Azért érdekes lenne ha leállna a vasút, nem hiszem ,h meg lehetne lenni nélküle. A vasúton zajló teherforgalma ha egyben ráküldenénk a közútra akkor nem bírná el, a személyszállítást sem, egy 6 kocsis gyorsvonatnak, ami tele van (Békéscsaba-Budapest vasárnap délután) mennyi busz kéne, h mindenkit elvigyen és mennyi idő alatt tudná abszolválni.
Teherforgalomra meg a vasút jobb, pláne olyan áruknál mint a fa vagy a kő, amin lehet nagy mennyiségben vinni és nem romlik meg. A mozdony meg lehet, h 80 tonna, de hány ezer tonnát tud elhúzni? Ha minden kisállomásról elvinnék azt az 1-2 kocsis teherforgalmat, már mindjárt nem lenne olyan kevés az az árumennyiség. Régebben mikor még több kisvasút volt csak onnan több kocsira való teher ment a nagyvasútra, az Alföldön akár 5-600 teherkocsira való áru ment a kisvasutakról, áru pedig ma is lenne, de a kisvasutak eltűntek és helyettük teherautó viszi az árut háztól házig. Több kisállomáson is betiltották a teherforgalmat ami addig oda vonaton ment az most közúton mert senki sem fogja azért kamionba rakni, h elvigye 20 km-el odébb a másik állomásra. Akkor már elviteti a megrendelőig. És volt olyan kisállomás, ahol nem is jelentéktelen teherforgalom volt, hanem Szergejes megpakolt tehervonatok jártak.
A vasúti infrastruktúra üzemeltetése, karbantartása nyílván kötelező, de hogy hol legyen pálya az nem. Kivéve ahol nemzetközi vagy egyébb szerződés kötelez.
A közút és a vasút két, azonos célre fenntartott infrastruktúra. Mivel az út megy háztól házig, ezért nyílván azt muszáj fenntartani. Vasút nélkül meg lehet lenni, közút nélkül viszont nem. Tehát ha már ki van építve közúthálózat, akkor ha a kettőt összehasonlítjuk, akkor úgy kell számolni, hogy a közutat ígyis-úgyis fenntartjuk, tehát igazán csak a szállítás költségét kell venni, míg vasútnál az infrastruktúra fenntartását is.
A nehézjárművek valóban jóval nagyobb mértékben rongálják az utat, de a nagyobb teher a vasúti pályát is jobban rontja. Nem 20-30 évente kell egy pályát karbantartani, hanem sokkal, nagyságrenddel gyakrabban. Minnél nagyobb teherrel terheled annál gyakrabban. Nem túl nagy teherforgalom mellett amúgy az út plusz amortizációja se olyan jelentős.
Egy mozdony akár 80 tonna is megvan, vagyis ha csak egymaga menne, már akkor két megrakott kamoin súlyát kell mozgatni, üresen. Tehát a vonat kizárólag nagyon nagy teher esetén olcsóbb, de ekkor még nem számítva a pályafenntartást. Ha azt is belsszámítjuk, akkor valószínűleg csak nagyon nagy teherforgalom esetén éri meg fenntartani. Tehát olcsóbb inkább közutat javítgatni, mint vasutat fenntartani. Lényegesen olcsóbb. Nem véletlen, hogy a magyar állam évente 100-150 milliárd forintot pumpál bele a MÁV-ba, hogy csődbe ne menjen.
"közutat mindenképpen kénytelen az állam fenntartani,...vasúti pályát nem kötelező fenntartani, vagyis csak akkor érdemes vasúti vonalat üzemeltetni, ha az megéri."
Ezt hol olvastad? Ugyanis nem így van a valóságban. Mindkettőt kötelessége az államnak fenntartani a hatályos törvény szerint. Ha majd a törvényt megváltoztatják, akkor lesz csak igaz amit leírtál.
Viszont a közutat nagymértékben rongálják a nehéz kamionok, a vasúti pálya meg jóval többet elbír. Nem biztos, h rosszabb a vasúti szállítás még akkor is fenntartják a pályát, ami pénzbe kerül. Az is pénzbe kerül ha a kamionok miatt 2-3 évente újra kell aszfaltozni a közutat meg közben javítgatni a kátyúkat meg a nyomvályúkat. A vasúti pályát meg egyszer kell jól gatyába rázni aztán 10-20 évig nem kell hozzányúlni, max. pár filléres ( a felújításhoz hasonlítva) szintentartás kell pl. talpfa ( betonalj) csere.
