Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
Sanos úgy néz ki, hogy a Schengeni Egyezmény életbelépése előtti szabályok eleve sok helyen ellentmondanak a mostani helyzetben az Egyezmény szövegével. Ez persze mondhatni logikus, hiszen azok szövegezésekor a Schengeni Egyezmény még nem volt érvényben.
Az viszont szerintem igen nagy gond, hogy az életbelépésének időpontjára ezeket nem módosították, vagy nem adtak ki valami végrehajtási utasítást, hogy most mit hogyan kell értelmezni.
Úgy gondolom, hogy az Egyezmény szövege nem nagyon magyarázható félre, nem lehet úgymond a "jogalkotó szándékát" másképp értelmezni, mint hogy a belső határok eltörlését írja le.
Rögtön az elején definiálja a belső határ, külső határ, belső légijárat és a külföldi (személy) fogalmát, és ezek közül pl a "belső légijárat" definíció lehet hogy rögtön felülírja a beidézett 1.2-es pontot.
AIP:
1.2. A magyar Köztársaság államhatárán belüli repülés - a légijármű hovatartozásától függetlenül - belföldi, az államhatárt átrepülő repülés nemzetközi.
Schengeni Egyezmény szövege:
belső légijárat: olyan, kizárólag a Szerződő Felek területén közlekedő légijárat, amely harmadik állam területén nem végez leszállást
Ebben az esetben viszont én nem "nemzetközi repülést" hajtok végre, és akkor az AIP-ben megfogalmazott nemzetközi repülésre vonatkozó szabályok nem is vonatkoznak rám.
Persze ez csak egy példa volt, hogy milyen gondokat okoz az ilyen ellentmondás, nem biztos, hogy szóról szóra igazam van. Arra próbáltam rávilágítani, hogy csak azért, mert elő lehet húzni olyan szöveget, ami elvileg érvényben van, és nem engedi, hogy én simán átrepüljem a belső határokat, még nem biztos, hogy azt kéne betartatni! Az Egyezmény lényege biztos hogy nem ez! Pont a szabad mozgás miatt született.
K.Tib
"Abban biztos vagyok, ha megoldódik ez a kérdés, és úgy ahogy az 543-asban szó volt róla, akkor is csak repülőtérről repülőtérre, a határt csak a kijelölt pontokon keresztezve lehet majd útvonalat tervezni."
Miért?! Mármint nem az a kérdés miért gondolod ezt :-), hanem, hogy ez mit oldana meg? Én mint siklóernyős eddig sem reptérről reptérre repültem, és csak nem ellenőrzött légtérben mozogtam. Most úgy néz ki a dolog, hogy bejelentés meg minden nélkül elrepülhetek a határig (ahol nincs határsáv sicc.), aztán le kell szálljak, átgyalogolhatok, vagy úszahatok a zöldhatáron mondjuk 10 m-t, majd a túloldali nem ellenőrzött légtérben ismét simán repülhetek tovább.
Biztos, hogy ez az életszerű?
GYA
"Tehát az illetékes megyei rendőrkapitányságtól kérhetsz engedélyt határnyitásra, a légügy jóváhagyásával meg is kaphatod néhány napon belül."
Szerintem a határnyitás már megtörtént, pont az Egyezény alapján! Ez az egész szöveg akkor értelmes, ha "harmadik országból", tehát nem a schengeni tagállamokból érkezik a gép. Belső határokon nincs határellenőrzés!
Tévedés jogát természetesen fenntartom, de az eredeti Egyezmény szöveg alapján én ezeket így értelmezem!
Nem találom az emlitett szlovák Notam-ot, viszont találtam az Eurocontrolon egy friss közleményt Csehországból: (beállitás:Applications-Pams-Czeh-Aip-Gen)
1.2.1 GENERAL
1.2.1.1 All flights within the airspace of the Czech Republic
including landings and departures to/from the territory of the Czech
Republic shall be carried out in accordance with the rules and
regulations of the Czech Republic.
