Nem tudom lehet-e ilyen 'saját' topicot nyitni itt az indexen, majd kiderül.
Azt a pár topikot amit valamennyire követek a személyes profilom "bejárt topikok" menüjén keresztül, sokszor veszélyeztetem offtopikolással, és ennek szeretnék végetvetni e topikkal. (Ahhoz persze nagyon kevés vagyok, hogy saját blogot nyissak.)
Kicsit besokalltam vonósokból :)))) Nem tudom miért, de a vonósnégyesek nem az én műfajom... nem bírom sokáig hallgatni; de ez minden zeneszerzőre egyaránt vonatkozik... Amíg megbolondulok a VIII. szimfónia hegedűszólójától, vagy anno a Till Ulenspiegel hegedűszóló résztől, addig az ilyen vonós zenétől meg kiráz a hideg :(
Én sem jegyeztetek meg jelszót. Viszont azt sem szeretem, ha a nicknevemet megjegyzi, és azt nem kérdezi meg, hogy meg szabad-e jegyeznie, csak önhatalmúlag teszi ezt. Ami azt jelenti, hogy a kezdőbetű láttán kiírja a nevemet. Arra rájöttem, hogy lehet valamit csinálni ez ellen, de akkor ezt minden egyes kikapcsoláskor meg kellene tennem, és akkor törölne olyan dolgokat is ,amit viszont nem ekllene. Ráadásul mindezt xcsak az utóbbi néhány nap óta teszi meg velem...
Ha elkezded beírni Firefox-ban a 'Peak Oil', akkor előkeresi neked az url-t, és azonnal a topikban vagy. Attól még hogy nem látod a fórum-bejárót, a topikokba így el tudsz jutni. Én sose jegyeztetek meg jelszót, itthon sem. Elvi okból. Így legalább mindig emlékszem is a jelszavakra. :o)
Fórummotor ügyben: Nekem tegnap kínlódott, néha még a bejárt topikjaimig sem tudtam eljutni. A másik dolog, ami jelenleg kifejezetten bosszant, és nem tudom mit tegyek ellene, maga a Firefox. Berakott nekem valami "sütit", jobb alsó sarokba. Azóta megjegyez minden nevemet (amit nem szeretek), és egy csomó helyre nem enged belépni, csak, ha külön feloldom a dolgot, ami persze nem jut ezsembe, és kínlódok, hogy miért nem veszi be a regisztrációmat a honlap.... nem értem soha, hogy jól bevált dolgokon minek kell változtatni. Ráadásul csak nagy sokára vettem észre ezt az újítást.... brrrrrrr
Kellett egy kis idő, amíg megértettem :))))) Számomra kissé bonyolult ez a szleng dolog :)))), de attól kezdve, nevetgélek folyamatosan :))))))))))))))))))))))))))))
[azért a kedvenceim a szexre utaló témák voltak ;) ]
Hallgatom éppen a hegedűversenyt. Azon töprengek, hogy hol olvastam/hallottam, hogy ezt nem tartják a legjobbak közül valónak a Dvorak szakértők....valamiért...(?)
- Az eszemmel én is tudom, hgy igazad van, de a hiányérzeteimet én is az érzelmeimmel írtam.
- Ne csüggedjél vagyunk így 'páran' a világban, akik sokkal-sokkal kevesebbet hallunk ki és meg, pláne egy hivatásos zenészhez képest. Én, ha nagy ritkán többet hallok ki egy műnél, az átlaghoz képest, az azért van, mert az adott darab vonatkozásában komoly (mondhatni "költséges") előéletem van. A zenész ilyenkor első hallásra is komolyabb következtetésre bír jutni.
- http://szleng.blog.hu/2009/03/02/bodza_2 Kirakódott (és nem kikukázódott) az ajánlott szlengem, sőt a blogíró srác rendes volt, megemlítette a nevemet is. Noha én csak a (szleng)fantáziát láttam meg benne, az ötlet a pikolaj topikban bukkant fel (Arma Gedeonka, I AM hozzászólásaiban elsősorban). Igyekeztem is leírni röviden ezt a kommentek között.
Azt hiszem, már megint az érzelmeimet mondtam el a koncertekkel kapcsolatban, ami nem kimondottan a realitás, de én nem tudok hozzászólni olyan téren zeneműhallgatáshoz, hogy bizonyos hangszerek hogyan szóltak, voltak-e tévesztések... Nem is feladatom, hiszen nem értek hozzá. Inkább csak élvezni szeretem a zenét, és, ha tud hozzám szólni, akkor el tudom mondani a vele kapcsolatos érzéseket.
