Ez igaz, manapság megy ez a módi, h ami rozsdás azt fel kell szedni iparvágányokat is bontottak.
Nyilván a Fidesz sem fogja varázsütésre helyretenni ezt a rombolást meg a személyszállítást sem indítja újra mindenhol ( nem is kell), de azért mikor ők voltak kormányon ha jól tudom az volt a módi, h ameddig nincs útban egy vágány vagy állomás addig nem nyúlunk hozzá. Csak 2006 óta tart ez az eszetlen rombolás a vasúton. 2003-ban volt még egy merénylet az elüldözött teherforgalommal, akkor sok állomásról kergették el a teherforgalmat Kondoros példáját mindenki ismeri, heti 2-3 tehervonat ment ara 2003-ban is, Szergejjel, de azt mondták nem éri meg kimenni érte ezért beszüntették. Csongrád hasonlóan járt Békés is ( bár itt nem volt nagy forgalom, de azért volt egy kevéske a semminél azért több).
Azóta viszont csak a rombolás megy leszámítva az EU-s pénzekből menő felújításokat néhány fővonalon.
A fábinsebestyéni történések tényleg nagyon szomorú dolgok. Lenne is bőven mit szállítani - igaz, hogy szezonálisan - ,erre mindent megtesznek, hogy még véletlenül se lehessen rakodni. Egyesek meg értetlenkednek, amikor azt, mondjuk, hogy "elüldözött teherforgalom". Agyrém !
Nem tudom. Félreértettél, én Neked adtam igazat; csak azért reagáltam, hogy megelőzzem az ellenoldalt; mert az ő gondolkodásmódjuk ez, hogy minden pénzbe kerül, ami megmarad, az összes sín, stb.; míg ha elbontják + sóval behintik, akkor nem kerül semmibe - egy másik hozzászóló is pont ezt írta le.
Mekkora költsége van egy lezárt állomásnak? Jelzők szabadra állítva, váltók lezárva esetleg ki is szögelve, az állomásépületre lakat. Eleve annak is minimális költsége volt ,h van ott egy bakter, aki váltót kezel, sorompót teker esetleg még jegyet is ad meg vonatot meneszt. Ha az állomás marad ,de sorompó helyett fénysorompó lesz, nem lesz ott személyzet akkor még ennél is kevesebb költsége van, mert max. pár havonta kimennek megnézni ,h megvan-e még.
De így ha időszakosan mégis jól jönne egy állomás. Pl. borul a menetrend rendkívüli helyzet, elterelés, különvonat stb. akkor oda lehet valakit küldeni és egy keresztet le tudnak bonyolítani. Vagy pl. ha időszakosan kéne pl. Fábiánsebestyénben ahol tele a volt rakodó cukorrépával. Ha még meglenne az állomási vágányhálózat akkor odamehetne egy tehervonat és arra a pár napra, ameddig rakodnak meg is lehet nyitni az állomást. Lehet, h csak pár napig vagy hétig van rá szükség, de akkor meg is lehetne nyitni és még bevétel is lenne belőle, mert azért több 1000 tonna cukorrépa szállítása nem hiszem ,h semmis tétel.
Ugyan, hol írta, hogy szar tanárok ? A tananyagot nem ti állítjátok össze, értem; sőt gondolom, hogy az értékes ötleteiteket, javaslataitokat semmibe veszik felsőbb szinten; viszont egy órán akár beszélhetnél azon vasútvonalakról (+térkép) , melyeken már nincs személyszállítás, de még megvannak, nem ? Nem hiszem, hogy fegyelmit kapnál, mert eltértél a tematikától.
A Fidesz sem hallatja a hangját ezekkel a dolgokkal kapcsolatban... Szerinted nem tudnak róla? Magukban hálát adnak az Úrnak, hogy a srácok most elintézik helyettük, júniusban majd sajnálkoznak, hogy "Mi szerettük volna, de már nem lehetséges, ezért meg ezért...".
Sajnos teljes az összefonódás...
A berendezések lebutításával, leszerelésével én sem értek egyet. Sajnos az a szemlélet, hogy amíg valami van, addig azt fenn kell tartani, felügyelet kell, viszont ami nincs, az már biztos, hogy nem kér enni.
Más: A 37443 elvileg (elvira szerint) közvetlen kocsi Budapest-Nyugati pályaudvarra, de úgy néz ki, ma is Bz lesz.
"De még ha be is zárják nem kéne felszedni mert az csak kiadás, ha békén hagyják csak le van zárva az meg ingyen van."
Na erre biztos reagál vmelyik közgazdász zseni a fórumból (tán még pezsgőt is bontottak 12.13.-án), hogy nincs ingyé az sem, mert minden állomási vágányt, váltót felügyelni, ellenőrizni kell időszakosan, meg kell rá éves költséget is tervezni, stb.
