Én Érddel is példálózok már régóta... A T. budaörsi pmester példálózik önmagával kissé túl sokat, mintha csak az ő kis 25 000-es falva lenne a világ közepe...
"mindenhol a világon .......... a körgyűrűn belül ingyenesek a bevezető szakaszok."
ez pedig nettó hazugság. de fogjuk csak arra hogy félretájékoztattak...
a többi okoskodással pedig nem tudom hova akarsz kilyukadni. Mint mondottam, az M7 díjköteles határának egykori kijelölésének semmi köze nem volt az M0-hoz, hiszen nem is volt még kész a nagyrésze, és helyileg is meglehetősen messze esett onnan.
A pártszínekhez szerintem semmilyen. Főleg azért, mert állandóan Budaörssel példálóztok, holott Érd jóval távolabb van nála.
Szóval, tisztázzunk pár alapfogalmat. Az elkerülő utakig tartó ingyenesség, bár kétségtelenül kapóra jön az ott élőknek is, elsősorban nem maguk a települések miatt van, hanem azért, hogy az elkerülő út elkerülő jellegét segítse. Ennek két összetevője van mindenhol a világon, tehát ez nem budapesti kérdés. Az egyik az, hogy az elkerülő utak kétfajta forgalom kiszolgálására hivatottak, az egyik a kérdéses városon áthaladó forgalom, amelynek így nem kell bemennie, hanem simán körbemegy rajta és folytatja az útját a túloldalon. A másik az adott város belső forgalma, amikor is nagyobb belső távolságok megtételekor érdemes inkább kimenni a gyűrűre, körbemenni, és bejönni a túloldalon (ide tartozik az az eset is, amikor egy máshol kiágazó autópályán akarsz kimenni a városból, és ahelyett, hogy a városon keresztül mennél át hozzá, kimész a hozzád legközelebb eső úton a gyűrűre, és ott mész el körbe a célautópályádig). Ezt nyilván elősegíti, ha a gyűrű ilyen használata nem fizetős.
A másik fontos szerepe, és ez is kapcsolódik az ingyenességhez, hogy minden város törekszik arra, hogy a nagyobb alapterületű, nagyobb autós forgalmat generáló bevásárló és ipari központjait a város közepéről a szélére telepítse ki, ez is tipikusan (hol másutt, ha autóforgalomról van szó) a kivezető és elkerülő utak mellett valósul meg. Ezt is segíti ezen szakaszon ingyenes volta.
Ami ezen túlmegy, például egy nagyváros agglomerációs körzetéhez tartozó települések hivatásforgalma, azon nyugodtan lehet külön agyalni. Lehet többféleképpen, lehet akár lakóhelytől függően kedvezményes matricát készíteni, vagy lehet a cégeket adókedvezményekkel vagy hasonlókkal arra késztetni, hogy vegyék meg a bejáráshoz szükséges matricát a dolgozóiknak, ezzel nincsen semmi baj (sőt, igazából az utóbbi a jobb, nincs vele külön adminisztráció a matricarendszeren belül).
Akkor, visszatérve a konkrét kérdésre: az M0 a legtöbb helyen a városhatáron fut, de nem mindenhol. Ez nyilván kompromisszum kérdése, amiben mindenféle ok volt, de a városhatár a természetes, ott van tőle csak eltérés, ahol muszáj. Vizsgáljuk meg, az M0 hol tér el:
- északon, északkeleten sehol, gyakorlatilag pont a határon fut (ide tartozik Mogyoród, mivel Mogyoród jóval kijjebb van, soha nem került igazán szóba, hogy bármi köze lehetne az M0-hoz);
- délkeleten kijjebb, ennek egyetlen nyilvánvaló oka van, a reptér (Vecsés és Ecser a reptér takarásában van, ezért őket belülről nem lehet megkerülni, Gyálnál meg már nyilván nem volt érdemes bekanyarodni, ráadásul az beépített terület);
- délen megint a határon fut;
- délnyugaton a határon belül fut jóval, Nagytétény;
- nyugaton kerül kijjebb.
