Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2010.09.17 0 0 137
Ja, az lehet. Azok az ívek az én rajzomon (1963) még nincsenek rajt, teljesen más vonalvezetés volt.
(az I.A. és a II vágány akkor még nem volt összekötve, hanem az I.A. vágány továbbhaladt az átjáró után egyenesen és becsatlakozott az épület előtt a betonban látható megszűnt kitérőbe. A II. vágány nagyon kis ívsugárral nagyjából a jelenlegi helyén haladt, vagyis mellésimult az épületnek, majd egy jobbos kitérővel kiágazott belőle egy vágány ami a kör-medence északi szélén haladt. A jobbos kitérő egyenes ága meg becsatlakozott a hídmérleg előtti gyűjtővágányba jobb ívvel.)
Előzmény: 760 (134)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2010.09.17 0 0 136
Anyag van, egy szép hétvégi buli lenne az ívkorrekció...
Előzmény: 760 (134)
Sinbiciklis1 Creative Commons License 2010.09.17 0 0 135
Nem 2,7 ?
Előzmény: Felek Ferenc (128)
760 Creative Commons License 2010.09.17 0 0 134
Igen, majdnem minden ív 40 m vagy a fölötti sugarú, kivéve az I.A és a II. vágány végében, ami lelépéses módszerrel nagyjából 18-20 m sugarú lehet.
Előzmény: Törölt nick (133)
Törölt nick Creative Commons License 2010.09.17 0 0 133
Melyik ívre gondolsz? Mert a kulis személyvonattal eddig bejárt részeken mind-mind 40 és 50 m sugarú ívek vannak (a tervrajzról puskáztam).

Bevallom, kicsit azért félek, hogy:
- a C.50-es gép széttapossa a vágány fekszintjét a nagy tömegével, és az íveket szétnyomja (vagy legalábbis megpróbálja)
- a C.50-es gép, nagy méreténél és komoly külleménél fogva nem fér bele a "mutatványos játék" jogi fogalomba, mert mint tudjuk, a szegvári kisvasút nem vasút.
- a C.50-es gép ormótlanul nagy lesz a személy-lórékhoz.

(nem mellesleg meg rohadt drága 11 milláért, de nem én fizetem)
Előzmény: 760 (132)
760 Creative Commons License 2010.09.17 0 0 132
Köszönöm az értesítést!

Már reggel tárgyaltam a jelenlegi tulajdonosok egyikével, és a gép valóban megfelelni látszik az SzKV (ez ideiglenes rövidítés) számára.

Van azonban egy fontos műszaki kérdés, mégpedig az, hogy a C-50-es mozdony képes-e 18-20 m sugarú ívben legalább lassúmenetben közlekedni, mert ilyenből több is van a pályában.

Előzmény: _nyunyuka (131)
_nyunyuka Creative Commons License 2010.09.17 0 0 131

Akkor itt egy gép, ami talán meg is felel néktek, avagy cipőt a cipőboltból:

 

http://www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=1175

Előzmény: 760 (130)
760 Creative Commons License 2010.09.17 0 0 130
A nyomtáv átállításának szakszerű elvégeztetése nekünk nem okoz különösebb gondot, mert Szentesen komoly felszereltségű MÁV motorgarázs van. Itt javítják a környező vonalakon robogó Uzsgyikat, Bzmotokat, és jópár régi normál- vagy keskeny nyomtávú járművet is felújítottak, üzemképes állapotba hoztak.

Bárcsak lenne min a nyomtávot állíttatni!
Előzmény: Elektricska (129)
Elektricska Creative Commons License 2010.09.17 0 0 129
Az MD40 nyomtávolsága nem állítható ám olyan egyszerűen. Komoly műhelynek is gondot okozhat.
Előzmény: Törölt nick (122)
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.09.16 0 0 128
Közben jelzem, a C50-es mozdony négy súlyszekrényéből kivéve a 16-16 db, egyenként 25 kg pótsúlyt, a 7 t önsúly lemegy cca. 5.4 tonnára, azaz a tengelynyomás 2.9 t lesz.
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.09.16 0 0 127
Nehéz ügy-nehéz ügy... de minden követ megmozgatok!!!
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (126)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2010.09.16 0 0 126
Ha jól sejtem, a kuli nem csak arra kéne, hogy a munkavonatokat vontassa, állandó személyvonati mozdony lenne.
Előzmény: Felek Ferenc (125)
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.09.16 0 0 125
Kétféle mozdony van Kemencén:

1, - amit már sikerült a tulajdonosnak felújítani, és nem adja el
2, - amit tetemes költség felújítani

Esetleg egy PVG készíteni, ami egy lórét elbirna max. 10 km/h-val? Bírjon csak öt embert, meg 10 betonaljat, vagy 1 m3 sódert, már jó...
Előzmény: Törölt nick (122)
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.09.16 0 0 124
Email ment mozdonyügyben.
Előzmény: 760 (121)
Mk48 2024 Creative Commons License 2010.09.16 0 0 123

Szerintem valamit félreértettél!

