Az jó ha változnak a dolgok, mert azt jelenti, hogy fejlődnek a gondolatok. :)
De azt csak sikerült eltitkolnod, hogy milyen vastag lesz végül a cső és horganyzott lesz-e.
Ha horganyzott csővel dolgozol ajánlatos a hegesztendő felületről lecsiszolni a horganyt. Hegesztés után meg salakolás, drótkefézés, alapozás (Budaprimer, vagy Rapid Cinkromátos alapozó, esetleg Korant) meg egy kis hőálló ezüst és még jól is fog kinézni a varrat.
Ali-bá tanácsát érdemes megfogadni fólia méret ügyében !
Az ok az , hogy csaak 6 m darabokat kapni , és arra gondoltam , hopgy abbol hajtom az ivet , hegesztés nélkül ,egyben és a pluszot ,ha már ugy is hegesztenem kell, akkor egyenesre csinálom, ami még jól is jőhet a hely kihasználása szempontjábol.
Holnap megveszem a csőveket és a hétvégén hajtogatom , és persze dokumentálom is :)
Úgy látom, hogy menet közben azért vannak változások.
Legutóbb még a klasszikus íves szerkezetről volt szó most meg egyenes oldalú lesz a váz.
Gondolom horganyzott cső lesz az alapanyag.
Megnéztem a videót, amit belinkeltél. A képi arányokból én úgy látom, hogy az ott használt cső minimum 1"-os, de lehet, hogy talán vastagabb is egy kicsit.
A klipben szereplő pali sem egy erőművész és elég könnyen boldogul a hajlítással.
Nos, ha eddig csak a hajlítás miatt ragaszkodtál a vékony csőhöz, akkor mostantól szabad az út a vastagabb felé. :)
Én ha magamnak építenék fólia vázat, 1 collos csőméret alatt semmiképpen nem választanék alap anyagot. Ja és csakis horganyzott csővel kezdenék hozzá.
A fekete cső olcsóbb ugyan, de ha megnézed a festék árakat, meg a festésre fordítandó időt, akkor nem kérdés, hogy a horganyzás a nyerő megoldás.
"Csinálok képeket és felteszem ide (csak ha jól sikerül) :) :)"
Ugyan, miért ne sikerülne jól ?
Addig kell dolgozni rajta, amíg jó nem lesz. Ha elsőre nem sikerül, neki kell futni még egyszer ! A mérőszalag, meg a vízmérték sokat segít, csak figyelni kell rájuk.
Hosszanti merevítés mindenképpen kell. Ez a bordák függőlegesben tartásához elengedhetetlen.
A 3/4-es cső kézi erővel hajlítható, bár ha szép munkát akarsz nem úszod meg a sablon készítést, meg néhány alap felszerelés beszerzését.
A kötéseket hegeszteni akarod, vagy inkább csavaros megoldásokban gondolkodsz ?
Ha ez nagy problémát okoz számodra, és csak erről az egy munkáról van szó, akkor lehet, hogy érdemesebb lenne keresned valakit, aki megcsinálja neked a szerkezetet.
Ha viszont bevállalod a sablon elkészítését, akkor akár az egyenes oldalú szerkezetet is meg tudod csinálni. Előnyösebb a belső hely kihasználás szempontjából.
Ha ilyesmiben gondolkodnék, én mindenképpen csúcsosra szerkeszteném a tető ívet, hogy télen a hó könnyebben le tudjon csúszni róla.
Ez a hóterhelés kérdés nagyon fontos, főleg, ha vékony szerkezetben gondolkodsz.
Csináltál esetleg valami rajzot, arról, hogy nagyjából mi lenne az elképzelés ?
Tedd fel ide hadd lássuk !
Aztán majd megvitatjuk, hogy mi lenne a jó megoldás.
A 1/2 "-os csövet szerintem simán meg lehet hajlítani az utóbbi módszerrel is.
(Persze átlagos férfi fizikumot feltételezve.)
A 1,5 m-es borda távolság esetén elméletileg elegendő a fél collos cső vastagság, persze azért azt is jó lenne tudni, hogy mekkora lenne a váz szerkezet szélessége.
Egy 3 m széles kis háztáji vázszerkezetnek elég, de ha sokkal szélesebb, akkor a nagyobb tető felületen télen összegyűlő hó teher megnyomhatja a bordát.
Ha mindenképpen ragaszkodni kell a fél collos mérethez, akkor azzal lehet lényegesen javítani a váz teherbírását, hogyha plusz merevítő elemeket is építünk a szerkezetbe. Fontosak pl. az András-kereszt merevítők. Ha egyenes oldalfalú szerkezetről van szó, sokat javít a szerkezet stabilitásán az ív alsó végeinek összekötése a fejmagasság fölött.
Ha megnézed CBNóra növényházról készült fotóit ott is lehet ilyet látni.
Szakszerűen és esztétikusa a görgős hajlítóval lehet szép szabályos íveket hajlítani.
Leegyszerűsítve ez 3 db rögzített, csapágyazott csigát jelent, amik egy síkban vannak. A két szélső fix pozícióban van, a középső pozíciója állítható, ezzel lehet az ív sugarát állítani. A vezető csiga kerekek felülete szintén rádiuszos profilú, a hajlítandó cső méretéhez igazodva. Vékonyabb csövek 1/2 " és 3/4 " esetén a hajlítás megy könnyen kézi erővel, vastagabb csöveknél előnyösebb a motoros meghajtás.
Itt egy video, amin látszik a működési elv.
A hajlító kerekek profilja fontos, hogy a cső, vagy zárt profil anyag ne tudjon megroppanni kisebb rádiuszok mellett sem.
A legegyszerűbb hajlítási mód, ami viszonylag egyszerűen kivitelezhető. egy fából készült hajlító sablon kialakítása.
Ez nem más mint egy "szamárvezető", ami segít a hajlításkor a megfelelő ívet tartani.
Van itt egy Youtube-os link:
Mondjuk én a csavarok helyett inkább stabilan lefogatott fa lapkákat használnék, az tovább bírná, de a lényeg ebből is látható.
"Nálunk azért is lettek a függőleges lábak, mert nincs olyan széles. "
A függőleges oldalfal minden esetben praktikusabb, mint az íves, hiszen így a szélső terület is kihasználható. Ha íves a vázszerkezet a két szélen lévő fél-fél méternyi terület holt tér lenne. A nagy fesztávú 9.6 méteres fóliaházaknál is a függőleges oldalfalú szerkezetek dominálnak.
Jó találmány ez az egyenes oldalú szerkezet. Kicsit bonyolultabb kivitelezni, de mindenképpen megéri.
Nálunk azért is lettek a függőleges lábak, mert nincs olyan széles. De hogy mekkora, azt most ne kérdezzétek, mert nem tudom. Minden évben legalább egyszer lemérem, aztán elfelejtem.
Ez így van. De nem muszáj teljes félkörrel számolni. A mi fóliánk egyenes szakaszokhoz rögzített ívekből áll, hogy a föld közelében is legyen egy kis magassága. De a pontos méreteket nem tudom fejből, le kellene kint mérni.