Keresés

Részletes keresés

PETYUS Creative Commons License 2008.11.19 0 0 809
Vannak olyan karmesterek, akiknek a vezényletére szinte lehetetlen pontosan belépni. Ezek fokozott idegmunkát jelentenek a zenekar számára, viszont rákényszerülnek, hogy nagyon megismerjék a művet és nagyon figyeljenek egymásra. És ha a zenekar már ilyen körülmények között is képes tempóban és ritmikában együtt maradni, akkor a karmester megteheti, hogy a taktus verése helyett fontosabbnak gondolt előadási paraméterekre koncentráljon. Ez persze némileg veszélyes, főleg ha előadáson jut eszébe először a karmesternek, hogy most már megbízhat a bandában annyira, hogy eltekinthet az ütemezéstől.
Auftakt, avviso és egyéb elindulástámogató intézkedésekkel kapcsolatban gyakran emlegetik Beethoven 5. szimfóniájának első taktusait. Amelyik karmester nem bízik túlzottan a véletlen szerencsében, az két egész ütemet ki szokott ütni elé.
Előzmény: tnsnames.ora (805)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.19 0 0 808
És mi az értelme?
Előzmény: PETYUS (807)
PETYUS Creative Commons License 2008.11.19 0 0 807
Úgy gondolom, hogy van értelme, csak éppen a szükségesnél nagyobb arányban használja a szaxavak idegen, de ennek fejében a szakma számára egyértelműbb formáját.
Előzmény: Foeniculum V (806)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.19 0 0 806
Segítsetek légyszi!

Másik fórumon valaki ilyet írt nekem:

>>"Értelmezi ikonográfiailag és ikonológiailag, nem pedig direkte narratív, történeti szempontból (szokásos mit ábrázol?-kérdések). A festmény nem regény. Az ikonológia a festészet hermeneutikája.">>

Egy szót sem értek belőle. Szerintem direkte hülyére vesz.

Szerintetek mit akart ezzel mondani???? (festészet a téma)
tnsnames.ora Creative Commons License 2008.11.19 0 0 805
Na és mi a helyzet az olyan karmesterekkel, akinek nincs Auftaktja? ;) Tipikus példának Wilhelm Furtwänglert szokták felhozni.

PS: Nagyon jó, hogy előkerült ez a karmesteresdi, élmény volt olvasni a hozzászólásokat. Na megyek melózni.
Előzmény: PETYUS (804)
PETYUS Creative Commons License 2008.11.18 0 0 804
Van egy sor olyan dolog, ami az előadáson dől el, és minden egyes előadáson újra eldől. A tempóra, dinamikára, a hangmegszólalások pontos "időpontjára" a karmesternek közvetlen befolyása van az előadás alatt, és ezeknek a megvalósítását a karmester is el tudja rontani, illetve van úgy, hogy valami miatt a szokásostól eltérően alakul.
Vannak nehéz, veszélyes helyek a darabokban, ahol a karmester segítségén is múlik, hogy egyáltalán sikerül-e. Meg olyan is előfordul, hogy már bekövetkezett valami baleset, de a karmester megmenti a helyzetet a nagyobb bajtól.
Előzmény: Foeniculum V (803)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.18 0 0 803
És mi a véleményed a wikipedia Toscanini életrajzban leírtakról, miszerint a darabot nem ő tanította be, "csak" levezényelte, és óriási sikere lett...

http://hu.wikipedia.org/wiki/Toscanini

>>>>"A közönség kifütyülte Supertit, és ő sértődötten távozott. Superti távozása után egy órával az őrjöngő közönség még mindig nem akart távozni, és ekkor felkérték Toscaninit, hogy vegyen frakkot, és vezényelje az aznap esti műsort. Toscanini elvállalta, de nem volt hajlandó átöltözni; felsétált a pódiumra, majd leült annak a szélére, és amikor a közönség végre elcsendesedett, felemelte a pálcáját és dirigálni kezdett. Toscanini nemcsak a közönségnek tetszett, de a kritikusok is kedvezően fogadták, ezért a társulat igazgatója, Rossi megkérte, hogy maradjon karmesterük.">>>>

