Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
Amit te is, és még sokan már pedzegettek, egy életbe lépő magasabb jogszabályt kell figyelembe venni, és ennyi. Ha bíróságra kerül az eset, valszeg úgy jártunk volna mint az APEH.
Köszönjük a hozzászólásaitokat, nemkülönben mindazt a munkát, energiát, amit belefektettetek a témába!
Hát igen! Most már "csak" a jogszabályokat kellene egymáshoz igazítani. Az a baj, -véleményem szerint - hogy addíg nem lesz rend ebben az országban, amíg a köztisztviselők minden következmény nélkül teszik a "semmittevést". Az első néhány tucat alkalommal kellene megkeresni, hogy ki volt a felelőse annak, hogy időre nem készült el a jogszabály módosítása. A felelőst ki kellene rúgni, és az általa okotott kár megtérítéséig a teljes vagyonát zárolni. (Lakás, kocsi, bankszámla stb) Ma ha egy köztisztviselő hibázik, annak az állampolgár(ok) látják a kárát, de az illető részére nincs visszatartó erejű jogkövetkezménye. :-(
A nem schengen országból érkező, és oda induló gépekre továbbra is a már korábban tárgyalt feltételek érvényesek. Viszont azt szeretném hangsúlyozni, hogy a schengeni egyezménnyel nem a határok tűntek el, csak egyszerűbb a határátlépés. Ezért senkinek ne jusson eszébe repterv nélkül nekiindulni a "vadnyugatnak", valamint az AFIL sem megfelelő ebben az esetben.
Viszont a schengeni egyezmény meg az EUba belépés az magasabb rendű történet, szerintem.
Az APEH pl. már megjárta párszor, hogy régi magyar jogszabály szerint járt el, mikor volt azzal ellentétes EU-s, ami magasabbrendű, el is vesztette az ilyen pereket rendre.
"4. § A Magyar Köztársaság területére leszállás céljából belépő légi járműnek az első leszállását olyan repülőtéren kell végrehajtania, és nemzetközi repülésre történő indulás esetén a légi járműnek olyan repülőtérről kell felszállnia, ahol vám- és útlevélvizsgálatot, továbbá rendőri utasbiztonsági vizsgálatot biztosítanak."
A kérdésben egyetértünk. Ez az amire még senki nem adott választ.
Biztonsági ellenőrzés? Nem értem. Legyen az egy C-172-es, vagy egy B-737-es, a repülőgép-parancsnok a teljhatalmu atyaúristen. Hiába ment át a legszigorúbb biztonsági ellenőrzésen - akár Ferihegyen - az utas, ha a cpt azt mondja, hogy egy illetőre kér egy megismételt biztonsági ellenőrzést, akkor azt végre KELL hajtani. Amennyiben az utas ennek nem hajlandó magát alávetni az utazásból kizárható.
Ha Te, mint egy C-172-es parancsnok-pilótája úgy ítéled meg, a C-172-es feélzetére lépő személyt felszóllíthatod, hogy mutassa meg a cókmókját, és akár ruházatellenőrzésnek vetheted alá. (Motozást szándékosan nem említettem, mert az kiterjed a test ún. "rejtett üregeire" is.) Ha számodra elegendő a sutagöröngyösi reptéren elvégezhető biztonsági vizsgálat, akkor felszállsz és kész.
Megjegyzem, biztonségi vizsálatot MINDEN repülés előtt lehet végezni, nem csak a nemzetköziek előtt. Ilyen alapon kereskedelmi repülést is csak megfelelő reptérről lehetne végezni? :-)
Szerintem félreértettél, nem a kilépőpontok érdekelnek, hanem azt nem látom a schengeni egyezményben, amire mindenki hivatkozik, miszerint privát, schengeni, belső repülésnél is egy megfelelő be/kilépő reptéren le kell szállni utasbiztonsági ellenőrzésre.
Szerintem ezt csak a külső járatot is fogadó/indító repülőterekre írja elő az egyezmény, és hazai illetékeseink ebből a paragrafusból idézgetnek rendre, ami szvsz. nem vonakozik ránk.
