Keresés

Részletes keresés

zebramonguz Creative Commons License 2008.04.17 0 0 609

Nagy volt a csend csak fél füllel, semmi többet mint a cikk. Nálunk is nagy volt a forgalom. Holnap kérdezősködök.

 

"Helyzetjelentés":

A külföldiek jöttek mentek egész nap (Tököl, Jakab, Budaőrs, Szanda..). Volt egy-két hazai "úttörő" is, a repülési szabályokat betartva (FPL, transzponder, rádiózás) fel sem tünt senkinek a FIC-eseken kivül (mi meg csak arra figyeltünk). Amivel még van egy kis probléma: FPL-t a repülésbejelentőbe kell leadni (csak oda) 60 perccel korábban, és ajánlom a FPL kitöltési szabályok felfrissitését, föleg az útvonal mezőt (pl. repterek helyett jelentőpontok).

 

 

Előzmény: széles tamás (608)
széles tamás Creative Commons License 2008.04.17 0 0 608
Jago_ Creative Commons License 2008.04.17 0 0 607

"De - kényszerhelyzet esetének kivételével - nem léphetsz be ellenőrzött légtérbe irányítói engedély nélkül!"

Különösen katonai ellenőrzött légtérbe. Nem tudom Mo-on pontosan hogy megy, de Ny-Európában az MTMA automatikusan TSA-nak minősül, amiben nem kolbászol senki katonai irányítói engedély nélkül...

 

Hát mindnyájan hibázunk néha, érdekes történet lehetett, azért :)

Előzmény: tin_pusher (599)
venter Creative Commons License 2008.04.16 0 0 606
Tulajdonképpen kire várnunk? Ha jól értettem az eddigieket a kormányrendeletet nem feltétlenül kell megváltoztatni, mert a Schengeni Egyezmény magasabb szintű jogaszabály.
Az AIP-t módosító NOTAM-ra várunk?
GKM, NKH, vagy ki nem végzi a munkáját?
Előzmény: K.Tib (600)
falkepilot Creative Commons License 2008.04.16 0 0 605

Repkedésem elején volt, majdnem 10 éve, hibáztam. Másoknál is elöfordul, van aki beismeri, van aki nem. Azóta CPL-el, incl. fóniával is bövültem, hogy ne hibázzak. De mostmár 4. éve EU-zunk, volt idö erre a schengenezésre is felkészülni egyeseknek, csak ki kellett volna nézni egy kicsit nyugat felé is és esetleg nem csak a székben fogódzkodni. Ha mondod biztos igy van, hogy nem a FIC a ludas, érzékelem, hogy sokkal komplexebb a dolog, de egyszerü bokorugróként szeretnék élni ezzel a Schengen-nel ha már jogom van rá. Éppen elég sok pozitiv példa összejött itt az elmúlt hetekben a szomszédos országok gyakorlatára, talán illetékes is felfigyel.

üdv.

Előzmény: K.Tib (601)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2008.04.16 0 0 604
Köszönöm a sztorit, tanulságos.

Gondolkodom egy ettől kissé eltérő, de viszonylag gyakori helyzeten: ha az ember átmegy a sárgán egyszer, kétszer és nem szólnak, attól harmadszor még szólhatnak. Persze légi sárgákra gondolok, amikről a jogi környezet alább taglalt kuszulása mián nem mindig tudni, hogy tényleg sárga-e, és ha igen, akkor mennyire.
Előzmény: falkepilot (602)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2008.04.16 0 0 603
Ha úgy látszott, hogy sanda szemmel néztem a FIC-re, akkor kéretik jegyzőkönyvbe venni, hogy eszembe sincs őket okolni jogi infrastruktúránk kátyuiért, sőt úgy tapasztaltam, hogy gyakran ők foltozzák a lukakat, olykor akár saját kezükkel verve a csalánt.
Előzmény: K.Tib (600)
falkepilot Creative Commons License 2008.04.16 0 0 602

Világos és egyértelmü, csak tudod az elsö 4 keresztezésnél nem igy indult, ezért voltam bátor. Mondom évekkel ezelött volt, jó pap holtig tanul.

