Azért külön kell választani a két dolgot. Trent és Billy hatásait és a zenéjüket. Azt hogy rajongói-e bármelyik zenekarnak és azt, hogy követôi-e. A zenéjükön mindenesetre nem hallani vissza semmit abból, hogy ôk ebben az értelemben követôi lennének a Cure-nak. Nagyon nagy egyéniségek ôk, akik a saját útjukat járják és nehezen lehetne olyan elôdöt találni, akihez egyértelműen lehetne ôket kapcsolni. Az pedig már csak a másik fele a dolognak, hogy szeretik-e, hallgatják-e, tisztelik-e azt, amit a Cure csinál. Én mindenestre örülök annak, hogy igen.
zann > Nem egy helyen olvastam már, hogy mennyire nagy hatással volt Trentre a Cure vagy a Depeche Mode, szóval nem vagy túlzottan képben. Kedvenc albumai közé sorolja a Pornography-t. A DM tribute-re (For The Masses) is akart készíteni egy feldolgozást, csak mivel éppen az új NIN albumon dolgozott, nem fért bele az időbe. A Dream Tour amerikai szakaszán meg csak azért későbbre tolatott egy-két már meghirdetett NIN koncertdátumot, hogy egy kisebb társasággal át tudjon repülni a Cure egyik koncertjére. (És állítólag a repülőn is végig Cure szólt.)
Billy Corgan a másik fele: A Night Like This feldolgozás, Never Let Me Down Again feldolgozás, ugyanebben a számban közreműködés egy DM koncerten, a Seveteen Seconds-ra utaló sorok az egyik albumborítón, és pl. a lent is idézett interjú.
Az ilyenekre szokták mondani, mint te, hogy ha nem szoltál volna, bölcs maradtál volna.
Hát akkor én is idézek (ebbôl a bizonyos elôszóból):
"Stílust teremtettek és mutattak írányvonalat a feltörekvo´´ zenészgenerációnak. Hatással volt a zenéjük többek között Billy Corgan-re (Smashing Pumpkins), Trent Reznor-ra (Nine Inch Nails) és még számos világsztár társukra."
Trent szereti a Cure-t (és a DM sem áll távol tôle). Ez ok. Ezt tudtam. De olyan emberként megnevezni ôt, akire a Cure hatással volt, szerintem nem túl szerencsés. Több tucatnyi zenészre sokkal inkább -és sokkal inkább hallhatóan- volt hatással. Persze ôk közel sem olyan neves zenészek, mint Reznor...
Én is kopizhatnék ide interjú részleteket Reznortól és ha 10 olyan zenekart is nevezne meg, akik hatással voltak rá, hidd el, a Cure akkor sem lenne köztük.
Amúgy meg boldog-boldogtalan a Trent Reznorral akar együtt dolgozni. Példaként csak Axel Rose-t és Puff Daddy-t említem.
Kösz a felvilágosítást!
A (feltételezett) japán koncertkiadványt nem a Live In Japan videóval kevertem, valószínűleg egy négyzet alakú fotót néztem CD-borítónak. :-))) (Kb. 10 percig nézegettem a könyvet a Wave-ben, amíg a WMS megérkezésére vártam.) A videón kiadott buli éjszakáján kattant be Andy, ha jól tudom...
A Live In Los Angelescím viszont biztosan szerepelt az Elektra oldalán. Még utánanézek, bár szerintem is tévedés lehet.
A könyvtárak tevékenysége (remélhetôleg) authorized, avagy jogtiszta.
zann > Kissé alulinformált vagy, ezért bemásolok ide néhány szöveg- és interjúrészletet. (Woodpaul egyébként nem David Gahan-rôl, hanem Martin Gore-ról ír, de ez már OFF.)
"- Trent Reznor from Nine Inch Nails, who is a Cure fan, said he would like to
take part in Robert's hypothetical solo album."
