Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Akkor valószínűleg túltekerte a tekercset az elkövető, elvileg akkor nem kellene leégnie.
Láttam Diginew ötletét, az elvi megoldás ugyanaz, hogy csak a tekercs kapjon kicsit nagyobb feszültséget. Az a megoldás talán jobb is, mint az enyém, mert se relé, se külső táp nem kell hozzá, és a relé árából kijön az egész.
Egyébként van még egy megoldás, hogy behúzatod 18V-al, és mondjuk 1 másodperc múlva lecsökkented a feszültséget 12V-ra, azzal már biztonsággal benn tart. Ezt a megoldást pl. folyamatos üzemű nullfesz reléknél alkalmazzák, ott jellemzően van egy segédérintkező ami a behúzáskor beiktat a relével sorba egy ellenállást. Ez egyúttal a relé hiszterézisét is elállítja a jobb működés kedvéért, de ez nem tartozik ide.
Ezt nálad a gyakorlatban meg lehet úgy is oldani, hogy a tekerccsel sorba kötsz egy ellenállást, ami 18V esetében 12V-ra csökkenti a feszültséget, majd evvel az ellenállással párhuzamosan kötsz egy nagyobb kondenzátort polaritáshelyesen, ez biztosítja a behúzáshoz szükséges teljes feszültséget, ahogy elkezd feltöltődni. A bekapcsolás pillanatában a kondi rövidzárként viselkedik és ráküldi a teljes feszültséget a tekercsre, majd ahogy feltöltődik, szépen az ellenállás átveszi az átfolyó áramot és beáll az úgynevezett tartóáram. Amikor lekapcsolod a feszültséget, a kondi kisül az ellenálláson keresztül és a folyamat kezdődhet elölről.
Azt is meg lehet csinálni, hogy kipróbálni, mekkora feszültséggel húz be biztonsággal a tekercs, és ezt a feszültséget egy 12V-os kis relével kapcsolni rá, és akkor se tekercselni nem kell, se új belsőt venni.
Van a PIKO-nak hosszú síncsavarja. Az új ágyazatos sínekhez ajánlja.
Viszont tökéletes megoldás sg9 szervómotorok gyors, tartós rögzítésére. A szervómotort érdemes 1,2mm-es fúróval előfúrni. Tökéletes, és gyors, oldható kötés lesz a síncsavarral. Kb 5mm-t megy a fába a csavar. 2 db egy szervóra elegendő.
Ha nem akarod, hogy zajos legyen akkor igen, határozottan. Nyilván akkorára kell vágni a H0-ban 2-3 mm-es vastagságú parafát, hogy NE lógjon le róla a vágányzat :)
"Valamit" mindenkepp erdemes rakni, hogy ne viselkedjen az egesz terepasztal/modul hangszorokent, felerositve minden zajt.
Fontos megjegyezni, hogy a parafa csik "onmagaban" nem eleg; ha pl a leragasztott agyazat lelog rola (ra az asztalfeluletre), akkor "zajhid" jon letre: az osszes kiszurni kivant rezges direktbe atmehet az asztallapra...
Interneten mindenki masra eskuszik, hogy neki mi jon be legjobban; en mar lattam jo szeles parafacsikot, tobb reteg parafat; aztan habot, tobb reteg habot, kulonbozo habokat egymason, stb... (meg a kommenteket, hogy "hogylehet habra epiteni!!1!", hehe)
Igazabol a megoldas szerintem mindig egyedi: fugg az alaptol, rendelkezesre allo helytol, na meg a penztarcatol...
A setrack az mind polarizálatlan, a streamline-ban meg van polarizált meg nem polarizált. Azt érdemes figyelembevenni, hogy insulfrog-os kitérőknél a gyök felöl, meg kell táplálni a váltó utáni szakaszokat, különben csak akkor kapnak áramot ha a váltó arra áll.
Nekem voltak ilyenek az első TT asztalomon, ott jól működtek, igaz, ott csak kb. 1 cm-t kellett lenyomniuk rajta, de rövideb úton is üzembiztos volt. Persze a mai filigránabb szedőknek célszerű a nagyobb hossz.
Érdeklődöm H0 építési nagyságban egymást szintben keresztező vágányok esetén elegendő-e a MOROP/NEM 102 szabvány által megadott 65mm űrszelvény magasság felsővezetékes/áramszedős mozdonyokhoz?
Ez a sínkorona tetejétől a plafonig mért érték.
65-70 mm magasság megvan. Ez a szintbeli kereszteződés nem látható helyen van, de védeni szeretném a szedős mozdonyokat. Ha erre a területre teszek drótból áramszedő leterelő/lenyomó vezetőt, akkor ezzel meg tudom védeni a véletlenül felugró szedőt a töréstől? Kb 15cm hosszú lenne a drót hossza amin a 90mm állandó magasságból lenyomja erre a 65mm-re a szedőt.
(Azt néztem, hogy a felsővezeték H0-ban valahol 68-75mm között fut a sínkorona magasságától.)