Lényegesen egyszerűbb technológiájú vonalak. Ott elég, ha a jelzőlapot leszereli, ezzel "el van intézve" a dolog. Ha mindenáron "biztbermentesíteni" akarnak. Ha le van szerelve a jelzést adó eszköz, onnantól nem jelző, nem kell karbantartani.
A sztrájktörvény alapján csak úgy szabad sztrájkolni, ha azt vki meghirdeti (szakszervezet). Ha holnap 10 órakor Mariska néni úgy dönt a sorompóőrhelyen, hogy ő most sztrájkol, akkor az nem lesz jogszerű.
A minap megjelent rendelkezés szerint minden forgalomszüneteltetett állomás minden szolgálati helyén megszüntetik január végéig a szolgálatot. Azokon a vonalakon is, ahol naponta több pár tehervonat közlekedik továbbra is (nem sok ilyen van, de a 3-as pl ilyen). Szomorú látvány lesz, ahogy a Suzuki-vonatokat (is) "átkanalazós módszerrel" küzdik végig az Almásfüzítő-Esztergom vonalon.
Már csak azt nem értem ilyenkor miért nem sztrájkol senki? Ezért kéne, és ha ezért teszik akkor nem szidnák őket hanem támogatná a köznép. Meg kéne mondani ,h sztrájkolunk a vasútrombolás és az esztelen állomásbezárás ellen még le is lehet kommunikálni úgy ,h az egyszeri paraszt is megértse, h ha itt bezárják az állomást akkor 15 percet áll a vonat a másikra várva és az neked is rossz lesz. Lehetne a szar menetrend miatt is, amivel tönkreteszik a vasutat, példákkal. Ezért miért nem sztrájkol senki? A vasutasok is csak akkor sztrájkolnak ha Gaskó szól nekik. Maguktól soha. Pedig most ezért lehetne is és ezzel egyet is értene a lakosság többsége, mikor fejenként 250 ezerért sztrájkoltak akkor meg persze, h nem. Pláne, h szarul is volt lekommunikálva meg szervezve. A sztrájknál fontos lenne a kiszámíthatóság, lehessen előre tudni mi megy és mi nem. Pl. előre kijelenthetnék h minden vonalon leközlekedik végig 2 vagy 3 vonat minden irányban a többi az attól függ, h éppen ki mikor merre sztrájkol, de amit mondunk az menni fog. Lehet előre tervezni nincs bizonytalanság.
Elsősorban olyan állomásokra gondoltam a komplett "kiszögelésnél", amelyeken érdemi teherforgalom nincs. Ha jól tudom ilyen pl Bakonysárkány.
A többin is mindenféleképpen valami fajta személyzetcsökkentést kell vérgehajtani, mert egy vonalon napi néhány pár tehervonatért 7 állomást ekkora személyzettel fenntartani luxus.
A többin (már ahol érdemi teherforgalom van) persze mindenféleképpen meg kéne tartani a rakodás és tolatás lehetőségét valahogy, ha hosszútávon is számítunk teherfuvarozásra. Lángvágót nem támogatom, ilyen gyorsan úgysem szükséges meghozni ezeket a döntéseket, a felesleges vágányok/váltók meg úgysem szaladnak el sehova sem.
"Azért remélem, hogy ebből a hülye rombolásból nem sok minden fog megtörténni a választásokig."
Pedig sajnos megvalósul, ott van a linkelt iraton a végrehajtási határidő, ha jól emlékszem 2010. január 31. És mint tudjuk, ilyenkor a forgalmi, pályafenntartási és a biztosítóberendezési ágazat középvezetői jó pártkatona módjára határidőre végre fogják hajtani a feladatot. Tapasztalat, hogy sokan még túl is szokták lihegni, ha rombolásról van szó. (érdekes, építésben-fejlesztésben nem ennyire következetesek a számonkérésben a mávos nagykutyák)
"Olyat nem lehet, hogy az SH berendezést "köszögelni", hogy az átmenőt szabaddá tenni és úgy rögzíteni a váltókat, a sorompókat pedig vonat által kezeltté átalakítani, vagy olyat telepíteni?"
Sajnos nem, éppen a "looksharp" által leírt teljes csapórudas sorompók miatt nem lehet. Ha ilyen állomáson esetleg fénysorompó van, akkor sem olcsó mulatság (nem műszakilag, hanem pénzlenyúlás miatt) vonat által vezéreltté átépíteni. Egyébként meg ha átépíted vonat által vezérelt fénysorompóvá, hogyan oldod azt meg, hogy ha az állomáson tolatást kell végezni, akkor ne kapcsoljon be vörösre mondjuk a kijárati oldali fénysorompó? Sok itt a "de", sok itt a "ha". SH-berendezésű állomásoknál valamilyen szintű lebutítását el kell végezni a berendezésnek, ha nem akarunk személyzetet. De ezt nem szabadna lángvágós módszerrel végezni!