"I.: Would you give any advice to bands that seem to be following The Cure's
musical direction, such as NIN, Smashing Pumpkins, Marilyn Manson or Rob
Zombie?
R.S.: It's strange that you've mentioned those 4 people, because I know 3 of
them. In fact, Billy Corgan is the only one, or one of the few people in the music
business, whom I get along well with, though we don't agree in much of what
we talk about. I would almost say that we are in total disagreement, but we get
along well anyway. He came to Chicago to watch us play at the beginning of
this year. We went out, and we couldn't agree in the whole night. We discussed
about everything, from the music business to the world in general. We have
totally different points of view and even though, we get along well with each
other. Because there is something we share, something of one of us that the
other one likes. Actually, I like what he's done with Smashing Pumpkins; I think
it's quite good. And it's the same with NIN, and with Trent Reznor I really think
that there are people who are making a kind of music that reflects the way they
feel. And people who are making this kind of music, as they are, don't need any
advice. They are people who are making music without copying it, and I don't
think they are looking for any advice. On the other hand, it's always been very
flattering to me to hear that other musicians say I've been some influence for
them. I usually like those bands, so it's mutual. It's very unusual that someone
admits to having been influenced by The Cure and I don't like that band.
I.: Even Jonathan Davis, from Korn, has declared he loves gothic music, the
80's dark. And, obviously, The Cure.
R.S.: That is really weird but there are some of the new metal musicians that
admit part of The Cure's stuff as an influence. I can understand it thinking of
records like 'Pornography', for instance, where there are a couple of moments
of heavy distortion."
Kedves Woodpaul!
Megnéztem a site-od. Egészen az elôszóig jutottam.
Szerintem az, hogy Robert Smith és Dave Gahan hatása alatt lévô emberkékként a TRENT REZNORT és a Billy Corgant említed, az bizony nagyon sántít... Szerintem...
Én a részemrôl azzal zárnám le a vitát, hogy a CD-k talán azért drágák, mert csak X lemezt adnak el, viszont 10X-en hallgatják másolt kazettán vagy lemezen. A haszonnak viszont meg kell lennie. A zenekarnak, a kiadónak, a terjesztônek is jól kell járnia, így ez durvábban be van építve a lemez fogyasztói árába.
Ha lehetetlenné tennék valamilyen kódolással a másolást, vagy mindenkinek megszólalna a lelkiismerete, talán 5X-en akkor is megvásárolnák eredetiben. Lemennének akkor a CD-k árai? Szerintem nem nagyon. A kiadók bezsebelnék a haszon nagy részét, a zenekarok jobban keresnének valamivel, de kicseszett kevesen ismernék ôket a jelenlegi állapothoz képest.
Kezdô zenekaroknak esélyük nem lenne ismerté válni, mert még a kedvenceink új lemezeit sem tudnánk megvenni. A koncertek félház elôtt zajlanának, mert a fizetésünket otthagynánk a lemezboltokban, belépôre már nem telne. A kezdô zenekarok felbomlanának, tönkremennének a hangszerboltok, nône a munkanélküliség, zuhanna az életszínvonal, burjánzna a bűnözés, megtelnének a börtönök, egyre több rendôr lenne, bezárnának iskolák, egyre több lakásban kapcsolnák ki a villanyt, majd a vizet, aztán elvennék a lakást, hogy ott is börtönt építsenek, aztán jönnének a kommunisták, a tatárok, a fasiszták, a pomogácsok, a robotok.
Na jó, hát azt én sem gondoltam egy percig sem, hogy valami baromi nagy üzlet lenne egy könyvtár üzemeltetése, mikor a tagdíjból talán egy könyv se vásárolható, de valahogy biztos ott is megállapodnak a könyvkiadókkal, hogy mindenki elégedett legyen.
Hát figyi, a rezsit, meg az új könyvek árát valamiből ki kell fizetni.............. De hidd el nekem, egy könyvtárban nincs bevétel, sőt!