1.2.1.2 The aircraft arriving in, or departing from the Czech
territory from/to abroad have to make their initial landing or final take−
off at the airport with permanent customs and passport services
during their operational hours or at the airport where customs and
passport services are provided on prior request and their assistance
has been confirmed by customs and passport service unless decided
by a bilateral agreement between the Czech Republic and a respective
state otherwise.
1.2.1.2.1 Obligation to arrive/depart to/from an airport with
customs service does not apply to the aircraft arriving/departing
from/to territory of European Union member states. Obligation to
arrive/depart to/from an airport with passport service does not apply
to aircraft arriving/departing from/to territory of Schengen area states
(Belgium, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France,
Iceland, Italy, Lithuania, Latvia, Luxemburg, Hungary, Malta,
Köszi a kigyüjtést, Szlovákia ezek szerint tényleg az EU-ba ért kisgépes szempontból. Nálunk is ennek kell majd lenni, de még fontoskodunk egy két kört.
Nem is akarom feszegetni, mindenesetre számunkra sokkal egyértelműbben meghatározzák mi a teendő egy nemzetközi verseny esetén, mint a mostani témával kapcsolatban.
AIP:GEN 1.2 LÉGIJÁRMŰVEK BELÉPÉSE, INDULÁSA ÉS ÁTREPÜLÉSE1. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK 1. GENERAL
1.1. Minden, a Magyar Köztársaságba irányuló, onnan induló, vagy azt átrepülő és a Magyar Köztársaság
területén leszálló repülést a nemzetközi polgári repülésről szóló (Chicagoi Egyezmény), és a polgári
repülésről szóló törvényerejű rendeletekben (1971. évi 25. tvr. és az 1981. évi 8. tvr.), valamint a GEN fejezet
alábbi részeiben közzétett feltételek szerint kell végrehajtani.
1.2. A magyar Köztársaság államhatárán belüli repülés - a légijármű hovatartozásától függetlenül -
belföldi, az államhatárt átrepülő repülés nemzetközi.
1.3. A Magyar Köztársaság területéről induló, vagy azon leszálló, nemzetközi repülést végrehajtó légijárművek
első leszállásukat, vagy végső indulásukat nemzetközi repülőtérről, vagy vámrepülőtérről (lásd a
3. Rész REPÜLŐTEREK) kell, hogy végrehajtsák.
Megjegyzés: Note:
Jelenleg nemzetközi repülés a Budapest/-Ferihegy repülőtéren kívül - előzetes bejelentéssel
- az alábbi vámrepülőterekre/ről végezhető: Békéscsaba, Budaörs, Debrecen,
Fertőszentmiklós, Győr/Pér, Pécs/Pogány,Sármellék/Balaton, Siófok/Kiliti és Szeged. A
felsorolt repülőterek vámrepülőtérként történő használatát a repülőtér üzembentartójának kell
kérnie a Polgári Légiközlekedési Hatóságtól.
Ha ezt megszeged szakmai szabályt sértesz.
Ha az 538-ban idézett 141/1995 -öt megszeged jogszabály sértesz.
Tehát ezek alapján én nem merném senkinek nyugodt szívvel ajánlani, hogy bárhonnan kilépjen.
A légügy honlapján ez található:
Mint az Önök előtt is ismert, Magyarország a Schengeni Egyezmény (továbbiakban: Egyezmény) teljes jogú tagja.
A légi fuvarozók, és repülőterek külön kérésére a schengeni csatlakozás napja egybeesik a nyári menetrend bevezetésének időpontjával, így az egyezményhez tavaly decemberben csatlakozott országok légikikötői egységesen március 30-án vezetik be az új határellenőrzési rendszert.
A 332/2007. (XII. 13.) Korm. Rendelet a határátkelőhely és az ideiglenes határátkelőhely megnyitásáról és működtetéséről, valamint a határátlépési pontról értelmében a repülőtereken megnyitandó ideiglenes határátkelőhelyek tekintetében az eljáró hatóság a területileg illetékes megyei rendőr-főkapitányság.