>>>Valójában szerintem nincs sok zeneszerző, akitől még ennyi művet ismernék :)))))
pedig ez is milyen kevés!!! :)
Dvorak-maratonról még annyit, hogy egyszerűen képtelenség minden művét bemutatni. És, ha úgy vesszük ízelítőt pedig kaptunk eleget. Azért volt szimfónia, kantáta, zongoramű,vonósnégyes, szimfónikus költemény, keringő,gordonka darab, és dalok is. Valamilyen szinten átfogó bemutatást akartak adni az életműből szerintem.
Kiadványban így szerepel a felosztás: - szimfóniák, szimfónikus költemények, vonószenekari művek - szólóhangszer zenekari kisérettel - kamarazene - kórus, zenekarral, vagy anélkül - zongoraművek - dalok
Ennyi mindenből kiválasztani a legjobbakat/legismertebbeket, hogy az mindenkinek kedvére legyen, és atfogó képet is adjon a szerzőről, elég nehéz vállalkozás, főként ekkora életműnél. Nem gondolod?! ;))))
Ez a maraton pedig CSAK egy napos volt, nem egy hetes :)))))
Tudod belegondoltam, és azon egy a IX. szimfónián kívül én egyetlen más Dvorak művet nem ismertem, mielőtt te fel nem hívtad rá a figyelmemet. Elmondhatom, hogy neked köszönhetem a megismerést. Az már más kérdés, hogy hogyan tudott rám hatni, és hogy ilyen rövid idő alatt ennyire megszerettem :))), és ehhez képest ennyi művét ismertem meg. Valójában szerintem nincs sok zeneszerző, akitől még ennyi művet ismernék :))))) De ezt is csak apránként, viszont folyamatosan lehet bővíteni.
Látod, a maratonon is hallottam számomra új, ismeretlen műveket, amik közül volt ami azonnal megtetszett, de volt ami csalódást okozott (pl. a Vonósszerenád), pedig lehet, ha újra meghallgatnám, már tetszene...
Mérgezésem még nincs, nem is lesz ;))))), sőt örülök mindig, ha valami szép, új darabot ajánlasz nekem :))))))), szeretem befogadni a szép zenét.
Sokat haboztam/vivódtam régóta, de aztán végül rászántam magam, hogy megírom publikusan ide, pláne, hogy találtam magyar nyelvű Wikipedia-cikket Dvorakról: http://hu.wikipedia.org/wiki/Anton%C3%ADn_Dvo%C5%99%C3%A1k
És találtam egy szép linket, ki tudja meddig lesz fenn: http://www.regikonyvek.hu/writers.php?id=59345
Szóval a Wikipedia nem említi, de jelent meg Dvorakról magyar nyelvű könyv (egyetlen), mint a második linkről is látható, és azt jóatyám írta. Az mind semmi, de amikor elfogyott (nagyon), akkor felkérték, hogy csináljon (jóval) bővítettebb kiadást, ami el is készült, édesapám meg is kapta a szerződéses pénzt érte, de aztán zeneműkiadói kavarás/nehézség miatt soha nem jelenhetett meg (számomra tisztázatlan körülmények között), ami azért volt nagyon fájó, mert többekközt cseh forrásoknak ment utána, sokkal többet (hosszú éveket) dolgozott vele, mint ami megtérült belőle (mármint anyagi értelemben). Emlékszem milyen öröm volt neki, amikor itthon egy-egy Dvorak-koncertről kellett kritikát írnia, meg emlkszem arra is, hogy kiskölyökként együtt hallgattuk kottából az életművet.
Azért az nem semmi érzés, hogy per a mai napig, egy szerintem jelentős zeneszerzőről egyetlen nagyobb munka érhető el (kinyomtatott/kiadott változatban), és azt édesapám írta.
PS: Kérdeztem Pejtsik Petit annó, nem mindent szeret az életműben, de foglalkozott Dvorakkal, gyakorolt rá hatást. Az NWC Crying szám sem a véletlen műve, azt gondolom.
Egy szó nem esett még eddig Dvorak Hegedűversenyéről! Az még nem semmi. Itt egy elsőre szimpinek tűnő felvétel:
Dvorak Violin Concerto 1mov Vengerov New York Kurt Mazur http://www.youtube.com/watch?v=vf18rltOdgU Dvorak Violin Concerto 2mov Vengerov New York Kurt Mazur http://www.youtube.com/watch?v=8oVTNF6Gh2g&feature=related Dvorak Violin Concerto 3mov Vengerov New York Kurt Mazur http://www.youtube.com/watch?v=UeXfI1PVKMM&feature=related
És itt a "Néger" vonósnégyes, jó felvételen, négy lánykával...