Előzmény: Törölt nick (122)
Törölt nick Creative Commons License 2010.09.16 0 0 122
Múltkori találkozón az egyik topiktárs ("emká" olvtárs) említette, hogy a kemencei kisvasúton vannak magántulajdonban lévő MD-40-es mozdonyok. Azt mondta, hogy biztosan vannak akik már ráuntak és megválnának tőle.
Előzmény: 760 (121)
760 Creative Commons License 2010.09.16 0 0 121
Kedves Mindenki!

A szegvári kisvasút számára keresünk megvásárolható MIB kulit, SD-9-es vagy MD 40-es mozdonyt. Fontos, hogy a jármű üzemképes, vagy ahhoz közeli (max. 1-2 hetes javítással elérhető) állapotban legyen.

Kérlek Titeket, hogy aki tud ilyenről, jelezze!

NGB
Törölt nick Creative Commons License 2010.09.12 0 0 120
Szegvári Kendergyár kisvasútjának múltja

2. rész: A gyár aranykora

A szájhagyomány szerint előfordult, hogy a lórék úgy meg voltak rakva kenderrel, hogy beszorultak az aluljáróba. Nem sokáig használhatták a kisvasút és nagyvasút kereszteződésének e korszerű módját, mert az 1940-es évek végén a MÁV a Szentes-Hódmezővásárhely vasútvonal teljes felújításáról döntött. A munka 1949-ben elkezdődött, Szegvár közelében 1952-ben dolgoztak az építők. Az állomást meghosszabbították, a kis sugarú ívet levágták. A nagyvasút lekerült az aluljáróról.

Az államosítás során a szegvári kendergyár a Délmagyarországi Rostkikészítő Vállalat szegvári telepe nevet kapta. A kendergyár mérnöke a MÁV felé 1952-ben olyan javaslattal (és hozzá csatolt tervvel) fordult, hogy a megszűnő aluljáró pótlására a gyári kisvasúti hálózatból Szegvár állomás III. vágánya mellé kanyarodva épüljön ideiglenes átrakóvágány, majd építsen ki a MÁV ugyancsak a III. vágányból kiágazva a gyártelepre vezető normál nyomtávú iparvágányt, mely mellé a kendergyár végleges jellegű kisvasúti csatlakozást épít. Így a kendergyár közvetlenül kapcsolódott volna az országos vasúti hálózathoz, de a Derekegyház, Nagymágocs, Árpádhalom irányába közlekedő kisvasúttal a kapcsolatát elvesztette volna.

Végül a MÁV terve valósult meg: nagyvasúti iparvágányt a kendergyár nem kapott, hanem a derekegyházi kisvasútból kiágazva, a MÁV új nyomvonalon haladó vonalát szintben keresztezve új kisvasúti becsatlakozás épült a gyárba. Ezzel egyidejűleg a Gazdasági Vasutak Igazgatósága (az államosítás során övék lett a derekegyházi Weiss Manfréd-féle kisvasút) a szegvári kisvasúti állomás vágányhálózatát teljesen felújította és bővítette. A kendergyárba az ország különféle részeiről nagyvasúton érkező kenderküldeményeket Szegvár állomási átrakással a GV továbbította a gyártelepre. Az ilyen szállításokért a GV Üzemfőnöksége 3 km-es virtuális díjövezetet alkalmazott (a valóságban a fuvar 1 km távolság alatt volt). Normál nyomtávú iparvágány építése azért nem könnyített volna a helyzeten, mert akkor is át kellett volna rakni az árut kisvasútra, csak épp a gyárudvaron.

A gyár területén a lórékocsikat szamarak vontatták. A helybeliek elmondása szerint a szamár azért alkalmasabb erre a feladatra a lóval szemben, mert igénytelenebb, és hirtelen nagy erőkifejtésre képes (ami a nehéz kenderrakományok megindításakor fontos szempont).