Szerintem onnan fúj a szél, h mivel tudják, h meg vannak számlálva a napjaik gyorsan szétlopnak még mindent amit lehet a kormányváltásig. A sínnek meg nincs szaga, ráadásul így jól ki tud baszni a Fidesszel is, aki ugye azt mondta, h újraindítja a személyszállítást, de ha teljesen kiherélik az összes vonalat már nem lehet majd ezért még ha akarná akkor sem tudná újraindítani. A még üzemelő vonalakon a tervezett és már megvalósított állomás felszedések is tuti emiatt történtek. Kevés állomás nem lesz használható menetrend csökken a személyszállítás és lehet is megszüntetni. Az néhány fillér amit megspórolnak pár állomás kinyírásával az hangyafasznyi csupán fillérekben mérhető megtakarítás. De még ha be is zárják nem kéne felszedni mert az csak kiadás, ha békén hagyják csak le van zárva az meg ingyen van.
"Arról, hogy van közel negyven vasútvonal, ahol egyszer lehet még személyszállítás,..."
Ha ez megvalósul,, akkor nem fog újraindulni egyetlen leállított vonal sem. Tisztán látszik az intézkedésekből, hogy nem bíznak a személyszállítás újbóli felvételében rövid távon. Ha bíznának ilyenben, akkor nem bontanának el semmit, nem szerelnének le semmit. A vonalak nagy részén, ahol műszakilag is be lett zárva dec. 13-tól a pálya (tehát semmiféle közlekedés nem engedélyezett!), ott az enyészet az úr. A fennmaradó többi teherforgalmi vonalon lesz majd esetenkénti közlekedés, mindenütt megállva, fedezve, letekerve, föltekerve, átállítva, stb. Komótosan, nehézkesen, egyre ritkábban. Végül teljesen eltűnik azokról is a forgalom.
Akkor jelöljük az iparvágányokat is, mert én meg azokat nem értem.
Ez nem turistatérkép, hogy tájékozódási pontok legyenek rajta, ennek a térképnek a célja, hogy Pistike a családi nyaralás tervezésekor megmondhassa, hogy a keservesen megszerzett szarvasi evezős üdülőhelyi beutaló fölhasználásakor nem kell 13 órát zötyögni a buszon, mert három óra alatt le lehet érni kényelmes vonattal.
Az éppen nem aktuális vasútvonalak csak nehezítik a tervezést, nehezebb lesz egyben áttekinteni a térképet.
Arról, hogy van közel negyven vasútvonal, ahol egyszer lehet még személyszállítás, meg volt még kétszáz, amit már föl is szedtek, jó lenne, ha sok leendő választópolgár tudna, de az egy tanórába, amin ezzel foglalkoznak, ez nem fér bele. Sokkal jobb, ha praktikus tudással vértezik föl a nebulókat - mint például vonatról buszra átszállást ne tervezz, a buszállomás ritka, hogy ne a város átellenes végében legyen, milyen a vasúton a csatlakozás, estleg mi az az ütemes menetrend - alias "a búcsú hosszabb is lehet".
Persze, a turistatérképeken szerepel minden vasútvonal, például a hegyeshalmi vonal régi nyomvonala vagy az egész Bicske-Székesfehérvár is. Mert ott tényleg fölhasználható tájékozódásra is.
A vasút egy látványos tereptárgy - töltéssel, bevágással, stb., függetlenül attól, hogy jár-e rajta személyvonat épp. Egy földkupac, földút, stb, más kategória.
"Ha részletes, minden utat és települést tartalmazó autós vagy hasonló részletes térképről lenne szó, akkor talán lenne értelme feltüntetni, de egy áttekintő jellegű iskolai térképen..." Pont itt van a gond, pl, a Szfvár-Lovasberény vasútvonalat alig tünteti fel néhány - amúgy részletes - térkép, pedig a vonal látványosan ott van.
Egész pontosan: szerintem nem attól függ, hogy egy vasutat jelölni kell vagy nem, hogy jár-e azon személyvonat, hanem attól, hogy az ott lévő vasút mennyire jellemző a tájra. Kivéve, ha a térkép címe: Magyarország közforgalmú vasútvonalai, vagy hasonló.
Olvastam valahol, hogy volt Afrikában egy fa, amit a legnagyobb léptékű térképek is jelöltek, mert tájékozódási pont volt és más fa meg nem volt a környéken.
"(melyet lényegileg igénybe sem tud venni) " Csak nap mint nap látja a sínt apu autójából, vagy a buszról iskolába menet - és nem érti mi ez.
Egy bezárt, de meglévő vasútvonal _ott van_, tehát tájékozódási pont, ha épp arra jársz.
Igen. Ahogy tájékozódási pont lényegileg minden egyes burkolt út, földút stb... ezeket mégsem tüntetik fel mind a térképen, hanem csak a fontosabbakat. Az átlagember számára egy bezárt, vagy éppen csak teherforgalmat bonyolító vasút (melyet lényegileg igénybe sem tud venni) nem túl sok információt hordoz, pláne egy iskolai térképen. Ha részletes, minden utat és települést tartalmazó autós vagy hasonló részletes térképről lenne szó, akkor talán lenne értelme feltüntetni, de egy áttekintő jellegű iskolai térképen...
