Keresés

Részletes keresés

kitadimanta Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4262

"Nem dísznek van ott,  azért van ott mert szükséges hogy ott legyen."

Pontosan! De a kérdés az: Miért van rá szükség? Nyilván azért, mert van jelentése, és ezért van ott. Ha nem lenne, bármi lehetne a helyén, de akkor nem lenne hasonló hangalakja a hasonló jelentésű gyököknek!!!

 

" Az a kulcsa a dolognak hogy  jelen esetben a nem a "SZÁ"  a gyökszó,  hanem az SZ +X (valamelyik)  mássalhangzópáros   lesz az igazi jelentéshordozó  gyökünk."

Ez csak féligazság, mivel az igaz, hogy a gyök jelentése a harmadik hangtól is függ, de nem az egyik, vagy a másik hang adja a háromhangú gyök jelentését, hanem a három együtt, amint Te is leírtad:

Ezt írtad: "Egy SZÁ   dolgot teljesen alapjaiban fog meghatározni  a rá következő mássalhangzó,"

Ha jól értem, itt azt akartad mondani, hogy a SZÁ- gyök jelentését "teljesen alapjaiban fog[ja] meghatározni  a rá következő mássalhangzó"

Amiből az is azonnal következik, hogy a " rá következő mássalhangzó" jelentését az előtte lévő hangok "módosítják.

A módosítja kifejezés félrevezető, mert nem módosításról van szó, hanem teljesen új jelentésről. Az alkotó hangok, ősgyökök jelentése nem módosul, hanem az összeragasztásuk révén egy új jelentés jön létre.

Ha azt mondom, fejfa, attól sem a fej, sem a fa nem fog módosulni, hanem egy eddig "ismeretlen" tárgyat nevezek meg, ahol az összetett szóban a fejnek is és a fának is megmarad a jelentése. Egyik sem módosul.

Nézzük meg a TŰZ gyököt. Az egyik tagja a TŰ, amivel valaki valamit csinál. Ezt a cselekvést (igét) jelenti a Z hang. Melyik tag jelentése módosult? A TŰ maradt továbbra is TŰ, a Z (igeképző) továbbra sem változott meg, maradt cselekvést kifejező hang. Lásd még a HÚ-Z, NYÚ-Z, Ő-Z szavakban. Az ŐZ azért érdekes, mert - ha jól emlékszem - épp Te fejtetted meg, miszerint azért ŐZ, mert Ő hangot ad ki rendszeresen, (őzik) s így ŐZ  lett a neve.

 

" Ha megnézzük az idevágó  szavainkat , ezt a SOK-SZOROZÓ  értelmet rendszerint megtaláljuk az SZ_R  vázon  , "

Épp ez az! Nem találjuk meg mindig, csak belemagyarázzuk.

Pl. a  SZÁR, SZEREZ, SZŰR, SZOROS szavaknak egyáltalán nincs "szorzás" jelentése.

A SZÁR egyetlen dolog, valaminek a vezető, tartó része, a növény szára, amiből egy van.

A SZEREZ sem szoroz, hanem birtokba vesz.

A SZŰR szintén nem szorzás értelmű, hiszen ott két, különböző dolog szétválasztásról van szó, nem pedig sokszorozásról.

A SZOROS esetében pedig szűk helyről beszélünk, ami pedig éppen ellentétes a szorzással, hiszen kevesebb hely áll rendelkezésre, mint amennyire szükség lenne.

 A SOR még úgy, ahogy stimmel, de az sem szorzás, mert a sor alkotói nem lesznek többen...

Előzmény: Igazság80 (4221)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4261

"TISZT,  TISZTES,  TISZTEL,  TISZTESSÉG,  TISZTSÉG  is .   És  ezek  a DÍSZ  szóval korrelálnak inkább,"

Látszólag... Meg jól hangzik... De a tartalma tök más a két gyöknek, mert a tisztítás egészen mást jelent, mint a díszítés.

Ha valamit tisztítunk, arról valamit le/elveszünk, olyasmit amire nincs szükség a tárgy használatához, vagy éppen akadályozza azt.

Amikor díszítünk, akkor valamit hozzáadunk, amire valójában nincs is szükség, csak szebbé, érdekesebbé teszi a tárgyat, esetleg valamilyen gondolatot közlünk a motívummal ami egyben díszítő funkciót is betölt.

Előzmény: Igazság80 (4220)
merigazoi Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4260

a folyóneveiket a szkíták szent nevekkel nevezték meg atil volga, meg a tanaisz - don - donec, a duna

 

és azért víz amiért a tenger is.

 

 

sok adat (szkita, görög stb megnevezések) találhatóak Péterfai János István: Szkíta igazságok tanulmányában

Előzmény: Carnuntum (4251)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4259

"Nem csak rámondjuk. Azért mondjuk rá, mert pl a sebet is tűzzel tisztították ki. Ki tűztították. A fertőzéseket is a hullák elégetésével. A purgatúrim, a tisztító tűz szimbóluma is az őseinkhez köthető, mivel a zoroasztrianizmus alapjai tőlük származik:"

Ez mind igaz, csak a szavak (tűz, tisztít) nem akkor, hanem jóval előbb keletkeztek. Ti. akkor, mikor ezekre a szavakra szükség volt, ui. hétköznapi életben sok mindent meg kellett őseinknek tisztítani, s ezt nem csak tűzzel lehet megtenni, hanem sok minden mással. Pl. kaparókövekkel...

