Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
Nagy volt a csend csak fél füllel, semmi többet mint a cikk. Nálunk is nagy volt a forgalom. Holnap kérdezősködök.
"Helyzetjelentés":
A külföldiek jöttek mentek egész nap (Tököl, Jakab, Budaőrs, Szanda..). Volt egy-két hazai "úttörő" is, a repülési szabályokat betartva (FPL, transzponder, rádiózás) fel sem tünt senkinek a FIC-eseken kivül (mi meg csak arra figyeltünk). Amivel még van egy kis probléma: FPL-t a repülésbejelentőbe kell leadni (csak oda) 60 perccel korábban, és ajánlom a FPL kitöltési szabályok felfrissitését, föleg az útvonal mezőt (pl. repterek helyett jelentőpontok).
"De - kényszerhelyzet esetének kivételével - nem léphetsz be ellenőrzött légtérbe irányítói engedély nélkül!"
Különösen katonai ellenőrzött légtérbe. Nem tudom Mo-on pontosan hogy megy, de Ny-Európában az MTMA automatikusan TSA-nak minősül, amiben nem kolbászol senki katonai irányítói engedély nélkül...
Hát mindnyájan hibázunk néha, érdekes történet lehetett, azért :)
Tulajdonképpen kire várnunk? Ha jól értettem az eddigieket a kormányrendeletet nem feltétlenül kell megváltoztatni, mert a Schengeni Egyezmény magasabb szintű jogaszabály. Az AIP-t módosító NOTAM-ra várunk? GKM, NKH, vagy ki nem végzi a munkáját?
Repkedésem elején volt, majdnem 10 éve, hibáztam. Másoknál is elöfordul, van aki beismeri, van aki nem. Azóta CPL-el, incl. fóniával is bövültem, hogy ne hibázzak. De mostmár 4. éve EU-zunk, volt idö erre a schengenezésre is felkészülni egyeseknek, csak ki kellett volna nézni egy kicsit nyugat felé is és esetleg nem csak a székben fogódzkodni. Ha mondod biztos igy van, hogy nem a FIC a ludas, érzékelem, hogy sokkal komplexebb a dolog, de egyszerü bokorugróként szeretnék élni ezzel a Schengen-nel ha már jogom van rá. Éppen elég sok pozitiv példa összejött itt az elmúlt hetekben a szomszédos országok gyakorlatára, talán illetékes is felfigyel.
Gondolkodom egy ettől kissé eltérő, de viszonylag gyakori helyzeten: ha az ember átmegy a sárgán egyszer, kétszer és nem szólnak, attól harmadszor még szólhatnak. Persze légi sárgákra gondolok, amikről a jogi környezet alább taglalt kuszulása mián nem mindig tudni, hogy tényleg sárga-e, és ha igen, akkor mennyire.
Ha úgy látszott, hogy sanda szemmel néztem a FIC-re, akkor kéretik jegyzőkönyvbe venni, hogy eszembe sincs őket okolni jogi infrastruktúránk kátyuiért, sőt úgy tapasztaltam, hogy gyakran ők foltozzák a lukakat, olykor akár saját kezükkel verve a csalánt.
Ez elég hajmeresztő, remélem megköszönted az úrnak hogy Magyarországra teremtett, mert máshol nem ilyen a hatóság, és lehet hogy még mindíg ülnének a szakszódon. Ez az eset is sokat elárul a jelenlegi "állapotokról", még mindíg szeretnéd hogy rendet tegyen az NKH? Akkor nem lenne gond a schengeni kérdéssel, legalábbis számodra.
