni kell belevalót, ami, mint írtam, nem két fillér. És ezen kívül valamennyi alkatrészét (motor, légfékszelep, stb.) ellenőriztetni kell, szakemberekkel, ez esetleg megy olcsón is. Ha javíttatni kell, az már nem valószínű. Pótolni kell a főáramú kábeleket, ami már milliós tételt jelent majd. Hiányoznak az ellenállásmezők. Lemezből lehajlítani megfelelő eszközökkel, meg hegeszteni alá egy keretet laposvasból nem nagy történet, bár a hozzávaló jópár négyzetméter lemez ára is több tízezer forint és akkor porcelán, ellenálláshuzal még nincsen benne!

 

Maga a történet pedig úgy indul, hogy a villamost (az egyiket) el kell onnan hozni, ami 500-600e Ft alsóhangon! Innentől kezdve pedig, még sok nonprofit munka mellett is talicskával lehet beletolni a pénzt heti szinten. És még sok-sok részletről nem esett szó...

 

Tudom, mert sok éve foglalkozom ezzel, de mondhatnám akár a KBK, a NoHAB-GM vagy a megszűnt Klub C50 példáját is.

Előzmény: Ep128 (1305)
UV-gépes Creative Commons License 2011.06.29 0 0 1315

Nem, mert korábban az ívekben széles nyomvályús síneket használtak, amiben nem szorult a tengely.

Előzmény: alexejevics (1314)
alexejevics Creative Commons License 2011.06.29 0 0 1314

És 72, vagy hány évig, amíg az 1000-esek jártak Budapesten, senkinek nem volt ezzel gondja? Meg ott voltak az F1A-k is...

Előzmény: UV-gépes (1312)
UV-gépes Creative Commons License 2011.06.29 0 0 1313

"Valahogy 'kettőből kellene egy (működőt) csinálni', tehát arra rávenni a tulajt, hogy az EGYIKTŐL (műszakilag jobban egyben lévő) váljon meg, a másik maradhat ott repinek, szobornak."

 

Beszélni könnyű. Menj oda, kérdezd meg, mennyiért válna meg az egyiktől, ráadásul a jobb állapotban lévőtől, és kérlek, utána oszd meg velünk! Tényleg nagyon kíváncsi lennék rá, hogy mennyire tartja a villamosokat. Nem lesz egyszerű, készülj fel.

 

"A MAVITE gépének pl. (bár szépen megcsinálták külsőre) tudtommal nincs motorja sem."

 

Jól tudod. Amikor a megvásárlása mellett döntöttünk, akkor is tudtuk, hogy emiatt szobor lesz. A zugligeti tulajdonosról meglévő ismereteim alapján viszont azt gondolom, hamarabb lehet a 1031-ből működő villamos, mint azokból. Pedig ennek a megcsinálása sem két fillér.

Előzmény: Ep128 (1305)
UV-gépes Creative Commons License 2011.06.29 0 0 1312

"Ez a 'hülye szabály' amúgy sztem legenda"

 

Már megint... Tessék végre kiszámolni, és pontot tenni a vita végére! Egyébként az általam ismert számítások szerint valóban létezik ez a probléma, és emiatt egyetértek azzal, hogy a 1074 csak Budafoktól kifelé közlekedik.

 

Ugyan soha nem láttam a hivatkozott utasítást, állítólag 2000 körül íródott a tengelytávra vonatkozó korlátozás. Mindenesetre ha volt is, maga a BKV is megszegte az R5-ös pótok közlekedtetésével (ott viszont a kerékátmérő miatt nem jelentkezik erőteljesen a probléma).

Előzmény: alexejevics (1306)
alexejevics Creative Commons License 2011.06.29 0 0 1311

Valaki mindenképpen szív.

Előzmény: tehtube (1310)
tehtube Creative Commons License 2011.06.25 0 0 1310

Azt a Csermely utca szívná meg ami ezzel ellentétben a fölső és középső szakaszon derekasan beépült.

Előzmény: alexejevics (1309)
alexejevics Creative Commons License 2011.06.25 0 0 1309

Vagy inkább egyirányúsítani és leszűkíteni...

Előzmény: tehtube (1308)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!