Amikor a görög koncertet említettem úgy értettem hogy nem vitték túlzásba sem a tűzijátékot sem a lézereffekteket-ebből a szempontból talán ez volt a leglátványtalanabb koncertje. Viszont annak örülök hogy az AERO hasonlóan a már inkább megszokott koncertekhez szintén nagyobb méreteket öltött. Sőt ahogy Sen mesélte-újabb érdekes effekttel bővült a kelléktára amikor a forgó szélerőműveket szaggatott fénnyel világíttatta meg-biztos jól nézett ki. Amúgy a TDOTS előtt azt mondta hogy az lesz az utolsó nagyszabású koncertje-de reméltem hogy nem mond igazat és marad az outdoor koncerteknél.
A lemezről tényleg senki nem tud semmit? Még külföldön sem jelent meg? Érdekes hogy ahhoz képest hogy lemezbemutató koncert volt nem igazán bővelkedett új számokkal a zenei anyaga a koncertnek. Lehet hogy annyira nem sikerült jól az AERO-s anyag?
A napokban olvastam hogy a BS idén készült volna el eredeti határidő szerint de csak jövő februárban fogják átadni. Azt is írták hogy valami megasztárt fognak felkérni a megnyitóra. Eljátszottam a gondolattal-ha már francia érdekeltségű az építő cég-jó lenne esetleg Jarre-ral felavatni a BS-t. Szerintem-természetesen- méltó lenne erre a feladatra.
Eszembe jutott még egy gondolat. Visszatérve egy kicsit Ramses utolsó bekezdéséhez. Nem tudom megítélni mennyire volt látványosabb a görög koncertnél, mert azon nem voltam. Szerintem az athéni azért volt látványos (ahogy a képeket láttam), mert tele volt színes képeffektekkel, amivel a színpadot megvilágították. Az AERO-nál a látványt az is segítette, hogy a helyszín tele volt szélerőművekkel és ez annyiban is érdekesnek bizonyult, mert mozgó tárgyak voltak megvilágítva és nem egy tömör építmény vagy épület. Ezt a mozgást használták ki. Nemcsak azzal, hogy színes reflektorokkal világították meg, de mint ahogy egyik hozzászólásomban említettem, a fény sűrűn meg volt szaggatva. Mintha mozikép kockákat néznénk gyorsan egymás után.
Mi csak 19 óra után értünk a helyszínre. Addig csak próbálgatták a fényeket, lángnyelveket a színpadnál és a kamerabeállításokat amik a közönséget vették fel. Ezt kivetítették a két vetítővászonra is. Volt aki fel is ismerete magát, és tudjátok mi szokott lenni ilyenkor, nem kell mondanom. A koncert alatt nem mutatták a közönséget. Valamivel 20 óra előtt elkezdték játszani a szokásos Cousteau hosszú zenei meditációs részét. Eközben semmi sem történt, gyűlt a tömeg. Mikor vége volt, nem kezdték el újra, csak várakozott a tömeg. Utána jött be két konferáló, akik tudatták velünk, hogy rögzíteni fogják filmre a koncertet. Tehát érezzük jól magunkat a koncerten, mert mi is a show részesei lehetünk. Kis idő múlva elkezdődött. Hatalmas és mély basszus effekt rázta meg az egész területet, mintha egy óriási vihar lenne, aztán elkezdtek visszaszámlálni 5-től. Ezeket ki is vetítették. Majd felcsendültek a Jarre dallamok. Így indult 21-kor a koncert. Most olvasgatom át a Jarre Mailing List-en lévő leveleimet. Eléggé el vagyok maradva. Nagyon megoszlanak a vélemények. Sok jelenlévő kipanaszkodta magát. Hát erről ennyit.
Nem tudom, hogy MO-on mikor jelenik meg az album, de már várom.
A TV2 Aktív című műsorában is volt rövid tudósítás a koncertről. Ott nem beszéltek a sártengerről, dícsérő kritika hangzott el a koncertről, a tüzijáték, fény és hang nem mindennapi összhatásáról. Jarre is beszélt a természetvédelem fontosságáról. Kb. olyan hosszú volt a tudósítás, mint az M1 Híradóban.
Hi,
Megpróbálom gondolataimat leírni, de lehet, hogy most nem egyszerre tudom.
Ramses II írta: "Talán ez megalomániájának köszönhető-amiből mostanában talán kezd visszavenni."
Talán azért van ez, mert kezd ő is fáradni. Hiába, múlik az idő.
Apropó média. Hajlamosan keresni a balhét és nem a jó oldalát kihozni a dolgokból. Az egy dolog, hogy sártengerré változott a terep, de attól még egy nagyon jó koncerten vettünk részt.
Sztori: Mikor esett az eső, esőkabátom kapucnijától nem nagyon láttam. Erre azt gondoltam. Fenébe is, látni akarok mindent ami történik. Hátrahajtottam a kapucnit, széttártam karjaimat és átadtam magamat az élménynek. Eső, zene, tüzijáték, "szélkakasok" (ahogy későbbiekben néha emlegettem az erőműveket). Ez is egyfajta élmény. Átéltem és nem bántam meg.
Az átkevert slágerek nekem is tetszettek.
