Kedves Babe és minden érdeklődő!
Örömmel jelenthetem, hogy művészeti böngészőm a mai naptól üzemel.
http://www.nexus.hu/gabor17/zombor_ur/
Kérlek benneteket, segítsetek minél tartalmasabbá varázsolni$
Előre is köszönöm.
Üdvözlettel: Zombor úr (alias Lajtai Gábor)
Babe, a művészeti böngészőm már alakul, sajnos csak vasárnap este rámolom fel teljesen, de ha jövő hét elején rápillantasz, talán ez lesz az az oldal, amire gondoltunk. Köszönöm előre is a segítségedet, a böngésző szerkezeténél figyelembe fogom venni a te javaslataidat is!
A leendő művészeti böngésző címe tehát:
http://www.nexus.hu/gabor17/zombor_ur/
Babe
miert futnak be kulfoldon magyarok?
anyagi okok is megbujnak a hatterben - gondolom meglepodtunk.
egy holland, nemet, belga ember amikor uj lakast/hazat vesz tobbe-kevesbe sajat izlesere probalja formalni (amit esetleg altalanos divatok/trendek persze befojasolnak)
miutan 100X-ert megvan a kero, es 50x-ert a butor, meg van 20x-e, hogy vegyen a falra jopofa festmenyeket. es vesz!
en - ha lenne penzem lakasra - meg butort sem tudnek venni, a kepeket meg max repro formajaban nezegetnem. szoval nincs ra penzem, es sokunknak nincs ra eleg penze.
ez egy fontos ok.
a masik, hogy aki kulfoldre megy, es fiatal es tehetseges, az OSZTONDIJJAL megy. ami min. 2000-3000 marka havonta. ebbol o nyugisan elvan, meg festeket is tud venni, es baromira rakoncentralhat a munkajara. ennek altalaban jo hatasa van. (bar Modigliani lehet, hogy gyengebb lett volna ha joletben el?)
de vegeredmenyben en megis az anyagi keret es nem az erdeklodes hianyat eszlelem Magyarorszagon.
Daisy
ha szepseget keresel Picassoban, akkor kek es rozsaszin korszakot nezegess. keves hasonloan szivszoritoan szep kepet ismerek!!!
azt mar csak zarojelben mondom, hogy en meg a legabsztraktabb dolgokban is konnyen ratalalok a szepsegre, ha a kep tenyleg kozol valamit, benne van a festo szelleme, es ordit ram, hogy figyelj!
feltetelezem, hogy a Guernica es az Avignoni kisasszonyok (hogy olyat emlitsek, amit mindenki ismer) szerinted nem szep.
szerintem nagyon.
Acinkos
szerintem sem sznobsag amit irsz.
TENY, hogy a mukereskedelem nagyobb felet befektetesi, uzleti celok altal vezerelt amberek teszik ki. ha egy Szinyein keres 70 milliot, akkor miert venne Kazovszkijt. (furcsa, de Szinyeinek sokkal jobb kepei - Lilaruhas, Majalis - keltek el toredek aron regebben!!)
amit Picassorol irsz - hogy talan o a legszolidabb es kozerthetobb absztrakt - elgondolkodtatott.
Leger vagy Delauney sem nehezebben erthető szerintem.(es meg sokan masok) amit en gondolok, az az, hogy egy absztrakt muvesz eseteben nem az a mervado, hogy mennyire konnyen ertheto. sot! egyfajta kihivast jelenthet az absztrakcio olyan formaja, ami esetleg masok szamara is gondolatokat kozol.
bevallom, nem ertek igazan az absztrakt muveszethez, van amit szeretek, van amit nem. de mindig tudok egyertelmuen donteni, es nincs szuksegem hatterinformaciora. Miro eseteben is pl van olyan kepe ami szamomra ertektelen. holott tudom, hogy korszakalkoto zsenialitassal rendelkezett - csak eppen az hozzam nem jut el az adott kep alapjan. (mig temerdek egyeb muve lenyugoz.)
viszont a kb 1870-elotti muveszetbol nagyon keves dolog hat ram erosen. (emlitettem Boscht es a Brughuel-eket pl) ennek okait gyakran keresem. talan az is kozrejatszik, hogy a 20. szazadban elek es eltem, ezert keves a kapcsolatom az elozoekkel. a mindennapjaim, a gondolkodasom mind mind idekotnek. ezert fogadom be a modern dolgokat talan konnyebben.