Ha kitisztítod a lakásod, ruhád, stb. nem fogod felgyújtani. - Gondolom én... Az ősember sem tette, ha a csontot meg akarta tisztítani a hústól, inaktól, ha abból valamit akart készíteni. A bőrt is megtisztította mielőtt takarónak, ruházatnak használta, a fát a háncstól, falevéltől, ha kőbalta-nyelet, később dárdát, nyílvesszőt akart belőle készíteni.... stb.

A gyökök keletkezése és az intézményes vallás között fényévnyi a távolság, akár több százezer év is lehet. Vallás, legendák törvényszerűen csak az elvont gondolkodás kifejezésére, megértésére (gondolatcserére) alkalmas nyelv kialakulása és rendszeres használata után kerülhet sor.

Előzmény: Carnuntum (4219)
merigazoi Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4258

atilla nagy valószínűséggel az atya ata szóval áll kapcsolatban. az -ill(a) módhatározó (-ul, -ül változata), azaz a jelentése 'atyjára hasonlító', 'atyja-szerű', atyjá-ul viselkedő.

Előzmény: ketni (4255)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4257

"De pont hogy semmi  sem igazol olyat biztosan hogy a TŰZ-ből  TISZ  lenne. Ez egyelőre egy felvetés mindössze.   Az meg még kevés hogy csak rámondjuk."

Bizony, bizony... A rámondás kevés. Miért lenne a TŰZből TISZ?

Gyökök nem alakulnak egymásból!!! Csak toldalékolás által változnak meg a gyökök, hangokat nem csereberéltek az őseink. Ha nekik egy új dolgot kellett megnevezni, akkor két, vagy három hangot választottak ki a jelentésik alapján, mely jelentések a megnevezni kívánt dologra is jellemzőek voltak, s ezeket a hangokat ragasztottak össze egy gyökké. Pontosan úgy, mint ma az összetett szavak esetében látjuk. A képlet ugyan az. Pl ha egy fából készült dolgot az elhúnyt fejéhez szúrnak le, akkor a FEJ és FA lesz az összetett szó alapja, ha pedig a széken ülő kényelmét szolgálja, s azon pihenteti karját, akkor a KAR és a FA lesz a két kiválasztott szó, ha pedig melegedni kíván mellette, a a TÜZi és a FA....

Mindhárom szónak különbözik a jelentése, ugyanakkor a jelentésbeli rokonság a közös szó (FA) révén azonnal szembe tűnik. A TŰZ és a TISZ esetében a T hang (és annak jelentése) a közös, semmi más. mindkét szó kapcsolatos a földdel (T hang), nyilván ezért szerepel mindkét gyökben, de a többi hang különbözik. A szorosabb jelentésbeli rokonsághoz még egy hangnak egyeznie kéne, de akkor sem beszélhetnénk arról, hogy az egyik a másikból alakult.

 

Előzmény: Igazság80 (4218)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4256

"Az ü és az i egy eredetű."

Nem egy eredetű, mert az Ű a meglepődés hangja: HŰŰŰ, az ÍÍÍ... pedig az éles, szúró fájdalomé...

Előzmény: Carnuntum (4211)
ketni Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4255

Belenyúltál megint egy olyan dologba ami elég nehezen megoldható.

 

Az edz szó az étellel, acéllal van kapcsolatban a CZ-FO szerint.

Az Atilla név az étel-ital jelentéssel állhat kapcsolatban, átvitt értelemben az élet vizével.

Előzmény: Carnuntum (4254)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4254

Az ősi vízneveink, úgy mint: öt, ügy, öd

 

Arról tanúskodik, hogy a származék szavak esetében sokszor több helyes szóképzési forma létezett: pl. ha az edz szavunk az üt/ügy víznév -z képzővel ellátott származékszava, akkor helyes volt az egyzett, az etzett és az edzett képzett szóalak is.

Carnuntum Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4253

Az ETELE/ETZIL név táhát ősmagyar. Atilla idejében itt voltak a magyarok a hunok között és magának Etelének a neve is magyar volt!

 

Mindenképpen, hiszen mind a szót alkotó VÍZNÉV, mind dz/tz - változatú EDZ értelmű szavak, az ősmagyarból vezethetőek le és nem állank ellnetmondásban egymással.

 

---------

 

ÚESz: EDZ: 1531 meg egyzeth [sz.] (ÉrsK. 191); 1573 ettzette (SzT.); 1585 Meg edzem (Cal. 920); 1708 Ödzeni [sz.

 

Az edz szavunk tehát nem is kicsit utal az ősmagyar víz szavunkra is, úgy, mint az öt, ügy öd változataira.

 

ÚESz: ÖT: ötlik: Származékszó. |  ⌂  Az öt (az →önt ’önt, kiönt; árad’ eredeti változata)

ÚESz: ÜGY: Belső keletkezésű, az ősmagyar →víz változat 

 

Ha pedig az ÖT az ÚESz szerint az önt változata, akkor az ITAL szavunk szervesen kapcsolható az inni szavunkhoz. Inni annyi, mint magunkba önteni a vizet.

