Hi!
No, alakulok. :) Az sk kiásásról lemondtam, sok idő lenne, plusz 80cm mélyen már csak a csákány játszik, homok, vagy mészkő van... Hiába vok 100kg-os állat, ezt nem bírom. :) Szal 3m-es darabokban kiássa egy bácsi kis Bobcat masinával, kb 25k kiásni a fennmaradó 16m-t, 2 részletben, 3m-es kihagyásokkal, plusz bérelnem kell 2 alkalomra döngölőt, ez 2x 5k.
Sajna a komplett pincefal külső oldalát le kell vakolnom, nagyon hepehupás. Isostar-ban Pormex kellősítőre beszéltek rá, ők a szakik, elfogadtam a javaslatukat.
Draincső alá lesz betontálca, szintén javallották, aztán a víz megy a csatornába. A cső köré 50cm magasságban megy a kavics, geotextíliával körbetekerve, majd vissza rá az agyag, döngölővel ledöngölve.
Ami fura, hogy a drainlemezt Isostar szerint a büngyürkékkel befelé kell lerakni.
Holnap kenem fel a kellősítőt két rétegben, rá az alapra is, utána Villas szigetelőlemez / vaze, 40kg egy tekercs.../, majd mellé betontálca.
-Itt jön a kérdés, a lemez melyik oldala megy a falnak? Van egy matt, ezt melegítsem, vagy a fóliásat? Utóbbira tippelek...
-Másik kérdésem, van-e értelme a tálca mellé tenni kavicsot? Mellette már úgysem a tálcába megy a lecsorgó víz...
No, húzok 100-as idomokat venni. :)
Sziasztok, -itt állok tanácstalanul, pince építés előtt
Olvastam a hozzászólásokat, s úgy érzem van köztetek olyan aki segíteni tud.
Családi házam alapterülete 160 nm, részben alápincézett 120 nm. Készház technológiával készül, a kivitelező a pincére is adott árajánlatot (kb. 5 mill. + Áfa) melyet nem fogadtam el mondván, hogy helyi vállalkozó olcsóbban elkészíti. Ez valóban így is van, a fenti összegnél olcsóbb ajánlatot is kaptam, s mégse tudom mit válasszak, attól félek, hogy az olcsóbb ár mögött rosszabb minőség lapul. Nem tudom mennyire veszi komolyan egy helyi vállalkozó (aki számla, s szerződés nélkül dolgozik, így olcsóbb) a szigetelésre vonatkozó előírásokat, valamint a készház építő által támasztott követelményeket, méret, pontosság, stb.,
Ezért azt szeretném kérni mindenkitől aki szakember, vagy saját tapasztalattal rendelkezik írja le mi a reális ár egy hasonló méretű pince elkészítésére (akár Ft/nm is jó), esetleg ha valaki szakembert (megbízható) is tudna ajánlani külön megköszönöm
Üdv.: figyuri
Kulé visszatöltéshez:
Nem az igazi, ugyanis az egy-szemcséjü kulénak túl nagy a szabad hézagtartalma és így a visszatöltéssel érintkezve egy idő után bemosódik, telitődik a hézagtartalom.
Ilyen jellegű felhasználásánál érdemes geotextíliával elhatárolni a visszatöltéstől, vagy folyamatos szemszerkezetű folyami kavicsot (töltősódert) alkalmazni helyette, esztétikai okokból a felső 20cm-et kulé feltöltéssel lehet kombinálni.
Hatékony megoldás a drain lemez + geotextília szivárgófal, a lemez nem túl drága és nem kell homokoskavicsot szállíttatni, talicskázni, szivárgási, kipárolgási tényező jobb mint hk. megoldásnál ...stb.
A cső alá kell készíteni egy szivárgó-párkányt (ezt gyakran nem építik meg, pedig érdemes, esetleg lehet geomembrán v. vastag agrofólia béleléssel helyettesíteni) , kb. 20 cm széles (100mm drain esetén), soványbeton párkány a szivárogtaási szinten (a cső. Erre kerül rá a drain cső (közvetlen) geotextíliával betekerve, hk-csal "beborítva".
Emlékeim szerint ez a hangyát a XX. században "tenyésztették" ki.