(es ezert olvasok tulnyomo reszben 20 szazadot.)
egy-egy szurrealista kepben tobb izgalmas dolgot fedezek fel, mint a Louvre egesz termeiben.
vegul, hogy Picasso mitol kiemelkedo - persze nem tudom megmondani. Talan egy adalek, hogy minden amihez nyult (grafika, festek, szobrok, keramia, rezkarc, konyomatok...) azonnal engedelmeskedett a kezenek. es talan tobb (sokkal tobb) eredeti OTLETE volt mint masoknak. tudott megujulni!!!!
Kedves mindenki,
nagyon örülök, hogy ha csekély számban is azért vannak akik érdeklődnek a művészet, és annak sorsa iránt. Az ide látogatóknak szeretném feltenni kérdésemet mintegy közvélemény kutatás jelleggel.
Azon előzmények után, miszerint összegyült ebben a topicban néhány kultúrális net cím, lenne-e igény egy amolyan Kultúrális Net-böngészőre akár az Internetto keretein belül?
Ez egyenlőre csak egy gondolat, az hogy ezt elhatározás majd tett kövesse a ti megnyílvánulásototoktól függ.
Útmutatásként egy kis vázlat:
Rovatok:
Képzőművészet - Festészet, szobrászat, foto, textil, grafika, stb.
Filmművészet - Színház, mozi, video
Irodalom - Könyvek, könyvkiadók, kultúrális folyóiratok, stb.
Ezeken belül lennének a linkek, valamint beszámolók aktuális hírek, kritikák kiállítás illetve rendezvény ajánlók.
Várom a véleményeket, javaslatokat, és ha létezne már ilyen vagy ehez hasonló akkor hívjátok fel rá a figyelmemet!
Örülök, hogy létezik ez a csatorna, és rögtön van is egy, már korábban kimondott érv amellett, hogy miért vagyunk lemaradva: csak saját magamat nézve, épp a munkahelyemen ülök, és eleinte (amíg csak böngésztem az internettót) egy rossz belso érzésem volt, hogy miért is nem dolgozom - csak lopom itt a napot és érdektelen dolgokat olvasgatok. Szóval sok a meló, és egy színházi eloadás szünetében nem a darabról beszélnek, hanem felhalmozott vagyonukról, luxuscikkeikrol, vagy ilyesmikrol. Ezek általánosan elfogadott értékek, amiért érdemes hajtani. Ezt rágják az ember szájába a metrón, meg mindenütt. A muvészet értékelésérol szóló elvont reklámok nem nagyon léteznek és ha mégis, magától akkor sem akad az ember kezébe ilyen.
Ezek voltak az általános depresszió percei. (illetve az "én, mint társadalmi minta")
Valaha nagy vitákba tudtunk keveredni bárkivel, hogy mi a jó Mondrian színes négyzeteiben és miért rajzol Picasso gúvadt szemu bikát, amikor bohócot és galambot is tud "szépet" rajzolni. Mostanában ez ritkább. Igazából szégyenlem magam, mert egy szokványos sznob érzés kerített hatalmába, és régóta nincs idom ilyenekkel foglalkozni. A nyugati társadalmakban talán jobban edzettek az emberek, és jobban bírják a folyamatos melót. Esetleg nem dolgoznak annyit, mint mi.
-még mindig a depresszió percei-
Szóval a topic kezdo kérdésére mostani elmeállapotomban egy "szomszédok" szintu családregény választ tudok produkálni - sanyarú pénzhajhász társadalmunk által létrehozott belso értékítéleteink miatt nincs idonk más problémák (ahol az absztrakt muvészetek egy a sok közül) felderítésére. Talán az oktatás minoségének javítása a megoldás, de lehet, hogy nem.
Picassót pedig szerintem azért szeretik annyian, mert o még a "legszolídabb" az absztrakt muvészetben, így megértéséhez nem kell annyi ido, mint másokhoz, továbbá elég nagy publicitással bír (ez utóbbi kijelentésemet elobbi állításomra vezetném vissza).
