Akkor pláne kell lennie egy banálisan egyszerű magyarázatnak, hogy a násznagy miért azt mondta, amit, és mire gondolt, mikor erre utalva azt mondta: te viszont ekkorra tartogattad...
Hazugság. Ha elindulsz a Klauzál tér környékén, akkor találhatsz néhány kóser boltot. Bármelyikbe bemehetsz, találsz ott olyan bort, amire az van írva, hogy "Kosher for Passover" (Páskára alkalmas). Márpedig a páskaünnep eléggé szakrális esemény abban a körben. Az összes ilyen boron rajta van valamelyik rabbi hivatalos pecsétje, amivel tanusíthatja, hogy az említett szakrális eseményen fogyasztható az a bor.
Voltam egy vidéki pálinkafőzdében, ahol két tartályon rajta volt a rabbi pecsétje. Ugyanolyan ólomplomba, mint az enyém, csak madzagon lógott és más volt a felirata (igazándiból nem is tudom, hogy mi volt a felirata, az ottaniak mondták nekem). Az volt a tartályon, hogy "kóser szilva". Ha a rabbi alkalmasnak nyilvánította azt a pálinkát, akkor szíveskedjetek vele nem vitatkozni alkoholos ital ügyében.
Emlékezzünk Jézus történetére, amit "irgalmas szamaritánusként" szoknak emlegetni a népek. Ott a samáriabéli utazó olajat és bort töltött a sebekre. Egyszer régen nyitottam egy topicot, mert érdekelt a téma gyakorlata. Ott kifejtették néhányan, hogy a bor csersav és alkoholtartalma fertőtlenítő hatású volt. Ez az alkohol és csersavtartalom a mustra egyáltalán nem igaz. Az bizony finom és édes. Olyan italt egyáltalán se öntött volna a samáriabéli utazó a kirabolt ember sebeire.
Kissé érthetetlen nekem ez a fóbia egyeseknél az alkohol ügyében. Ha ti nem akartok alkoholt inni, ám ne tegyétek. De ne kényszerítsétek másokra a saját értékrendeteket. És legfőképpen ne hivatkozzatok olyan dolgokra, amelyek nem igazak.
Mindenekelőtt kijelentjük, hogy lakodalmaknál a zsidók sohasem használtak, és ma sem használnak szesztartalmú bort. A zsidók a házasságot szent szövetségnek, isteni intézménynek tartják, és ezen vallási cselekmény végzésénél is szigorúan 191. oldalalkalmazkodnak a III. Móz. 10,8-10-ben megadott isteni parancshoz, mely szent alkalmaknál, hálaadó és más ünnepélyeknél, lakomáknál stb. a bor és részegítő ital használatát a legszigorubban megtiltotta. Maguk a zsidók egyébként nem igen cultiválták a részegítő italok előállítását. A rómaiak, kiknek uralma alatt voltak a zsidók a jézusi időben, itták ugyan orgiáiknál a szeszes italt, de családi körükben, vagy lakodalmi ünnepélyek alkalmával ők sem használták. Jézus nem jött, hogy a törvényt eltörölje, Ő mint “igaz Izraelita” és mint Istennek Szentje is, megtartani jött azt, a mi a rörvényben megírattatott. Már pedig a törveny tíltja a szeszes ital használatát szent cselekménnyel kapcsolatban.
Kérdeztem, többször is, hogy, szerénted a násznagy mondatát hogyan lehet (kell) értelmezni,
hogy ne sérüljön sem a mondat értelme (alkoholos italról beszél a násznagy...jó s rossz bor, a megittasodás okán) , sem Jézus érkölcsisége (nem alkoholos italt adott)!
Ez nem más fórumról importált vita, mert sem Cserfa, sem én nem vitáztunk senkivel azon a másik fórumon. Amikor ott is olvasó itteni fórumtársak által figyelmessé tétettünk arra, hogy valaki odaát a mi nickünkkel azonosakat regisztrált, és velük a mi itteni álláspontjaink Tafkó-féle karikatúráját szajkóztatja, azonnal megjelentünk, és vita nélkül elhatárolódtunk az ottani Cserfa és Nemo nickektől. Mivel ezek zoknibábok voltak csupán Tafkó kezében, nem mondható, hogy odaát egyáltalán vita folyt volna. Egyszerű provokáció volt az egész, melynek nem ültünk fel, hanem ott rövidre zártuk a helyzetet, és kezdettől fogva itt igyekeztünk színvallásra bírni Tafkót. Hogy milyen eredménnyel, azt láthattad most is. Mindenesetre ahol egyáltalán vita folyt a nickhamisítás ügyében, az nem a Vallásfórum volt, hanem ez.
A másik fórum illető topikja ma már nem létezik, mindazonáltal a benne lezajlott események tagadhatatlanok. Viszont odaát nem érdemes, sőt nem is lehet elégtételt keresnünk, mert már a maga idején is egy kis látogatottságú fórum volt ez, és ma már - a hírek szerint - nem is létezik, bezárták. Levélben kereshetnénk ugyan elégtételt, de ez nem volna arányos azután, hogy a nickhamisítás nyilvánosan történt.
Ellenzem az itteni, kapcsolódó hozzászólások megsemmisítését is, mert ez esetben az én honlapomon kívül sehol nem maradna nyoma annak, hogy Tafkót igen sokan megpróbálták tette vállalására vagy tagadására rávenni, és ő sokatmondóan hallgatott. Ha most megsemmisülnének e hozzászólások, akkor egy olyan magatartás kapna tápot, amely a bizonyítás nehézségeire alapozza etikátlan viselkedését. A bizonyítékok megsemmisülése nem a felelős és etikus fórumozást mozdítaná elő.
Ez egy hosszú történet, ami ennek a fórumnak a krónikájában is vastagon benne van, ha akarod keresd vissza az összes helyet, ami ezzel kapcsolatos és töröld azokat is, már a következetesség kedvéért. (Nemo honlapján úgyis fenn maradnak a részletei, csak a googleba kell beír hogy: pellengér, Tafkó)
Az Index fórumai nem azért vannak, hogy az Indextől független, más fórumokon le nem folytatható vitákat itt folytassák le és két fórum között keresztbe üzengessenek a felhasználók. Az ilyen jelenségeket a moderatúra a jövőben is csírájában fogja elfojtani.
Ennek több oka is van:
- Ha a vita elfajul, akkor akár jogi útra is terelheti a másik fórum tulajdonosa, vagy valamelyik érdekelt; - Ezek a viták rendszerint valamilyen (mögöttes vagy nyílt) érdekérvényesítési szándék megnyilvánulásai, ha valaki ilyet szeretne akkor erre a célra számos ingyenes webhelyet találhat, melyen saját fórumot tud létrehozni, ebből az Index ki akar maradni.
Az ilyen vitákat elfajuló esetben tartalmi rombolásként értékeljük és ekként kezeljük.
Jézus is a zsidó hagyományokat követte, másként nem olvashatott volna fel a zsinagógában, ésatöbbi. És nem szervezett külön mennyegzőt sem újkeresztény alapokon, hanem az kőkeményen borivós lagzi volt.