A videótéka más, mert ott a kiadótól veszik(vagy bérlik?) a filmeket, és a kiadók közvetetten, de kapcsolatban állnak a "művésszel", aki az adott termék mögöt áll. És mivel elvileg a tékából kivett kazit nem tudod másolni, ez szín tiszta üzlet.
Már bocsi, de a könyvtár nonprofit jellegű, míg a videótéka nem, tehát ezt a kettőt kár együtt említeni. Bár az más kérdés, hogy mostanában könyvtárból is kivehetsz CD-t, amit otthon ugyanúgy át tudsz másolni kazettára, vagy begrabbelni Mp3-ba.
Néha komolyan elgondolkodom, hogy ilyen körülmények között hogyan képesek a zenekarok megélni?
De az tény, hogy meg tudnak, tehát olyan mennyiségű pénz lehet a dologban, ami elbírja az ilyen kis lopásokat, és még így is ők járnak jól.
De szerintem semmi elitélendő nincs abban, ha valaki lemásol mondjuk egy Cure lemezt, és odaadja egy haverjának, akinek megtetszik, és utána elmegy egy Cd boltba, és megveszi (majdnem)az összes albumot, persze csak ha igényes. Akinek jó az írott CD, az lemarad egy csomó jó dologról, ami a boritón van(dalszöveg, képek, stb), de ha neki így is jó, hát legyen! Nála biztos nem fog sokáig tartani a rajongás, ha már az elején így áll hozzá.
bat66 > Könytár, vagy ott van pl. a videótéka is, igen. Viszont mivel ezek legálisan működnek, biztosan fizetniük kell bizonyos összegű szerzői jogdíjat a bevételeik után, az már más kérdés, hogy ez valószínűleg magához a szerzőhöz sosem jut el.
A helloiloveyou-t én a playout-on láttam élôben játszva, az unplugged-on szerintem sem játszották (vagy kihagyták a műsorból végül, de nem hiszem).
Visszatérve az mp3-akhoz egy gondolat erejéig, lehet hogy nem törvényes, nem etikus "lopni" zenéket, szoftvereket vagy mondjuk filmeket, de amelett, hogy nem tudok minden programot jó zenekartól, rendezôtôl megjelent művet eredetiben megvenni, ott van az is, hogy vannak olyan esetek, amikor még messze van az ember a fanatizmus olyan szintjétôl, hogy mindenáron kell neki az anyag bármi lemondás árán. És ilyenkor benne van a pakliban az is, hogy a tolvaj rákap a csalira és lassan vásárolni is fog. Én pl. sokszor jártam úgy, hogy már nem volt jó a másolt kazetta vagy írt CD és elkezdtem visszamenôleg megvenni a lemezeket. Egyébként ez a vita felvet egy olyan kérdést is, hogy egy könyvtár pl. hogyan lehet legális, hiszen a könyvtárnak fizetünk, az írók pedig elesnek a szerzôi jogdíjuktól, pedig százan olvassák ki a műveiket.
Persze ez már nem ide tartozik... bocs.
flare >
A Hello I Love You-t a Johnatan Ross Showban adták elő, ha nem csal a memóriám, az viszont tuti, hogy az Unpluggedban csak az általam említett dalokat, és semmi mást.
Nekem megvan a Cure On Record, és nincs benne ilyesmi, amit említesz. Szerintem a Live in Japan című videókazettával kevered, amit tényleg csak Japánban adtak ki, de az a The Top turnén készült Tokióban, az utolsó állomáson, 1984. október 17-én.
A Live In Los Angeles-ről még sosem hallottam.
Concert/Curiosity: Itthon aligha, próbálkozz mondjuk Angliában, de valószínűleg az Ebay-re is hirdetik néha. Nekem kalózkiadványként van meg.