Valójában ez alapján gondolkodtam el, hogy mennyire fontos a betanítás és mennyire az előadás maga?!
Előzmény: PETYUS (798)
tnsnames.ora Creative Commons License 2008.11.18 0 0 802
Rossz hírem van, sajnos. Egy nagyon durva melót kaptam, amit pár nap latt kell abszolválnom, így most egy kicsit eltünök a topikból. Legeslegrosszabb esetben következő kedd estig. Amint tudok idenézek.

Addig is legyetek jók, irogassatok ide sokat, hogy tudjak olvasni majd! :o)
tnsnames.ora Creative Commons License 2008.11.18 0 0 801
Hosszú idő után láttam egy filmet, remek filmzenével (az alábbit). Nagyon kedvemrevaló volt, rengeteg apró finomság volt benne.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_Dog_of_Flanders
http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_film_id=90942&i_city_id=3372&i_county_id=-1&i_where=1
Kivert kutya (A Dog of Flanders) amerikai-belga családi film, 96 perc, 1999

rendező: Kevin Brodie
író: Ouida
forgatókönyvíró: Robert Singer, Kevin Brodie
zeneszerző: Richard Friedman
operatőr: Walther van den Ende
vágó: Annamaria Szanto

szereplő(k):
Jon Voight (Michel La Grande)
Jesse James (Ifjú Nello)
Jeremy James Kissner (Nello)
Jack Warden (Jehan Daas)
Farren Monet (Aloise)
Cheryl Ladd (Anna Cogez)
Antje de Boeck (Millie)

A film értékelése: 9/10 (8 szavazat)


A kis Nellót nagyapja, Jehan neveli. Jehan mindenben támogatja unokáját, aki édesanyja tehetségét örökölve rajzolni kezd. Rajzait először barátnőjének, Aloise-nak mutatja meg, de Nello tehetségére hamarosan felfigyel Michel La Grande, a város híres művésze is. Évekkel később Nello és Aloise barátságát a lány gazdag szülei már nem nézik jó szemmel, ezért a fiú benevez egy pénzzel és karrierrel kecsegtető festő-versenyre. Amikor a fődíjat másnak ítélik, Nello hűséges kutyájával hátat fordít otthonának és nekivág egy hosszú útnak, amelyen fontos leckét kap barátságból és szeretetből.
tnsnames.ora Creative Commons License 2008.11.18 0 0 800
Huh Petyus nagyon belelendültél.. :o)

Nagyon jó volt olvasni a soraidat.

PS: Én valahogy mindig is nagyon szerettem Medveczky Ádámot, és azóta az ominózus karmesterverseny óta.

PETYUS Creative Commons License 2008.11.17 0 0 799
> Nem fog odamenni teszem azt egy csellistához, hogy kikapja a kezéből a hangszert és megmutatná, hogyan kell csinálni.

Azt nem tudom, hogy egy profi zenekarban ez mennyire lenne szokatlan, de amatőröknél elfogadott dolog. Olyan formában is, mint amikor egy Mozart zongoraversenyt játszottunk Rados Ferenccel, és a próbákon gyakran a zongorán mutatta meg különféle hangszereseknek hogy véleménye szerint egy adott frázis hogyan lenne jobb. Érdekes, hogy nem ment át karmesteri szerepkörbe, de a végeredményt tekintve mégis, mert az ő véleménye lett a mérvadó.
De a fő meglepetést a koncertre tartogatta, mert a zongoraszólóval induló 3. tételt olyan tempóban indította el, mint ahogy előtte a próbákon még egyszer sem.
Előzmény: tnsnames.ora (779)
PETYUS Creative Commons License 2008.11.17 0 0 798
> ilyesmikre gondoltam, amikor azt írtam, hogy "betanítja" a darabot.

