Keresés

Részletes keresés

Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1409

Ha már említetted a 'hangszerelést'.

Az hogyan történik, amikor a szerző megalkot egy darabot (és mondjuk itt Beethoven szintjére gondolok), azt egyből hangszerelve találja ki, akár szólamonként, vagy előbb csak magát a zene 'magját' írja meg és akár mások segítségével azt külön hangszereli zenekarra?

(bár ez biztosan nem lehet így, mert akkor nem lett volna szükség pl.Liszt zongoraátirataira(?) ...)

 

Ráadásul a múltkoriban figyeletem a Mezzon Dvorak VIII. szimfóniáját (még anno felvettem), és borzasztóan érdekes volt, ahogy a főtémát váltotta a hegedűkről a fuvolákra, míg a többi hangszer valami más (aláfestő) dallamot játszott.

 

És ez akkor azt jelenti, hogy minden interpretáció új hangszerelést kap, azaz a meglévő zenekar struktúrájára építik fel (alakítják át) a művet?

Előzmény: tnsnames.ora (1406)
eref Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1408
Nem vicceltem. A zene éles hangulatváltásai, a zene és a szöveg viszony, a furcsán csapongó dallamok Gesualdót idézik. Valószínűleg lelki rokonok.
Előzmény: tnsnames.ora (1394)
eref Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1407
Ezt a cikket te írtad...?! :)

A38-ra nem, inkább a Pecsába.
Előzmény: Foeniculum V (1397)
tnsnames.ora Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1406
Ahogy én tudom, de majd Petyusék kisegítenek.... :o)

Egyrészt változik a zenekar, mind mérete, mind a benne lévő hangszerek készlete az idők folyamán. Tipikusan hízik, mint csökken. :o) Bach zenekara köszönöviszonyban sincs például Orff Carmina Burana típusú apparátus-igényével. Hogy a saxofon szerepéről már ne is beszéljünk, ami külön érdekes vonulata a témának.

Másfelöl egy zenekar összeállítása nem triviális feladat, hogy mi hogyan hangzik jól. Amit gondos fülek sokat alakítgatnak. Ezt láttam például Pejtsik Péternél is, amikor szimfónikusra hangszerelte a Crying-nótákat. Úgy húzott le rezes hangszereket a kottából, hogy csak úgy sistergett, pedig nekem tetszett úgy eredeti "vastagsággal"... :o)

Azaz szerintem egyszerre érvényesül a patikamérleg elv, és az emberi kreativitás.
Előzmény: Foeniculum V (1403)
tnsnames.ora Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1405
Az az érdekes, hogy perpillanat azt gondolom, hogy két zeneszerző egymástól _függetlenül_ is juthat ugyanarra a zenei gondolatra.

Itt van például az Abigél musical, immár kalóz-videón is élvezhetően. :o)
Vannak benne olyan motivumok az én fülemnek, amik engem a Tótágasra emlékeztetnek, márpedig kizárt, hogy az alkotók azt ismerik.

BTW: ha már magyarázkodni kell a plágium-gyanu miatt, akkor már oly minegy, hogy jogosan vagy jogtalanul, nem? Ettől még nem érdemes "elzáródni" a külvilágtól.

Előzmény: Foeniculum V (1402)
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1404
Vagy csak a minimális létszámot kötik ki: pl. feltétlen kell két fuvolaszólam...?
Előzmény: Foeniculum V (1403)
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1403
Apropó: a múltkori koncert kapcsán jutott az eszembe, - csak lehet, hogy triviális dolog, és oltári butaság, ezért nem mertem megkérdezni a klasszikus topikban - hogy egy szimfónikus zenekarnál az hogy működik, hogy milyen létszámmal zenélnek?
Megvan a -tól-ig határ, és arányosan a létszám, mondjuk a hegedűsök száma a fúvósokéhoz? vagy, a szerző kiköti, hány különböző hangszerre van szükség, vagy egy standard állandó létszám van (bár ezt nem hiszem) ?
Vagy...?
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1402

Na jó, igazad van. :)

Lehet, nem gondoltam bele mélyebben...

Csak szerintem  nagyon nehéz kiszűrni a külső hatásokat.

Már az "elődöknek" sem feltétlen sikerült. Gondolok itt többek között azokra a klasszikusokra is pl. akikről már beszélgettünk.

 

Sőt, hogyan lehet kiszűrni a plágiumot, ha két alkotó függetlenül talál ki azonos/hasonló dallamot...

 

Különben ez a ráhatás egy érdekes dolog.

Most gondoltam tovább, akár a népzene ráhatása a klasszikusokra...de egymás hatása is...és persze a divat.

Mert a zenében is voltak/vannak divatirányzatok folyamatosan.