Nos a CD másolásról annyit, hogy mindenki megvenné a lemezeket ha nem lennének ilyen baszott drágák, de ez gondolom azért van mert amig eljut a hallgatóig addig mindenki jól megszedi magát ,ezressel legalább.
de felőlem kerülhetne egy CD 5500-ba ha 300ezret keresnénk.
Más dolog hogy a Cure nem hajlandó a felvett anyagainak egy jó részét lemezre tenni, aztán a Fiction helyett Robert igazán létrehozhatna egy saját lemezcéget, vagy mint ahogy azt a "Lost wishes"-nél tette, valami belső terjesztéssel is megpróbálkozhatna.
Igazán ezért nem is hiszek a 10 koncert-lemezben, de ami igaz hogy Robert kitalálhatna valamit az ellen hogy ezreket eltartson a munkájából.
Végül azt kell mondanom hogy mindenki ugy próbálja a gyüjteményét gyarapitani ahogy tudja, a sok sok Cure kalóz anyagot ugysem lehet semmilyen módon legalizálni.
Unplugged: mp3-ban sok helyrol letoltheto (jogi erveleshez GABOR utobbi hozzajarulasa elfogadhato, de ha jol tudom ez nem jelent meg hivatalosan, talan csak videon).
Aki kiadatlan dalok (angol) szövegekre (is) vágyik, esetleg látogasson el ide. Eddigi ismereteim szerint a legteljesebb magyar szerkesztésű Cure-szövegkönyv a neten.
Nekem (egyelôre?) nincs meg az MTV Unplugged anyaga, de tudtommal elôadták még a Hello, I Love You-t is.
Volna néhány kérdésem:
1. Megvan valakinek a Cure On Record? Egyszer rövid idôre a kezembe került, és rémlik, hogy szerepel benne egy, kizárólag Japánban kiadott CD a Kissing Tour-ról. (Valami európai koncert anyaga...) Jól emlékszem?
2. Az Elektra kiadó homepage-én említenek egy Live in Los Angeles c. kiadványt. Tud valaki errôl bármit? (A fenti helyen csak az említett cím olvasható, semmi több.)
GÁBOR amit most leírtál "szerzői jog" ügyileg azért jóval kifejtetteb, elfogadhatóbb, logikusabb és végiggondolásra érdemesebb annál, mint amit a topik elején fölkentél, mint "szabályzatot". Szerintem sorlemezeket tényleg vegye meg mindenki, ha tetszik neki az a lemez, a ritkaságok és maxik már más téma. Mert azt már nem bírom, ha egy banda száz évente ad ki lemezt, de közben meg kismillió max. egy érdemi számot tartalmazó Single, EP mittommi jelenik meg méregdrágán (1500-2000 Ft egy ilyen cd-ért nagyon sok). egyáltalán: nem igazán bírom ezeket a "lemezeket", persze van olyan banda, akinek minden szutykát megvettem, annyira odáig vagyok értük, de ez már gyűjtőszenvedély. akit ez nem kap el, másolja nyugodtan - szerintem.
Ezeket a CD-ket eredetileg magamnak írtam, nem kereskedelmi céllal készültek, így történthetett meg, hogy van rajtuk jópár hivatalosan is kiadott dal. Az más téma, hogy nagyrészük CD-n és más formátumban is olyan ritka, hogy tulajdonképp hozzáférhetetlen, tehát ez azért nálam 50%-os enyhítő körülmény, de valóban nem teljesen egyezik az elveimmel. Megnyugtatásul közlöm, hogyha eladtam belőlük az 1-1 példányt, akkor már csak olyan összeállításokat fogok árulni (ha fogok), amiken kereskedelmi Cure-kiadványon megjelent szám nem lesz. (A Cult Hero-t, vagy a különféle filmzene és egyéb válogatásokat nem számítom ide.)
"Sokan nem tudnak irreális 4-5000 Ft-ot (vagy néha még többet) egy CD-ért kicsengetni."
