Nem tudom lehet-e ilyen 'saját' topicot nyitni itt az indexen, majd kiderül.
Azt a pár topikot amit valamennyire követek a személyes profilom "bejárt topikok" menüjén keresztül, sokszor veszélyeztetem offtopikolással, és ennek szeretnék végetvetni e topikkal. (Ahhoz persze nagyon kevés vagyok, hogy saját blogot nyissak.)
Persze. Előbb definiálnod kell, hogy mi a bal (vagy a jobb) valamilyen referencia alapján (Nap járása, csillagképek stb.).
Pl. a bemutatott kör alapján úgy tudod definiálni, hogy azt mondod, hogy "fordítsd a kört úgy, hogy a sérülés legyen felül, és a bal az, ahol a sarkos rész van". Azért kell a fent-lent megkülönböztetése, mert ha lefele fordítod, máris a jobb lesz a bal.
Szerintem csak viszonyítva lehet jobb és bal. Ha be vagy zárva egy gömbbe, mégha van fent és lent (gravitáció létezik a bömb belsejében), de semmi más kiindulópont nem létezik, akkor nincs jobb és bal. Még akkor sem, ha nincs meg a szimmetria (legalábbis a belső)
Sajátmagadon, ha valóban baloldalon van a szivünk (hallottam olyat, hogy középen...?:..), akkor ahhoz viszonyítva elmagyarázható. De a marslakónk külsejét nem ismerjük, még az sem biztos, hogy van szive, vagy hogy szimmetrikus-e.
Ha a gömb sérült, amiben vagy, hiába látod, aki kívülről felhív, az nem tudja, hol a sérülés. Ráadásul, ha elmozdulsz/helyzetváltoztatás esetén/ megváltoznak a viszonyítási alapok is....
Petyus! Az jutott az eszembe - pontosabban már régebben is gondolkodtam rajta -, hogy a zeneszerzőnek ismernie kell a hangszer lehetőségeit... azaz nem tud/hat akármit lekottázni, mert esetleg nem lejátszható. Gondolok olyanra, hogy amikor pl. több hangot kell leütni, akkor adott az ujjak távolsága, és mennyisége(5), tehát többet, és távolabbra nem írhat...így kialaul egy hangzat, és többek között talán ezért is van sok hasonló zene...mert hiába akar valaki kitalálni mást, ha az nem lejátszható... Énekelni sem könnyű magas hang után hirtelen mélyet, kell egy bizonyos átmenet...?!...
Olvasgeattam a Kabócát - nem most, most snookert nézek - ,és az jutott eszembe, hogy ált. iskolában én énekkaros is voltam ám. Méghozzá alt szólamban :)
És az volt az érdekes, hogy egyedül még többé-kevésbé normálisan el tudtam énekelni a dallamot, de közösen mindig hamisan énekeltem, nem tudtam kontrollálni a hangomat vmi oknál fogva,pontosabban mert nem hallottam a saját hangomat; úgyhogy inkább csak tátogtam... :S)
A Mezzo tv tegnap és ma leadja Beethoven összes szimfóniáját. Kicsit meg van kavarva a tv újság, illetve az összes ilyen műsor elérhetőség, ugyanis tegnap már az V. utolsó tételét hallottam/láttam épp. Van ahol mára írták ki, másutt kihagytak VII., még máshol pedig . VIII. -at. Ettől függetlenül mind bemutatásra kerül. (bibi, hogy Abbadoval...)
Arra jutottam, hogy a bal-jobb elméletnek "steril" körülmények között nincs megoldása, ugyanis hiányzik a viszonyítási alap. Azaz mindenféleképpen szükség van valamilyen kiindulási pontra külső, vagy ismert belső tényezőre. Ezt már Einstein is kitalálta anno. :))))))
Csak a szimmetria sérüléséről jutott eszembe, illetve, bár nem tudom, miről beszélsz (mármint részecskefizikai szinten), de a kör bárhol is sérül, nem lesz bal- és jobboldala....(bár ez biztosan más...)
Rémlik, hogy a részecskefizikában van egy olyan reakció, amelyben a bal/jobb szimmetria sérül. Ez feltehetően univerzális, tehát alkalmas a két oldal megkülönböztetésére kultúrától, földrajzi helytől stb. függetlenül.
Amúgy érdekes, hogy sok különféle zenelejegyzési módban felfelé magasodnak a hangok, de pl. az olasz lanttabulatúrában kb. fordítva van. De annak is megvan a maga logikája.
> ha az ember olvassa, akkor a fejét balra biccenti, és akkor pont úgy áll kézre (mintha felülről lefelé olvasna), hogy jobb oldalra kerül a jobb kéz kottája, és balra a balkézé.
Én, a marslakómnak azt javasolnám, hogy nevezze el találomra az egyik oldalát 'bal'nak, a másikat 'jobb'nak, így van 50% esélye a helyes megoldásra. Ha meg rosszul nevezi el, legfeljebb mindent fordítva fog csinálni onnantól kezdve, hiszen úgysem érintkezik a földi léttel. Így kialakulhat egy a földhöz képest ellentétes szimmetriájú egység, ahol a balkezesek járnak jobban :)))))
hanem azért, mert ha egyszer a kottasoron belül felfelé magasodik, akkor logikus, hogy a kottasorok között is felfelé magasodjon, különben sokkal nehezebb lenne agyilag helyretenni. Amúgy nem kell mereven értelmezni a bal-jobb kéz szerinti sorokra osztást, mer van aki úgy kottáz, hogy inkább a zeneileg összetartozó szólamok kerüljenek egy sorba, aztán majd a zongorista beosztja magának, ha úgy nem lehet elérni ujjakkal. Ha a felső sor violinkulcsban az alsó pedig basszuskulcsban van írva és semmi oktávtranszpozíció nincs, akkor a felső sor alsó első pótvonalán ugyanaz a hang van, mint az alsó sor felső első pótvonalán.
>>>"eddig jó" mert ezt már mondtad egyszer, én csak , mint a jó diák megismételtem... (bár kaptak már ilyenre is ötöst kisdiákok...)
Másik lehetőség, hogy a kotta is balról-jobbra olvasandó, és, ha az ember olvassa, akkor a fejét balra biccenti, és akkor pont úgy áll kézre (mintha felülről lefelé olvasna), hogy jobb oldalra kerül a jobb kéz kottája, és balra a balkézé.