Másfél hete Bécsben nagyon jól szóltak. Láttam már őket egy párszor, és mindig szar volt a hangzás, a Rock In Viennán viszont nagyon tiszta volt az egész. Egyébként pedig életem legjobb koncertje volt, ez a turné eszméletlen, látni kell!
Ja meg azért se hagyjuk figyelmen kívül, hogy a Maiden nóták többségében több hang van, mint az egész Sabbath koncerten összesen. :) Szóval ez sokkal ritkább zene=könnyebben megszólal.
Akkor megnyugodtam, csak az zavart be, hogy az elvileg szemben lévő másik nagyszínpadon 22:30-kor kezdődik a Magna Cum Laude koncertje, de ha nem üti egymást a kettő, akkor tőlem akkor kezdődik, amikor akar :)
Sopronban mennyit fog játszani a Maiden? A beosztás szerint 1 óra 20, vagy 1 óra 30 perc, de a korábbi állomásokon nagyjából 2 óra a műsoridő. Hogy is van ez?
Szabadtéren valóban sokkal egyszerűbb hangosítani, kivéve ha szél van. A termekből pedig általában a nagyon kicsi és a nagyon nagy a legrumlisabb, de persze mindenre van ellenpélda. Ez nagyban függ az akusztikai kezeléstől, ami gyakran teljesen hiányzik, vagy rossz. 2-300 teremben már biztosan dolgoztam és hát sajnos a 90 % elég rossz. Jelentős részük pedig kifejezettem borzalmas és teljesen alkalmatlan a hangosításra. Meg persze az egész megszólalás nagyon függ attól is, hogy honnan hallgatja az ember. Főleg ezeknél a mai, kis felületű, subos cuccoknál.
A Pecsás Accept számomra hallgathatalan volt, annyira éles volt a gitár, akárhová mentem.
Kint a büfében meg tök szólt jól. Legutóbb a Barbában viszont iszonyat jól szóltak, bárhonnan néztem. A Pecsa amúgy nem egy rossz terem. Ha ért hozzá az ember, akkor ott jól meg lehet szólalni, de a Barba Negra egyértelműen jobb. Az Aréna már nehéz ügy, a mérete miatt. A Maiden egyértelműen rosszul szólt. Én egy Dreamen voltam ott régebben és messziről hallgatva borzalmas volt, pedig közelről tök jónak mondták. Voltam már ott nagyon jól szóló koncerteken is amúgy. Pl. a Paul McCartney és a Slayer nagyon jól szólt, de a Satriani sem volt rossz. ACDC-t nagyon dicsérték, de azt nem láttam. Szóval nagy a szórás.
A nagy slágereket meg azért kell játszani, mert a közönség egy jelentős része életében először van Maiden, vagy Metallica koncerten, így ők nyilván azokat is hallani akarják. Nekem sosem az 5-6 kötelező dnótával van bajom, hanem azzal, hogy az összes többi lehetne sokkal változatosabb és izgalmasabb. Ebben a Metallica eléggé rendben van szerintem, mert ott szinte bármi előkerülhet, amit valaha írtak. Koncert előtt szokták összepróbálni az aznapi műsort és tényleg sosem tudni, hogy mi kerül elő. Kb. arról van szó, mintha a Maiden, csak úgy hirtelen előszedne egy Alexandert, vagy To Tame A Land-et, vagy akármelyik sosem játszott dalt. Ezeket én is nagyon hiányolom.