1. keresztül rágja magát az experten - expandált polie... valami
2. bitumen alapú kellősítővel öblíti az apró műanyagot
3. végül megeszi a téglát vagy a habarcsot, hogy ez a műanyagos lötty ne mozogjon a gyomrában.
Ha komolyan gondolod, akkor a hangyák az új építésű pincék falán is átrágják magukat. Sőt amelyik úszni tud az megpróbálkozik a La Mans csatorna alatti alagúttal is.
Olyan 3200 Ft/m3+áfa az ára. Ok az áfa elhagyható, de feltöltésnél sok kell belőle. Nálam mondjuk teljesen fel lesz töltve a draincsőtől a talaj felső szintjéig. Ezt hosszas beszélgetés előzte meg az építésszel, miért is érdemes teljesen feltölteni.
És nem utolsósorban lesz egy klassz "járdád" a ház körül.
Kulékavicsnak hívják, elegánsan coule kavics, a sarki tüzépen valószínűleg tartják, mert sok mindenre alkalmatos. Semmi extra nincs benne. 40- 50 cm szélesség biztos elég, nálunk egy támfal kerítéshez egy helyen csak 20-at raktak, mondván elég, hogy távol tartsa a vizet a faltól.
Drain csővel kapcsolatban viszont tiszta homály vagyok még. :)
Nem találok neten jó leírást hozzá. Addig OK, hogy megveszem a csövet, nekem szimpi a 100mm vastag, ahhoz olcsók az idomok. Mákom is van, mert élből bele tudom vezetni a csatorna aknájába, ami ugyan nem szabályos, de a kutya nem jön rá. Az is világos, hogy nyilván adok neki méterenként mondjuk 1cm lejtést, hogy ne álljon meg benne a víz. Az is logikus, hogy kicsivel az Asroterm Expert alatt kell lennie a csőnek, mert oda vezeti a vizet. Még az is OK, hogy Geotextíliával körbetekerem a csövet. Amit viszont nem tudok, hogy mennyi kavics kell köré? 50cm kavicságy? Több, vagy kevesebb? Ez valami speckó kavics, spec helyről, vagy simán besétálok a sarki tüzépre, és kérek hozzá kavicsot, és nem néznek hülyének? :)
- kellősítővel lekened (ha többször akkor ügyelj a száradási időkre a rétegek között), csak a vizszigetelést javítja, a villas emulbit 3 rétegben alkalmas szigetelésre is. Mivel enni nem jó, 25 kg-os kiszerelésben van, én rákenném az egészet
- feltekered a vízszigetelő lemezt (mit méretre vágtál) egy 1,4 m hosszú lécre (mivel a villas 1 m széles), de ügyelj az alsó és felső ráhagyásokra a méretre vágásnál
- alulról kezded a vizszigetelő lemez felrögzítését (alul célszerű elhagyni egy pár cm-t ami levezeti alábatmellől)
- folyamatos melegítés mellett két ember felfelé húzza és folyamatosan tekeri le a lemezt,
- következő lemezt célszerű minimum 10-15 (de nem baj ha 20) cm-es átfedéssel tenni
- az átfedések mentén újból megolvasztod (de csak itt) a lemezt és a megolvadt bitument egy léccel szétkened - vigyázz nem kell az anyagot szétégeni, látni fogod, ha hólyagosodik akkor mehet a falra, ha pedig képlékeny akkor az összetételnél áthúrhatod
- még melegen az esetleges puklikat a széleken le lehet nyomni
- függőleges toldások nem szerencsések, azonban ha kell akkor legalább 40 cm-t ráhagynék
A szigetelésre Austroterm Expert Drén lemezt tervezek, ennek az is a funkciója, hogy szépen levezesse a vizet az aljára. Ott figyel majd a draincső, betekerve geotextil micsodába, kavicsot rá, és kalap.
Megkérdeztem pár embert, építész is volt közte. Volt, aki nem javasolta, hogy egyben kiássam a ház oldalát, 2-3m-es szakaszt említett. Gondolom egy 20 éve fölt alatt lévő téglafal hozzászokott a föld nyomásához, és tuti, ami fix, így nem fog ledőlni. Én csak infós vagyok, nem értek hozzá, viszont ha nem szükséges, nem vállalok be ilyen rizikót. Ha kiadnám a munkát, az más, mert ott rá lehet verni a kivitelezőre, ha megreped a fal. :)
Persze a többség szerint simán ki lehet ásni egyben az egészet... De jobb félni. :)
szerencséd volt. Az alapproblámát a dörken szivárgó lemez nem oldja meg, vagyis az csak a szigetelés védelmére szolgál. Magyarul, ettől még a rés ahol beázott a pincéd megmarad, csak a dörken elvezeti a vizet. (Ha nem így lenne akkor önmagában elegendő lenne a dörken szivárgó lemez.)
