Bander Feri azt állítja, hogy moped jogsival is lehet utast vinni mopedautóval, és ha kell, vállalja a jogi képviseletet is. Az biztos, hogy az osztrákoknál mennek vele ketten is, de ott állítólag van rá egy korlátozott B-s jogsi, bár ezeket a kocsikat ott "licenc free"-nek hívják.
Találtam egy gyöngyszemet a magyarorszag.hu jogszabálykeresőjén.
1988. évi I. törvény
a közúti közlekedésről, egységes szerkezetben a végrehajtásáról szóló 30/1988. (IV. 21.) MT rendelettel ....................................
Tv. 25. § E törvénynek
a) a hatósági engedélyre, jelzésre, nyilvántartásba vételre és a hatósági vizsgálatokra vonatkozó rendelkezései a kerékpárokra, az állati erővel vont járművekre, a kézikocsikra és a lassú járművek külön jogszabályban meghatározott egyes fajtáira,
b) a hatósági engedélyre, nyilvántartásba vételre és az időszakos vizsgálatra vonatkozó rendelkezései a segédmotoros kerékpárokra,
c) a hatósági jelzésre, a típusvizsgálatra és típusbizonyítványra vonatkozó rendelkezései az egyedileg behozott, előállított (összeépített) vagy átalakított segédmotoros kerékpárokra, illetőleg a forgalomba helyezés előtti vizsgálatra vonatkozó rendelkezései az egyéb segédmotoros kerékpárokra
nem terjednek ki.
Vhr. 18. § A segédmotoros kerékpár, a kerékpár, az állati erővel vont jármű, a kézikocsi, továbbá a forgalomba helyezés előtti vizsgálatra nem kötelezett lassú jármű rendeltetésszerű használatra való alkalmasságát a gyártó, illetőleg a kereskedelmi forgalmazó tanúsítja.
Az "L2" minden kocsim gépkönyvében benne volt, még a 98-as tipusbizonyítványokban is.
Neked is azt mondták, hogy amelyikben benne van az L2, azzal lehet utast vinni?
Szerintem az L2 nem ezt jelenti, az még a régi 1967-es jogszabály szerinti besorolás, de majd felteszek ide egy képet az egyik tipusbizonyítványról, és azt lefordíthatná valaki, aki tud németül.
Volt-e már olyan járgányod, aminek a papírjaiban szerepelt az L2 besorolás gyárilag? Most beszéltem egy hirdetővel, szerinte a 2000.-ben kiadottak már tartalmazzák.
Természetesen van adagolója a Lombardini motoroknak, de benne van a hengerfejben. A vezérműtengelyen lévő bütykök működtetik az adagoló elemeket, teljesen hagyományos technika, csak szokatlan az elhelyezés.
Még semmi hír, vagy lassan dolgozik a szabálysértési előadó, vagy nem is indult meg az eljárás. Nemrég volt nálam a helyi serif, mert a Debreceni főnöke letolta, hogy miért tűri el a rendszámnélküli kocsik közlekedését a faluban. Elkérte tőlem a bírósági végzést és lefénymásolta, attól talán megnyugszik a főnöke:)
Néha szentimentálisabb pillanataimban elgondolkodom, hogy szervezhetnénk egy mopedautós találkát. Aztán eszembe jut, vajon mikorra érnék mondjuk Miskolcra...:)
Az adagoló tetején van két csavar, az egyikkel lehet az alapjáratot állítani, a másikkal meg a motor max. fordulatát állíthatod. Van még oldalt egy un. füstcsavar, azt úgy kell beállítani, hogy ne füstöljön a motor, max hirtelen gázadáskor egy kicsit.
Ha még nem látttál adagolót közelről, jobb ha nem tekergeted el a csavarokat. Biztos akad egy autószerelő az ismeretségi körödben, vidd el hozzá, biztosan boldogul vele.
Szivesen küldenék képet az adagolóról, de fél órája vitték el a Kubota motoros autómat, most csak Lombardinik vannak, azoknak meg nincs külön adagolójuk.
A legegyszerűbb tuning egyébként, ha 145/70-es gumikat teszel fel, az még éppen nem ér bele a sárvédőbe:)
Nincs akkora fizetőképes kereslet a mopedautók iránt, amiből meg lehetne élni. Jó autókat nem lehet 500e Ft alatt venni, enyit meg kevesen adnak érte. Ha lehetne részletre adni, lényegesen nagyobb lenne a kereslet, de mivel nics forgalmi, ez sem megy.
Egyébként nem luxus egy ilyen járgány, amíg nekem kellett az ovodába meg az iskolába hordanom a gyerekeket, naponta kb. 100 km-t kellett veztenem. Most meg a fiam csak fele ennyit kocsikázik egy fele akkora fogyasztású járművel. Éves szinten kb. 200-250e Ft-ot spórolok meg az üzemanyagon, tehát 2-3 év alatt megtérül a mopedautó ára. Egy 6-8 éves mopedautó már szinte alig amortizálódik, majdnem annyiért el tudom majd adni, mint amennyiért vettem.
Kicsit OFF:
Az meg még külön haszon, hogy a szeleburdi gyerekem mennyit komolyodott amióta van saját kocsija. Nekem anno "csak" egy simsonom volt, de az kb. akkora szám volt, mint most egy mopedautó. Falusi gyerek voltam, némi kisebbrendűségi komplexussal a városi vagányokkal szemben, de a motor miatt mégis emberszámba vettek. Talán ennyit én is tudok segíteni a fiamnak a beilleszkedésben:)
Ha tekersz egy kicsit az adagoló csavarján, megy még többet is:)
Az olajcserét se hanyagold el, 5000 km után cserélni kell! Télen legalább 5W-40 kell bele, nyáron elég a 10W-40 is, de én 5W-50-es fullszintetikus olajat szoktam bele tenni. Az olajszűrője ugyan az, mint a Renault Clionak.
Ma vettem egy Microcar Virgo II. tipusú járgányt, kicsit rendbe kell tenni, de nagyon jó kis kocsi lesz belőle.
Már nem tudok, a sofőr, már oda úton megvette. Így is húzta a száját, hogy be kell kevernie Bécsbe egy 16t-s autóval. A címet viszont elküldhetem, itt alvázszám alapján odaadják a megfelelő szíjat.