nincs tapasztalatom, en csak tanultam roluk. es most megkerestem a jegyzetet neked :-)
egy dizel opel kadettemben 270e Km-nel kezdtek szolni. mas hidrotokes autom meg nem volt :)
akkor lassuk a hidtotoket:
A hezag beallitasara kulonbozo muszaki megoldásokat alkalmaznak: pl. allito csavarok, hezagolok, excenterek melyek idonkenti utanallitast igenyelnek. Ezek helyett lehet hidrotoket is hasznalni ami allandoan biztosítja a hezagmentesseget es a fellepo kopasokat is kompenzálja. Ilyen elem a hidraulikus szeleptoke. Jaro motornal az olajcsatornan keresztul olaj kerul a dugattyu belsejebe. Amikor az megtelt a golyo kinyit, az olaj lefolyik a dugattyu alatti terbe, a rugo pedig felnyomja a dugattyut. Ezzel kikuszoboli a szelephezagot. Amikor a vezerlo butyok a szeleptoket megemeli, arra a szeleprugo a himban keresztul nyomoerot fejt ki. Ez az ero a dugattyut lefele nyomja, amitol a golyo a nyilast zarja. Igy a vezermutengely és a szelepemelo-toke kozott merev kapcsolat jon letre.
nem lineáris a fogyasztási görbe, mert a terhelési és a nyomatékgörbe sem az, tehát egy állandó sebességgel haladó autónál sem lehet azt mondani, hogy ugyanabban a sebességfokozatban fele akkora fordulatnál fele akkora a fogyasztás
tegyük fel, hogy egy autó 5-ben állandó 100-al halad 3000-s fordulattal, ami éppen a nyomatékmaximum
egy másik ugyanolyan autó 5-ben állandó 50-el 1500-s fordulattal, ahol valszeg jóval kisebb a nyomaték
az első autó ugyanannyi idő alatt kétszer akkora utat fog megtenni
mivel a motor hatásfoka a nyomatékmaximumon a legjobb, ezért a 100-al haladó autó 1 km-re vetített fajlagos fogyasztása kisebb lesz, mint az 50-el haladóé
Én hangsúlyoztam, hogy sík úton, szélcsendben, ÁLLANDÓ sebességgel.
Egy 1,2 Puntóba is van annyi kraft, hogy az 50-nél jelentkező ellenállásokat/veszteségeket könnyedén, minimális "gázzal" leküzdje. (Csak annyi gázt kell nyomni, hogy a sebességet tartsa). Szerintem fix 50-nél kevesebbet kajál mint 80-nál 5-ben.
Ha gyórsítani is akarsz akkor már más a tészta. Ilyenkor csak a benzint nyelné 50-nél...
Ha van pillanatnyi fogyasztásmérő a kocsiban, az egyértelműen mutatja.
Ha emelkedőn megy felfelé alacsony fordulaton akkor is. Szóval ezalatt értem a normális fordulatszámot.
igen, úgy értettem, hogy ha csak egy motort önmagában járatunk "üresen", akkor a legkisebb fordulaton, azaz alapjáraton fog a legkevesebb üzemanyagot elhasználni, kevesebbet, mint amikor terheléssel járatjuk a nyomatékcsúcs fordulattal
persze gyakorlati szempontból a terheléses, autó mozgatásos állapotot érdemes vizsgálni
De ha ráálsz az autóval a fékpadra, és hajtod az ott lévö görgöket, akkor már nem igaz a dolog, mert akkor az a helyzet áll elö, amit én írtam. Persze ha csak a motort rakod fel egy próbapadra, akkor a Tiéd az igaz.
Ezt egyébként arra mondtam, hogyha nem kell leküzdeni a légellenállást, hanem megy a rendszer a maga módján, de csak a hajtáslánc veszteségei jelentkeznek, akkor azt fogja tapasztalni a felhasználó, hogy "beleteker" az autóba 100 km-t a legmagasabb fokozatban max. nyomatéki fordulatszámon, akkor így fogy el a legkevesebb benzin. minden más esetben több fog elmenni belöle, még akkor is, ha az alapjáraton megvárod, amíg beleforog a 100 km.
"Tehát ha egy fékpadon mérnéd meg a fogyasztást, akkor a valóságban is az jönne ki, hogy az autód akkor teszi meg a legkevesebb üzemanyag felhasználásával a 100 km-t, ha a legmagasabb fokozatban a legnagyobb nyomatékhoz tartozó fordulatszámon forgatod a motort, egyenletesen."
szvsz ha a fékpadon TERHELÉS NÉLKÜL járatunk egy motort, akkor alapjáraton fogyaszt a legkevesebbet
mert adott idő alatt kevesebb munkaütem megy végbe, tehát kevesebb üzemanyag ég el
persze a motor belső surlódása is terhelés, de szvsz elhanyagolható egy haladó autó terheléséhez képest
Ez nem teljesen így van, mert van egy idö és egy út tényezö is, és ha nagyon lassan haladsz, akkor több felesleges benzint is elhasználsz.
Példa: az 1.2 16V Punto 50-nél 5-ben jóval többet fogyaszt, mint 80-nál. Itt ugyanis az alacsony sebességnél alig elég a teljesítmény az autó mozgatásához, szinte erölködik, hogy haladjon.