üdv

Előzmény: tin_pusher (599)
K.Tib Creative Commons License 2008.04.16 0 0 601
Ez elég hajmeresztő, remélem megköszönted az úrnak hogy Magyarországra teremtett, mert máshol nem ilyen a hatóság, és lehet hogy még mindíg ülnének a szakszódon. Ez az eset is sokat elárul a jelenlegi "állapotokról", még mindíg szeretnéd hogy rendet tegyen az NKH? Akkor nem lenne gond a schengeni kérdéssel, legalábbis számodra.
Előzmény: falkepilot (598)
K.Tib Creative Commons License 2008.04.16 0 0 600
Hidd el, nem a FIC hozzáállásával van gond.
Előzmény: neofrix baszmacs (595)
tin_pusher Creative Commons License 2008.04.16 0 0 599

Szerintem......

 

Ellenőrzött légtérbe történő berepüléshez szükség van:

1.) repülési tervre

2.) C módú transzponderre

3.) kétoldalú rádiókapcsolatra

 

Nos, nem tudom, hogy az első kettő megvolt-e az esetnél, de a harmadik biztosan nem. Valamint a 3 feltételnek mind meg kell valósulnia. Az egy másik történet, hogy az irányító dönthet úgy, hogy valamelyik feltétel hiányának ellenére beenged a légtérbe. Sőt, ha valamelyik elem hiányzik, eleve nem is tervezheted az utadat ilyen légtéren keresztül. Szerintem az alábbi lehetőségek közül választhatsz, ha nincs válasz a frekvencián:

- kerülöd az ellenőrzött légteret (legyen az ctr, tma, cta, mctr, mtma .....),

- kapcsolatba lépsz a tájékoztatóval és megkéred őket, hogy koordináljanak az érintett szolgálattal,

- várakozol az ellenőrzött légtéren kívűl és tovább próbálkozol a frekvencián

 

De - kényszerhelyzet esetének kivételével - nem léphetsz be ellenőrzött légtérbe irányítói engedély nélkül!

 

üdv.

Előzmény: falkepilot (598)
falkepilot Creative Commons License 2008.04.16 0 0 598

Évekkel ezelött történt, gyakran húztam át elözetes torony-engedélyt követöen az egyik MTMA-n. Minden alkalommal megadták az átrepülési engedélyt. Az egyik alkalommal egyszerüen nem válaszoltak az ismert nyilvános frekin. Próbálkoztam vagy háromszor eredménytelenül, majd vakleadásban leadtam szándékomat, erre sem volt reakció, ´s folytattam utamat. Mikor látástávolságba kerültem az MCTR-el a pälyával párhuzamban tisztes távolságban folytattam utamat, de már láttam, hogy rettenetesen szaladnak ill. biciklivel foglalják el a kiskatonák a helyeiket, majd vagy 2-3 percre rá megjelent mellettem egy MIG majdnem lepottyanva a velem tartott "lassú" sebességtöl  és azonositott. Barátságosan integettem nekik (a titkos freki hijján) de elég darabosak voltak, nyilván bosszantotta öket, hogy valahonnan odarendelték öket, mert látható volt, hogy nem akkor szálltak fel. A legközelebbi, egyébként elötte bejelentett (tehát hallották) nem nyilvános reptéren leszálltam, ahol köz0ltök velem, hogy telefonon nyomban hivjam az MCTR tornyot, mert baj van.

A torony közölte, hogy hallották az adásaimat, de nem kötelesek válaszolni, egyébként kerülnöm kellett volna, valamint hogy feljelentenek. Rátok bizom hol az igazság. Valami igazuk van, de nem háborúban vagyunk hogy ne lehessen szót érteni. A Légügynél jó volt a hozzáállás, jó magaviseletemre való tekintettel áttették a helyi rendörség hatáskörébe, ahol pénzbüntetéssel megúsztam.