Igen, a betanítás az a folyamat, amíg a karmester kivasalja a zenekarból, hogy olyan előadásmódra törekedjen (és lehetőleg valósítsa is meg) amilyet ő el akar érni. Persze mire eljut a darab a koncertérett állapotig, addig a karmester is lenyel jónéhány kompromisszumot, főleg amatőr zenekarral. Profi zenekari muzsikusoktól alapkövetelmény, hogy képesek legyenek megvalósítani a karmester elképzeléseit, amatőr együttesben sok hagyományos értelemben vett tanításra is szükség lehet.
Előzmény: Foeniculum V (776)
PETYUS Creative Commons License 2008.11.17 0 0 797
> a vezénylés mennyire szól a hallgatóságnak

A nekem eddig valaha vezénylő karmestereknél semennyire. Biztos vannak ripacsok, de csupán koncerten látva őket nehéz ezt eldönteni.
Pl. Medveczky Ádámot először a tv karmesterversenyén láttam, és nála gyanakodtam ilyesmire, de amikor egyszer egy Haydn koncertünket vezényelte és előtte levezetett néhány próbát, akkor ez a gyanúm szertefoszlott.
Előzmény: tnsnames.ora (775)
PETYUS Creative Commons License 2008.11.17 0 0 796
> Kell-e egyáltalán karmester, hiszen sokan játszanak nélküle (kamarazenekarok)

Na, itt egy közelről érintő téma. Játszottam néhány zenekarban, kórusokban is énekeltem, egy rövid ideig vezettem is egy kórust, most pedig egy piciny régizene együttesben játszok.
Tapasztalatom szerint akkor lehet nélkülözni a karmestert, ha a zenekar létszáma és elhelyezkedése lehetővé teszi az összenézést. Ez nem feltétlenül jelenti azt hogy mindenki lát mindenkit, de kell egy koncertmester, aki bízhat abban, hogy a többiek látják őt. Ebben igazán csak akkor bízhat, ha látja a szemüket. Ők viszont jó, ha a koncertmester kezét is látják.
(Most koncertmester alatt azt a felelős személyt értem, aki az előadásért felel, ilyen még egy duettben is van.) Amikor odateszi a vonót a húrhoz indításra készen, összenéz a bandával, biccent a fejével és megmozdul a keze, akkor az összeszokott zenekar be tud lépni egy emberként. De ahhoz az kell, hogy a zenekar előtte összeszokjon. Az pedig sok munka még a profiknak is, amatőröknek pedig pláne.
Előzmény: tnsnames.ora (775)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.17 0 0 795
Örülök. Mert még a végén még több butaságot írtam volna...

http://www.rezandras.hu/kultur_mecenas.htm

másik fórumban épp a mecenatúráról beszélgetünk.
A fentebbi linket kaptam ezzel kapcsolatban. Esetleg érdekes lehet, bár nem tudom, hogy állsz Réz Andrással...
Előzmény: tnsnames.ora (794)
tnsnames.ora Creative Commons License 2008.11.17 0 0 794
Elvoltam korai ebéden, mert nemsokára el kell battyognom egy hosszú és intenzív megbeszélésre.
Előzmény: Foeniculum V (792)
tnsnames.ora Creative Commons License 2008.11.17 0 0 793
Egy offtopik fórumban minden téma ontopik. :o) Viszont az egyes témák különböző mértékben tudnak kifejtődni. Lehet, hogy ez a konkrét téma egy csonkán maradó lesz? ;)
Előzmény: Foeniculum V (790)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.17 0 0 792
Hahó itt vagy?
Meg ne haragudjál rám, az rossz lenne.
Épp az tetszik benned, hogy izgalmasan érdekes vagy...
Előzmény: tnsnames.ora (789)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.17 0 0 791
lehet, hogy ismét túlzásba estem?...
Előzmény: Foeniculum V (790)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.17 0 0 790
így van, viszont szintén nem topiktéma...