Dvořák "American" Quartet, 1st Movement http://www.youtube.com/watch?v=1yfTyf2QNRE&feature=related Dvořák "American" Quartet, 2nd Movement http://www.youtube.com/watch?v=dpTdxZ12bGo&feature=related Dvořák "American" Quartet, 3rd Movement http://www.youtube.com/watch?v=w9KS-xaewMQ&feature=related Dvořák "American" Quartet, 4th Movement http://www.youtube.com/watch?v=B6QjtpCTRvw&feature=related
Csak amiről én tudok és most beugrik: Hazám (á lá Smetana), Husziták, Természet-Élet-Szerelem, Karnevál, Othello nyitányok, Szimfónikus variációk, Scherzo Capriccioso, Viziember (The Water Goblin), Déli boszorkány, Aranyrokka, Vadgalamb, Hősi dal. És rólam tudható, hogy ilyenben telhetetlen vagyok. :o) Ugyanígy keveseltem a szimfóniákat is. Hogy lehet egy Dvorak-Maratont rendezni VII.szimfónia nélkül, most sem értem.
Varnust tuti kihagyom. Még torrenten sem veszem érte a fáradságot, annyira utálom, annyira taszít. Még Loussier sem bír rávenni.
Különben érdekes, mert a Műhelybeszélgetésen a zongoraversenyt úgy említették, mint egy kevéssé ismert darabot, de nekem ott olybá tűnt, hogy ismerik a népek :) És igen, sokan kedvelik Dvorakot, mwert nagyon sok ember volt. Úgy láttam ráadásul, hogy bár sokan vettek több koncertre jegyet, mint én; mégis volt cserélődés is folyamatosan. Ruhatár állandó mozgásban :))) ruhákat már alig tudták elhelyezni.
Amit nem értettem az a büfé: ittam egy kapucínert. Majd később megláttam másokat, hogy valami finomat isznak szívószállal talpas pohárból, és megkívántam... azt hittem, hogy jegeskávé (az a kedvencem, még tél közepén is/ és ezen néhol elcsodálkoznak/, de a rugalmasabbja elkészíti, ha kérem), kértem, erre azt mondja, ők nem készítenek, kérdeztem,hogy az mi a mit mások isznak, erre elküldött a kávézóba (a múzeumi részen), ott viszont nem volt....Miért nem mondta meg a büfés, hogy milyen finomság, amit azok ittak ????????
A Déli boszorkány, és a Hősi ének mindkettő szimfónikus költemény.
A Stabat Matert és a Requiemet nem ismerem, bár belenézni tudtam volna, végig nem lehett volna néznem, mert belesett a műsoromba :( [több mint 1,5 órás mindkettő]
Vonósnégyes volt a Fesztivál Színházban, 14:00-től. Mindenre nem akartam jegyet venni, így inkább arra vettem, amit ismertem:)
Sokminden volt még, de 11 koncertet végig koncentrálni, és élvezni...nehéz (bár néhányan megtették)
Varnus Xavér ad orgonahangversenyt. Sőt lesz egy közös Loussierrel is hamarosan, bár az estire már elfogytak a jegyek; lesz egy előadás du. 2:00-kor is (pontos dátumhoz utána kell nézzek...
Szerintem előszöris ismernie kell a műveket, olyan szinten, hogy észlelje az esetleges különbségeket (bár ez biztosan alapkövetelmény egy kritikusnál) Biztosan a technikai dolgokkal kezdi, és az érzelmek utána jönnek. Csak én vagyok az érzelmeim rabja ;))))))
- Huh pedig azok mekkora művek! (Stabat Mater, Requiem) - Amit nagyon hiányoltam még a művek közül a szimfónikus költemények: azokban is nagyon erős volt Dvorak. - Vagy egy "néger" vonónégyes is mennyire fontos darabja az életműnek. - A rondóról tudtam, hogy van zenekari átirata, pláne, hogy megvan nekem is (valahol egy kislemezen). Mindkettő maximálisan élvezhető :o) - Elhiszem, mert engem is rabul ejt: a MÜPA akkusztikája. De az igazi teszt szerintem egy orgonahangverseny. Pláne orgona-concertók, pl.: Händel Op4/7 és a többi. - Nagyon jó kis kritikát írtál, jó volt olvasni. :o) - Sokat gondolkodtam, hogy egy zenekritikus hogyan hallgat koncertet, a cikkére koncentrálva figyel, vagy csak símán hagyja magán keresztül folyni a zenét, aztán ír utólag benyomásokról. Igazándiból egyik módszer sem jó szerintem, vagy legalábbis nem elegendő. Szerintem első fázisban _készülni_ kell egy koncertre, jegyzetelni, a koncerten magán élményt érdemes gyűjteni (élvezkedni kell), aztán cikkiráskor még koncertfelvételről érdemes utánanézni egyes kérdéses pontoknak.