Babe,
Nem kell a "bocs", nem sértődtem meg. Ugyanis én arról hebegtem, hogy szerintem a műtárgyat vásárlók nagy többsége (= nem mind, de a töbség) miért és milyen szempont szerint választ, vagyis befektetés számukra.
Ez itt az é n véleményem, és persze nem feltétlenül igaz.
Babe,
"miért van az, hogy a kortárs
képzőművészeink külföldön futnak be, és ha itthon mégis elismertté válnak azt is csak "reimport
termékként" tehetik."
Mit értesz azon, hogy befut ? Azt, hogy el lehet adni, megveszik ? Ez lehet ügyes galériások eredményes munkája. Itthon még nem csak galériás kell hozzá, még nem csak sznobéria (az mindig és mindenütt van), hanem az a "bátorság" és anyagi háttér, hogy a pénzed kortársakra költsd. Kockázatos BEFEKTETÉS. Nézd meg, hogy a galériák mit keresnek vételre. Döntő többségben XIX. sz. vége és 1945 közti festők képeit. Se előbbi, se későbbi. De erre már van pénz, már illik szeretni, már eldöntötte a művészettörténet, hogy ki mennyit ér.
Szakmai elismerést értesz ? Ha ehhez is reimport kell, az lesújtó a szakmára nézve! Nem vagyok járatos ezekben a berkekben, nem találgatok.
Igen Babe, maradtam
de csak mert pofátlanságnak éreztem volna ,
hogy kimenjek,főleg mert nem is volt
szünet és a barátnőmet nagyon érdekelte.
Mert nekem nem tetszett másoknak még
persze igen, csak nem tudom miért!!!
Orizatriznyák!
Nekem a művészethez feltétlenül
hozzátartozik a szépség, fenntartva
természetesen, hogy szépség
nagyon sokféle van.
De Picasso műveiben semmiféle
szépséget nem sikerült felfedeznem,persze
lehet ,hogy bennem van a hiba.
Ha kis hazánkban is csak ugyanaz a helyzet mint a nagyvilágban akkor miért van az, hogy a kortárs képzőművészeink külföldön futnak be, és ha itthon mégis elismertté válnak azt is csak "reimport termékként" tehetik.
(Kazovszkij akadémiát végzett...)
Valaki magyarázza már meg miért olyan fene nagy korszakalkotó művész Picasso! Félre ne érts, egy óriási zseninek tartom, szeretem, és egész jól ismerem a munkásságát, de a maga korában, az egymás mellet futó stílusok századeleji művészvilában csak az egyik meghatározó művész.
Én nem aggódom, meg fog maradni a táblafestészet a számítógépes grafika mellett. Ugyanúgy ahogy a 3D-s rajzfilmek sohasem szorítják ki a hagyományos rajzfilmeket.
ma talaltam a topikra, es gyorsan vegigolvastam. irok is, ha nem gond...
akkor az alapkerdesre:
Miért van az,hogy kis hazánkban az emberek nem fogadják el a modern képzőművészeteket?
Miért van az, hogy az átlag magyar állampolgár értetlenül, sőt elborzadva áll egy Picasso (vagy szinte bármelyik XX. sz-i) kép előtt?
nem ertek egyet vele. itt is vannak emberek, akik kedvelik a modern es kortars muveszetet. masreszt hazank nem kivetel semmilyen szempontbol sem. kb ugynekkora az ertetlenseg Szlovakiatol Lengyelorszagig, Ausztriatol Franciaorszagig, es Daniatol Finnorszagig. vagyis el kell fogadni, hogy sehol sem a nagy tomegek kulturalis igenyei koze tartozik az ilyen jellegu galeriak latogatasa. (avval az apro kulonbseggel, hogy a gazdagabb - fokent ny-europai - orszagokban tobb penz es ido van ilyesmire. es egy kicsit divatosabb is. ez sznobsagba is fajul am rendesen. de az igazi erdeklodok/ertok szama relative nem lehet tobbszorose a hazainal.)