Carnuntum Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4252

Ráadásul edzettnek lenni annyi még ma is, mint hideg víz alá merülni - mint a vasnál.

Az edzésnél a gyors lehűtés a lényeg.

 

ÚESz: EDZ: 1531 meg egyzeth [sz.] (ÉrsK. 191); 1573 ettzette (SzT.); 1585 Meg edzem (Cal. 920); 1708 Ödzeni [sz.

 

Az edz szavunk tehát nem is kicsit utal az ősmagyar víz szavunkra is, úgy, mint az öt, ügy öd változataira.

 

ÚESz: ÖT: ötlik: Származékszó. |  ⌂  Az öt (az →önt ’önt, kiönt; árad’ eredeti változata)

ÚESz: ÜGY: Belső keletkezésű, az ősmagyar →víz változat 

 

Ha pedig az ÖT az ÚESz szerint az önt változata, akkor az ITAL szavunk szervesen kapcsolható az inni szavunkhoz. Inni annyi, mint magunkba önteni a vizet.

 

Ezt csak tovább erősíti, hogy az Etele, Etzil név mindenképpen ősmagyar származásó, hiszen mind a szót alkotó VÍZNÉV, mind dz/tz - változatú EDZ értelmű szavak, az ősmagyarból vezethetőek le és nem állank ellnetmondásban egymással.

Előzmény: Carnuntum (4251)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4251

Hány féle képpen monták a népek Etele nevét?

Mondtak dz-vel, tz-vel, t-vel és d-vel is.

 

Atilla, Atli, Etzel és Etel(e) névvariációk a forrásokban.

Ezelekh - (Εζελεχ). VII.Kónsztantinosznál, 

Törökös nevei: Etil (ill. Itil, idil, Adil)

 

Mongol nyelven a Volga folyó neve Edsil ez azonos edzele igetörzszsel (ds és dz a mongolban ugyanazzal a betüvel fejezik ki, és i előtt ds, máshol rendesen dz).

 

-----

 

Lám-lám a nem a dzs, hanem a dupla DZ- hangra van az ÚEs-ben példa, hogy GY betűjellel próbálták lejegyezni. Sőt, t-vel is próbálták lejegyezni!

Tehát a d/t hang csereszabatos, pont úgy, mint Etele/Etzel nevében

 

 

 

ÚESz: EDZ A: 1531 meg egyzeth [sz.] (ÉrsK. 191); 1573 ettzette (SzT.); 1585 Meg edzem (Cal. 920); 1708 Ödzeni [sz.] (

 

 

Örökség az ugor korból. |  ≡  Vog.  (AK.) ɔ̈̄təmkēr ’megedzett vas’ (kēr ’vas’); osztj.  (V.) ät- (it-), (DN.) ȧt- ’edz ‹vasat›’ [ugor *ätɜ- ’‹acélt› keményebbé tesz’].  ⌂  Az edz alak az ugor alapalakból az *äδɜ fokon át levezethető*ez-ből affrikálódással keletkezett. Az első szótörténeti adatban található gy íráshiba lehet. A 4. jelentés minden bizonnyal a hasonló hangzású ném. (ein)ätzen ’(mélyedést savval, lúggal) belemarat ‹fémbe, üvegbe›’ hatására keletkezhetett.  ⚠  Az et ~ öt (→önt), ill. az →ügy² származékaként való magyarázat téves.

 

 

"edz alak az ugor alapalakból az *äδɜ fokon át levezethető *ez-ből affrikálódással keletkezett."

A Névtelen jegyzőnél eléforduló ,Ecil-burgu’ szóalakja Ecil.

 

Tehát az Etele Etzel névváltozatok mindegyike igazolható a magyar nyelvből való származással, amennyiben az ed-z, mint edzett vas az Etzil/Etele szó alapja"ȧt- ’edz ‹vasat›’ [ugor *ätɜ- ’‹acélt›"

 

Az edzett vas, pedig az acél. Az ugor edz szót vették át tehát az ie. nyelvek és ebből származik az ACÉL szavuk. ÚESz:Szbhv.  (Ča) ocilj, (Kaj) ocel; szlk. oceľ; ukr.  (Kárp.) оціл; stb.: ’acél’ [? < ném.  (ófn.) echil ’ua.’].  ⌂  A 2. jelentés a (R.) tűzütő acél

 

Etzel/Etele, tehát annyit tesz, hogy edzett (mint a vas).

 

 

-------

 

ugor *ät (V.) ät- (it-), *ätɜ + el(régies ely főnévképző) = Itil, Etzil, Etele

 

Hivatkozás: ÚESz: edz

 

 

Mi az edz gyöke?

 

 

Nézzük csak meg mit jelent az edzés folyamata?

edzés = gyors lehűlés

 

Ezt vízzel tették meg.

 

Magyarul pedig a folyóvizeket ősmagyar → víz  ÜGY-nek vagy ÖD nek is mondták, ezerint az EDZETT azt jelentené, hogy gyorsan hideg víz alá merül valami.

 

Jusson eszünkbe, hogy ma is van ilyen jelentése: Hideg víz álá merítkezni, edzettséget jelent, tehát nem csak a vas lehűtésekor.

 

Tehát a legelső, 1531 meg egyzeth szóalak is magyarázható nem rontott szóalakként.