Amennyiben a repülőtér olyan megyében fekszik, amelynek határvonala a Magyar Köztársaság államhatárát nem érinti, úgy az eljárás lefolytatására a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság rendelkezik hatáskörrel.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság szakhatóságként működik közre abban az esetben, ha a határnyitásban érintett légi jármű az Európai Unió területén kívülről érkezik, vagy oda távozik.
A benyújtott kérelmeket az illetékes rendőrhatóságok három munkanap alatt kötelesek elbírálni, azonban a 2004. évi CXL. törvény - a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól – 33.§ (8) a szakhatóság eljárására irányadó ügyintézési határidő - ha jogszabály másként nem rendelkezik - tizenöt nap. Indokolt esetben a szakhatóság vezetője e határidőt egy alkalommal tizenöt nappal meghosszabbíthatja, és erről az ügyfelet és a megkereső hatóságot értesíti.
A kérelmek beadásakor kérjük, szíveskedjenek a fentieket figyelembe venni.
Tehát az illetékes megyei rendőrkapitányságtól kérhetsz engedélyt határnyitásra, a légügy jóváhagyásával meg is kaphatod néhány napon belül.
A szlovák megodás:
Notam LZ/A-0475/08XYA7035GG ENHBZEZN ENZZNESI271607 LZIBYNYX(A0475/08 NOTAMNQ) LZBB/QAFXX/IV/NBO/E/000/999/4847N01941E116A) LZBBB) 0803292300 C) PERME) REF GEN 1.2.1.1 INSERT PARA: GEN 1.2.1.1.2.1 AIRCRAFT LANDING INOR DEPARTING FROM THE TERRITORY OF THE SLOVAK REPUBLIC TO/FROMABROAD WITHIN SCHENGEN ZONE COUNTRIES CAN MAKE THEIR INITIALLANDING OR FINAL TAKE-OFF AT ANY AERODROME WITHOUT CUSTOMS ANDPASSPORT SERVICES.)
Minden évben van vit.verseny, amit előre engedélyeztetnek, térképen jelölik azokat a területeket ahol átrepülnek, betartva pl. TMA lépcsőházat, rádiókapcsolatot be és kilépésnél, stb. Ezek nem állandó egyezmények, a versenyek alkalmával egyedileg igénylik.
Annex VI. 2.3.4 The arrangements for the entry and exit of gliders, micro-light aircraft, helicopters, small-scale aircraft capable of flying short distances only and airships shall be laid down by national law and, where applicable, by bilateral agreements.
Viszont, hogy van, vagy lesz-e ilyen kétoldalú egyezményünk a szomszédainkkal, azt talán Zsuzsi tudja.
Mondjuk két hete a Pribina kupa vitorlázórepülő versenyen (Nitra, Szlovákia) repülgettek szabadon Magyarországra, igaz ők már tavaly is.
Az olaszt nem tudom, de az osztrákok és a németek között van nemzetközi egyezmény a határátlépés megkönnyítésére. Az osztrákok egyébként kezdeményezték magyarországgal, ez még folyamatban van.
Schengeni csatlakozási egyezmény szerint légi határnak a repülőterek minősülnek. Így ha meg is oldódik a jogszabály-konfliktus, akkor is csak repülőtérről lehet schengenen belül menni, nem nyilvános fel- és elszállóhelyről nem.
ja felhívom a figyelmet, hogy a FPL és transzponder szabály továbbra is van. Terveznek könnyítéseket, de ez még csak a jövő.
És mi van akkor, ha én vitorlával szeretnék repülni egy Pér-Wiener Neustadt-Pér távot? A sógoréknál nem szállnék le, csat átruccannék egy kicsit. Akkor milyen FPL-t kell leadnom, és hol léphetem át a határt?
Nézegettem egy kicsit a minap az osztrák reptérképet, és azt vettem észre, hogy az osztrák-német és az osztrák-olasz határokon nincsenek jelentőpontok. Az osztrák-magyar és osztrák-szlovén stb. határok vannak. Határsáv meg nincs sehol. Ez nekem azt súgja, hogy pl. az osztrák-német határforgalomban a delikvens ott lépi át a határt, ahol neki tetszik. (Nem vagyok benne biztos, de nekem így tűnik.)