Az 1960-as évek elejére a gyár termelési volumene felfutott. A dolgozói létszám ezer fő felett volt! A megnövekedett termelés megkövetelte az áztatók és a kazlazóterületek növelését, melyhez ki kellett építeni új kisvasúti vágányokat. Alagútáztatót építettek, melybe négy vágányt vezettek be (itt a kenderáztatás úgy történt, hogy a kenderrel rakott lórékocsikat rakományukkal együtt feltöltötték vízzel). A kisvasúti hálózat jelentős kibővítésének tervei 1963-ban készültek, melynek során az összes vágányhossz 11 kilométer fölé növekedett. Ekkor alakult ki a mai ún. középső hurok és az ún. Kontrán túli hurok. Ez az időszak volt a kendergyár és a kisvasút fénykora. A főbb vonalszakaszok ívsugarait 35-40 méteresre tervezték, hogy gépi vontatást lehessen bevezetni. A kivitelezés során 10,9…13,75 kg=m közötti tömegű síneket építettek be, és hasonló rendszerű kitérőket. Felújították a már korábban meglévő vágányokat is. Az új építésű és a meglévő vágányokat a kitérők kivételével betonaljakra helyezték. A beépített sínek és kitérők nagy valószínűség szerint nem új anyagok voltak, hanem a MÁV kisvasutak akkoriban folyó nagyarányú átépítésének vissznyereménye lehettek.

Valószínűleg az 1960-as évek elején érkezett az a nagy mennyiségű lórékocsi a kisvasútra, melyek ma is láthatók. Ugyanis akkortájt cserélték le a gazdasági vasutak járműállományát négytengelyes teherkocsikra, és sok lóré szabadult fel.

Az 1970-es évek elején a hagyományos - kenderből készített - zsinórok, madzagok és kötelek mellett megjelentek ugyanezek műanyag megfelelői, melyek előrevetítették a gyár (igaz, évtizedek múlva bekövetkező) sötét jövőjét.

Részletek az 1952-es helyszínrajzból:



Előzmény: Törölt nick (63)
Törölt nick Creative Commons License 2010.09.11 0 0 119
Igen. 1,5 tonna.
Előzmény: Felek Ferenc (118)
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.09.11 0 0 118
Le tudtátok mérni a Kulit?
Előzmény: emká48 (116)
emká48 Creative Commons License 2010.09.11 0 0 117
Az első hajtányozásról is, melyen egy határjainkon túlrol érkező járművel jártuk végig néhány éve  a hálózatot, hamarosan rakok fel képeket!
emká48 Creative Commons License 2010.09.11 0 0 116
 Csodálatos volt, köszönet mindenkinek!
Sinbiciklis1 Creative Commons License 2010.09.10 0 0 115

Legyen olyan időtök, mintha munka helyett, én is ott lennék!

És várom a "dokumentációt"!

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (114)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2010.09.10 0 0 114
Őszintén megvallva: ahány információforrás, annyi féle időt jósolnak. Reméljük ma "kitombolta" magát az eső, és holnap szabadságra megy.

Holnapra mindenkit sok szeretettel várunk! Továbbra is várok jelentkezőket a 4-es és a 8-as váltóhoz, illetve még egy pár walkie-talkie-t sem ártana hoznotok.
Előzmény: Mk48 2024 (112)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2010.09.10 0 0 113
Nincs már rá szükség, A/4-es méretű szöveg lesz, térképpel mellékelve.
Előzmény: Mk48 2024 (110)
Mk48 2024 Creative Commons License 2010.09.10 0 0 112

http://www.idokep.hu/elorejelzes

Az előrejelzés szerint délelőtt "jóidő" lessz.

Előzmény: Bakterpartner (111)
Bakterpartner Creative Commons License 2010.09.10 0 0 111
Remélem, holnap jobb idő lesz, mint ez a mai taknyos, mert megyek én is és ismét dokumentálom a bulit. q;-)
Előzmény: 760 (100)
Mk48 2024 Creative Commons License 2010.09.09 0 0 110

Be tudsz szkennelni egyet?

Akkor nyomtatok párat.

Előzmény: matyi1 (108)
TEE Creative Commons License 2010.09.09 0 0 109
Más, régebben betervezett program miatt ez most nekem kimarad.
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (107)
matyi1 Creative Commons License 2010.09.08 0 0 108
Odaadnám, csak most még találkozni sincs időm és ez a hetem rohanás és tanulás :D
Sok sikert :D
Előzmény: Mk48 2024 (106)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!