Előzmény: tnsnames.ora (1401)
tnsnames.ora Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1401
Akkor erős valakinek az identitása, ha nem kell elbújnia külső behatásoktól... Vagy nem? Ebből a szempontból például Vedres Csaba hozzáállása rendkívül rokonszenves, szvsz. De mondhatnám Madai Zsoltit (After Crying dobosa), aki magas hőfokú intenzitással érdeklődik a pályatársak iránt. Néha már-már számomra elképzelhetetlen kiterjesztéssel....

Persze nem azt mondom, hogy csak ez az út visz Rómába, de míg például Mike Oldfieldnál érzem a dolog kontextusát, addig a VdGG-nél vagy egy Vangelisnél (aki hasonló szöveget bírt annó elengedni), azért bírok kuncogni magamban... ;)
Előzmény: Foeniculum V (1399)
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1400

Ja, és arra jutottam, hogy mégse olvass Vaszary Gábort.

Legalábbis azt a könyvét ne, amit a múltkoriban ilvastam ki. ;)

Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1399

Szerintem addig jó, amíg nem érdekli őket a kollégák, addig tud egyéniségük lenni.

(mostanában elég sokat magyartalankodok :) ) Na miket tudok csinálni?!!!

Előzmény: tnsnames.ora (1398)
tnsnames.ora Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1398
Köszi a linket, elolvastam...

Állítólag lesz folytatása is az interjúnak.

BTW: Ezek a zenészek. ;) Mint Mike Oldfield is. Nem érdekli őket a kollégák, mennek a saját fejük után, és egy a fontos, hogy ők jól érezzék magukat. Az csak kvázi egy adalék, hogy erre van piacképes kereslet is. :o))))
Előzmény: Foeniculum V (1397)
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1397

Ezt a cikket írtam az előbb, bár túl sokat nem tudsz meg belőle.

 

Különben épp az ilyen koncerteket szokták vinni az A38-as hajóra...

 

Én viszont teltházas koncerten voltam a múltkor Sir Neville Marriner és az Academy of St. Martin Fields műsorán :), és nagyon élveztem!!!

Előzmény: tnsnames.ora (1396)
tnsnames.ora Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1396
Én kétszer hallgattam VdGG-t (tegnap) -> először is utoljára. Majd, ha mazoista leszek, akkor esetleg ismét előveszem... :o))

Azt nem értem egyébként, hogy kinek "érte" meg a koncert. Félház volt, rengeteg tiszteletjegyet osztottak szét (százas nagyságrendben: köztük az enyémmel :o))), voltak diákjegyek. Ki finanszírozta ezt az egészet? Egyáltalán hogy került a MÜPÁ-ba ez a VdGG?
Előzmény: Foeniculum V (1393)
tnsnames.ora Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1395
>...de valóban idegek kellenek hozzá.

Na fején találtad a szöget! Valóban ez a helyes megfogalmazás. :o)
Kérdés csak az számomra, hogy van-e annyi érték az egészben, hogy mind az előadó, mind a hallgató erőfeszítése megtérüljön.

Beszéltem Gercsivel (Egervári Gábor, After Crying) a VdGG után, azt mondja, hogy lemezen jobban szól az ének, míg koncerten mindig is ilyen volt.
Előzmény: eref (1391)
tnsnames.ora Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1394
Milyen merész - századokat átívelő - asszociáció.... :o)
Előzmény: eref (1391)
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1393
>>>BTW: sose gondoltam volna, hogy akár 1400-ig el fog jutni ez a topik.... :o)

Nem is rajtad múlott ;))))
Mondtam, hogy tudok sok-sok butaságot írni :D

Tegnap az Origón volt róluk egy cikk, akkor elolvastam én is, és belehallgattam a yotube-on.
Volt néhány daluk ami tetszett, főként a régebbi szériából, de az újabbak nem.
(mondom ezt úgy, hogy összvissz 3 -ba hallgattam bele :) )
Előzmény: tnsnames.ora (1390)
eref Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1392
:)
Előzmény: Foeniculum V (1389)
eref Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1391
A zenészek rendben voltak, de a főmuksó a 60 évével, amit éneklés címén előadott az egy hátborzongató tragédia volt: komolyan mondom szabályszerűen kínzással ért fel számomra.