mi az oka? (szerintem)
kulonbozunk. vannak az embernek kulonbozo igenyei, amelyek kulonbozo szinteken jelennek meg. ez a fajta kulturalis erdeklodes nem a legalso szinteken jelenik meg. kell hozza egy eleg altalanos es szeleskoru erdeklodes. ez sincs meg mindenkiben. kell hozza hatalmas nagy kivancsisag. (miert van, hogy sokan ugy elik le az eletuket, hogy bele sem gondolnak, hogy hol vannak?)
masreszrol valoban idot is kell erre szanni. ha arra sincs idod, hogy setalj hetente egy nagyot, akkor keveset fogsz olvasni vagy "nezni" muveszeti temaban. orulsz, hogy kikapcsolhatod az agyad.
barmily furcsa is, de a muveszetben mindig valaszokat is keresnek az emberek. szoval kerdeznunk is kell. es sokan mar nem kerdeznek...
mi muveszet es mi dilettantizmus?
elhangzott itt mar olyasmi, hogy altalanos emberi ertekeknek, gondolatoknak, kerdeseknek, valaszoknak kell megjelennie a vasznon. ez szerintem igaz.
sugaroznia kell annak, hogy a mu valamilyen okbol, valami kozlesenek, bemutatasanak celjabol jott letre. az a muvesz, aki nem akar meselni, mutatni, kifejezni - az nem alkot. mondanivalo mindig kell.
es az igazi mualkotasban mindig benne van a szerzo lenyomata. meg egy absztrakt kek alapon feher kocka" kepben is, ha jo! (Pollock, Rothko, Kitchen..)
egy nagynevu gyujtotol megkerdeztek, hogy honnan lehet felismerni a jo es a rossz absztrakt festmenyeket. egyszeru - felelte - meg kell nezni 100.000-et, es utana mar soha sem tevedsz. (Vonnegut utan szabadon)
ez is egy valsz.
a magam reszerol abba a taborba tartozom, aki szerint az absztrakt muveszethez is NAGYON jol kell tudni rajzolni. azert vagyok pl szkeptikus egy kicsit Kazovszkij vagy Wahorn eseteben. (kevesse ismerem oket, de az az erzesem, hogy tul nagy falat lenne nekik egy olaj akt. remelem tevedek...)
ilyen szempontbol nem latok kulonbseget regi es uj kozott. a Louvre tele van kiralyok es kiralynek protreival. mind korgallert visel es koronat. altalaban hasonlo megvilagitas, beallitas. vegignezi az ember, es azt mondja, hogy milyen unalmas. es tenyleg van koztuk unalmas boven. de ha latod a portrebol a modellt es a festot, akkor rogton tetszeni fog. a madonnat is lefestettek huszezren a gyerek jezussal. es az mitol lenne jobb, mint egy kubista Picasso gitarral? csak mert szep kover alakok vannak rajta???
es akkor a regi muveszet megrogzott zaszlovivoi szeretik vagy utaljak Bruguelt(?)(foleg az oreget) vagy Boscht peldaul????
a Picasso-temaban en is azoknak az oldalara allnek, akik ot a legnagyobbnak definialtak. ketsegbevonhatatlanul egy olyan paradigmavaltast csinalt a muveszetben, mint pl Einstein a fizikaban.
es azota meg csak hasonlo sem tortent...
eleg pesszimista vagyok a tablakepfestes jovojet tekintve is. nincs piac - es akkor semmi sincs. muveszet viszont mindig lesz, csak szerintem az elkovetkezo evtizedekben a kompjuterekre fog kozpontosulni. ez nem baj. ez fejlodes.
tul sokat irtam mar, es talan nehezen atlathato...
orulok, hogy olvashattam itt ezt a mindenfele velemenyt!!!
Remélem a jövő hét elején már böngészhető állapotban lesznek a honlapon a linkek.
Ha új művészeti oldalakat találsz, kérlek, feltétlenül írd meg, akár az e-mailemre, akár ide, hogy mások is olvashassák.
Segítségedet - és bárkiét, aki infóval tud szolgálni - előre is köszönöm.
Ismeretlen barátaim !
Eddig csupán "kihallgattam" beszélgetéseteket, most megnéztem néhány, számomra ismeretlen web-címet azok közül, amiket nemrégiben összegyűjtöttetek ehelyütt. Köszönet érte !
