Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Kérhetek abban segítséget a tapasztalat alapján, hogy napjainkban mi a pontos szabvány a moduloknál. Régen egy modellező oldalon láttam és lementettem akkor, de amióta elszállt nekem is a winchesterem azóta elég hiányos az adatbázis.
A válasz nem egyszerű. Egyrészt kevés infóm van a többiek saját tapasztalatáról (gyakorlatilag nulla, csak amit mi láttunk), másrészt több eltérés is van a FREMOs modulok és a mi tárolónk ill. 0e moduljaink között.
A jelen találkozón, ahol a fotók készültek, a mi tárolónk a kazánház fölött volt, ezért volt néha 30 fok fölött. A többi modul már normálisabb körülmények között volt a folyosón, tehát őket nem érintette annyira. Pl. a túlsó vége a nyitott folyosó ajtónál volt, majdhogynem hűvös volt. Amúgy egy átlag találkozón nem nagyon van 25 fok fölött. (Rákérdeztem a mellettünk lévő állomás tulajánál a tapasztalatokról, ha válaszol és jön újabb infó, megírom. Majd érdeklődök más FREMOsoknál is.)
Nem ismert hatású eltérést okozhat az eltérő vágányanyag, a mienk PECO Code 100, a FREMO Tillig Code 83. Eltérő anyag miatt eltérhet a hőtágulás mértéke is. Lehet, hogy nem tér el, nem tudom.
A legnagyobb eltérés, hogy mi a modul szélén egy csavarhoz forrasztjuk a sínszálakat, míg a FREMOsok nem. A fő ok, hogy a csavarhoz forrasztás nem szép, nehéz eltüntetni. Nálunk 0e-ben picit jobb a helyzet, de látszik. Próbálunk javítani rajta, pl. talpfa darab a csavarok közé, kis ágyazat rászórás, de nem az igazi. Ez pedig egy tároló*, ahol bár lesz ágyazat, de nem a szépség a fő szempont.
Nálunk a forrasztás miatt csak befele tud elmozdulni, ezért ha kicsi a hézag, jön a fotókon látható kivetődés. Ahol nincs forrasztás, ott kifelé el tud mozdulni. Ilyenkor persze a szomszéd modullal "civakodik", de tapasztalatom, személyes élményem nincs róla. A többiek mondták, hogy most is reszelgették a sínvégeket.
Amúgy valószínűleg ők is hagynak kis hézagot**, az a bizonyos "nagy hőfokú" Temofeszt az Északi Járműjavítóban mély nyomokat hagyott a modulos társadalomban. Nem véletlenül emlegetik Thermofesztnek. :D
A hidegben való szállítás meg nem okoz gondot, ilyenkor vagy nagyobbak lesznek a hézagok, vagy a modul széléhez képest lesz beljebb a sín vége. Mire bepakolnak, felállítják a rendszert legalább egy nap eltelik, addigra felveszi a belső hőmérsékletet. Ha mégsem, legföljebb nagyobbat döccen. :D
(A modulon túllógó sínszál a csomagoláskor, építéskor, bontáskor sérülhet, felszakadhat a sín. Ezt akadályozza meg a leforrasztás, nekünk ez a fontosabb szempont.)
*A tároló úgy épült - sín magasság, vágánytengely távolság - hogy lehessen H0-hoz és 0e-hez is használni.
** A flexi vágány hossza 90-93 centi, tehát az ennél hosszabb moduloknál eleve van toldás, ahol hagyható kis hézag. Mi az ennél rövidebb moduloknál is csinálunk vágást/hézagot.
A 2mm parafa nyílt vágányszakaszon, valóban kevésnek tűnik, de elfogadott és szép látványt mutat majd ha elkészül a kavicságy! OBI áruházban tekercselve lehet kapni!
Fontos figyelni (ha parafát raksz a vágány alá) a ragasztásra! (Milyen ragasztót használsz, száradási idő, alapozás, stb)
Felmerül a kérdés: hogyan oldják meg a Fremo találkozó többi résztvevői ezt a problémát? Gondolom másnak is voltak hosszabb vágánymezős moduljai. Valamint azoknak a moduloknak is melegük volt, és a hidegből hozták be őket. Azaz a szállítási, és ottani beltéri körülmények nagyjából ugyanazok voltak. Nem kérdeztétek meg őket?
Bennem az maradt meg, amikor Kisfaludy topiktárs annó a már akkor is gyönyörű asztala mellet mondta: ne toljuk egymásra szorosan a síneket, egy pici hézagot mindig hagyjunk.
Nemrég szóba került a téma, és most nekünk is eléggé látványosan előjött. A klubban készül egy tároló, amit H0-ban (FREMO) és 0e-ben is tudunk használni. A vágányok még nincsenek lerögzítve, részben hogy a tesztüzem alatt felmerülő problémákat javítani lehessen, részben mert majd a leendő ágyazat fogja rögzíteni.