Egyébként semmilyen anyag nem véd az esetleges kivitelzési hibáktól. A víznek meg elegendő mint tudjuk egy kicsi rész.
nálunk is hasonló történet zajlott mostanában, szépen beázott a tavaly épített pincénk, ami beton pincefalazóval volt rakva, Villas EG4 F/K val egy rétegben szigetelve és kívülre beton 10-es váaslzfaltégla a szigetelés védelmére.
Ja és mindez 2,5 m mélyen a föld alatt, angolaknákkal súlyosbítva.
A megoldás a következő lett:
Kiásták 60 cm szélességben a szigeteléstartó fal mellett a földet.. 2-3 napig száradt magától.
Dörken felületszivárgó lemezt (fekete, pattanásos műanyag 500 Ft/m2), nekitámasztották a pincefalnak. Dréncsövet beletekertek geotextilbe (ez is elég olcsó cucc) az aljára fektették a gödörnek. A gödröt kibélelték geotextillel és beleborítottak egy fél kocsi nagyszemű kavicsot. Kész volt.
A szakik szerint ennek a megoldásnak a lényege, hogy a lemez levezeti a szutyit a gödör aljára, ott belemegy a kosztól védett dréncsőbe, ami elfolyatja. A kavics mivel lukacsos váztalaj, engedi kiszáradni a falat és nem pang mellette a víz. Nálunk a pangás okozta a problémát, mivel a nagy zuhék utáni 2. napon jelent meg a falon belül a nedvesség.
Remélem segítettem. Olyan piszok egyszerűnek tűnt a történet, amit itt egy hét alatt lezavartak, hogy házilag szerintem simán megy, el se lehet rontani.
Lenne egy javaslatom a szigetelésvédő fallal kapcsolatosan. Szerintem a falazás helyett bőven jó egy drain-lemez, ami nem más mint egy vékony fémlemez sok-sok pogácsaszerű kidudorodással. Ez a drainlemez tekercsben kapható, és úgy kell a szigetelésre kívülről rátenni, hogy a pogácsák vannak a szigetelés felé, és az esetlegesen bejutó víz szépen lecsoroghat a pogácsák között. A dolog akkor tökéletes ha legalulra draincső kerül, de ez elhagyható.
Egyébként miért kell annyira félni attól, hogy egyszerre kiárkolod az egészet, nem pedig 2-3m-enként?
Na, szépen otthon feledtem a pwd-t, újrareg rulez. :)
Akkor összefoglalva a teendőimet:
-Falat kisimítom cementes habarccsal
-Felületi szárítás
-Kellősítőtvel lekenem a falat (Bonobit, vagy Villas, szerintem ez utóbbi lesz)
-Vízszigetelő lemezt ráolvasztom, maradok az általad lentebb javasolt Villas cuccnál
-Szigetelés védőt felragasztom, Expert lesz, ez egyszerűbb. Gondolom ehhez külön kell vennem ragasztót is. Valamint olvastam vmi hálót is, amit a felületére kell teríteni. Az Expertet, hozzá a ragacsot, stb-t hol érdemes megvenni?
Isostar Kft-nél most nem látok az árlistájukon Villas Emulbitet. Ez véletlen, vagy tényleg nincs nekik?
Dréncsövön már lassan én is filózóm, de sajna nem merem kiásni egészben az egész pincét.
Az Adheiseive-re sajna nem ad találatot a Google, nem elírás? :)
- Villas: Adheiseive (Hengermalom u. x,206-6716 benzinkút oldalán egy udvarban, vagy Isostark Kft. - mindkettőnek van internetes honlapja)
- Villas Emulbit kellősítő, 7500 Ft/liter 0,3-0,5 kg/m2, száradási idő 2-3 óra, oldószermentes, tehát vízzel hígítható, de nem kell)
- vizszigetelő lemezek felrakási technológiája: kellősítő, majd száradás után ráolvasztani a vizszigetelő lemezt
- felrakás: szigetelés tartó fal rétegrend kívülről befelé: föld, szigeteléstartó fal, kellősítő, vízszigetelő lemez, 2-3 cm habarcs kitöltés pince falazatvagy
szigetelést védő fal rétegrend kívülről befelé: föld szigetelést védő fal, 2-3 cm habarcs kitöltés, vízszigetelés, kellősítő, simitott pince falazat.