 

ketni Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4250

"Azonban a TŰZ és a TISZTA nem állnak egymással jelentésbeli rokoni kapcsolatban, mivel a tűz mondabeli tisztító hatása jóval későbbi keltezésű, mint a szavak kialakulása."

Más gondolatmenet mentén is el lehet indulni és akkor van kapcsolat a kettő között.

Ha elolvasod a CZ-FO ban a tiszta szócikket, a végén egy eléggé elgondolkoztató megállapítást tesz.

"...egy gyökü a tiszkám, teszkám azaz tuszkolom, taszigálom, mennyiben a csiszolás és dörzsölés a dolog természeténél fogva ideoda nyomuló toszigálással jár. V. ö. TA, TASZ, TASZIT, TO, TOSZ, TOSZIT."

Ez akár utalhat magára a tűzgyújtás módjára is. Ezért lehet a csiszatolással, tisztítással mi egyébbel rokon a tűz szó.

A Ta ősgyök így önmagában elindíthat ezen az úton, mert a tűz is tovaharapózik. A távolítás, akár az ismétlődő távolítás a közös bennük.

Előzmény: kitadimanta (4248)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4249

"A   "TŰN"  szó meg láthatóságra vonatkozik,  nem illik a képbe . "

Miért nem? Azért, mert az N / NY hang a nyúlósság, a szétterülés hangja.

Amíg a Z hang a rá jellemző cselekvés, mozgás kifejezője, az N hang a többnyire földön elterülő, nyúló dolgokra vonatkozik. (Ezért is helyhatározó rag)

Tehát ami tűnik, az a (többnyire) földön elnyúló, a messzeségbe tovatűnő dolgokra vonatkozik.

Előzmény: Igazság80 (4210)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4248

"A TŰZ  szó  és a TISZTA  szó  hangtani kapcsolatában én egyáltalán nem vagyok oly biztos.  Főleg emiatt :"

Átvitt értelemben - a TŰZ tisztít (Főnix madár tűzben tisztul, innen ered a későbbi tisztítótűz) - van alapja TŰZ és TISZTÍT szavak kapcsolatának.

Azonban a TŰZ és a TISZTA nem állnak egymással jelentésbeli rokoni kapcsolatban, mivel a tűz mondabeli tisztító hatása jóval későbbi keltezésű, mint a szavak kialakulása.

 

"A  "TŰZ"   szó már egy képzett hangalak a  TŰ-ből,   és a Z hang a szó végén már egy igeképző a FŐ  és a FŐZ  mintájára .   Igeként kezdte a pályafutását a TŰ  szóból,  zászlót  ki TŰ-Z  valaki valahová."

Ez így igaz! Ugye, a Z hang egy önálló jelentéssel bíró hang, az utánzott természeti jelenséget nevezi meg, egyben azt a mozgást, cselekvést is kifejezve. Ezért szerepel igeképzőként.

Épp úgy, mint az R, vagy az L hang is.

 

"A kiejtés akcentusa sokszor sok helyen valójában nem oly lényeges,  nem változtat érdemben a  jelentésben,  de a TŰ  szó  esetén  nagyon is  lényeges, mivel  ez egy  ösztöni hangutánzó reakció  a hirtelen szúrásra  vagy  a  nagy fokú  hőségre,  ez a TŰŰ  vagy  TYŰŰ  de forróság  van típusú  kifejezést még ma is hallhatjuk."

Igen, ezt okozza a TŰ-Z.

 

"És még egy +  :   Ha egy folyót a régi leírások szerint is gyakran  dicsérik  mert TISZTA,   és mellette meg az érintett folyó neve meg TISZA,   akkor  szerintem  némi esély  lehet az egyezőségre..."

Szerintem is.

 

Előzmény: Igazság80 (4205)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4247

Tudom, neked a sumer nyelvre hivatkozás vörös posztó, mégis ide teszem, hátha felismered a magyar párhuzamokat:

Gar gur, kur (111. ékjel)
     GUR = fordulni
     GUR (akkád: kaparu) = dörzsöl, megtisztít
 
Kur (366. ékjel) 

lukur-gar = prostituált

 

 

Előzmény: Carnuntum (4191)
merigazoi Creative Commons License 2024.11.16 0 0 4246

a kupa a fejjel, a kobakkal van kapcsolatban.

 

mert a hunok, szkiták abból ittak :)

 

 

of uncertain origin; perhaps ultimately from French caper "seize, to take," from Latin capere "to take" (from PIE root *kap- "to grasp");

Előzmény: Carnuntum (4239)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.15 0 0 4245

KOPJA - A kopjával jó megkoppintották az ellent. Archaikus képzési forma a "kopjant" lehetett, ebből a képzésből rövidülhetett le a főnévi elnevezés.

Előzmény: Carnuntum (4244)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.15 0 0 4244

"A német kaufen előzményéül szolgálhatott az ógermán *kaupōną ige. Ez pedig a gót (vagy más keleti germán) kaupōn folytatásának átvétele. És ez átmehetett -- még a hunok hódítása előtt -- a keleti gótokkal érintkező népcsoportok nyelvébe is. Így a magyar kap szó eredetét vissza lehetne vezetni egészen a sztyeppei alap dialektusokra is. De a ószláv áttétel sem kizárt, avar közreműködéssel."