A tároló 3 elemből áll, a klubban kb. 20 fok körüli hőmérsékletben készült Peco 2,5 mm-es profilmagasságú vágányból. Némi dilatációt eleve beterveztünk - már régóta így csináljuk a modulokat - de mint kiderült ez is kevés volt.
Az itt szóba került otthoni asztaloknál jobb a helyzet a sokkal kisebb hőmérséklet ingadozás miatt. A modulok eleve kiállításokon ill. FREMO-s rendezvényeken való részvételekre épülnek, ahol egy téli szállításkor a teherautó/utánfutó platóján mínusz fokokban, a kiállításon meg akár 30 fok fölötti hőmérsékletben is lehetnek - e kettő akár egymás után pár órával is.
Az első két kép építés alatt készült, látszik, hogy a vágányok egyenesek. A modulok végén a sínszálak csavarokhoz vannak leforrasztva, hogy ebbe az irányba ne tudjanak elmozdulni.
A többi kép két hete készült egy FREMO találkozón, ahol a tároló pont a kazánház fölötti folyosón volt felállítva. A hőmérő utáni első képen a vágány elemelkedik, ez látszik az árnyékon. A többi képen az összes vágány jobbra-balra hajlik ill. a kitérőnél megtörik. Szerencsére a vonat üzemet nem befolyásolta. Ha a talpfák le lettek volna rögzítve, akkor jó eséllyel kitépte volna a rögzítő karmok közül.
Azóta további 2-3 mm hézagokat tettünk a sínszálak közé, reméljük ez már elég lesz...
Szia! Ponal vagy Pattex ragasztó ( NORMÁL) kivállóan alkalmas az ágyazat ragasztására! Figyelj a megfelelő higitásra, keverj be egy kb 2dl, úgy, hogy tej szerű állagú legyen és akár fecskedővel szép lassan, vagy ”kis permetezővel” folytasd-fújd be a területet, de csak az után, hogy ragasztandó területet, langyos vízzel elővizezted (permetezted) ! A sínkoronát utánna, azonnal töröld vagy le, vagy sínradirral száradás után radirozd át! Sok sikert! 👍
Én inkább 3cm/1m-ben maximalizálnám azt ami használható még, főleg, ha van ív az emelkedőben, és ha szeretsz hosszú, négytengelyes személykocsikat járatni, illetve ha van belső világítás a kocsikban (az + gördülési ellenállást generál).
Az ív magában egyébként plusz ellenállást fejt ki a járművekre még sík terepen is, ami főként a hosszabb kocsiknál jelentkezik jobban.
Mellékvonali jellegnél, ha rövid szerelvényeket járatsz. akkor el lehet menni 3,5cm/1m-ig szerintem.
Sokszor olvashattunk már a pályákon használható emelkedőkről, hogy mikor megy még biztosan fel minden mozdony. Ha jól összerakom az olvasottakat akkor az 1 m-es pályán emelkedhetünk 4 cm. Az ívek azok nehezítik vagy könnyítik a haladást a lejtőn?
Hasznos videó lehet belőle, de bele-belenézve nem láttam semmilyen feliratot arról, hogy mi történik éppen.
A valóságban mekkora lenne ez a "fű"? A csomagoláson látható 2,5 és 4 milliméteresnél jóval hosszabbnak látszódik, a sziklákon nem túl élethű ez a zöld gyapjú, de a mezőkön sem gyakori, hogy a vágányok felé nézve a magas fűtől alig látszódik az ágyazat tetején lévő sínszál.
Köszi szépen! :) Az asztal 2 100x60 cm-es darabból áll. 60cm az a minimális szélesség, amin egy H0e vágányt meg lehet fordítani (Roco R=261.8). Ezért választottuk ezt a szélességet. Két darabra meg a szállítás miatt van szükség.
Nem csak nem tudjuk, nem is akarjuk! Ha bútordarab is az asztal - mint a videóban - nem biztos, hogy kohószökevényeket akarunk rajta futtatni MÉH-telepen.
Az "asztal" szerintem is a felső kategóriában van, inkább örüljük neki, hogy ilyenekkel népszerűsítik a hobbit!
Először is szép az asztalod a videó alapján, messze az átlag felett van. Ráadásul elsősorban Nektek kell, hogy szép legyen, ez nem egy állandó kiállítás.
Kíváncsi lennék, aki ezt írta, neki milyen fák vannak az asztalán? Vagy nincs sem fája, sem asztala?
Olyan kritikát kaptam, hogy miért nem utasítottam vissza a tv riport felkérését és ajánlottam volna egy olyan embert akinek sokkal jobb asztala van amit bemutathat. Meg nekem csak bolti fák vannak az asztalomon ami szerinte nem jó.Bár tavaly lecseréltem egy csomó noch fát sokkal szebbekre, mert nem tartottam megfelelőnek. Az asztal új részére pedig gminiatures fákat vettem csak.