Ellenőrzött légtérbe történő berepüléshez szükség van:
1.) repülési tervre
2.) C módú transzponderre
3.) kétoldalú rádiókapcsolatra
Nos, nem tudom, hogy az első kettő megvolt-e az esetnél, de a harmadik biztosan nem. Valamint a 3 feltételnek mind meg kell valósulnia. Az egy másik történet, hogy az irányító dönthet úgy, hogy valamelyik feltétel hiányának ellenére beenged a légtérbe. Sőt, ha valamelyik elem hiányzik, eleve nem is tervezheted az utadat ilyen légtéren keresztül. Szerintem az alábbi lehetőségek közül választhatsz, ha nincs válasz a frekvencián:
- kerülöd az ellenőrzött légteret (legyen az ctr, tma, cta, mctr, mtma .....),
- kapcsolatba lépsz a tájékoztatóval és megkéred őket, hogy koordináljanak az érintett szolgálattal,
- várakozol az ellenőrzött légtéren kívűl és tovább próbálkozol a frekvencián
De - kényszerhelyzet esetének kivételével - nem léphetsz be ellenőrzött légtérbe irányítói engedély nélkül!
Évekkel ezelött történt, gyakran húztam át elözetes torony-engedélyt követöen az egyik MTMA-n. Minden alkalommal megadták az átrepülési engedélyt. Az egyik alkalommal egyszerüen nem válaszoltak az ismert nyilvános frekin. Próbálkoztam vagy háromszor eredménytelenül, majd vakleadásban leadtam szándékomat, erre sem volt reakció, ´s folytattam utamat. Mikor látástávolságba kerültem az MCTR-el a pälyával párhuzamban tisztes távolságban folytattam utamat, de már láttam, hogy rettenetesen szaladnak ill. biciklivel foglalják el a kiskatonák a helyeiket, majd vagy 2-3 percre rá megjelent mellettem egy MIG majdnem lepottyanva a velem tartott "lassú" sebességtöl és azonositott. Barátságosan integettem nekik (a titkos freki hijján) de elég darabosak voltak, nyilván bosszantotta öket, hogy valahonnan odarendelték öket, mert látható volt, hogy nem akkor szálltak fel. A legközelebbi, egyébként elötte bejelentett (tehát hallották) nem nyilvános reptéren leszálltam, ahol köz0ltök velem, hogy telefonon nyomban hivjam az MCTR tornyot, mert baj van.
A torony közölte, hogy hallották az adásaimat, de nem kötelesek válaszolni, egyébként kerülnöm kellett volna, valamint hogy feljelentenek. Rátok bizom hol az igazság. Valami igazuk van, de nem háborúban vagyunk hogy ne lehessen szót érteni. A Légügynél jó volt a hozzáállás, jó magaviseletemre való tekintettel áttették a helyi rendörség hatáskörébe, ahol pénzbüntetéssel megúsztam.
Szóval, megütköztél a hazai légoltalommal, és te maradtál életben? Gratulálok! Mesélj már, mert ilyenről még nem hallottam első kézből. (Ez most képzavar, vagy hangzavar?)
Ez a FIC pozitiv hozzäállását mutatja, de egyébként pilotatársunk hosszabb távon biztos nyerne egy esetleges perben, de ember legyen aki ki tudja várni. Az is pozitiv, hogy a vadäszgépek nem mozdultak, mert néhäny éve még a hm. torony sem volt hajlandó kommunikálni és rámemelték a MIG-et, meg még meg is büntettek.
Pletykákat hallottam, miszerint kisgépes honfitársunk nem nyilvános libalegelőről adott le tervet, majd repült el, több ízben is, szomszédos meg nem szomszédos EU tagállamokba. A FIC állítólag felhívta a figyelmét, hogy ez így talán nem egészen jó, de kiment, visszajött, és még a szakszója is meg van.
Más pletykák szerint időnként jönnek az EU boldogabb feléből gépek, majd - ugyancsak a FIC neheztelésével a sarkukban - leszállnak valami UNICOM (UNICUM?) típusú reptéren, aztán hazarepülnek, anélkül, hogy rájuk emelkedne a légierő.
AIP-t szerintem még senki nem módosított, ezért vannak a NOTAM-ok. Az AIP idézgetése ebben az esetben csak azt bizonyítja, hogy schengen előtt ezekben az országokban is határnyitással rendelkező reptéren lehetett csak először leszállni, ill. onnan indulni.
Ez magyarisztán a teljhatalommal rendelkező agyatlan köztisztviselők hazája.