A különbség annyi, hogy a főfal(pince fal)-ra ragasztod a szigetelést, vagy egy hordozó falra. A te esetedben a második jöhet szóba.
- az expert oldlószermentes hideg bitumenes ragasztóval rögzíthető
- a kellősítő (akár bonobit akár nem) az mindenképpen kell, mivel ehhez rögzíted a vizszigetelést. Ezek után választhatsz, hogy expert vagy tégla/betonfal védi-e a szigetelést
- vizszigetelő lemezekből sokféle van (én a villast a piaci szerepe és a 10 év gari miatt választottam ráadásul elég volt egy réteg is - igaz nem olcsó 1026 Ft/m2)
-Komolyabb időm nincs, dolgozó ember vagyok, plusz az időjárás mostanában nem olyan, hogy van 1 hónap aszály. De csak a fal felületét szeretném kiszárítani, szigetelés után majd befele szárad. Mobil klíma helyett olajradiátor is megteszi, de szellőztetem a pinyót...
-Ezt a "villas E-G 4 F/K" című cuccot merre lehet kapni? Bp elsősorban... Tököm teli a felesleges tüzépre rohangálásokkal már. :)
-Bonobit drága, de ajánlották, hogy profi. Nekem csak 16-17m2-t kell szigetelnem, papíron egyetlen nagy kanna elegendő, 12-13eFt, nem tétel már. Szóval mindenképp a jobb megoldás érdekelne.
-Falazót meg fogom nézni, a beton föld alatt még jobb is, mert tartósabb. :) Szerinted melyik a tartósabb/jobb megoldás, beton falazóelem, illetve az austrotherm expert? Illetve ha ez utóbbi mellett döntök, amire jó esély van, akkor azt mivel rögzítsem a bitumennel szigetelt falhoz? Nyilván csak vmi ragasztó jöhet szóba, a csavar nem. :)
Ami viszont most jutott az eszembe. A Bonobit rétegnek nem biztos, hogy jót tesz, ha ráolvasztok-melegítek bitumenes szigetelőlemezt, bőven 100 fok felett. Igazam van? :) Illetve elég egy Bonobit réteg, illetve a fenti austrotherm expert? Mondjuk 10-20 évre?
Hát minden esetre rendelj egy pótkocsis teherautóval abból a gázból. Komolyra fordítva a szót,
- a kiszárítás komolyabb időt vesz igénybe
- mindenképpen javaslom az elasztorbitumenes termékeket, az sem baj ha flexibilis (pl. villas E-G 4 F/K), ez felveszi a kisebb mozgásokat, adott esetben egy réteg is elég lehet
- a Bonobit elég drága (saját tapasztalat, villas-t használtam kellősítésre és nem hittel el a gyári mennyiség kiírást. A nyakamon maradt 3 vödörnyi anyag, a gyárnak igaza volt)
- a száradást gyorsíthatod, ha egy mobil klímát tudnál a pincébe letenni
-amire gondolsz az pl. austrotherm expert. Kisméretű tégla helyett nézd meg a Früwald ÜB 07-es betonválaszfal falazóját. Mérete 23*50 cm. Nem mindegy, hogy mennyit pepecselsz a falazással és lehet, hogy árban is jobban jösz ki.
Tavaly nyár végén költöztünk egy kb 20 éves családi házba. A pince fala téglából van rakva, ilyet sem láttam még, de a tulaj megnyugtatott, hogy nem ázik be. Nos, annyira nem ázik be, hogy egy nagyon nagy eső után szó szerint pocsolya van a pinceben. Szerencsére a ház fele alatt van csak pince, 1m mélyen van a fölbe sűlyesztve az egész, így csupán 15-18nm felületet kell szigetelnem. Tervem a következő:
-Kiásom, 2-3m részletekben az oldalát az alapig, vagy kicsit lejjebb.