"ahhoz kamion kell és számítása szerint drágább mint a vonat"
Azért szerintem ez koránt sincs így. Mivel közutat mindenképpen kénytelen az állam fenntartani, ezért a közúti szállítás költsége lényegében magának a szállításnak a költsége. Ellenben vasúti pályát nem kötelező fenntartani, vagyis csak akkor érdemes vasúti vonalat üzemeltetni, ha az megéri. Vagyis a vasúti szállítás költsége a szállítás költsége plusz a pálya fenntartása. Ha a valós költségeket számlázná ki a MÁV, biztos vagyok benne, hogy a barátod többet nem szállítana vasúttal. Most lényegében az állam, vagyis az adófizetők, fizeti ki a szállítás költésgeinek egy jelentős részét.
De miért nem lehet addig az állomásig/megállóig vonatot járatni, ameddig ép állapotú a vágány? Lehetne, de talán nem akarják szívatni a kedves utasokat egy felesleges átszállással. Gondolom olcsóbb is így, mivel a buszt fizetik, mellé fizethetnék a vonatot is.
De miért nem lehet addig az állomásig/megállóig vonatot járatni, ameddig ép állapotú a vágány? Az összes utast el akarják űzni a vonalról? Kíváncsi leszek, a hosszú buszos pótlás után hányan jönnek majd vissza a vonatokra. Borsod Volán most gondolom rágyúr az utaslenyúlásra.
Már gab94 le is írta a választ. :-) Heti két alkalommal járt tehervonat általában. A pálya Edelény és Szendrő között sérülhetett meg legjobban, ott sok helyen már a múltkor is vízben állt a sín.
Van - vagyis volt, és remélem lesz - teherforgalom, főleg - Aggtelek (Szín), Szendrő Edelény - fa illetve Szalonnáról mészkőőrlemény (Meszesi bányából). Egy régi barátom kicsit kesereg mert Ő Jósvafő-Aggteleken rakott, rak vagonba fát - szállítás az erőműbe Berentére - és nincs kapacitása 60-70 kilométerre elhordani, ahhoz kamion kell és számítása szerint drágább mint a vonat (igaz most az erdőn is tilos a termelés és szállítás az esők miatt). Egyébként úgy tudom, hogy a 27-es főúton is sok a rongálódás, a teherautókat korlátozzák. És kérdésedre, jelenleg egyáltalán nem jár vonat. Az előző - 3 héttel ezelőtti - árvíz után eléggé hamar vissza állt a forgalmi rend, de az közel sem volt ilyen pusztító hatású. Hát nem tudom........
Pálya nélkül nehéz szállítani, és ha nagyon sürgős nekik, akkor gondolom közúton fognak. És ha rájönnek, hogy az jó (és ha még a pálya sem lesz járható egy jó darabig), akkor nem hiszem hogy visszatérnek a vasútra. Bár ennek kicsi azesélye, de azért mint lehetőség, nem szabad figyelmen kívül hagyni.
Kell az a réteg máshova, most szerintem ezt kihagyják. Ettől függetlenül én sem várok csodát, örüljünk ha lassújelekkel is járható lesz a pálya majd valamikor.
A képekről az jön le nekem, hogy Edelény térségében nem felújítani, hanem újjáépíteni kell a vasútvonalat. Az pedig pénz. Sok pénz. Mint tudjuk, van pénz az országban. De lesz-e akarat, hogy a pénzből mellékvonal épüljön újjá?
Hidd el, én is azt szeretném ha újjáépülne, de a mai magyar valóság az, hogy hamarabb lehúznak 10 kilométer aszfaltcsíkot, minthogy felújítanának 1 kilométer mellékvonalat...
Nem hiszem, hogy megdönthetetlen érveket fel tudnék hozni, de ez egy jó forgalmú vonal, és a hidat egyenlőre nem vitte el a víz, ami mondjuk hosszadalmasabb problémát jelenthetne.