Amúgy még nálunk gimiben a földrajz atlaszban volt az áttekintő térképek mellett külön közúthálózati térkép, melyen a főútvonalak voltak rajta forgalmi volumennel együtt és volt egy vasúti tékép hasonló adatok feltüntetésével.
Hát, nem szép, hogy csak ennyit tanulnak róla. Szerintem az alapfokú műveltség része, hogy mondok két tetszőleges települést Magyarországon és tessék megtervezni az utat oda-vissza menetrend (busz-vonat) segítségével.
Nagyon nagy szemléleti gondot érzek: Egy bezárt, de meglévő vasútvonal _ott van_, tehát tájékozódási pont, ha épp arra jársz. Sőt, ha arra mész, vonatot vagy látsz vagy nem, sínt viszont biztosan. A helyes megoldás az lenne, ha minden vasutat jelölne a térkép, de más jellel, ha van személyszállítás és mással, ha nincs.
Pontosan ez a szemléleti probléma látható némely várostérképen, ahol a villamosvonalakat nem jelölik. Pedig, ez nagyon jó tájékozódási pont.
Másképp: ha egy hegyet lezárnak (pl. magánterület, szigorúan védett rész, vadkerítés) a térképről azért még nem törlik. Ha így készülne a domborzati térkép az elég vicces lenne...
Elnézést, hogy megszólalok a témában, de talán van valami kis rálátásom. A használatos középiskolai atlaszok közül három fajtát ismerek (Cartographia, Stieffel, Mozaik). Az atlaszok, illetve ezek tematikus térképei változó színvonalúak. 3-4 évente készül új kiadás, akkorra frissítik őket - a meglevő adatok alapján. A vasúti közlekedésről, meg egyáltalán a közlekedésről honnan szerezhetnek információt? A közútkezelőktől, a vasúttól illetve a minisztériumtól. A beérkező adatokból véleményem szerint ez szerkeszthető ki. Ha valamely vasútvonal hiányzik a térképről, vagy évtizedek óta szünetelő még mindig szerepel - akkor az az adatbázis hibája.
Általános iskolában, 8. osztályban Magyarország közlekedése 1 óra. 10. osztályban általános közlekedésföldrajz (a szolgáltatásokon belül tanulandó) fél óra, + néhány sor a Magyarországot áttekintő résznél. Ezen kívül a diákok tanulhatnak róla az érettségi előkészítő (fakultációs) foglalkozásokon. (Nálunk ez a téma érettségi szóbeli tétel.)
Privát megjegyzés: Az áttekintő közlekedési térképnek, ami az atlaszban van, azt kell megmutatnia, hogy melyek a fő közlekedési útvonalak (ez OK), milyen a hálózat szerkezete (ez is OK) és hogy milyen hiányosságok vannak (hellyel-közzel). Persze, jó lenne, ha a kiadásra kelülő térképek minél pontosabbak legyenek.
"Egy állampolgárnak, akinek a vasutakról azért illik tudnia, hogy használhassa őket, tökéletesen érdektelenek."
Ilyen nagyszerű elveken alapul az amerikai oktatási rendszer is.
A földrajzi atlasz oktatási anyag. A benne található Magyarország térkép célja az, hogy megismerje a tanuló az országot, aminek pont ugyanolyan része a Csongrád-Csanytelek mellékút mint a Kecskemét-Fülöpszállás mellékvonal. Még ha soha az életben nem jár arra. Ennyi erővel ki lehetne venni Afrika térképét is, mondván tökéletesen érdektelen hol van Csád. Úgyse utazik ki oda középiskolás tanuló, aki meg kimegy majd megnézi hova indul el.
Az adott atlaszba belekerült az országos kéktúra áttekintő térképe, belekerült térkép az ország borvidékeiről, közutak és vasutak forgalmáról, víziutakról, távközlési hálózatról. Mégis, ha valaki távközlési hálózatokkal akar foglalkozni nem innen nézi ki, hogy merre megy gerincvonal, avagy a vízitúrázók sem a földrajzi atlaszból sasolják ki hány km még a békésszentandrási duzzasztó. Ugyanígy aki vonattal utazik sem innen nézi ki merre mehet.
Ez az egész nem több politikai indíttatású radírozgatásnál.
A 2007-ben bezárt vasutak megvannak, tehát térképen is jelölni kellene őket. Jó ha a Google Earth ismeri a rég bezárt vonalakat, könnyebb nyomvonalat vadászni.
Még mindig több értelme van így, mint pl. a Google-ben, ahol ötven éve megszűnt vasútvonalak is szerepelnek, sehogyan sem megkülönböztetve a meglévő fővonalaktól és mellékvonalaktól.
Akkor a képeimmel én is áljak be a sorba, a nyártól zajlott vicivonalbejárás képi anyaga - kiegészítve pár korábban még nem publikált képpel - feldolgozásra került, több az azóta már bezárt mellékvonal képeivel megtekinthető az összesen 155 kép, a hozzá fűzött képaláírásokkal: