Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2010.06.13 0 0 34256
Azért érdekes lenne ha leállna a vasút, nem hiszem ,h meg lehetne lenni nélküle. A vasúton zajló teherforgalma ha egyben ráküldenénk a közútra akkor nem bírná el, a személyszállítást sem, egy 6 kocsis gyorsvonatnak, ami tele van (Békéscsaba-Budapest vasárnap délután) mennyi busz kéne, h mindenkit elvigyen és mennyi idő alatt tudná abszolválni.

Teherforgalomra meg a vasút jobb, pláne olyan áruknál mint a fa vagy a kő, amin lehet nagy mennyiségben vinni és nem romlik meg. A mozdony meg lehet, h 80 tonna, de hány ezer tonnát tud elhúzni? Ha minden kisállomásról elvinnék azt az 1-2 kocsis teherforgalmat, már mindjárt nem lenne olyan kevés az az árumennyiség. Régebben mikor még több kisvasút volt csak onnan több kocsira való teher ment a nagyvasútra, az Alföldön akár 5-600 teherkocsira való áru ment a kisvasutakról, áru pedig ma is lenne, de a kisvasutak eltűntek és helyettük teherautó viszi az árut háztól házig. Több kisállomáson is betiltották a teherforgalmat ami addig oda vonaton ment az most közúton mert senki sem fogja azért kamionba rakni, h elvigye 20 km-el odébb a másik állomásra. Akkor már elviteti a megrendelőig. És volt olyan kisállomás, ahol nem is jelentéktelen teherforgalom volt, hanem Szergejes megpakolt tehervonatok jártak.
Előzmény: Tzp (34253)
erdőszéli Creative Commons License 2010.06.13 0 0 34255
...

Méghogy egy jön szembe? Hiszen mindenki szembe jön!

:-(((
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.13 0 0 34254
Valószínűleg csak felszínesen látod a vasúti dolgokat, azért írsz valótlanságokat.
Előzmény: Tzp (34252)
Tzp Creative Commons License 2010.06.13 0 0 34253
A vasúti infrastruktúra üzemeltetése, karbantartása nyílván kötelező, de hogy hol legyen pálya az nem. Kivéve ahol nemzetközi vagy egyébb szerződés kötelez.

A közút és a vasút két, azonos célre fenntartott infrastruktúra. Mivel az út megy háztól házig, ezért nyílván azt muszáj fenntartani. Vasút nélkül meg lehet lenni, közút nélkül viszont nem. Tehát ha már ki van építve közúthálózat, akkor ha a kettőt összehasonlítjuk, akkor úgy kell számolni, hogy a közutat ígyis-úgyis fenntartjuk, tehát igazán csak a szállítás költségét kell venni, míg vasútnál az infrastruktúra fenntartását is.
Előzmény: Törölt nick (34249)
Tzp Creative Commons License 2010.06.13 0 0 34252
A nehézjárművek valóban jóval nagyobb mértékben rongálják az utat, de a nagyobb teher a vasúti pályát is jobban rontja. Nem 20-30 évente kell egy pályát karbantartani, hanem sokkal, nagyságrenddel gyakrabban. Minnél nagyobb teherrel terheled annál gyakrabban. Nem túl nagy teherforgalom mellett amúgy az út plusz amortizációja se olyan jelentős.

Egy mozdony akár 80 tonna is megvan, vagyis ha csak egymaga menne, már akkor két megrakott kamoin súlyát kell mozgatni, üresen. Tehát a vonat kizárólag nagyon nagy teher esetén olcsóbb, de ekkor még nem számítva a pályafenntartást. Ha azt is belsszámítjuk, akkor valószínűleg csak nagyon nagy teherforgalom esetén éri meg fenntartani. Tehát olcsóbb inkább közutat javítgatni, mint vasutat fenntartani. Lényegesen olcsóbb. Nem véletlen, hogy a magyar állam évente 100-150 milliárd forintot pumpál bele a MÁV-ba, hogy csődbe ne menjen.
Előzmény: Törölt nick (34248)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.13 0 0 34251
Nem voltam otthon mostanában.
Előzmény: Törölt nick (34250)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.13 0 0 34250
Lefényképezted már a felszedett Tüzép iparvágányt és az ócskavasba dobott síneket?
Előzmény: Törölt nick (34248)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.13 0 0 34249
"közutat mindenképpen kénytelen az állam fenntartani,...vasúti pályát nem kötelező fenntartani, vagyis csak akkor érdemes vasúti vonalat üzemeltetni, ha az megéri."