Hát ennyi, üdv

 

Előzmény: neofrix baszmacs (597)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2008.04.16 0 0 597
Szóval, megütköztél a hazai légoltalommal, és te maradtál életben? Gratulálok! Mesélj már, mert ilyenről még nem hallottam első kézből. (Ez most képzavar, vagy hangzavar?)
Előzmény: falkepilot (596)
falkepilot Creative Commons License 2008.04.16 0 0 596

Ez a FIC pozitiv hozzäállását mutatja, de egyébként pilotatársunk hosszabb távon biztos nyerne egy esetleges perben, de ember legyen aki ki tudja várni. Az is pozitiv, hogy a vadäszgépek nem mozdultak, mert néhäny éve még a hm. torony sem volt hajlandó kommunikálni és rámemelték a MIG-et, meg még meg is büntettek.

 

Csak haladunk.

üdv

Előzmény: neofrix baszmacs (595)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2008.04.15 0 0 595

Pletykákat hallottam, miszerint kisgépes honfitársunk nem nyilvános libalegelőről adott le tervet, majd repült el, több ízben is, szomszédos meg nem szomszédos EU tagállamokba. A FIC állítólag felhívta a figyelmét, hogy ez így talán nem egészen jó, de kiment, visszajött, és még a szakszója is meg van.

Más pletykák szerint időnként jönnek az EU boldogabb feléből gépek, majd - ugyancsak a FIC neheztelésével a sarkukban - leszállnak valami UNICOM (UNICUM?) típusú reptéren, aztán hazarepülnek, anélkül, hogy rájuk emelkedne a légierő.

Tud valaki ehhez valami okosat fűzni?
K.Tib Creative Commons License 2008.04.11 0 0 594
:)
Előzmény: falkepilot (592)
falkepilot Creative Commons License 2008.04.11 0 0 593

Ime egy cseh Aip amint erre már korábban is hivatkoztam:

 

1.2.1 GENERAL

1.2.1.1 All flights within the airspace of the Czech Republic

including landings and departures to/from the territory of the Czech

Republic shall be carried out in accordance with the rules and

regulations of the Czech Republic.

1.2.1.2 The aircraft arriving in, or departing from the Czech

territory from/to abroad have to make their initial landing or final take−

off at the airport with permanent customs and passport services

during their operational hours or at the airport where customs and

passport services are provided on prior request and their assistance

has been confirmed by customs and passport service unless decided

by a bilateral agreement between the Czech Republic and a respective

state otherwise.

1.2.1.2.1 Obligation to arrive/depart to/from an airport with

customs service does not apply to the aircraft arriving/departing

from/to territory of European Union member states. Obligation to

arrive/depart to/from an airport with passport service does not apply

to aircraft arriving/departing from/to territory of Schengen area states

(Belgium, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France,

Iceland, Italy, Lithuania, Latvia, Luxemburg, Hungary, Malta,

 

üdv

Előzmény: K.Tib (591)
falkepilot Creative Commons License 2008.04.11 0 0 592

Fejlécet, láblécet letakartam, kémeim jelentették, 4.-e óta van ilyen irat:

 

"Ezúton tájékoztatlak benneteket, hogy a mai napon egyeztetést tartottunk a múlt hét végén,

a nemzetközi repülötereinken életbe lépett schengeni határ ellenörzési rendszer

bevezetésévei kapcsolatosan az elmúlt héten a repüléstájékoztató szolgálatnál felmerült

problémák megoldására.

A rendörség ferihegyi kirendeltségén határörizeti feladatokkal foglalkozó egység egyik

tisztével folytatott megbeszélésen a százados úr arról tájékoztatott, hogy az 562/2006 EK

rendelet (schengeni kódex) szerint az övezethez csatlakozott országokon belül az emberek

szabadon mozoghatnak, földön, vizen és levegöben egyaránt.

A problémát és a félreértéseket az okozza, hogy egy, még életben lévö magyar kormány

rendelet elöírása szerint külföldrölérkezö légijármu elöször olyan repülötéren kell, hogy

leszálljon, ahol a határ és vám ellenörzés biztosított.

