Keresés

Részletes keresés

van_Persil Creative Commons License 2022.05.26 -16 30 16982

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=259280

ez valahol a berlini magasvasúton (S-Bahn?, U-Bahn?) készülhetett, a háttérben Kelet-Berlinnek tünö épületek, de hogy hol, arról singom fincs, ahogy Stefan barátom szokta volt mondani. Azért ide, mert nem megfejtés.

tehtube Creative Commons License 2022.04.25 0 0 16981

Idézni inkább pontosan. Megvágva más. Mint hogy vagy? Jól. Bővebben? Nem jól.

 

"Ne légy szeles.
Bár a munkádon más keres -
dolgozni csak pontosan, szépen,
ahogy a csillag megy az égen,
ugy érdemes."

Előzmény: Tamas(Ottawa) (16979)
van_Persil Creative Commons License 2022.04.22 -16 30 16980

Persze, hogy tudom. Elsöben napköziben kellett megtanulnuk, bár akkor még nem tudtuk, hogy ki az a József Attila.

Előzmény: Tamas(Ottawa) (16979)
Tamas(Ottawa) Creative Commons License 2022.04.22 0 1 16979

...csak pontosan, szépen, ahogy csillag megy az égen, úgy érdemes.

De hát, ezt Te is tudod.

Előzmény: van_Persil (16978)
van_Persil Creative Commons License 2022.04.22 -16 30 16978

Lószörszálhasogatáskálódás

Előzmény: Tamas(Ottawa) (16977)
Tamas(Ottawa) Creative Commons License 2022.04.22 0 0 16977

Szóval, állításoddal ellentétben, nem ő lovagolt... ennyi.

Előzmény: andreas19 (16976)
andreas19 Creative Commons License 2022.04.22 0 0 16976

Ahol nem személyesen lovagolt, ott magas szinten képviseltette magát.

 

 

Előzmény: Tamas(Ottawa) (16975)
Tamas(Ottawa) Creative Commons License 2022.04.21 0 0 16975

A kormányzó csak Komáromban és Kassán fordult meg ez ügyben, ami nagyon távol áll az általad vízionált rohanástól... (egy meglepően korrekt írás a hvg-ből)

Előzmény: andreas19 (16974)
andreas19 Creative Commons License 2022.04.21 -6 0 16974

Bizonyára az I. Bécsi döntést követő felvidéki "visszafoglalás" áll a felfokozott érdeklődés mögött.
A sajtós buszokon krizantém csokrok láthatók.
A lovas tengerész akkor végig rohanta a felvidéket.

Előzmény: ZsákváryA (16967)
Csokis Creative Commons License 2022.04.21 0 0 16973

Ah, so! Köszi!

Előzmény: faki (16972)
faki Creative Commons License 2022.04.21 0 0 16972
Előzmény: faki (16971)
faki Creative Commons License 2022.04.21 0 0 16971

Én inkább VKF-nek nézem (vezérkari főnökség?).

Előzmény: Csokis (16970)
Csokis Creative Commons License 2022.04.21 0 0 16970

Mi lehet az az SZKF / SZKE / NKF sajtó felirat a buszokon? Valami ... Kulturális Egylet? Hová kellhetett két busznyi sajtós akkoriban?

Előzmény: ZsákváryA (16969)
ZsákváryA Creative Commons License 2022.04.21 0 0 16969

Köszönöm.

Látom, hogy a helyszín még mindig talány. Az autóbuszok közül a baloldali MÁVAG N26-38 (BSZKRT tulajdonú), a jobboldali pedig MÁVAG-Mercedes N2 (MÁVAUT tulajdonú) lehet.

Előzmény: faki (16968)
faki Creative Commons License 2022.04.21 0 0 16968
Előzmény: ZsákváryA (16967)
ZsákváryA Creative Commons License 2022.04.20 0 0 16967

Segítene-e valaki megtalálnom ezt a képet? Majdnem biztos vagyok benne, hogy fortepanos.

 

van_Persil Creative Commons License 2022.04.17 -16 30 16966

Év1912

Képszám

223821

 

 

 

Pégés olvtárs Megfejtések-beli hsz-ában szóba került a Görlitz-i Plattnerstraße.