Ezt hol olvastad? Ugyanis nem így van a valóságban. Mindkettőt kötelessége az államnak fenntartani a hatályos törvény szerint. Ha majd a törvényt megváltoztatják, akkor lesz csak igaz amit leírtál.
Előzmény: Tzp (34247)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.13 0 0 34248
Viszont a közutat nagymértékben rongálják a nehéz kamionok, a vasúti pálya meg jóval többet elbír. Nem biztos, h rosszabb a vasúti szállítás még akkor is fenntartják a pályát, ami pénzbe kerül. Az is pénzbe kerül ha a kamionok miatt 2-3 évente újra kell aszfaltozni a közutat meg közben javítgatni a kátyúkat meg a nyomvályúkat. A vasúti pályát meg egyszer kell jól gatyába rázni aztán 10-20 évig nem kell hozzányúlni, max. pár filléres ( a felújításhoz hasonlítva) szintentartás kell pl. talpfa ( betonalj) csere.
Előzmény: Tzp (34247)
Tzp Creative Commons License 2010.06.13 0 0 34247
"ahhoz kamion kell és számítása szerint drágább mint a vonat"

Azért szerintem ez koránt sincs így. Mivel közutat mindenképpen kénytelen az állam fenntartani, ezért a közúti szállítás költsége lényegében magának a szállításnak a költsége. Ellenben vasúti pályát nem kötelező fenntartani, vagyis csak akkor érdemes vasúti vonalat üzemeltetni, ha az megéri. Vagyis a vasúti szállítás költsége a szállítás költsége plusz a pálya fenntartása. Ha a valós költségeket számlázná ki a MÁV, biztos vagyok benne, hogy a barátod többet nem szállítana vasúttal. Most lényegében az állam, vagyis az adófizetők, fizeti ki a szállítás költésgeinek egy jelentős részét.
Előzmény: gab94 (34243)
sínbohóc Creative Commons License 2010.06.12 0 0 34246
De miért nem lehet addig az állomásig/megállóig vonatot járatni, ameddig ép állapotú a vágány?
Lehetne, de talán nem akarják szívatni a kedves utasokat egy felesleges átszállással.
Gondolom olcsóbb is így, mivel a buszt fizetik, mellé fizethetnék a vonatot is.
Előzmény: Törölt nick (34245)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.12 0 0 34245
De miért nem lehet addig az állomásig/megállóig vonatot járatni, ameddig ép állapotú a vágány? Az összes utast el akarják űzni a vonalról? Kíváncsi leszek, a hosszú buszos pótlás után hányan jönnek majd vissza a vonatokra. Borsod Volán most gondolom rágyúr az utaslenyúlásra.
Előzmény: bodrostomi (34244)
bodrostomi Creative Commons License 2010.06.11 0 0 34244
Már gab94 le is írta a választ. :-) Heti két alkalommal járt tehervonat általában. A pálya Edelény és Szendrő között sérülhetett meg legjobban, ott sok helyen már a múltkor is vízben állt a sín.
Előzmény: Törölt nick (34242)
gab94 Creative Commons License 2010.06.11 0 0 34243
Van - vagyis volt, és remélem lesz - teherforgalom, főleg - Aggtelek (Szín), Szendrő Edelény - fa illetve Szalonnáról mészkőőrlemény (Meszesi bányából).
Egy régi barátom kicsit kesereg mert Ő Jósvafő-Aggteleken rakott, rak vagonba fát - szállítás az erőműbe Berentére - és nincs kapacitása 60-70 kilométerre elhordani, ahhoz kamion kell és számítása szerint drágább mint a vonat (igaz most az erdőn is tilos a termelés és szállítás az esők miatt).
Egyébként úgy tudom, hogy a 27-es főúton is sok a rongálódás, a teherautókat korlátozzák.
És kérdésedre, jelenleg egyáltalán nem jár vonat. Az előző - 3 héttel ezelőtti - árvíz után eléggé hamar vissza állt a forgalmi rend, de az közel sem volt ilyen pusztító hatású.
Hát nem tudom........
Előzmény: Törölt nick (34242)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.11 0 0 34242
Milyen jellegű és mekkora teherforgalma van/volt a tornanádaskai vonalnak? Melyik állomásig járnak személyvonatok?
Előzmény: bodrostomi (34238)
bodrostomi Creative Commons License 2010.06.10 0 0 34241
Pálya nélkül nehéz szállítani, és ha nagyon sürgős nekik, akkor gondolom közúton fognak. És ha rájönnek, hogy az jó (és ha még a pálya sem lesz járható egy jó darabig), akkor nem hiszem hogy visszatérnek a vasútra. Bár ennek kicsi azesélye, de azért mint lehetőség, nem szabad figyelmen kívül hagyni.
Előzmény: GA0425 (34240)
GA0425 Creative Commons License 2010.06.10 0 0 34240
Vannak erre utaló jelek?
Előzmény: bodrostomi (34238)
Vumurt89 Creative Commons License 2010.06.10 0 0 34239
Volt olyan szakaszon is alámosás aminek köze nem volt a Losonc-Nagykürtös vonalhoz.
Előzmény: kombi (34237)
bodrostomi Creative Commons License 2010.06.10 0 0 34238
Főleg, ha az a kis teherforgalom is megszűnik a vonalon, ami eddig volt.
Előzmény: kombi (34237)
kombi Creative Commons License 2010.06.10 0 0 34237
No igen, de ott államközi szerződés is előírta a pálya működőképes voltát, míg a tornanádaskai vonalon ilyen megkötés nincs...