Vagyunk ezzel még így páran. :o) Én azt mondanám vannak telitalálat filmjeik, és a nagy túltermelésben vannak szériadarabok is. Görgényi Tomi mesélte egyszer poénból - remélem nem kapok ki tőle, hogy elárulom - hogy így Bud Spencer-Terence Hill kell az Istent(!) ábrázolni, ha már egyszer csak gyarló (pl.: antropológiai) módon lehet.
- WoW! Életre kelt az esemény itt a topikban. :o) - Az, hogy nem lehetett végighallgatni a g-moll zongoraversenyt az nem semmi méreg lehetett, valóban. - Vaclav Neumann cucc volt nem volt? Most volt egyáltalán? Rosszul emlékszem? - 78? Plusz-minusz 0.5, 1.5? Megszámoltad? Az már szép korrekt zenekar. :o) - Még most sem tudom elhinni, hogy ilyen Dvorak-maratont szerveztek. Lehet, hogy én vagyok eltévedve magyarországi ismertségét tekintve?
Egy nagyon kiábrándító gondolat jutott eszembe erről: Imádom a Bud Spencer - Terence Hill filmeket. Borzasztóan együgyüek, tele hibával, mégis annyira magávalragadóan kedves, humoros, és annyira kikapcsolja az ember tudatát, hogy bármikor, ha vetíti a tv, megnézem. És, bár minden rész minden poénját kívülről ismerek, és már előre mondom, mégis óriásakat utdok nevetni rajtuk, és élvezem minden pillanatát.
Explorerben írok, hogy időnként tudjak menteni, okulva a korábbiakból, és részleteiben el is küldöm.
A maratoni előadássorozat 10:30-kor kezdődött. Én 15:00-től vettem részt koncerteken. Két teremben a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben és a Fesztivál Színházban voltak ekőadások. Az utóbbiban nem volt számomra érdekes műsor, ezért oda nem vettem jegyet.
A nap folyamán videóvetítésekre is sor került az Előadóteremben, déltől folyamatosan, de ezt nem jól hangolták össze az előadásokkal...
Akik minden előadáson részt vettek folyamatos rohanásban voltak, bár minden koncert 1 órahosszon belül volt, és kicsit késtek a kezdéssel... mindamellett volt kellő zűrzavar, felfordulás :)
Ami mindig kifejezetten tud bosszantani, hogy nagyon hangos az előadásokra behívó csengő-és emberi hang. Halkabban kíméletesebb lenne, és úgy is meghallaná a közönség. Ráadásul nagyon sokszor szól egymás után...
Videóvetítések közül az utolsó előttin vettem részt, itt a g-moll zongoraversenyt vetítették Fischer Iván vezényletével, és Schiff András zongorajátékával. A beharangozóban legalábbis ez állt (mindez 3/4 órában). Ehelyett a zongoraverseny előtt még leadtak 3 másik darabot, köztük az egyik szláv táncot, úgyhogy a zv. utolsó tételét nem tudtuk végighallgatni, akik el akartuk érni a VIII. szimfónia kezdetét :( [Mindenki morgott felindultságában].
Viszont minden koncertet más-más helyről néztem (ahová még kaptam jegyet anno).
1. Földszint, elég hátul (2? sor). Itt már többször voltam, jól látható a színpad, de valóban, így utólag az első emeletet tudom ajánlani, onnan a legjobb a rálátás.
2. Első emelet Valóban nagyon jó rálátás a színpadra, jó a hangzásélmény.
3.-és4. előadásokat a második emeletről nézhettem. Először az első sorból, majd a harmadikból.
Megjegyeznén, aki alacsony és téiszonnyal rendelkezik kerülje a környéket.
Az első sor előtt korlát van, ami épp a zenekart középen vágta ketté látásügyileg. Ami persze magasság függvénye. Így két lehetőségem volt: vagy előrehajolok, vagy lecsúszok a széken, felteszem a lábaimat a mellvédre és kényelembe helyezkedev, a korlát alatt kuksizom (én az utóbbit választottam).
A tériszony kellemetlen dolog, míg a zene el nem terelte a figyelmemet, addig bizony hányingerem volt és kellően szédelegtem... :(
Nég szerencse, hogy a harmadik emeletet nem kellett kipróbálnom...