Érdemi döntést hozni egyik sem mer, mert fél attól, hogy ha valamit elcsesz (márpedíg a tudatlansága miatt ennek nagy az esélye) akkor letolják. De még azzal sincs tisztában, hogy fegyelmileg felelősségre vonni szinte lehetetlen a jogi helyzete miatt. Aki pedíg jogosult lenne felelősségre vonni, az ugyan olyan impotens köztisztviselő, mint ő maga. Éppen ezért a fegyelmi eljárást sem indítja meg, mert ... (lásd fentebb!).
Érdekes lenne, ha a közúti közlekedésben is így értelmeznék a schengeni csatlakozást. Átautózhatsz a határon, ha előbb áthaladtál a megyeszékhelyeken elhelyezett vám- és okmányellenőrző állomáson, és ha külföldről jössz, akkor is először oda kell menned. Az állomás használata természetesen díjköteles lenne.
Lengyel AIP:
1.2. Aircraft entering or leaving territory of Republic of Poland shall conduct
first landing or last departure at/from international aerodrome or heliport
listed in AIP Poland in part AD 2 or AD 3.
2. Part AD 2 is divided into:
Section “INTERNATIONAL AERODROMES”
It contains controlled aerodromes available for international air traffic.
Names and ICAO location indicators of these aerodromes are listed
alphabetically hereunder.
BYDGOSZCZ/Szwederowo - EPBY
GDAŃSK Lech Walesa - EPGD
KATOWICE/Pyrzowice - EPKT
KRAKÓW/Balice - EPKK
ŁÓDŹ/Lublinek - EPLL
POZNAŃ/Ławica - EPPO
RZESZÓW/Jasionka - EPRZ
SZCZECIN/Goleniów - EPSC
WARSZAWA/Okęcie - EPWA
WROCŁAW/Strachowice - EPWR
ZIELONA GÓRA/Babimost - EPZG
E) AIRCRAFT FLYING INTO OR DEPARTING FROM THE TERRITORY OF THE REPUBLIC OF SLOVENIA FROM/TO SCHENGEN AREA SHALL MAKE THEIR FIRST LANDING AT, OR FINAL DEPARTURE FROM, PUBLIC REGISTERED AIRPORT PUBLISHED IN AIP SLOVENIA AD 1.3. REF AIP SLOVENIA GEN 1.2.
Ők nyilvános reptérnek hívják, a hivatkozott AD 1.3 -ban a legkisebb vit. repterük is fel van sorolva.
Összegezve, amit eddig megtudtunk: a schengeni övezethez újonnan csatlakozott országok közül a schengeni egyezményt érti és betartja:
VILNIUS FIR - 0803300001/PERM. Requirements stated in item 1.3 of AIP Lithuania section GEN 1.2 is not applicable for flights operating to and from aerodromes of the Schengen area States (Austria, Belgium, the Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxemburg, Malta, the Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spain and Sweden). AMD AIP GEN 1.2-1, item 1.3.
Az 1.3-at, amiből ez a NOTAM kiveszi a schengeni országokat nem másolom ide, de az van benne, hogy belépő reptérre/ről kell érkezni/indulni
Megemliteném az elmult hét végi cseh gyakorlatot is, ahogy éppen egy oszträk márkatárs tájékoztatott, hogy Krems-böl LKJH (Jindrichuv Hradec)-be csoportosan repültek minden gond (ellenörzési procedura) nélkül direkt, és LKJH nem vám-, vagy okmányelleörzö repülötér.
REF AIP LATVIA GEN 1.2 PARA 1.2 ADD TO PARA 1.2 THE FOLLOWING INFORMATION: AIRCRAFT LANDING IN /DEPARTING FROM THE TERRITORY OF THE REPUBLIC OF LATVIA TO/FROM ABROAD WITHIN SCHENGEN ZONE COUNTRIES CAN MAKE THEIR INITIAL LANDING OR FINAL TAKE-OFF AT ANY AERODROME WITHOUT CUSTOMS AND PASSPORT SERVICES.