Szerinted az általam írtakkal hol áll ez ellentétben? A világért sem akartam ellenkezni Veled, csupán arra akartam célozni, hogy ez az egyhatos nem kajál be 8,5-et 100-on, hiszen pont Te írtad, hogy a városi fogyasztás magasabb, tehát az én autópályásom (hogy kijöjjön az átlag) 8 alatt kell legyen. Tényleg 6,5-es nem autópályás fogyasztást elhinnél nekem? ;)
"Aki" "ott" vitatta az egy majd 30%-kal kisebb teljesítményű majd 30%-kal kisebb saját tömegű autóból vitatta, de ez szvsz nem tartozik ide.
1. ez igaz, én is csak mint adalékot említettem meg, az autó fizikai méreteinek elképzelhetösége okán. Valóban nem sokat változtat a tömeg.
2. Mondtam én mást? :))
3. Én a gykorlati tapasztalatokat írtam le a fogyi kapcsán, és a Te BMW-s motorjaid meg valóban csak a váltó áttételezésével viszi el a fogyit másfelé. De ezt írtam én is a 2-literes és 2,5-es motor esetében a GTV-nél, hogy ott tempós haladáskor azonos a fogyi. Ugyanígy, ha nem a tötyörgö részt figyeled, hanem ahol haladsz, ott a rövidlöketü az én megfigyeléseim alapján kicsit kevesebbet eszik. Ha pl. a 2,5 GTV-ben kicserélem a dugókat és a hüvelyeket a 3-literesére, de hagyom a fötengelyt, a hajtókarokat, magyarul csak furatot növelek, löketet nem, az is kevesebbet fogyaszt, mint a 3-literes, miközben jobban pörgethetö, és nagyobb teljesítményt (vagy azonosat ad le)
Igazából a relatív fogyasztása a legkedvezöbb ezen a fordulaton, tehát itt hasznosítja a legjobban a betáplált üzemanyagot. Ezt jelenti a hatásfok. A lehetö legkevesebb hajtóanyaggal a legtöbb munka végzése.
Ugye itt szét kell választani azt, hogy az adott autó halad, miáltal is a légellenállás a legnagyobb ellensége a sebesség növekedtével. Jelesül négyzetesen befolyásolja a leküzdéséhez szükséges teljesítmény-igényt.
Tehát ha egy fékpadon mérnéd meg a fogyasztást, akkor a valóságban is az jönne ki, hogy az autód akkor teszi meg a legkevesebb üzemanyag felhasználásával a 100 km-t, ha a legmagasabb fokozatban a legnagyobb nyomatékhoz tartozó fordulatszámon forgatod a motort, egyenletesen.
Szerinted az általam írtakkal hol áll ez ellentétben?
Ha 8 litert alig haladta meg a fogyasztásod, vegyük ezt az egyszerüség kedvéért 8 liternek, akkor az következik, hogy nagyjából a 140-150-es autópályatempó, és a Budapesti városi fogyasztásod is ide esik, amit senki nem vitatott. (Tudod, ott az volt a kitétel, hogy egyesek akárhogy is hajtják, nem megy 8 fölé városban a fogyasztás, ez azért elég más dolog)
Ráadásul én nem írtam, hogy minden 1,6-os 8,5 litert fogyaszt 140 körül, hanem feltételeztem egy ilyen helyzetet (ami kb. reális, még a Te esetedben is nagyjából áll).
"hogy van egy olyan sebesség, ami alatt TÖBBET fogyaszt az autó (távolságra levetítve), mint afölött."
Ez áttétel kérdése. Az áttétel meg teljesítmény+karakterisztika kérdése. Ha a motor ideális/normál fordulaton dolgozik és az áttétel fix, akkor ilyen nincs.
Gondold végig...
Én úgy értelmeztem tcaoe-t, hogy egy bizonyos szint alá nem érdemes csökkenteni a sebességet, mert arányaiban nézve jobban fog csökkenni a megtett út nagysága, mint amennyit nyerünk a fogyasztás csökkenésével. Nem tudom jobban megfogalmazni, bocs.
Szvsz a lényeg az, hogy ha a sebességünk közelít a nullához (persze ez már csak gondolatkísérlet) de még nem teljesen nulla, akkor nyilván az időegységre vetített fogyasztás alacsonyabb lesz, viszont a megtett távolságra vetített már nagyobb, tehát számomra az lenne a logikus, hogy van egy olyan sebesség, ami alatt TÖBBET fogyaszt az autó (távolságra levetítve), mint afölött.
Ennek az óránkénti fogyasztásnak csak 0km/h-nál van jelentősége.
Ha haladsz, akkor a leküzdendő ellenállás nagysága, és a motor hatásfoka az ami számít ha józan p...-i ésszel végiggondolom.
(A hatásfokba benne van, hogy pl. 3-ba megyek 100-al, vagy 5-be)
szvsz egy autóban másképp fog alakulni egy adott motor fogyasztási karakterisztikája, mintha egy próbapadon vizsgálnánk
tehát más fordulaton lesz az optimum
Debizony van. A motorok fogyasztása a terheléstől is függ, nomeg az időtől. Ha óránként egy adott fordulaton a terhelés 100%(ez az összes ellenállás egy autó esetén, ami arra hat), és az óránkénti fogyasztás így x, akkor könnyen belátható, hogy nem mindegy, mennyit teszünk meg óránként.