 

-------------------------------------------

 

Őstörténeti topikba válsz (fontos, hogy itt is meglegyen):

 

A *kaupōną ige nagyon késői és a görög/latin eredetű caupo, görög κάπηλoς 'fogadós szóból jön. Még az ÚESz szerint sincs köze a magyar kap szavunkhoz.

 

 

ÚESz: Valószínűleg onomatopoetikus eredetű. Szorosan összefügg a →koppant szócsalád tövével; az is feltehető, hogy e szócsalád igéi a kap-ból keletkeztek. Hasonló onomatopoetikus szavak más finnugor nyelvekben is megtalálhatók: vog.  (É.) χåpliŋ suj ’kopogó, kopácsoló zaj’; votj. kopi̮lt- ’szájjal mohón megragad’; finn kopaa- ’meglegyint, felugrik; recseg, ropog’, kopista-, koputta- ’kopog(tat), üt(öget); felugrik’, koppo- ’(meg)ragad, megfog, magához ragad, ránt’; stb.

 

Ám fordított viszonosság nagyon is valószínű ősi hangutánzó szavaink alapja a kop és varinsai (koppant, csap(pant), csépel stb.) a becsapódás hangját és gyakoriságát utánozzák. 

 

Kérlek figyelj, mert ez most lényeges. A kap szavunk azért különleges, mert van egy "oda-vissza" jelentése. Nem mindegy, hogy valaki kap az alkalmon, vagy alkalmat kap valamire! Nem mindegy, hogy valaki kap egyet a fejére, vagy ő maga a fejéhez kap. Ezt megtanulták Itáliában is a kalandozások alatt. Ez az ősi szóforma tehát ideális szóalap a kereskedelmre, mert ragozás nélkül is oda-vissza jelentése van... a magyar nyelvben.

 

Ez a tulajdonsága magyarázna egy nosztratikus eredetet a kereskedelemre. Erre persze nincs semmi bizonyíték, de érdemes elgondolkodni, hogy milyen ősmagyar kultúrához szorosan köthető (mindenféleének elmondott) szavakhoz áll a kap szavunk még közel. A kobakhoz/koponyához, kupához (szkíta ivóedény) - kopaszság (felnyírt haj) - kút - kutacs (koponya lékelés), kapu - (Kiszely István szerint a ~ nagy valószínűséggel a hunok öröksége. „Attila háza gerendákból és simára gyalult deszkákból volt összeillesztve és fakerítéssel körülvéve, nem biztonságul, hanem csak díszül… Attila udvarára nagy kapu vezetett, melynek szárnyvonalai befelé nyíltak, s nem kifelé, mint a görögöké”), kopja (vajon elkapta azt, akit megkoppantottak vel?), kopjafa ( ugye nem kell megindokolnom a székelyeknél, miért is fontos?).

 

 

A Földközi tenger északi partvidékén a görögök kereskedtek a szkítákkal, és vegyes lakosságú szkíta eredetű fogadós egy hordót csapra (kopra) ütött, úgy hívhatták, hogy csapoló. Görögül κάπηλoς. "A latin és görög formákat egy ismeretlen, nyelvből származó kölcsönszavakként tartják számon. (De Vaan 2008: 100)".

https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/access/item%3A2930460/view

 

 

 

Jusson itt eszedbe a köpü, köpülő (töröknek beállított) szavunk is. ÚESz: "jelentés a kivájt faedények sokrétű használhatóságán alapul."

 

Carnuntum Creative Commons License 2024.11.14 0 0 4243

Viszont  a "fogadós/vendéglős"  vagyis pontosabban CSAPOS/CSAPLÁROS  szavak latin és ógörög  megfelelőit még szótő  szintjén sem  találja  meg az ÚESZ,  mert itt a CSAP  szóból képződött minden.

 

Az ógörög  gyakran a CS  kezdetű szavainkat  K-ra írta meg,  mikor épp nem T-re tette ezt meg

 

---

 

Ez nagyon jó észrevétel!

Előzmény: Igazság80 (4242)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.14 0 0 4242

Kétféle van :  a vásárlással közösíthető  hangalakok  a  KAP/KAPÓ   szóból vannak,  már a cserekereskedelem idején is már okkal létezhetett,  hisz  adunk--kapunk  egy efféle ügylet során .  

 

Viszont  a "fogadós/vendéglős"  vagyis pontosabban CSAPOS/CSAPLÁROS  szavak latin és ógörög  megfelelőit még szótő  szintjén sem  találja  meg az ÚESZ,  mert itt a CSAP  szóból képződött minden.

 

Az ógörög  gyakran a CS  kezdetű szavainkat  K-ra írta meg,  mikor épp nem T-re tette ezt meg  : 

 

CSERESZNYE  az  például  KERASZION  volt  feléjük.   CSIKÓ  KÜKA  lett.      CSILLA SZKILLA  lett.

 

CSENDES  "kihalt,  elhagyatott"  jelentéssel  KENTOSZ/KENTESZ

 

KARIKA--KIRKOSZ  (KARIKÁS  így pontosan képezve, efféle fülbevalóra is mondták)  változott át.  

 

És az ominózus  KAPÉLOSZ  (kocsmáros)   így  a CSAPOLÓ(S) képzetű szavunk lesz...