Igen, Hammill egy megosztó alak. Szerintem zseniális, de valóban idegek kellenek hozzá. A VdGG zenéjét leginkább Gesualdo madrigáljaihoz (a késeiekhez, VI. k. után) tudnám hasonlítani.
Előzmény: tnsnames.ora (1387)
tnsnames.ora Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1390
Benéztem, itt vagyok, még egy koncertkritikát is összeütöttem, a visszaolvasással még adós vagyok. :o)

BTW: sose gondoltam volna, hogy akár 1400-ig el fog jutni ez a topik.... :o)
Előzmény: Foeniculum V (1388)
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1389
Írtam egy rakás sületlenséget, amíg nem voltál, és megújult a honlapom is.
És csak Eref tartotta bennem a lelket. ;)
Előzmény: Foeniculum V (1388)
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.22 0 0 1388


Azért a saját topikodba is benézhetnél!
tnsnames.ora Creative Commons License 2009.01.21 0 0 1387
Na megjöttem a MÜPÁ-ból az After Crying és Van der Graaf Generator kombóról.

A Crying meglepő felállásban játszott, Lengyel Zolit egy fiatal srác helyettesítette, Winkler Balu nagyon lefogyott az én szememnek, Görgényi Tomit meg nem is láttam. Mindezt úgy, hogy Lengyel Zoli mögöttem ült. Bevallom nem igazán értettem. A félórás műsor rövid volt, de jól szólt a fülemnek.

A VdGG-ben két dolog tetszett: a társaság neve, és a felállás (két billenytű + dob). Sajnos nem nagyon sikerült tartalommal megtölteni a 1,5 órás műsoridőt: jó 10 perc volt élvezhető zeneszerzés szempontból (és kizárólag az instrumentális jellegű részeket illetően). A zenészek rendben voltak, de a főmuksó a 60 évével, amit éneklés címén előadott az egy hátborzongató tragédia volt: komolyan mondom szabályszerűen kínzással ért fel számomra. Erre mondják az általános iskolában énekórán, hogy 1-es kisfiam, leülhetsz. Ehhez képest óriási sikere volt a félháznyi közönség körében, felállva tapsolták őket a végén.
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.20 0 0 1386
Előzmény: eref (1385)
eref Creative Commons License 2009.01.20 0 0 1385
Itt vagyok, ragyogok!
Előzmény: Foeniculum V (1384)
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.20 0 0 1384


Már mindenki eltűnik előlem?:'(


Vlotam megint uszodában.
Méghozzá, hogy kikapcsolódjam, feltöltődjem szellemileg, lelkileg, fizikailag, idegileg.
Erre végigbosszankodtam majd az egész időt. Nem tudom, honnan az a sok ráérős ember, hiszen környezetemben mindenki különösen elfoglalt mostanában (nem csak az ittlévőkre értem :) ), de dugig volt az uszoda emberekkel...
Hárman úsztunk egy sávban, és rittig pont az én sávomba jöttek negyedikként úszni, holott volt olyan sáv, ahol csak két ember úszott.

Arról nme is szólva, hogy persze aki lassabban úszott, megvárta, hogy beérjek, és akkor indult el, hogy ne tudjak folyamatosan továbbúszni, mert megelőzni nem tudom, mivel van szembeforgalom is...
Azt pedig nehezen viselem, ha valaki felül akarja írni az én ritmusomat bármiben is.
Szeretek a saját tempómban úszni.. huh, hát ilyen méregzsák lettem a mai úszástól!
És akkor még ti is teljesen eltűntök....
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.20 0 0 1383

Öt perce fotóztam nektek.
A "tavasz első hírnöke".
Hétvégén láttam meg a kertünkben, hogy már ilyen nagy.
Akkor érdekesebb volt, mert a jég még teljesen körbevette, és látszott, hogyan váj utat magának, hogy kibújhasson...
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.19 0 0 1382
Különben pedig az egészben az a legeslegjobb, hogy ÉRTEM is amit csinálok!!!!
Majd fogok készíteni egy új indexet, a jelenlegit átírom másik htmlre, és felosztom a képernyőt 3 részre, és már tudom, hogyan kell csinálni!

Mellesleg én olyan nő vagyok, akiből általában soha senki nem nézi ki, hogy mire vagyok képes (még én magam sem), és elcsodálkoznak, ha valamit tudok. ;)
Előzmény: Foeniculum V (1380)
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.19 0 0 1381
Ja, a fazekas topikba tettem még képeket, ha érdekel...
Előzmény: PETYUS (1379)
Foeniculum V Creative Commons License 2009.01.19 0 0 1380
Van amit már segítség nélkül teljesen egyedül magamtól találok ki (pl. a fotó méret csökkentését)
És vannak helyek, ahonnan kész programrészeket lehet lemásolni. Ilyen volt a fotók nagyítása is, és a "vissza" kattintó,és felül az a színes sáv, amiben felirat megy :)

Mondjuk azért nem épp népművészet, de szerencsére engem sokminden tud érdekelni:
kézművesség, technika, zene:), sportok...csak ami fontos lenne azzal nem szeretek foglalkozni :))))) (ld. ArchiCAD)
Előzmény: PETYUS (1379)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!