Így igaz, azonban ez nem egy elfogadható érv. A közértben is úgy van, ha nem fizetsz a Túró Rudiért, nem is kapsz Túró Rudit. Aki nem tud x milliót kicsengetni egy 600-as Merciért, az vagy olcsóbb autóval fog járni, vagy nem lesz kocsija. Aki egy CD-ért nem tudja kifizetni azt a valóban irreális 4000-5000 Ft-ot, az vagy a 2000 Ft-os kazettaváltozatot veszi meg, vagy nem lesz meg neki az az album. Persze ezutóbbi esetben ott van a 3. lehetőség is, hogy lemásoljuk a lemezt, amit azért nem számít az emberek többsége szemében lopásnak, mivel nem a valós termék elemeléséről van szó, csak éppen annak egy az egybeni lemásolásáról, amit a másik két példánál nem tudunk megtenni. De valójában ez ugyanúgy lopás. A zenész ugyanúgy pénzt érdemel az alkotásáért, mint egy hagyományos munkahelyi dolgozó. Ő ebből él. A software-ek fejlesztőivel pl. ugyanez a helyzet. Az más kérdés, hogy míg ezek az emberek számomra vadidegenek és nem jelentenek semmit, addig Roberték sokat jelentenek nekem, mégha nem is ismerjük egymást.
Amit ezzel mondani akarok, hogy lemezeket lemásolni változó rendszerességgel mindenki szokott, én is, és ez szerintem amíg nem találnak ki valami megoldást az illetékesek, így is marad, de ezt helyes dologként beállítani - ahogyan azt te próbáltad - hiba.
Az Unplugged helyes sorrendjét nem tudnám megmondani, én csak úgy felsoroltam a számokat. Az In Your House-t egyébként még én sem hallottam, csak tudom, hogy játszották.
Gábor! Nem olvastam pontosan végig a listádat, mert nagyjából nekem is megvannak ezek az anyagok, de nem te vagy annyiszor kiborulva amiatt, hogy a zenekart károsítja mindenki, aki mp3-as linkeket stb. ajánlgat??? A sok kiadatlan vagy limitáltan kiadott szám között van néhány kiadott szerzemény is a listádon. Azért én bízom benne, hogy a hasznod (ami egy 1500 Ft-os írott CD esetében úgy 1000-1200 Ft) bizonyos részét jogdíj címén átutalod a zenekar részére
Egyébként az mp3 tiltása véleményem szerint baromság. Amióta zenekiadás van, azóta sokszorosítjuk is (a zenekar kárára) a hivatalosan megjelent felvételeket. Csak régen kazettát másoltunk, most CD-t írunk. Nagy különbség? Nem. Sokan nem tudnak irreális 4-5000 Ft-ot (vagy néha még többet) egy CD-ért kicsengetni.
Hálás köszönet a (megszokottan) pontos info-ért! Akkor az "In your House" nincs meg nekem. Ez az elhangzási sorrend is? Kissé eltérőt találtam itt:
http://www.mtv.com/mtv/tubescan/unplugged/cd/cure.html
A Charlotte Sometimes-t Penelope Farmer azonos című regénye inspirálta. A főhős neve Charlotte Sometimes, tehát ezért nem kell lefordítani a Sometimes szót.
Aki angol nyelvű Cure-szövegekre vágyik, az talán látogasson el a hivatalos Cure website-ra, ahol minden kiadott dal szövege megtalálható, sőt még pár kiadatlané is.
Az elmúlt 10 év maxijai többé-kevésbé itthon is beszerezhetőek, Budapesten pl. a Wave-ben, az Indie-Goban, a Metro-nómban vagy a Compact Disc-ben.
Az MTV Unpluggedban 10 számot játszottak:
Just Like Heaven
The Caterpillar
The Blood
Boys Don't Cry
Let's Go To Bed
If Only Tonigt We Could Sleep
Lullaby
A Letter To Elise
In Your House
The Walk