 

 

 

 

 

Előzmény: Carnuntum (4241)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.14 0 0 4241

Létezik ugyanolyan magyarázat is a kápēlos és a magyar kap esetén:

 

 

ÚESz: kap:

Valószínűleg onomatopoetikus eredetű. |  ⌂  Eredetileg feltehetőleg a hirtelen becsukott, összezárt száj által keltett hang utánzására keletkezett. Szorosan összefügg a →koppant szócsalád tövével; az is feltehető, hogy e szócsalád igéi a kap-ból keletkeztek.

 

vö.:

 

caupo: Rokon az ógörög κᾰ́πηλος  ( kápēlos ) szóval , valószínűleg az ősgörögből származik , valószínűleg külön kölcsönözve. Bármelyik származéka a proto-indoeurópai *kʷreyh₂-  ( „ vásárolni ” ) szóból ,

 

Gemell az ógörög κάπτω-hoz ( káptō , „ lenyel, csettint ” ) való kapcsolatot tart fenn .  

Előzmény: Igazság80 (4240)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.14 0 0 4240

Hát elég komikusak ezek a "hivatalos"  értelmezések.))    Főleg egyben.    

 

És  ez a bizonyos bábeli zűrzavar  csak tovább fokozódik  például a latinban is  rég,  már önmagában a hanghiányos  mivoltukkal  összemostak több különböző  ősmag(yar)  alapszót jóformán egy alakra akár, 

egy  C kezdet mögött egyaránt  lehet  C--S---SZ-  CS   -K  de még G  hang is eredetiben.   A "P"  és "B" hangokat meg  eleve úgy keverik mintha  nem is két hang volna,  azaz egy C_P  hanghármas  mögött egyaránt lehet  KAP,  KÉP,  CSAP,  SZAB,  és a többi  ami kijön még rájuk. 

 

Tehát mikor a magyart keresem  (és rendre meg is találni)   a latinban, és  ha  C a kezdet,  akkor bizony végig kell pörgetnem mind a 6  hangra  a dolgokat , de  annyiból megéri  hogy  bizony  a már ragozott magyart találjuk meg megannyi esetben a nyelvükben,  gyakorlatilag a komplett kész szavunkat. 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CAPIO :  fog,  megragad,  elér,  megfog -------   KAPÓ

 

CAPIS : ivóedény, áldozóedény   -------   KUPÁS   edény,  rég  sokszor írtuk így le.

 

CAPTIVO : elfog,  fogságba visz --------    KAPATVA,  rég a tettenérést + elfogást így is írták.   Műveltetés van előttünk.)) + még egy határozói igenév is ott figyelget.))   Magyar nyelvtan és ragozás  csak kissé átírva minden.  De már felismerjük ezeket mert oly sok van belőlük.))

 

CAPACITAS :  elmetehetség,  fogékonyság,  képesség  (akár befogadó ....) ---------  KÉPESÍTÉS a pontosra ragozott szavunk,  akkor azt hiszem ennyit a KAPACITÁS  szó idegenségéről.))    Hisz nyelvünkön értjük mi is ez. 

 

CAPAX  :   alkalmas, ügyes,  képes   ------  Pont ez utóbbi, a KÉPES  a szavunk most épp C helyett X-re írva.))

 

CAUPO és CAUPONA :   kocsmáros,  fogadós,  csaplár  és ugyanez nőben .   ---------------  CSAPOS  és  CSAPOSNŐ  kihagyott S hang a latinban már.   Hosszabban CSAPLÁROS,  annyira német hogy CSAPOL+ÁRUS a kocsmáros,  hordót/sört bort csapol és eladja,  ÁRUS  ő is.    CAUPONA    CSAPOSNŐ  S nélkül.

 

COPIS :  kard ---- CSAPÓS  (kardcsapás) 

 

COPULATUS :  összekapcsolás  -------    KAPCSOLATOS  ,   CS visszahelyezendő.))

 

COPULO :  egyesít, összead,  összekapcsol --------  ez a KAPCSOLÓ  képzésünk.  CS itt is visszahelyezendő.

 

COPULATIO :   ----Ez  a KAPCSOLAT  formáció

 

COPULATIVE :  összekötőleg,  egybefoglalva  -------------   KAPCSOLÓDVA  vannak  ezek teljesen.))   Nemcsak a gyökszó  magyar nyelvű,  ott figyelnek  ránk nyelvünk egyedi ragozásai és  toldalékolása is,   kicsit  más külsőben,  de  jól felismerhetően...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Carnuntum (4237)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.14 0 0 4239

Jav:

 

A SZKÍTÁKtól a görög-latin kevérknyelvbe került KUPA szó nyilvánvalóan a KAP igével összekeveredett és így vették át kereskedni értelemben, jellemzően "fogadókban".

Előzmény: Carnuntum (4237)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.14 0 0 4238

Hogy mennyire így van?

 

 

Rekonstrukció: protogermán/ kuppaz

 

Megjegyzés: E szó leszármazottait a nem rokon latin cūpa , egy hasonló formájú és jelentésű szó befolyásolta, vagy azzal keverték össze.

 

 

A germánokat és digókat is egy kupa keverte össze, mint a digókat...