Én magam azért szoktam lemaradni művészeti és más, múzeumi kiállításokról, mert későn vagy egyáltalán nem értesülök róluk. Anyagi okok miatt és az értékrend felborulása miatt kulturális reklám úgyszolván nincs is kis hazánkban, plakátba botlani véletlenszerűen lehet, és tovább nem sorolom.
Valamelyikötök felhívta rá a figyelmet, hogy az internet adta lehetőségeket jobban ki kellene használni művészeti célokra. Az a h i r t e l e n gondolatom támadt, hogy jó lenne egy hely az interneten, ahol még frissiben értesülni lehetne a kiállításokról, s nem csak mint "XY művész kiállítása", hanem esetleg plusz három mondat, amiből ki is derül valami. Eddig ilyenbe nem botlottam, nem tudom van-e. Ami minimálisan elvárható, az sem működik, ld. Pesti Műsor honlapja, ahol a múzeumok és kiállítótermek programja egyáltalán nem, csak címük szerepel. (Ugyan vajon miért?)Szóval, egyéb helyet találtatok-e?
Elkezdtem a művészeti linkek összegyűjtését, hátha sikerül egy jó kis művészeti böngészőt összeállítani.
Engedelmeddel felhasználom hozzá a topikodban megemlített linkeket is.
Ugye megengeded?
Előre is köszönöm.
Margaréta (Daisy),
azt hiszem kicsit nehéz lesz reprodukálni, de megpróbálom vázlatosan leírni.
Bár az említett előadást nem láttam, így érdemileg nem tudok hozzászólni, de van néhány elméleti felvetésem:
1. Pro: néha a formaújjítás hevében másodlagossá válik, illetve elfelejtődik a tartalom, a mondanivaló.
2. Kontra: léteznek úgymond látványművészek akik provokálják a nézőt, és a várható reakciókra építenek.
Kb. ennyi volt a lényege. Ja és, hogy lényegbevágó a felvetés, ha a topic egészét nézzük. Az az igaszság, hogy mi kalandoztunk el Gabóval.
Szia Gabó, Szia Mindenki!
Végre nekem is sikerült ide keveredni!
És akkor én is írok néhány helyet ahol lehetne próbálkozni, és alant a virtuális galériáknál néhány címet is megadtam a népszerűsítés végett
A Port Info-n belül akadtam rá:
Magyar Kultúra Honlapja: http://www.port.hu/kultura/
Érdemes itt eltölteni némi időt, mert ilyen kis érdekességeket rejt, mint:
Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület: http://www.c3.hu/fkse/
De szintén itt találtam valamit ami ebben a témában azt hiszem aranyat ér a
http://www.port.hu/kultura/hasznos/galeria.htm címen:
Virtuális galériák
Art & Maison Kortárs Magyar Művészeti Tárlat: www.vjrktf.hu/galeria/index.htm
Balla Demeter Galériája: w3.datanet.hu/~balladem
Csiky Virtuális Galéria (1938): www.wall.hu/6/csiky
Első Miskolci Elektronikus Galéria: http://gold.uni-miskolc:8080/Galeria/index.html
Fotóművészet Galériája: http://nastasja.elender.hu/fotomuveszet/galeriak.asp
Gaal Domokos Galériája: www.datateam.hu/gaal/index.html
Intranet Galéria - Sopron: www.sopron.hu/intranet/galeria
Képcsarnok: www.datatrans.hu/kepcsarnok
Képtár: www.dunaweb.hu/nagymaros/muveszet/kepek/keptar.htm
Képzőművészet Magyarországon a kezdetektől a XX. század közepéig: www.kfki.hu/~arthp/keptar
Kligl Sándor Galériája: www.tiszanet.hu/galeria/kligl/Index.htm
Kortárs magyar festmények és fafaragások: www.cdromline.com/muvesz.html
M. Németh Márta Textilművész Galériája: www.nexus.hu/marta
Morvay László Grafikusművész Galériája: www.datanet.hu/morvayartgallery
Népművészeti Galéria: www.c3.hu/~luktor
Nógrád Megyei Galéria:www.nograd.net/gallery
Palóc-Art Galéria:www.nogradnet.hu/palocart
Sóti György Virtuális Galériája: www.tiszanet.hu/soti/index.htm
SZTAKI Galéria: www.sztaki.hu/gallery/index.hu.html
Veres Kálmán Szobrászművész honlapja: www.extra hu/veres
Tiszanet Galéria: www.tiszanet.hu/galeria/index.htm
Virtuális Galéria: www.interware.hu/Gallery
Virtuális Galéria - Magyar Kortárs Festőművészet: www.pannonet.hu/gallery
Bocs, hogy nem linkeket raktam be, de én mér csak ilyen művész láma vagyok. :)
Szerintetek mi módon lehetne az interneten a leghatásosabb módon "támogatni" a művészeteket?