"Itt nem azokkal az állomásokkal van a gond, ahol ezt egyszerű módon meg lehet tenni. (127-es K-i oldala, 107, Zajta, Csenger...)"
Miért is kéne ezeknek a vonalaknak az állomásain a biztber elbontással egyetérteni? A 127-es kivételével nem volt helyben dolgozó forgalmi dolgozó, tehát az állomásokat korábban személyzetmentesítették. Ilyen helyeken még a biztber-bontásra is időt-energiát fordítani, már kimeríti a szándékos rombolás fogalmát.
"Innentől kezdve alkármit is tesznek - támadhatók. (Csak az a baj, nem lesz senki "komoly", aki hatásosan támadhatná ezért.)"
Nem talált! Kecskemét és Lakitelek között ott van Nyárlőrinc állomás. Igen, állomás. Jelenleg személyzet nélküli, de úgy a pálya, mint a biztber szempontjából hiánytalan és működőképes. Megvan a forgalmi iroda is. Ezt az állomást bármikor újra be lehetne üzemelni: szervezünk rá forgalmistát, és már lehet is keresztezni.
Bár sok mindenben mi ketten nem értünk egyet, mégis, ebben a hozzászólásodban minden szóval egyet kell értenem. Nem lesznek "ők" sem jobbak a "mostaniaknál". A valós okát is tudom, de nem írom le, mert a múltkor már kaptam egy hét tiltást liberalizmusellenességért.
Nem az a lényeg, hogy tanítsuk-e, hanem hogy egy benne legyen-e az atlaszban vagy se. Az adott atlaszban a Mágocs-ér is benne van, egyszerűen azért, mert egy tisztességes atlasz ha eltervezte a vizek jelölését akkor jelöli amit tud és fontos a környéken. A vasútnál nem: itt ugyanúgy eltervezték a vasútvonalak jelölését, viszont a bezárt vonalakat nem rajzolták rá. Pedig az átlag tanuló ugyanúgy nem tanul semmit a Mágocs-érről mint a Murony-Békés vonalról.
Azért remélem, hogy ebből a hülye rombolásból nem sok minden fog megtörténni a választásokig. Az is jó, hogy egyesek azon nyafogtak/nak, hogy bezzeg a Fidesz kormány is be akart zárni kb. 1000 km vasútvonalat. És ? Megtették ? Nem ! Ez a lényeg.
Amúgy Kondoroson milyen rakodások voltak ? Mekkora vonattal ment ki a szergej ?
Olyat nem lehet, hogy az SH berendezést "köszögelni", hogy az átmenőt szabaddá tenni és úgy rögzíteni a váltókat, a sorompókat pedig vonat által kezeltté átalakítani, vagy olyat telepíteni?
Ha jól láttam a 110-esen Nyírbogát állomás is SH-s volt, vagy legalábbis olyannak látszik és mégsincs szolgálat, lényegileg megállóhelyként funkcionál.
Itt nem azokkal az állomásokkal van a gond, ahol ezt egyszerű módon meg lehet tenni. (127-es K-i oldala, 107, Zajta, Csenger...) Nézőpontom szerint sokaknál a veri ki a biztosítékot, hogy azokon a vonalakon is le akarják butítani a berendezéseket, ahol rendszeres a teherforgalom (Eszetergom-Kertváros-Almásfüzitő, Komárom-Székesfehérvár). Csak ebbe bele kellett volna gondolniuk az illetékes elvtársaknak. Az 5-ös vonal végig SH-s, azaz forgalmista + 2 vkez van egyszerre szolgálatban egy állomáson. Akkor is, ha a napi 4-5 tehervonat megy, meg akkor is, ha Bz is ott rohangászik. Itt a jelzőt nem állíthatod szabvány szabadra, mert teljes sorompót is fedez. Igen, ilyenkor lehet írásbelivel közlekedni, jelzőtől 15 km/óra , átjáró előtt megáll, lecsukja a sorompót, vonat át, sorompó fel... És ez minden állomáson kétszer. Ha marad minden a régiben - azaz ottmaradnak az emberek - akkor tényleg nincs spórolás, a pályavasút bukik a dolgon - nem is keveset. Biztberfejlesztés? Az lökné csak le igazán a szíjat, ha bezárt vonalra telepítenénk új biztosítóberendezést, miközben működő vonalakon 100-120 éves technikával dolgoznak.