De várjunk csak, a digóknál mi segítettünk az összekeverésben az ÚESz szerint.

 

A németeknél is? :)))

 

 

https://en-wiktionary-org.translate.goog/wiki/Reconstruction:Proto-West_Germanic/kopp?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=hu&_x_tr_hl=hu&_x_tr_pto=sc

 

 

https://en-wiktionary-org.translate.goog/wiki/Reconstruction:Proto-Germanic/kuppaz?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=hu&_x_tr_hl=hu&_x_tr_pto=sc

Előzmény: Carnuntum (4237)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.14 0 0 4237

A KAP, a KOBAK, a KUPA és a KAPÜLOSZ 

 

Avagy az ismeretlen görög származékszó, ami KUPÁN vág!

 

----------------

 

Két etimológia, aminek "minden bizonnyal" nincs köze egymáshoz! :)

Hogyan is lehetne köze a kerekded formájú koponyának (kopp/kuppaz), egy "ismeretlen eredetű", most figyelj! "vélhetően ismeretlen mediterrán eredetű" kerekded formájú ivóedényhez, ha egyszer az ősgörögben hosszúkás nyakra is emlékeznek (bizonyos nyelvések? :)))))

 

A bábeli zűrzavart tetézte... Most figyelj! :)) 

 

 

 

coppa: ÚESz: Olasz  (É.) jövevényszó. |  ≡  Ol.  (vel.), (ver.) copa, (giul.) copacupa, (R.) cop(p)a: ’nyak(szirt), tarkó’ [jelentéselkülönülés az ol. coppa ’ivóedény stb.’ szóból; vö. →kupa¹].  ⌂ A magyarban A szó elterjedéséhez az Észak-Olaszországban állomásozó magyar katonák is hozzájárulhattak. A kupán üt ’vkinek a fejére üt’  (1892: NSz.), kupán vág ’ua.’  (1900: NSz.) szószerkezetekhez vö. ol. colpirgli uno alla cupadargli sulla cupa: ’fejbe vág, nyakon üt’. A 2. jelentés metonímia, esetleg a →kobak szó ’fej’ jelentésének hatására.

 

Szóval lett az olaszoknak egy szava a nyakszirtre, a kupa szóval, mert csupán csak kupán csaptuk őket, mert a kalandozóink a török ivóedény szavát használták a koponyára és az "digók" rögtön levették, hogy őket bizony "poráron" ütötték! :)))))) 

 

Közben pedig a másik szálon fut tovább a cselekmény és a németek a saját protogermán kopp/kuppaz szavuktól eltekintettek és a görög-latin - κάπηλος-caupo „vásárolni, venni” szóból, ami MOST FIGYELJ! - Fogadóst - vendéglátós kisiparost jelentett! :)))))) 

 

Vajh, hogyan is keletkezett ez a szó? Vakarhatta fejét Krumplissszosz - hogyan is főzze ki azt az etimológiát, amyelyben a mennyiség és minőség nem számít, csak sok legyen és jó! :))) A bábeli zűrzavar ehhez képest egyirányú utca! :)))

 

Legyen világos. A görög poliszokban és a latin fórumokon olyan zűrzavar volt már a fejekben, hogy nem tudják, ami a  magyaroknak természetes.

 

Mi csak sorba tesszük a szavakat és akaratlanul is megmagyarázunk mindent:

 

Azért kopog a koponya, ha kikapálod a földből, vagy a koporsóból mert kong az ürességtől, kívül kopasz, kopott, belül is ki van kopva, mintha ki lenne kaparva.

 

Elfelejtették mindezeket: a hellén κ⌠πιω, német pochen, finn kopahdan (koppanok), kopautan, Kāšγ. qopurčaq ’láda, koporsó’; AH. qapurčaq vagy qaburčaq ’láda’; CC. quburčuq ’doboz, skatulya’; türkm. qapı̈rǰaq ’ua., 

 

--------

 

+1.

 

proto-nyugati germán/ kopp

Proto -germán *kuppaz .

 

Korábbi *kubnáz , protoindoeurópai *gup-  ( “ kerek tárgy, domb ” ) , *gew-  ( “ hajlítás, ívelés, ív, boltozat ” ) szóból .

 

 

-1. kobak: ÚESz: Jövevényszó egy török nyelvből. |  ≡  CC. qabaq; oszm. kabak; tat. qabaq; stb.: ’tök’ [? <  török *qab ’edény, tartály’].  ⌂  Az átvétel ideje tisztázatlan. 

 

 

 

+2. 

caupo: Rokon az ógörög κᾰ́πηλος  ( kápēlos ) szóval , valószínűleg az ősgörögből származik , valószínűleg külön kölcsönözve. Bármelyik származéka a proto-indoeurópai *kʷreyh₂-  ( „ vásárolni ” ) szóból ,

 

Gemell az ógörög κάπτω-hoz ( káptō , „ lenyel, csettint ” ) való kapcsolatot tart fenn .  