Kérdésem az volt, hogy melyik jogszabály tiltja, hogy bármely kisreptérről mehessek ellenőrzés nélkül másik schengeni ország repterére direktben, mert a schengeni egyezmény szerintem ezt pont megengedi.
Bár jogász sem vagyok, de az utolsó kérdésedre egyszerű a válasz.
A levegőben is léteznek ún. kilépőpontok, amiken keresztülrepülve illik elhagyni kishazánkat.
A saját hozzászólásod 1. pontjában is említed, hogy az egyezmény helyenként szigorít. Amikor gépkocsival utazol, akkor sem jut eszedbe árkon bokron átmenve "direct"-et csinálni. Az alapelv az, hogy ha a családommal sétálok az erdőben (mezőn, stb.) és meglátok a szomszéd ország területén egy szép virágot, melynek illatát meg szeretném szagolni, akkor ne kelljen mérföldeket gyalogolnom.
Egyébként ha kéred, és a két ország irányítása leegyezteti, akkor elméletileg kaphatsz engedélyt az államhatár átlépésére bárhol. Mondjuk szerintem egy mezei túristarepülés nem elég indok, de egy munkarepülés (pl: vezetékellenőrzés, térképészeti fotózás, stb) elegendő, vagy egy esetleges mentés, tűzoltás, stb.
Az is érdekelne, hogy a szakszót bevonó határozat indoklási részében milyen jogszabályra hivatkoznának. :-(
És az a baj, hogy nem tökös gyerekekre lenne szükség, hanem olyan KÖZalkalmazottakra, pláne KÖZtisztviselőkre, akik értenek is ahhoz amit csinálnak, és nem a nyugdíjas évekig visszalévő idejüket számlálják.
Megnéztem ezt a Schengen Acquist és a következőket véltem kiolvasni belőle (nulla jogi affinitásommal).
1, A belső határok bárhol átléphetők. Ez az alaptézis, amit azért az Egyezmény helyenként szigorít, pl. reptereknél.
2. Kétfajta repülőteret definiál, úgy mint international és secondary. Az elsőre, mint pl. LHBP vonatkozó szabályokatat már ismerjük. A secondary reptér : 'olyan repülőterek, amelyek a vonatkozó nemzeti jogszabályok értelmében nem minősülnek nemzetközi repülőtérnek, de engedéllyel rendelkeznek nemzetközi járatok kiszolgálására'
Ezekre már jóval lazább előírások vannak, pl. nem kötelező az international és a belföldi utasok fizikai szeparálása, és a repülőtér üzemeltetőjének csak akkor kell az illetékes hatóságot értesítenie, ha international (schengenen kivüli) forgalma van.
Olyan repteret az egyezmény meg sem említ, ahol csak belföldi (schengenen belüli) forgalom van, ami szerintem azt jelenti, hogy az alaptézis érvényes ezekre.
Egyátalán van külön magyar jogszabály erre, vagy ez az Acquis kötelező érvényű minden tagországra?
Van itt esetleg jogász, aki megmagyarázza egy laikusnak, hogy végül is mi tiltja a direkt LHDV-LZNI útvonalat?
Szerinted mi hányszor szóltunk emiatt már tavaly? Előre látható volt, főleg a külföldi pilóták értetlenkedése a helyzettel kapcsolatban. A jogszabály szerint (csak a ránk vonatkozó kivonatot láttam) csak határnyitású reptérről indulhat, és oda érkezhet légijármű. A napokban kaptunk egy listát Tarbuzától, amin rajta van Budaörs, mint határnyitású reptér(!) és Békéscsaba mint nem nyilvános repülőtér! Lassan azon sem csodálkozom, ha valaki előveszi a 20-as számú Légügyi előírást, mint naprakész jogszabályt. Van olyan vélemény is, hagyni kell mindenkit hadd röpdössön. Szívem szerint ezt tenném én is, aztán ha valakinek feltűnik hogy nincs minden rendben, talán történik végre valami, méghozzá remélhetőleg pozitív irányban. Belefáradtam a mindennapi politika követésébe, de ahogy ma áll a törvényhozás, ez lesz a legkevésbé fontos, ha van egyáltalán lista amin ez rajta van.