A mai megbeszélésen azt az álláspontot alakítottuk ki, hogy az említett EUjogszabály

alapján a schengeni övezetböl érkezö, illetveoda tartó légijármuvekszámára szabad a

mozgás, azaz bárholleszállhatnak, és bárhonnan felszállhatnak az említett területröl

érkezö! induló légijármüvek.

A légiforgalmi szabályok a FIR határ keresztezo forgalomra nem változnak, azaz

továbbra is csak érvényes repülési tervvel rendelkezo légijármúvek keresztezhetik a

FIR határt és azt is csak a kijelölt pontokon.

A magyar kormány rendeletben foglaltakat továbbra is alkalmazni kell a nem scehengeni

országokból érkezö! oda induló légijármuvek tekintetében.

Kérlek benneteket, hogya fentiekröl tájékoztassátok az érintett FIS állományt."

K.Tib Creative Commons License 2008.04.11 0 0 591
AIP-t szerintem még senki nem módosított, ezért vannak a NOTAM-ok. Az AIP idézgetése ebben az esetben csak azt bizonyítja, hogy schengen előtt ezekben az országokban is határnyitással rendelkező reptéren lehetett csak először leszállni, ill. onnan indulni.
Előzmény: GYA (588)
széles tamás Creative Commons License 2008.04.11 0 0 590
Ne csodálkozz!!!

Ez magyarisztán a teljhatalommal rendelkező agyatlan köztisztviselők hazája.

Érdemi döntést hozni egyik sem mer, mert fél attól, hogy ha valamit elcsesz (márpedíg a tudatlansága miatt ennek nagy az esélye) akkor letolják. De még azzal sincs tisztában, hogy fegyelmileg felelősségre vonni szinte lehetetlen a jogi helyzete miatt. Aki pedíg jogosult lenne felelősségre vonni, az ugyan olyan impotens köztisztviselő, mint ő maga. Éppen ezért a fegyelmi eljárást sem indítja meg, mert ... (lásd fentebb!).
Előzmény: neofrix baszmacs (589)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2008.04.11 0 0 589
Érdekes lenne, ha a közúti közlekedésben is így értelmeznék a schengeni csatlakozást. Átautózhatsz a határon, ha előbb áthaladtál a megyeszékhelyeken elhelyezett vám- és okmányellenőrző állomáson, és ha külföldről jössz, akkor is először oda kell menned. Az állomás használata természetesen díjköteles lenne.
GYA Creative Commons License 2008.04.10 0 0 588

Észtország:

 

1.2 The first landing in and final departure from Estonian

territory shall be carried out at a customs aerodrome,

unless an exception to this rule has been granted in advance

by the appropriate customs and border control authorities.

Aerodrome Customs OPR HR

Kärdla H24 – 1HR PN required*

Kuressaare H24 – 1HR PN required*

Pärnu H24 – 1HR PN required*

Tallinn H24

Tartu/Ülenurme H24 – 1HR PN required*

* FPL is accepted.

Előzmény: venter (586)
GYA Creative Commons License 2008.04.10 0 0 587
Lengyel AIP:

1.2. Aircraft entering or leaving territory of Republic of Poland shall conduct

first landing or last departure at/from international aerodrome or heliport

listed in AIP Poland in part AD 2 or AD 3.

 

2. Part AD 2 is divided into:

Section “INTERNATIONAL AERODROMES”

It contains controlled aerodromes available for international air traffic.

Names and ICAO location indicators of these aerodromes are listed

alphabetically hereunder.