én csak azt nem értem, hogy a pecsába az Accept miért szólt tökéletesen amikor az sokkal kisebb mint a sportaréna. Illetve a 3 Dream Theater koncertem is mind kitűnően szóltak. Azt gondolnám sokkal egyszerűbb egy fesztiválon jól szólni ami ugye nyílt, vagy egy nagy helyen mint a sport aréna tekintve, hogy nincsenek olyan közel a falak. De nem értek hozzá, lehet kisebb helyen egyszerűbb jól szólni. Ami érdekes nekem 2 éve az arénába nem szólt jól a maiden. Sima állójegyem volt, annak a kategóriának a közepén állhattam. Édesapámnak is ilyen jegye volt, ő viszont a kiemelt állóhelyet elválasztó kordonnál állt közvetlen és aztmondta neki úgy szólt mintha egy Dream Theater koncert lenne. Fura :D
Egy másik dolog amit nem értek, ezt nem csak a Maidennél hanem minden zenekarnál. Aztán lehet megköveznétek, de én nem tenném bele azokat a dalokat amiket már 5565565656x játszottak. Mindenki tudja mire gondolok :D egy Metallicánál sem értem meg, magyar szinten pedig az Ossiánnal van ilyen problémám. Annyi nagyszerű dal lenne amit szinte sosem játszottak, akik pedig igazán szeretik őket lehet, hogy pont ezeknek örülnének ( mint én ), nem pedig azoknak amit minden koncerten "kötelező" eljátszani.
Fesztiválon nem lehet komplett saját cuccal turnézni, mert nem megoldható.
Nem is kell amúgy, mert szinte a világ összes pontján rendelkezésre állnak ugyanazok a borzalmasan drága cuccok.
Jó, persze Nepálba, vagy Észak Koreába nyilván vinni kellene mindent,
de most Európáról és Amerikáról beszélünk főleg.
Ezeknél az 50-100 milliós cuccoknál sokkal fontosabb az, hogy hogyan vannak telepítve és beállítva,
mint az, hogy saját, vagy sem.
Az elterjedt gyakorlat manapság az, hogy viszik a saját keverőt és a saját embert, aki be van idomítva.
Van hogy a keverőember nem a legjobb, de az is gyakori, hogy a zenekar a gyagya és alapvető műszaki dolgokat nem
hajlandók elfogadni és hülyeséget csináltatnak az embereikkel.
Ilyenkor persze egy valóban jó hangmérnök küzdeni szokott, mert tudja, hogy igaza van,
de nyilván van az a pénz, amiért bárki befogja a száját.
Ez vezet aztán sokszor a rosszabb koncert, vagy épp stúdió megszólalásokhoz.
Sosem fogjuk pontosan megtudni, hogy mi és hogyan történik náluk,
de elég sok tapasztalatom van már ahhoz, hogy nagyjából el tudjam képzelni.
Az sem mindig szükséges amúgy, hogy saját keverőt hozzanak.
Amióta digit pultok vannak, elég ha bekérnek egy ugyanolyat, mint a saját és viszik az összes beállítást egy pendriveon.
Ma már soha nem a cuccon múlik a dolog ezen a szinten, hanem az embereken.
Ha valami rosszul szól, akkor ott valaki rossz döntéseket hoz.
Akár úgy, hogy nem megfelelő embereket választ, akár úgy, hogy ökörséget csináltat velük.
A Népstadionos Metallica számomra és sok más embernek is például borzalmas volt.
Az idióták úgy lőtték be a subokat, hogy a szemközti lelátón jó vastag legyen.
Emiatt lent a VIP szektorban semmit sem lehetett hallani egy 50Hz-es folyamatos búgáson kívül
és meg lehetett tőle bolondulni. Ezzel elefántot is lehet ölni, csak hogy érthető legyen a dolog.
Azon kívül pedig a lábdob trigger folyton kihagyott, mert szarul volt beállítva, így a lábak véletlenszerűen szólaltak meg a sűrűbb részeknél. Totál amatőr munka.
A Szigeten is nyugat európai szintű jó, kiváló cucc van mégis nagyon gyengén szólt a Maiden mind kétszer.
Úgy , hogy nem csak a cuccon múlik, hanem rengeteg összetevője van. Továbbra is bízom a jól megdörrenő minden kritikát kiálló kitűnő szintű hangosításba.