 

A Plattnerek olyan kovácsok voltak, akik hidegen kovácsoltak lemezböl vérteket, amúgy céhekbe tömörültek ök is, mint sok más szakma mesteremberei. Hogy ez az utca tele volt-e ilyen mesteremberekkel és ezért kapta volna a nevét, azt sajnos nem tudom, számomra eddig Görlitz csak mint kelmekészítö és -kereskedö "nagyhatalom" volt ismert, amely a virágkorát Mátyás király uralkodása alatt érte el.

https://de.wikipedia.org/wiki/Plattner

faki Creative Commons License 2022.04.15 0 1 16965
van_Persil Creative Commons License 2022.04.12 -16 30 16964

Az a 4-es útjelzö tábla a ...22-es képen csak egy helyen értelmezhetö, ahol volt benzinkút: az  Adlergestellen az S-Bahnhof Grünaunál. Sehol máshol nem kanyarodott az út (a mai B96a), hogy igényelt volna egy ilyen táblarengeteget. Amúgy Drezdától (Hellereau) a Schönefelder Kreuzig ugyanannyi volt a menetidö az A113 (az új) megépítése elött, mint a Schönefelder Kreuztól fel a Prenzlauer Berg-i planetáriumig (az A10-en keresztül még tövább tart). Ha eltészül a városi autópálya folytatása a Grenzalléetól a Danziger Straße felé, akkor jelentösen rövidül a menetidö.

Előzmény: Fradista Utazó (16963)
Fradista Utazó Creative Commons License 2022.04.12 0 0 16963

Valamikor ez inkább ilyen beszélgetős topic volt, most egy kicsit visszaterelem abba az irányba :-)

 

Berlint a világháború után négy szektorra osztották. Ebből a francia, a brit és az amerikai szektor, a későbbi Nyugat-Berlin, összesen, jóval nagyobb volt, mint a szovjet (a későbbi Kelet-Berlin), így aztán olyan, a város déli részén lévő kerületek (az amerikai zóna) is Nyugat-Berlinhez tartoztak, amiket, ha nemismernénk a város történelmét, földrajzilag inkább kelethez sorolnánk.

1961 augusztus 13-án megépült a berlini fal. 

Egészen addig a délről Drezda (a mai A13) és Cottbus felől érkező autópálya a berlini autópálya-körgyűrűbe (a mai A10) torkollott, aminek a déli részét még a nácik kiépítették. Onnan tovább Berlin városközpontha felé a logikus és természetes útvonal Neukölln kerületen át vezetett, ez viszont a fal felépítése után már nem volt járható. Sőt, délnyugat felől: Lipcse (A9) és Magdeburg (A2) felől is cska nagy kerülővel lehetett eljutni Kelet-Berlinbe, mivel a korábbi (és mai) természetes útvonal, az AVUS, nem volt átjárható. 

Ezzel egy csapásra egy komoly forgalom jelent meg Treptow kerületben, egyebek mellett a tegnapi képeken is látható Grünauban, ami igazából nem oda való, és aminek a helyi úthálózat nem felelt meg - még az 1961-es, a mainál lényegesen alacsonyabb forgalom mellett sem. 

Ezen felül, mivel Berlin két nagy repülőtere, Tegel és Tempelhof, a falon belülre került, az NDK-nak szüksége volt egy új nemzetközi repülőtérre. A korábban már meglévő, de erre a szerepre a korábbi kiépítésében nem alkalmas Schönefeld repülőtér fejlesztése mellett döntöttek - ez viszont szintén itt generált forgalmat. 

 

Erre az NDK reagált több lépcsőben. Az első nyilván az volt, hogy telerakták a területet útjelző táblákkal, amivel legalábbis mindenki odatalál az úticéljához. Ezeket láthatjuk a két fotón. 