Abban biztos vagyok, ha megoldódik ez a kérdés, és úgy ahogy az 543-asban szó volt róla, akkor is csak repülőtérről repülőtérre, a határt csak a kijelölt pontokon keresztezve lehet majd útvonalat tervezni.
Én idéztem ugyan belőle, de nem szeretném törölni...
Viszont szívesen meghallgatom, te mit válaszolsz az 552-es kérdésre: hogyan kéne megoldanom, hogy hivatalosan is átrepülhessek Európában a nyílt határokon?
Esetleg a FIC megbeszélésen szó volt arról is, hogy más schengeni országok között ez hogyan megy? Engem érdekelne! Végülis nem kell új dolgokat kitalálni...
Sziasztok! Biztos sokaknak feltűnt, hogy az 543-as hozzászólást töröltettem. A benne foglalt megállapítások csak tájékoztató jellegűek, és a HC-belső használatára készült, ezért nem terjeszthető.
Nincs mit köszönni, örülhetek ha nem lesz bajom abból, hogy idéztem a számunkra kiadott tájékoztatóból. Mint kiderült, ez az anyag csak egy belső használatra szánt tájékoztató, erre senki ne hivatkozzon ha nemzetközi repülést tervez.
A CPL-es jog tantárgy emlékeit felidézve szerintem nincs különösebb kérdés ebben. A 562/2006, illetve a 435/1999 mindkettő rendelet, közvetlen hatályú, így a tagországokra nézve változtatás nélkül kötelező. Van egy olyan fogalom is, hogy:
'A közösségi jog elsőbbsége:
A közösségi rendeletek és irányelvek a tagállamok jogrendjének részei és elsőbbséget élveznek a nemzeti törvényekhez és más jogszabályokhoz képest. Más szavakkal: a bírónak el kell térnie a nemzeti jogszabályoktól, ha azok ellentétesek a közösségi joggal. '
Szerintem nem kell ide Alkotmánybíróság, még ügyvéd nélkül is simán nyerhető egy ilyen per, ami viszont a szépséghibája, hogy az eljárás lezárásáig a PLI bevonhatja a szakszónkat, és igazságom teljes tudatában sem lennék felhőtlenül boldog a néhány éves bírósági procedúra során szakszó nélkül.
Szóval tényleg sokat segítene egy NOTAM, vagy valamilyen hivatalos közlemény.
...az csak a baj, hogy K.Tib 543-ban olvasható könnyítési megállapodása a határkeresztezést a FP-vel legalizálja, míg egy siklórepülőnek csak arra van joga, hogy a határ előtt 10 km-rel leszálljon, gyalog minden további nélkül megteheti a hátralevő utat és a határkeresztezést. A határ túloldalán már legálisan repülhetne tovább, de módja már nincs újra a levegőbe jutni. :-((
Jó lenne, ha nem lenne igazam és kiderülne: a jogszabály nem ilyen életszerűtlen, és csak egy rosszul tájékozott pesszimista vagyok.
Szerintem egyértelműen oda mész ahova akarsz. Mintha egy ország lenne. Ha egyik magyarországi felszállóhelyről egy másikra szabadon repülhetsz, akkor ezt Schengenen belül bárhol is, tehát ha Portugáliáig el tudnál repülni, az is OK. (Anglia nem Schengen, ha arrafelé mennél esetleg:)
A Schengeni szerződésre hivatkozhatsz, amit minden szerződő állam beiktatott a saját jogrendjébe.
Szerintem, meg az egész schengeni szerződés betűje meg értelme szerint.
Most, hogy már barátságosabb a jogi környezet értelmezése, szeretnék feltenni egy újabb kérdést a siklórepülők nevében:
Siklóernyővel Magyarországról indulva, végig nem ellenőrzött légtérben repülve, szomszédos schengeni övezetbe tartozó országban szintén nem ellenőrzött légtérben továbbrepülve, majd ott leszállva megszólhatnak-e?!