-Disznópőrzsólővel kissé kiszárítom.
-Cementhabarccsal kijavítom a nagyobb egyenetlenségeket.
-Bonobit S bitumenes kencével szépen átkenem az egészet.
-Bitumenes szigetelőlemezt teszek még erre is, típust még nem tudok, de hogy nem papír lesz a hordozója, az tuti, mert arról csak rosszat olvastam.
-Erre a föld, kavicsok elleni mechanikus védelem miatt kell egy keményebb réteg. Itt két dolgot mondanak, egyik a keményebb nikecell hungarocell, a kék színű, amivel a lábazatokat szokták csinálni, vagy felrakom kisméretű téglával az egészet, ez hosszabb távon tutibbnak tűnik.
Van az elgondolásomban durva hiba, esetleg hogyan lehetne korrektebbül megcsinálni?
Ja, szakira nincs pénzem, eddíg is mindent magam csináltam, plusz havi 80 rugó a törlesztőrészlet a kéróra... Pláne a szaki lehet, h ért hozzá, de maximum magának csinálja meg tisztességgel, másnak nem. :)
Van egy gyonyoru boltives kobol rakott pincenk. Egyetlen gond van vele: egy reszen azik, mivel a felette levo felteto csak kb. a felet fedi. Azt szeretnem kerdezni, hogy nagyon bonyolult lenne-e vajon valamilyen modon leszigetelni, de ugy, hogy azert a levegoztetes is biztositva legyen.
A néhány hónappal ezelőtti vízszigeteléshez szólva, én most csináltattam meg a házamhoz egy nettó 50m2 alapterületű pincéhez kétrétegű bitumenes szigetelést.
Az egészhez sok földet kellett kiszedni (nálunk a lejtős terep miatt 300 m3*1500Ft), aztán megépítették kisméretű téglából a szigetelést tartó falat (bontott rakatolt kisméretű használt tégla 15Ft/db kb 60000Ft).
Ezután dörzsvakolattal áthúzták a szigetelést tartó falat, hogy feltehessék a bitumenes lapokat, amelyeket azután összeolvasztottak. Volt még kellősítés és minden egyéb, de ennek m2-e nekünk 2600Ft-ba került. (összesen 240000Ft)
Szóval végül is a ház végső értékéhez képest elhanyagolható, de nélkülözhetetlen a vízszigetelés. A kőműves munkát nem tudom számszerüsíteni, mert nekünk ez a része nem volt részletezve.
Szombathelyen lakom,nem hiszem,hogy sűrűn erre járnál. Ha ilyen területen dolgozol,akkor egy irányárat azért tudsz mondani,mondjuk a két véglet között.
Infók jól jönnek,mit,hogyan célszerű,és ha beindul a dolog,akkor mindenképpen beszélhetnénk még.
Ha komolyan érdekel a dolog dobj egy E-mail-t nekem, én ezzel foglalkozom. Elmegyek, megnézem és minden kötelezettség nélkül, ingyen kapsz egy árajánlatot.
Üdv: Vgaby
Amennyiben teljesen be akarod sullyeszteni a pincet, vagy mondjuk nincsen lejtes a telken, akkor a kovetkezokkel kell szamoljal.
- Teknoszigeteles,
- szigetelestarto-fal szigetelessel,
ket retegu viz elleni szigeteles (egy rtg vzsz, egy fgg)
- Pincetartofalak
- Drain csovezes kule kaviccsal korben. Ezen lehet nyterni, ha nem teljesen sullyesztett a garazs, de ez csak a jeghegy csucsa.
Olyan meg, hogy eros vizszigeteles meg gyenge vizszigeteles nincs, mert vagy jol van megcsinalva vagy sehogy...Erdemes odafigyelni, mert ha itt vmit elboknek a mesterek, akkor az nagyon nagy gaz lehet.
Az ar meg valahol 4-6 millio kozott mozoghat. Nem szamoltam bele a foldmunkat.
Most, hogy mar kapsz levegot, sok sikert kivanok az epitkezeshez.
Ja a fenti adat az en tavalyi epitkezesembol szarmazik.
Udv
ui> Nullazo kolleganak koszonjuk az ertekes es egyben hasznos hozzaszolasat. Az ilyen es hasonlok miatt utaljak sokan az index forumat.