Ezután kiépítették az autópályát a Schönefelder Kreuz (ez a mai A10-A13-A113 csomópont) felől, ahol a körgyűrű találkozott a drezdai autópályával, a falat megkerülve, Treptow felé, a mai A117 vonalán. A mai A117 első blikkre értelmetlennek látszik, de nem ez az egyetlen berlini közlekedési infrastruktúra-fejlesztés a hatvanas-hetvenes évekből, ami a fal létének köszönhette az értelmét.  Onnan aztán a forgalom a mai B96a úton tudott eljutni a városközpontba. A repülőtér is leginkább ezen az úton volt elérhető. (Az A113 a Waltersdorfer Dreiecktől befelé csak az újreaegyesítés után, a 90-es években épült ki). 

van_Persil Creative Commons License 2022.04.11 -16 30 16962

Szerintem ez az épület látszik a 28-as légifotón is.

Persze többször bebizonyosodott, hogy vak vagyok vagy csak rosszul látok.

 

Előzmény: Fradista Utazó (16961)
Fradista Utazó Creative Commons License 2022.04.11 0 0 16961

Az biztos, hogy az a környék. A tábláknak a vasutat keresztező (a vasút alatt átmenő) irányba kell mutatniuk. Ez úgy stimmelhet, ha a fotós ugyanott állt, csak elfordult balra. 

Előzmény: van_Persil (16960)
van_Persil Creative Commons License 2022.04.11 -16 30 16960

A https://fortepan.hu/hu/photos/?id=22312

ahogy a ...20-as (l.FU megfejtését) Kelet-Berlin, Grünau, az Adlergestell mentén, talán pont ugyanúgy az S-Bahnhof Grünauval átellenben. Ott volt akkoriban egy benzinkút.

Szomaházy Creative Commons License 2022.04.11 0 0 16959

A Telefonhírmondó 1893. február 15-én kezdte meg működését.

1901 Áprilisában egy újságíró New York-ból Budapestre látogatott.
Az erről írt riportja a "World's Work" magazinban jelent meg.
http://www.earlyradiohistory.us/telenew1.htm
Puskás Tivadar nevét "Theodore Buschgasch"-ra fordították.
19 évvel az USA előtt, az akkor 600,000 lakosú Budapest
6220 előfizetőjének közvetítettek híreket és zenét.
(As USA első hír közvetítése 1920 November 2-án volt Pittsburgh-ból.)

A 222841 számú Fortepán képen látható 2 mikrofonból álló mikrofonpár
nagyon a Telefonhírmondó mikrofonpárjára hasonlít.
Vajon mit látunk a 222841 számú képen?



A Telefonhírmondó mikrofonpárja

van_Persil Creative Commons License 2022.04.10 -16 30 16958

255559

szerintem a Kapten Tenkeš étterem Tallinban:

https://www.sorvadaszat.com/2012/05/kapten-tenkes-tallinn-esztorszag.html

(arra adatot nem találtam, hogy már 1970-ben is létezett-e, ill. nem volt esetleg más magyar étterem Észtországban akkoriban, járni meg pláne nem jártam ott és akor... )

Mindezen okokból nem írtam be a Megfejtésekhez

van_Persil Creative Commons License 2022.04.08 -16 30 16957

OFF

Jó látni, hogy megélenkültél, ha csak itt a Fortepanon, akkor is...

Előzmény: Fradista Utazó (16956)
Fradista Utazó Creative Commons License 2022.04.08 0 0 16956

Azört ebben a mostani Friss sorozatban rengeteg olyan kép van, aminek valószínűleg az életben soha nem lesz megfejtése, de mégis csodás fotók és érdemes őket végignézni. 

van_Persil Creative Commons License 2022.04.08 -16 30 16955

Mondjuk Sevillába nem volt gond felcipeline a fotóapparátusát a toronyba, tekintve, hogy akár lóháton(!) is fel lehet(ett) menni, mivel nem lépcsö, hanem rámpa vezet fel a tetejébe.

Előzmény: Fradista Utazó (16951)
van_Persil Creative Commons License 2022.04.08 -16 30 16954

Én napokig nézegettem Spanyolország kb. összes katedrálisát (már amikor esténként még volt rá energiám), mindhiába (a Granadát tudtam már napok óta, csak lusta voltam beírni).

Előzmény: pégés (16953)
pégés Creative Commons License 2022.04.08 0 0 16953

Be kéne raknod a Megfejtésekhez, nehogy valaki potyára kutakodjon. (Amúgy kbsztt gyorsan megtaláltad öket)

 

 

+++

 

de tényleg !!

Előzmény: van_Persil (16948)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!