De azért reménykedjünk..
Előzmény: Vumurt89 (34233)
bodrostomi Creative Commons License 2010.06.10 0 0 34236
Kell az a réteg máshova, most szerintem ezt kihagyják. Ettől függetlenül én sem várok csodát, örüljünk ha lassújelekkel is járható lesz a pálya majd valamikor.
Előzmény: Törölt nick (34235)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.10 0 0 34235
Majd húznak rá újabb aszfaltréteget. Szurok ugyanis folyamatosan keletkezik, míg a vas nem :(((
Előzmény: bodrostomi (34234)
bodrostomi Creative Commons License 2010.06.09 0 0 34234
A közút fel van újítva, úgyhogy nem kell már aszfaltcsíkot húzni. Most a vasút jön.
Előzmény: Törölt nick (34230)
Vumurt89 Creative Commons License 2010.06.09 0 0 34233
Nógrádszakálnál ennél durvább volt a helyzet pár éve.
Előzmény: Törölt nick (34230)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.09 0 0 34232
Nem erősségem a fogadás. Legyen igazad!
Előzmény: GA0425 (34231)
GA0425 Creative Commons License 2010.06.09 0 0 34231
Akarsz fogadni? :-) Én igenre voksolok...
Előzmény: Törölt nick (34230)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.09 0 0 34230
A képekről az jön le nekem, hogy Edelény térségében nem felújítani, hanem újjáépíteni kell a vasútvonalat. Az pedig pénz. Sok pénz.
Mint tudjuk, van pénz az országban. De lesz-e akarat, hogy a pénzből mellékvonal épüljön újjá?
Előzmény: GA0425 (34229)
GA0425 Creative Commons License 2010.06.09 0 0 34229
Alapvetően ez igaz is, de azért a felújítás és a helyreállítás között szerintem jelentős különbség van.
Előzmény: Törölt nick (34228)
Törölt nick Creative Commons License 2010.06.09 0 0 34228
Hidd el, én is azt szeretném ha újjáépülne, de a mai magyar valóság az, hogy hamarabb lehúznak 10 kilométer aszfaltcsíkot, minthogy felújítanának 1 kilométer mellékvonalat...
Előzmény: GA0425 (34227)
GA0425 Creative Commons License 2010.06.09 0 0 34227
Nem hiszem, hogy megdönthetetlen érveket fel tudnék hozni, de ez egy jó forgalmú vonal, és a hidat egyenlőre nem vitte el a víz, ami mondjuk hosszadalmasabb problémát jelenthetne.
Előzmény: Törölt nick (34226)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!