 

 

 

És egy jó kis háttértanulmány:

 

https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/access/item%3A2930460/view

 

 

A germán kölcsönszavak a protoszlávban


PGmc. *kaupjan, *kaupōn „venni, kereskedni” (weak verb) Gót. kaupon; ÓF. koufen; Közép-felnémet koufon, koufen, keufen; Német kaufen; Óangol cýpan, cípan ‘eladni’; cēapjan ‘alkudni, kereskedni’; ÓFri. kāpia, kēpia „venni”; OS kôpian „vásárolni, venni”, kōpon „venni, kereskedni; szenvedni érte”; Du. kopen; ON kaupa ‘venni, kereskedni, cserélni’

 

Rokon értelmű szavak

A latin formák, mint a caupōnāri 'alkudozni', caupo 'fogadós, kisiparos' rokon szavai a görög κάπηλoς 'kiskereskedő, fogadós'.

A latin és görög formákat egy ismeretlen, valószínűleg mediterrán nyelvből származó kölcsönszavakként tartják számon. (De Vaan 2008: 100)

 

Eredet: Kluge a *kaupjan, *kaupōn 'kereskedni, venni' igét a latin caupōnāri 'alkudozni' igéből vezeti le. (2002: s.v. kaufen)Green ellenezi ezt a származtatást, mert a caupōnāri ige nyilvánvalóan nem fordult elő Gallia területén, hanem főként a Római Birodalom déli tartományaiban. (1998: 225)Inkább úgy véli, hogy a protogermán ige új képződmény a *kaupo 'kereskedő' főnév után, amelyet a lat. caupo 'fogadós, kis kereskedő' kölcsönöztek. A szláv szót általában a gót kaupon 'kereskedni' kölcsönzésének tekintik. (cf. Kiparsky 1934: 204 for literature)

 

----

 

 

Tegyük rendbe ezt az etimológiát:

 

Az KAP, aki VESZ ez egy kőkorszak előtti szópár, ugyanis a kőkorszakban nem vásárlással kereskedtek, hanem adtak- vettek.

 

 

 

 

 Az ie. nyelvekben nyomokban fellelhető már csak az ősi nosztratikus eredet: 

 

vétel, azaz kaufen (a vesz már megint más: dauert) - vásárol - kauft

 

A SZKÍTÁKtól a görög-latin kevérknyelvbe került KUPA szó nyilvánvalóan a KAP igével és így vették át kereskedni értelemben, jellemzően "fogadókban".

 

Az ie nyelvek "elfelejtették" összekötni a nosztratikusan protogermánban is ott levő kop(p) szavukat már a kap-pal, amit az ÚESz esetünkben feltételez:

 

ÚESz:

Valószínűleg onomatopoetikus eredetű. |  ⌂  Eredetileg feltehetőleg a hirtelen becsukott, összezárt száj által keltett hang utánzására keletkezett. Szorosan összefügg a →koppant szócsalád tövével; az is feltehető, hogy e szócsalád igéi a kap-ból keletkeztek. Hasonló onomatopoetikus szavak más finnugor nyelvekben is megtalálhatók: vog.  (É.) χåpliŋ suj ’kopogó, kopácsoló zaj’; votj. kopi̮lt- ’szájjal mohón megragad’; finn kopaa- ’meglegyint, felugrik; recseg, ropog’, kopista-koputta- ’kopog(tat), üt(öget); felugrik’, koppo- ’(meg)ragad, megfog, magához ragad, ránt’; stb. Habár e szavak etimológiai összefüggése a kap-pal nem zárható ki, mégsem bizonyítható.

 

 

Igazság80 Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4236

Igen, ez jó leírás,  mármint hogy hogyan lett "szláv"  ami magyar valójában.   És a KAPA  is a földbe  belé KAPA,  és ezért ez a neve a KAP  igénk alapján természetesen. 

 

Néha én is azt találgatom hogy tényleg ennyire sík hülyék hozzá,  vagy  egyszerűen direkt hazudnak bizonyos esetekben.   Olykor nem könnyű eldönteni melyik is lehet...

Előzmény: Carnuntum (4229)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4235

PAR  kezdetű ókori formáit  magyarázhatja hogy a folyónak  kettő forrása  is van,  majd később egyesül.

De akár a PART  szóra is mutathat,  valamit nyilván ez az előtag is jelent(ett)...

Előzmény: Igazság80 (4234)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4234

A tisztasággal összefügg,  erről az emberünk is sokat beszél.     A mesevilágot,  meg  az élénk fantáziavilágot és képzelgéseket azt hagyjuk ki a buliból szerintem,  túl van ez már bonyolítva. 

 

Adva van egy  vízfolyam,  ami régen leírások szerint is  TISZTA  vizű volt és  iható is, ittak belőle.  Ott van még a szóban az  ISZA  is  amúgy,  régen az ivásra használt  szavunk, ma ISZIK  mondjuk ezt.  

 

TISZTA és ISZA  ----  TISZA    -----       Már amúgy az ókorban is  TIS(z)  írták ezt le (olykor PÁR--PART előtaggal),  sosincs  TUZ  formában  írva,  ha a TŰZ-höz volna köze,  akkor   meg kéne ennek lennie  ahhoz hasonlóan is lejegyezve. 

 

TŰZ  az TŰZ  a TISZ  meg TISZ.     TŰZ  kötött felépítésű,  TŰ + Z  igeképző.  És sosincs ez  TISZ  formában említve...

Előzmény: Carnuntum (4233)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4233

Stimm. A Tisza név összefügg a tűzzel így a tisztasággal is.

Előzmény: ketni (4231)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!