Az utolsó kettőt nem lehet a települések és a domborzat nélkül tárgyalni. Ott van egy sűrűn egybeépült blokk, Diósd, Érd, Budaörs, Törökbálint. Hidat is kellett csinálni, tehát nem egyszerű feladat, kanyarog is eleget, de ami Budapest határát illeti, Nagytétényt röviden kettévágja, és onnantól megint a határnál halad röviden, és csak akkor tér ki nyugatra. Ez az, amiről korábban írtam: itt, teljesen függetlenül bárki politikai véleményétől, ugyan milyen más útvonal lehetett volna? Figyelembe kell venni azt, hogy szemben keresztbe Budaörs van; hogy Budaörs mögött hegyek jönnek, tehát arra menni nem lehet; hogy az M1-M7-et nem a városban, az Osztapenkón belül célszerű keresztezni, hanem még amikor autópályaként jönnek (bár, ennek ellenére, az gyanítom, hogy ha a hegyek nem tennék lehetetlenné a folytatását, akkor valószínűleg Diósd felső sarkánál északnak fordulnak, és mégis csak átvágják Budaörsöt ott, ahol most is átmegy az út az autópálya felett). De a hegy nagy úr, ha folytatni kell az M0-át, márpedig kell.
Azaz, a hosszút röviden összefoglalva: minden ostoba vádaskodás ellenére az M0 nagyon is gyakorlati, kézzelfogható, térkép segítségével öt perc alatt belátható módon fut, ahol csak lehet, Budapest határán, ahol nem lehet, keveset kerülve. Keveset, nem Mogyoródnyit. Majd meglátjuk a budai részt, ha megérjük egyáltalán, mert ott, főleg Üröm és Budakalász környékén a helyi önkormányzatok nagyon sokat szívóztak (és egyébiránt, végestelen végig nagyon sok konfliktus volt a magyar környezetvédelem legádázabb ellenségével, a Levegő Munkacsoporttal).
És miután az útvonal ilyeténképpen kialakult, ennek megfelelően lett nálunk is úgy, mint mindenhol a világon, még olyan országokban is, ahol se Budaörs nincs, se annak polgármestere, hogy a körgyűrűn belül ingyenesek a bevezető szakaszok.
"Budapest körül Mogyoród a legtávolabbi közeli település"
ez tényleg komoly érv,csak nem tudom mire...
egyébként te állítottad:
"Mogyoród nem politika miatt, hanem azért volt fizetős, mert Mogyoród jó pár kilométerekre van Budapesttől, nem vele összenőtt település"
aztán önmagadnak mondasz ellent:
"A fizetősséget senki nem ettől tette függővé"
A gyűrűtől való helyzete is ilyen utólagos okoskodás.
A tények:
- 2003-tól fizetős az M7. (ki volt ekkor Budaörs, Érd polgármestere, ki volt ekkor kormányon, csak kérdezem...)
- ekkor még nincs is más autópálya hova elér az m0, tehát nem beszélhetünk arról a "szokásról", hogy az M0-ig fizetősek a pályák. (Az m5-öt bőven pesten belül éri el.)
tehát a 2003-ban éppen hatalmi pozicióban lévők határozták meg, hogy mettől meddig lesz díjmentes az M7-es. Köze nincs ahhoz hogy UTÓLAGOSAN általában mindenhol az M0-ig lett fizetős jóval később, hiszen az M7-es üdítő kivételként, nem is a M0-ig volt fizetős, hanem Érdig.
Vajon van-e mindennek köze ahhoz hogy az érintett polgármesterek mely párt szineiben munkálkodtak? Sose tudjuk meg, sejteni mindenki azt sejt amit akar...
A fizetősséget senki nem ettől tette függővé, hanem a gyűrűhöz képest elfoglalt helyzetétől. Mogyoród körbekerülése nyilván soha nem merült fel értelmesen, hiszen az egy Budapesttől távolabb fekvő település, Budapest és Mogyoród között van egy széles földsáv. A Tarcsák is közelebb vannak, Pécel, Maglód, mind. Budapest körül Mogyoród a legtávolabbi közeli település, ha megnézed a térképet. Éppen ezért érvnek elég szegényes.
Nem tudom, hány százalékot érintett kedvezően. Ugyanúgy azt sem tudom, hogy hány százalékot kedvezőtlenül. (sose fogjuk megtudni) Ha szerinted 90% jól járt, ( aki eddig nem fizetett, az ugye nem járt jól) akkor a maradék 10% fizet 20mrd Ft pluszt az államkasszába?
ezzel a teljesen hiteltelen méréssel, egy külön erre létrehozott céggel is csak egy 1-2 ezres növekedés kimutatására futotta, meglehetősen megkérdőjelezhető módszerekkel.
A budaörsiek szdsz-es polgármesterükkel az élen továbbhazudoznak a megnövekedett átmenő-kerülő forgalom miatt! Kiváncsi lennék hány olyan hülye él a környékükön akinek megéri napi kb. 20 forintért akkorát kerülni, átkelni a hegyen Buidakeszi felé, majd bearaszolni a Margit hídig. Pláne télen.