Ha megszólnak, mire fognak hivatkozni, és mire hivatkozhatok én?
(Motor nélküli repülőként, még reptervet sem tudok több napra előre leadni, sőt, még startoláskor sem tudom eldönteni, hogy átlépek-e a majd a határon. Keresőszolgálatra nem tartok igényt, reprádióm, transzponderem nincs, nem is kell.)
Kérek mindenkit, hogy először a kérdésben feltett esetről beszélgessünk, aztán lehet faggatni engem, hogy miért így akarok repülni :)
"A mai megbeszélésen azt az álláspontot alakítottuk ki, hogy az említett EU jogszabály alapján a schengeni övezetből érkező, illetve oda tartó légijárművek számára szabad a mozgás, azaz bárhol leszállhatnak, és bárhonnan felszállhatnak az említett területről érkező/induló légijárművek."
Lehet, hogy nem kellő figyelemmel olvastál, de az is lehet, - ez a valószínúbb - hogy én fogalmaztam pontatlanul.
A Magyar Köztársaság területén a magyar jogszabályok az irányadóak. Az Európai Unióban az uniós normákat kell alakalmazni, ezt minden állam vállalta amikor a csatlakozási szándékát bejelentette. Tehát: Nem 2004. május 1-től kell(ene) a jogalkotóknak figyelemmel kísérniük az uniós jogszabályokat, hanem addígra kell(ettvolna) minden jogszabályt "összefésülni". Erre akkoriban külön bizottságok, munkacsoportok, sőtt még minisztériumi főosztályok is jöttek létre. Az óta valahogy "leült" ez az egész meló, mert a köztisztviselők akkor is megkapják a zsíros fizetésüket, ha nem csinálnak semmit. (Itt kérek elnézést mindazon köztisztviselőtől - talán név szerint is fel lehetne sorolni őket - akik kivételként üdítő színfoltjai a hazai közigazgatásnak!)
Ne haragudj, de az általad említett határőrből lett rendőr százados jószándékához és szakértelméhez nem fér kétség, de egy vitás jogi helyzetben nem sokat segítene senkin, ha az általa tegnap elmondottakra hivatkoznánk.
Itt ezen a szakmai fórumon jól elbeszélgetünk mindannyian, akik a repülést szeretik, és alkalmangént valamelyik füves reptér kantinjában jó hangulatban megiszunk egy - két bambit, DE ...
Nem nekünk kell(ene) ezzel a kérdéssel foglalkozni, hanem azoknak az embereknek, akiknek a mi általunk befizetett adóforintjainkból nem is keveset átutal az államkincstár minden hónap elején ha dolgozik, ha nem.
Ha Te, vagy én valamit elcseszünk a munkánk során, esetleg ezzel a Schengeni repüléssel kapcsolatosan, rögtön elővesznek. Esetleg még a szakszónkra is ráesik a páncélszekrény egy ideig.
Kíváncsian várom azt a tudósítást, hogy X.Y.-t a GKM. köztisztviselőjét "hivatalvesztés" büntetéssel súlytotta a munkáltatói jogkört gyakorló vezető, mert X.Y. nem tett eleget munkaköri kötelezettségének.
Tibi!
Szerintem addíg egyikünk se álljon vívóállásba, mert igen csak begörcsölnének az izmaink! :-)
Ezért is címeztem az előbbi hozzászólásom Zsuzsinak, mert Ő, mint a HC jogásza szerintem egy szignalizációs levélen keresztül felhívhatná az illetékes minisztériumi vezetők figyelmét eme jogi anomáliára.
Nem hiszem, hogy jótt tenne az országimázsnak, ha egy a Lajtán túlról érkező pilótatársunk azzal szembesülne, hogy nem tud a normális módon hazarepülni és ezt a tapasztalatát egy EU konform hivatalnak jelezné. (Természetesen szintén a Lajta túlpartján. :-(