Igen hiba volt a választások után Samschulának ( Boross kormány) aláirni a koncessziós szerződést ilyen hsszú idöre..
Csalódást kell Neked okoznom, de ezt már hornék rendezték így. Közben utánanéztem a dolognak: a koncessziós szerződésben szerepel a továbbépítés is, szintén garantált profittal. Aki nem hiszi, annak idézet az országgyűlési naplóból:
Az elmondottak mellett az M5-ös autópálya esete is jól mutatja, hogy a száznapos programok puffogtatása helyett sürgősebb problémákat kellene kezelni. A mostani helyzet az, hogy 250 munkanappal számolva személyautóval évente 1 millió 345 ezer forint, kamionnal 4 millió 170 ezer forint autópályadíjat kell kifizetni - ez mindkét esetben több mint ötvenszerese az állami autópályák éves díjának. Ráadásul a koncesszió birtokosának - a Horn-Kuncze-kormány alatt megkötött szerződés miatt - joga van ilyen lehetetlen feltételekkel, s nem mellesleg garantált nyereség mellett továbbépíteni az autópályát. (Folyamatos zaj.) Ilyen hozzáállással sajnos azt kell mondanom: nem szabad autópálya-építésekbe kezdeni.
a koncesszió idén lejár! csiLlag ugyanazt a hibát követi el, mint a schamsUla! Bár, az utóbbinál a pénzügyi megállapodást már meggyesi "rendezte" le 1995-ben (-becsületrend)[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
És ne feledjük, hogy az M5-ös garantált profitot hoz. Merthogy a magyar állam minden évben köteles közpénzből pótolni a társaság elmaradt hasznát, ha nem autóznak elegen a sztrádán.
Közbeszerzés nélkül építik az M 5-öst
2003-02-12 12:02
Várhatóan magánberuházásként épül tovább Kiskunfélegyházától az M5-ös autópálya, a kivitelező fővállalkozó cég a Strabag Építő Kft. lesz. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a napokban tárgyalt az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA)Rt. fő tulajdonosaival. Információk szerint a felek egyetértettek abban, hogy az autópálya - a koncessziós szerződést alapul véve - közbeszerzés nélkül épüljön, a Strabag pedig még az idén megkezdheti a beruházást.
Közbeszerzés nélkül építi meg várhatóan az M5-ös autópálya újabb hetvenöt kilométer hosszú szakaszát Kiskunfélegyháza és Röszke között az AKA Rtt., a kivitelezési munkálatok fővállalkozója pedig ebben az esetben az autópályatársaság főtulajdonosainak egyik cége, a Strabag Építő Kft. lesz. Az állam - az eddigi szándékokkal ellentétben - legkevesebb 140-150 milliárd forint értékű beruházásról mondana le, így az AKA érvényesítheti 2003.december 31-ig tartó opcióját.
Mindeddig azért nem épült az autópálya, mert az M5-ös új szakaszainak 1998-as átadását követően az AKA-n kívül az állam is igényt tartott a beruházásra, abból a megfontolásból, hogy legalább Kiskunfélegyházától ne legyenek irreálisan magasak a használati díjak.
A 114 kilométer hosszú M5-ös autópályán Budapest és Kiskunfélegyháza között a személygépkocsival közlekedők egyetlen útért 3120 forintot fizetnek. Ugyanígy a 3,1 méteres tengelytávot meghaladó könnyűgépjárművek utáni díj 4300 forint, a közepes gépjárművel közlekedőpk pedig 6200 forintot fizetnek. A kamionosok díja 9680 forint.