(pedig szívesen elemezném ki...;) )
Előzmény: tnsnames.ora (789)
tnsnames.ora Creative Commons License 2008.11.17 0 0 789
Ez a "másik" szerintem merész gondolatmenet, így levezetési láncolatában.
A téma szerintem sokkal finomabb granularitást igényel.
Előzmény: Foeniculum V (787)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.17 0 0 788
Tudod, hogy sokkal jobban fel tudok oldódni a könyv hatása alól, hogy így beszélgetünk róla, mint ha magamba zárkózva kéne mindezt végiggondolni?!!!
Sokkal jobban érzem magam ezáltal. :)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.17 0 0 787
Ismét két dolog, ami eszembe jutott:
az asszony és az ápolónő közti ellentét. Mennyivel jobban tudta inspirálni a férjet az ápolónő. A felesége számára inkább csak valami jelkép, mutogatnivaló, szép tárgy...amit hiányolt a környezetéből (a könyv végén), míg az ápolónő tudott bánni vele, tudta, hogyan beszéljen, cselekedjen - hogyan irányítson ő - , hogy a férfi azt higgye saját maga irányít. Tudta inspirálni a férjet: akkor kezdte felfedezni, hogy képes a munkára, fejleszteni kezdte a bányát...
A feleség valójában semmire nem volt képes ilyen értelemben


Másik:
Még mindig állítom, hogy túl sokat vársz egy nőtől; olyat, amit lehetetlenség megkapni áldozatok nélkül. Illetve, hogy te magad ne légy megalkuvó legalább egy picit. Nem tudsz elfogadni, a végtelenségig pedig nem lehet senkit átformálni... Bocsi, ha esetleg bántottalak, nem az a célom) :)
tnsnames.ora Creative Commons License 2008.11.17 0 0 786
Ez jóóóó. :o)
Előzmény: Foeniculum V (784)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.17 0 0 785
ja és lemaradt: ;)))
Előzmény: Foeniculum V (784)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.17 0 0 784
Egy izgalmas kérdés jutott eszembe, de inkább nem teszem fel...
Előzmény: tnsnames.ora (783)
tnsnames.ora Creative Commons License 2008.11.17 0 0 783
>Mármint velem kapcsolatban?

Szerinted veled kapcsolatban lehetnek fórumon kívüli tapasztalataim? ;)

>...arra vonatkozott, hogy miért gondolod

Most speciel a felvetésedre válaszoltam... ;)
Előzmény: Foeniculum V (781)
tnsnames.ora Creative Commons License 2008.11.17 0 0 782
Szerintem nem beszélünk el egymás mellett, hanem pusztán konvergálunk nemcsak a 'szimpla', hanem a _verbális_ konszenzus felé is.

Vagy nem így látod?

:o)
Előzmény: Foeniculum V (780)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.17 0 0 781
>>>Például mert korábbi fórumon kívüli tapasztalataim alapot adhatnak némi kételyeknek? ;)

Huh, azt hiszem egyre kevésbé értelek. Mármint velem kapcsolatban?

Amikor azt kérdeztem" Miért gondolod ezt?" arra vonatkozott, hogy miért gondolod, hogy NEKEM nem fog tetszeni amit írtál? Ehhez képest nem értem a válaszod.

>>Nem lehet, hogy axiómaszerűen nehéz jól kijönni a könyv egész fonalvezetéséből?

igen. Talán a legjobb az lett volna, ha kételyekben hagyja az olvasót.
Vannak könyvek, ahol kifejezetten utálom az ilyen megoldást, de itt talán jobban elfogadható lett volna mint így...
Előzmény: tnsnames.ora (778)
Foeniculum V Creative Commons License 2008.11.17 0 0 780
Úgy hiszem elbeszélünk egymás mellett. Ugyanis én is ugyanerre gondolok. Csak a megnevezés amit talán én rosszul fogalmaztam meg.
Előzmény: tnsnames.ora (779)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!