Egy lehetséges válasz:
Ott van például a http://www.hungariantop1000.com kultúrarovata, alig 40-50 kulturális-művészeti témájú oldallal.
Vajon mikor jön el az az idő, amikor minden valamirevaló - és persze a többi - művészeti ág könnyen megjegyezhető és elérhető formában jelen lesz a neten?
Vagyis az ötlet: olyan nagyon ráérő, és hozzáértő embereket keresünk, akik fent említett honlapokat megalkotják és karbantartják, sőt menedzselik is a neten, ha kell.
A másik a MaCi vagyis a Magyar Címtár.
Akinek művészettel kapcsolatos honlapja van, netán alkönyvtára a honlapján, bátran tegye fel "Tárlat ... témában" címmel: http://www.prim.hu/maci/
Apropó: ki tud olyan honlapot, ahol össze vannak gyűjtve a művészetek: irodalom, szobrászat, festészet, zene, stb. témákra csoportosítva.
A kirohanás jellegű sorokat el lehet felejteni. Az első munkanap teljesen kikészített.
Tehát, Gabó felvetésére megoldásokat keresünk a kortárs magy ar képzőművészet népszerűsítésére.
Minden megoldás jó, főleg az internetes!
Gabó,
a megoldás itt hever az orrunk előtt! Az internett! Főleg ha elterjedtebb lenne, de ez már megint pénz kérdés. De ezen anyagiakon túllépve én látok perspektívát még a virtuális tárlatokban is. (Persze csak mint reklám, a valós élményt nem pótolhatja.)
Ebben az esetben is szükség van viszont egyfajta érdeklődésre ami viszont elenyésző, és ezért nem járnak az emberek kiállításra, és nem azért mert nincsen pénzük, vagy mert nem tudnak róla. Egész egyszerüen elmennek a galléria mellett és a szemük se rebben, inkább mennek moziba vagy kocsmába vagy akárhova csak kiállításra nem, mert nem érdekli őket, meg mert nem értik.
Mert elmaradtunk a művészettől!
Na!
Ez az év is jól kezdődik!
BUÉK minden művészetbarátnak!
Kívánom idén se maradjunk el a Művészettől!
offtopic vége
Arra lennék kíváncsi, szerintetek miért van az, hogyha nagy erőfeszítések árán megnyílik valahol egy kortárs művész tárlata, anyagi és egyéb okok miatt csupán pár napig látható? Mert ha valaki a kis mértékű reklámozás miatt későn értesül róla, bizony lemarad a kiállításról.
Lesz-e esély arra valaha, hogy elég pénz jut majd arra, hogy a kevésbé ismert, de értékes műveket alkotó kortársak kiállításairól mindig időben értesülhessünk?
Gondolok itt a tévé, rádió kulturális híradóinak rövidségére, alacsony nézettségére, és a napilapokban a színes féloldalas cigarettareklám alatt megbújó egysoros kiállítási meghívókra.
Szponzor is kevés van, és sajnos az érdeklődés is gyér, talán épp azért mert nem tudják, ki állít ki, mit és hol.
A címre utalva:
Nem hiszem, hogy elmaradtunk, hisz sok nagy (ma már) művészt saját kora nem értett meg. Az is gond, hogy a "szakma" egyes képviselői egymásnak dogoznak. Nem minden ember képes a szimbólumaikat értelmezni.
Lakki!
A festő azt látja amit fest, hisz csak azt festheti amit lát! Tehát nem a technikai tudása hiányzik, hanem más világban él, mint elődei.
Az igazi művészt a látása külömbözteti meg a giccsfestőtől.