BYDGOSZCZ/Szwederowo - EPBY

GDAŃSK Lech Walesa - EPGD

KATOWICE/Pyrzowice - EPKT

KRAKÓW/Balice - EPKK

ŁÓDŹ/Lublinek - EPLL

POZNAŃ/Ławica - EPPO

RZESZÓW/Jasionka - EPRZ

SZCZECIN/Goleniów - EPSC

WARSZAWA/Okęcie - EPWA

WROCŁAW/Strachowice - EPWR

ZIELONA GÓRA/Babimost - EPZG

Előzmény: venter (586)
venter Creative Commons License 2008.04.10 0 0 586
Ha már így felvetetted Szlovénia is megvan:

A0279/08 A) LJLA B) 31-Mar-08 08:46 C) PERM


E) AIRCRAFT FLYING INTO OR DEPARTING FROM THE TERRITORY OF THE
REPUBLIC OF SLOVENIA FROM/TO SCHENGEN AREA SHALL MAKE THEIR
FIRST LANDING AT, OR FINAL DEPARTURE FROM, PUBLIC REGISTERED
AIRPORT PUBLISHED IN AIP SLOVENIA AD 1.3.
REF AIP SLOVENIA GEN 1.2.

Ők nyilvános reptérnek hívják, a hivatkozott AD 1.3 -ban a legkisebb vit. repterük is fel van sorolva.

Összegezve, amit eddig megtudtunk: a schengeni övezethez újonnan csatlakozott országok közül a schengeni egyezményt érti és betartja:

- Csehország
- Szlovákia
- Szlovénia
- Litvánia
- Lettország

Nem érti és/vagy nem tartja be:
- Magyarország

Nem ismert: Észtország, Lengyelország (gyanítom, hogy ők is renben vannak csak regisztrációt kérnek az AIP eléréshez és már nem volt kedvem hozzá).

Következtetés:...







Előzmény: Booboo (581)
robicsek Creative Commons License 2008.04.09 0 0 585
a pesszimista az nem más, mint jól informált optimista.
Előzmény: Booboo (581)
venter Creative Commons License 2008.04.09 0 0 584
Jogos, khmm..

De azért a litvánok is:

VILNIUS FIR - 0803300001/PERM.
Requirements stated in item 1.3 of AIP Lithuania section GEN 1.2 is not applicable for
flights operating to and from aerodromes of the Schengen area States (Austria,
Belgium, the Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece,
Hungary, Iceland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxemburg, Malta, the Netherlands, Norway,
Poland, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spain and Sweden).
AMD AIP GEN 1.2-1, item 1.3.

Az 1.3-at, amiből ez a NOTAM kiveszi a schengeni országokat nem másolom ide, de az van benne, hogy belépő reptérre/ről kell érkezni/indulni
Előzmény: robicsek (583)
robicsek Creative Commons License 2008.04.09 0 0 583
ezek ugyan a lettek, de ettől még a litvánok is kiadhattak ilyesmit:)
Előzmény: venter (580)
falkepilot Creative Commons License 2008.04.09 0 0 582

Nagyszerü, köszi.

 

Megemliteném az elmult hét végi cseh gyakorlatot is, ahogy éppen egy oszträk márkatárs tájékoztatott, hogy Krems-böl LKJH (Jindrichuv Hradec)-be csoportosan repültek minden gond (ellenörzési procedura) nélkül direkt, és LKJH nem vám-, vagy okmányelleörzö repülötér.

 

Szóval megy ez, csak akarni kell.

üdv

Előzmény: venter (580)
Booboo Creative Commons License 2008.04.09 0 0 581
Lassan egyszerűbb lesz felsorolni azt, hogy kik nem adtak ki engedélyező NOTAM-ot. Csak nehogy egyedül mi legyünk azon a listán.

Pesszimista-e vagyok?
Előzmény: venter (580)
venter Creative Commons License 2008.04.09 0 0 580
Már a Litvánok is:

NOTAM A0049/08
VALID: PERMANENT

REF AIP LATVIA GEN 1.2 PARA 1.2 ADD TO PARA 1.2
THE FOLLOWING INFORMATION:
AIRCRAFT LANDING IN /DEPARTING FROM THE TERRITORY OF THE REPUBLIC OF
LATVIA TO/FROM ABROAD WITHIN SCHENGEN ZONE COUNTRIES CAN MAKE THEIR
INITIAL LANDING OR FINAL TAKE-OFF AT ANY AERODROME WITHOUT CUSTOMS
AND PASSPORT SERVICES.

Előzmény: falkepilot (578)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!