Okoskatörp, Mogyoród nem politika miatt, hanem azért volt fizetős, mert Mogyoród jó pár kilométerekre van Budapesttől, nem vele összenőtt település, mint azok az összes többiek (Vecsés, Gyál, Ecser például), amelyeket szintén nem vág el a nullás. Budakalász lehet majd az első (egyetlen?) olyan összenőtt kisebb település, amit majd elvág a nullás, de eddig ilyen nem volt. Érd nem kisebb, hanem nagyobb, és nyilván nem akartad volna arra megkerültetni a nullást, ha már a törökbálinti kanyar is sok neked.
Még tegyük hozzá azt is, hogy még inkább nyilvánvaló legyen, mennyire nem igaz a mondandód, hogy pont Budán van az az egyetlen M0-ás szakasz, amelyik nem is nagyjából a városhatáron halad, hanem érezhetően belemegy a városba, Nagytétény. Csak Diósd után jön ki megint a város területéről.
miért járjon rosszabbul Mogyoród amiatt, hogy a terepviszonyok (meg az építési telekmutyik) miatt az M0 sokkal közelebb van Budapesthez a pesti oldalon, mint a budai oldalon?
Ha szíveskednél egy pillantást vetni a térképre... Először is, míg Pestet körbeéri az M0, Budán egy elég rövid szakasz van, tehát egy ilyen általános összehasonlítás nyilván értelmetlen dolog. A budai részen Diósdig teljesen érinti a várost, tehát egyetlen szakasz marad mindössze, amire azt mondhatnád, hogy nem a városhatárnál húzódik, csakhogy ha itt is megnézed a térképet, mindenféle telkeken kívül, akkor láthatod, hogy egyfelől egyszerűen nincs másfele lehetőség, mert Budaörs ott van szemben (és azért autópályát nem szokás a meglévő település házainak felszámolásával vinni keresztül valahol középen). Ráadásul szempont volt az is, hogy mind az M1, mind az M7 autópályákat kiszolgálhassa és tehermentesíthesse. Ugyanis egész Budapesten csak ez a két autópálya van, amelyik nem önállóan érkezik be, hanem előbb egyesül, és együtt jönnek be. Ha lett volna hely közelebb vinni el az M0-át, akkor sem lett volna túl jó ötlet emiatt, hiszen lehetetlenné tette volna, hogy e két irányból érkezők még a pálya végén, a városba behajtás előtt elmehessenek az elkerülő útra.
Szóval, szóval, elég ingatag érveid vannak, így sorban, mindenre, úgy látom...
Két dolgot vezettek be, a megyei matricát és az elkerülősök fizetését. Az elsőt mindenki jónak tartotta, senki nem szólt ellene egy szót sem. A másodikat tartja rossznak, akinek baja van a januári módosításokkal. Erre fel direkt két olyan példát hozol, amelyek közül az egyik az elsőnek köszönhető (tehát pozitív változás), a másik a másodiknak (tehát negatív változás), és ezt a kettőt akarod szembeállítani egymással. Meglehetősen átlátszó dolog.
Ami a budaörsi céget illeti, ja, ha a weboldalukra nem írtak ki mindent, akkor az már nem is létezik. Hát, én is elég sokat használom a webet a mindennapi munkámban, de azért mégsem gondolom, hogy mindent eldöntő adu ász lenne.
segítek drága barátunknak: 2003-ban lett fizetős az M7-es.
10 000-es kérdés: ki és mely pártok szineiben volt ekkor Budaörs és Érd polgármestere, aminek feltehetően köze van ahhoz, hogy nemcsak a "budaörsi elkerülő", de még az M0-on bőven túl, az érdi csomópontig is díjmentes maradt az autópálya.
persze, elv, amit pártpreferenciák mentén hoztak meg.
lehetett volna az is az elv, hogy Budapest határától 5 vagy 10 km legyen a fizetős határ.
miért járjon rosszabbul Mogyoród amiatt, hogy a terepviszonyok (meg az építési telekmutyik) miatt az M0 sokkal közelebb van Budapesthez a pesti oldalon, mint a budai oldalon?
És egyiknek mi köze a másikhoz? Ha itt nem tudják rendesen megoldani a dolgot, akkor rontsuk el a másikat is?
annyi köze van egymáshoz, hogy a hagyományosan baloldali Budaörs környékén nem volt fizetős az M7-M1, a városhoz közelebbi M3 környéki településeknek meg fizetős volt, köszönhetően annak, hogy hagyományosan nem baloldaliak voltak (pl. Mogyoród)
kétségtelen, lehet érdekképviseletnek nevezni ezt is. érdeked volt, hogy baloldali légy, különben leszopattak az autópályadíjjal.