Szóval nehéz ügy. Ha minden marad a régiben- az a baj, mert nem spórolnak semmit Ha fejleszt a bezért vonalon - akkor miért nem a működőkre fordítja a pénzt? Ha lebutítja azt a vonalat, amelyen a teherforgalom fenntartását ígérte - az a vasút paródiája lesz. Itt látszik, hogy a döntéhozóknak nem az eleféntcsont-toronyban ülve kellett volna meghozni az ítéletet, hogy mi maradjon és mi ne, hanem kimenni "terepre" és megnézni, miről is van szó. Innentől kezdve alkármit is tesznek - támadhatók. (Csak az a baj, nem lesz senki "komoly", aki hatásosan támadhatná ezért.)
Eleveszett, vagy töröltették, nem tudom... Szóval: Kell-e beszélni középiskolában a hazai mellékvonalakról? A bezártakról illetve azokról, amelyeket be fognak zárni. Éves szinten 72 óra áll rendelkezésemre. Ebből valamilyen ok miatt elmarad 2-4 óra, vagy mert rendezvény van, vagy mert ünnepnap miatt kiesik a nap. Maradjon 68. Témazáróra, ehhez összefoglaló-gyakorló órára kell 10 óra. Marad 58. Az 55 órára marad 53 anyagrész, amit fel kell dolgozni, ebből kb. 45 a középszintű érettségin is követelmény. Marad szabad óra 5. Ez fel kell osztani a világgazdasági folyamatok, a régiók, országcsoportok (és szerepük a világban), Magyarország és a globális problémák között. Nem vagyok biztos abban, hogy tanárként ré kellene erőltetnem a diákokra a saját hobbimat. Éppen elég volt nekik az, hogy 2007 májusáig szinte mindig vonattal vittem az osztályokat kirándulni. (Azóta a bérelt busz olcsóbb.)
Órákat lehet beszélni a témáról. Ennek ellenére én 2-3 percben teszem. Meg lehet érte kövezni.
"Ha 100 évvel ezelőtt üzembe tudták helyezni az adott berendezéseket, ezeket a mai technikai fejlettség mellett miért ne lehetne megtenni?"
Lehet, hogy törvényi feltétele is van. Ma pl, egy új Trabant semmiféle szabálynak nem felelne meg, újonnan nem tudnád üzembe helyezni, azonban, ha van egy működő példányod, akkor üzemeltetheted fillérekből.
Nem kell bezárni egy vonalat az esztelen állomásírtáshoz! Ha jól tudom, Lakitelek és Kecskemét között sem lehet már keresztezni, holott nem annyira rövid táv az a 27 km!
Ez szimplán egy baltaegyszerűségű kifogás, amit az emberek többsége bevesz.
"Persze, mi újraindítanánk, dehát hiányos a pálya, nem biztonságos, stb..."
Lényegileg ennél egyszerűbb módja nincsen annak, hogy egyesek a jótündér szerepkörét magukra húzzák, majd hirtelen és váratlanul kiderüljenek ilyen "komoly" körülmények, melyek a nemes tevékenységet, a vasút újraindítását megakadályozzák.
Ezekből is az látszik, hogy nem több ez az egész egy csontnál, amit olykor-olykor még oda tudnak vetni, amin el lehet csámcsogni egy kicsit. De mikor már érdemben csinálni kéne valamit, akkor egyből elillan a nagy akarat és nemes szándék...
"Így ők - bár megígérték - mégsem tudják a hiányos berendezések miatt újraindítani a közlekedést."
Ha 100 évvel ezelőtt üzembe tudták helyezni az adott berendezéseket, ezeket a mai technikai fejlettség mellett miért ne lehetne megtenni? Vagy a vasúton minden egy irreverzibilis folyamat?
De ez várható volt, hogy felszámolnak mindent. :-(
2007-ben még választás után voltunk, most pedig előtte. (Aki rosszmájú, az akár azt is feltételezheti, hogy direkt azért megy a 'rombolás', hogy ne is lehessen visszaállítani a vasúti forgalmat az adott szakaszokon. Így ők - bár megígérték - mégsem tudják a hiányos berendezések miatt újraindítani a közlekedést.)
1.: 2007-ben egy nagyságrenddel kisebb kaliberű vonalakat zártak be mint most (tisztelet a kivételnek). A mostani kalapban fontos összekötővonalak is szerepelnek, ezek kinyírása ilyen elbontós-leépítős intézkedésekkel számomra meglepő.
2.: A 2007-es csomagot nem kísérte olyan politikai nyilatkozat az ellenzéki oldalról, hogy "ha mi hatalomra jutunk, újraindítjuk a forgalmat". Ezért is meglepő, hogy most, miközben ilyen nyilatkozat elhangzott a háttérből, mégis visszafordíthatatlanná teszi a MÁV a személyszállítás leállítását.