Mert ha a HC vezetősége, akkor az rátok érvényes, mint munkáltatói utasítás, de Mezei Pilótára nem vonatkozhat.
A Schengeni csatlakozást - ha jól tudom - törvény szabályozza, de legalább kormányrendelet. Mivel ez magasabb szintű jogszabály, ezt egy HC-s utasítás nem űberelheti.
Jövő héten - ha kész lesz az FBA, beülök LHDK-n és go to LZTT. Kiváncsi vagyok milyen jogszabályra fog hivatkozni az éppen bentülő kollegád, hogy nem enged kilépni. Vagy mit csinál, ha a közleményét, miszerint nem léptetett ki senki, egy egyszerü "roger"-rel nyugtázom, és folytatom az utam.
Netalán "rámemelik" a vadászt? :-) Milyen alapon? Melyik jogszabály melyik paragrafusának melyik bekezdésének melyik fordulata alapján? Reptervet adtam le. És honnan tudod, hogy nem kértem Dunakeszire egy rendőrt? VAgy be kell mutatnom az útlevelem a pecséttel?
Vagy:
egy expedájt kájmb-bal felküzdöm magam Fl-re és az ACC-s azt sem fogja tudni, hogy mi a pálya, mert a körlevél CSAK a FIC-eseknek ment.
KÖNYÖRGÖM!
Valaki a HC-nél kapjon már a fejéhez!! Vagy ne adj isten a minisztériumban ülők közül valakinek, aki most nagyon, de nagyon kapaszkodik a székébe, jusson eszébe, hogy a jogszabályokat harmonizálni kellene!!
Ismersz. Tudod, nem téged piszkállak, csak mivel ti vagytok az ostor végén a bojt, nem szeretném, hogy rajtatok csattanjon az a bizonyos.
Érkezéskor is nemzetközi reptérre kell leszállni, illetve van egy olyan lehetőség, hogy a rendőrségre előre be kell jelenteni az érkezést, kiszáll a szerv, és elvégzi a szükséges ellenőrzést. Ilyen volt már, Jakabszállásra érkezett a gép.
Nem biztos, hogy jól értettem a válaszod. Tudsz olyan előírásról, ami érkezéskor is előírja a biztonsági ellenőrzést? Én csak az indulásnál láttam ilyet.
Igen, de amikor ezt leírták, valszeg mindenki Ferihegyre gondolt, nemzetközi járatokra, menetrendre stb. Eszükbe sem jutott hogy vannak kisgépek, és vidéki repterek. Többet nem mondhatok, mint ami nekünk is le van írva: az első reptéren vám, határőr, és utasbiztonsági szolgálatot biztosítsanak. Ez már csak azért is érdekes, mert vámtisztre már az EU-ba lépés óta nincs szükség.
És szerinted visszafelé már jöhet LZIB-LHDV direkt útvonalon?
Az EU vonal ezt állítja: 'A repülőtéri belső határ ugyanúgy működik, mint a szárazföldi, azaz, ha más schengeni országból érkezünk vagy oda utazunk, akkor csak a légi járatra való bejelentkezéskor (check-in) kerül sor az ellenőrzésre. '
Amiből úgy értem, hogy leszálláskor már nincs biztonsági ellenőrzés.
A kérdésre válaszolva: nem tagadhatjuk meg, de mivel tudomásunkra jut egy tudatos szabálysértés, a feljelentés szinte biztos. De ilyen konkrét példára nem emlékszem.
Ebben a formában nem adhatsz le tervet. Csak pl.: LHDV-LHPR / LHPR-LZIB Jelen állás szerint csak nemzetközi, de legalább határnyitással rendelkező reptérről léphetsz ki. Viszont Szlovákiában már bárhol leszállhatsz, és bárhonnan elhagyhatod az országot, bár repülési tervet ott is be kell nyújtani.
Ha így adom le a plént, mit kell tennetek? Ha jól tudom a "régi" jogszabály nem jogosította fel az irányítókat, hogy erre való hivatkozással megtagadják a repterv felvételét.