Az első AERO szám jobban tetszett, mint a második. Emlékszem, csak néztem zene mellett a szélerőműveket. Nagyon összepasszolt. Ha későbbiekben is hallani fogom ezt a zenét, biztosan ezekre a forgó szerkezetekre fogok gondolni.
Még volt valami amit meg szerettem volna említeni itt, de most nincs időm.
Ciao
Meghallgattam a koncertanyagot és meg kellett állapítanom, hogy a legjobb Jarre-mixeket maga Jarre barátunk csinálja. Az Aero-s anyagok közül nekem igazán csak az opening tetszett, de az nagyon (emlékeztett Chris Hülsbeck Turrican-jának egyik track-jére). Az Aero 1-2 télleg olyan Safri-duós volt (végülis doboltak benne a fiúk vagy mi), illetve olyan Juno Reactor stílusú.
Örülök hogy jól sikerült a koncert. Én a Pestieken kívül a Nuit Electronique-n voltam '98-ban az Eiffel-toronynál, és azt hiszem életem legnagyobb élményei közé tartozik ez az este. Tényleg a látvány és a tűzijáték ami egy ilyen koncerten teljesen feldobja az embert azzal együtt hogy a kedvenc zenéjével társul a látvány. Azt hiszem hogy ilyet igen kevesen tudnak megtervezni, megszervezni és lebonyolítani. Jarre közéjük tartozik-aki felejthetetlen élményeket tud okozni koncertjeivel. Azt becsülöm benne amire tényleg nagyon kevesen adnak hogy ő maga tervezi, szervezi, találja ki, koreografálja, tökéletesíti az első lépéstől kezdve az utolsóig koncertjeit mindaddig hogy a legtökéletesebbet hozza ki belőle. Talán ez megalomániájának köszönhető-amiből mostanában talán kezd visszavenni. Én is sajnálom hogy nem sikerült kimenni de sajnos későn kapcsoltam amikor már csak drága jegyek voltak. Szerintem a Magnetic fields 1 átdolgozása nagyon jól sikerült nekem nagyon tetszik. Rendkívül dinamikus, változatos új effektekkel tarkítva. A Rendez-vous 4 új változata is klassz. A Best of-fal egyetértek csak nekem hiányzott a Revolutions. Az Oxygene 4 introja is tetszik és a Chronologie 6 átdolgozása is szuper. Az is tetszett hogy néhány számot remix változatban adott elő. Ilyenkor teljesen beindul az ember ha több 1000 Watton dübörög Jarre zenéje-gondolom ezt véleményed szerint is felülmúlta a sarat. Amúgy rengeteg külföldi újság káoszról és a sárról-tehát sajnos a botrány oldaláról közelítik meg a koncertet ami elég sajnálatos. Az Aero-ból hallott koncertbeli részletek nem igazán tetszettek. Túl diszkós és túl Safri Duós-remélem csak a koncert erejéig. Érdekelne a véleményed/véleményetek ezzel kapcsolatban. Ami még nem igazán tetszett hogy ő kommentálta ill. mondta a számok közti összekötő rizsát. De várom az új albumot. Apropó mikor jelenik? Egyébként az itthoni tűzijátékról annyit: nekem nagyon tetszett nagyon jól komponált tűzijáték volt zeneileg és tűzijátékilag ill. lézereffektekkel tarkítva. Amolyan Jarre-os volt a villaszerűen szétnyíló lézersugárral. A zene is nagyon tetszett-ha valaki tudja hogy mi volt a zene a tűzijáték alatt érdekelne.
Aero-s képek még itt:www.elsew.com/aero vagy gallery.nathue.dk/08-09-02%20%20Aero-koncerten vagy www.has.dk/users/side010/jarre/page_01.htm vagy www.kryger.dk/karsten/jarre
A koncert anyaga pedig mint említettem: www.jmjarre.free.fr-a srác villámgyors volt mert már másnap fenn volt a neten az anyag.
Azt írták nem annyira a hangzásra törekednek-értsd ezen hogy csak ketten voltak a színpadon+Safri Duo-hanem inkább a látványra. Kérdésem: mennyivel volt látványosabb mint bármely másik koncertje vagy arra gondoltak hogy az Athéninél lesz látványosabb? Mert az nem volt annyira az. Mi volt a gáz? 15 perccel rövidebb volt a tervezettnél vagy félreolvastam valamit? Mi volt 19.00-21.00 ig? Érdekelne a hosszabb beszámolód is
Sikerült.
Megjártuk CsCs-vel a koncertet. Az élményeket most dolgozom fel. Nekem még akkor is megérte, hogy ilyen nagy sárban "dagonyáztunk". Hisz egy Best Of-ot hallhattunk Jarre-tól. A látványt nehezen lehet leírni, mert annyi minden történt. Nekem a tüzijáték (ami az egész estét beborította) jobban tetszett, mint az augusztusi tüzijáték (pedig azt is gyönyörűen tudják megtervezni). De úgylátszik még azt is túl lehet szárnyallni. Nagyon sokan voltak ott. A helybeliek valószínűleg tudták, hogy mi vár rájuk, mert gumicsizmában mentek a koncertre. Mi már előző nap vonattal indultunk neki az útnak és a kapunyitás után értünk csak Aalborgba. Onnan helyi buszjárat szállította a rajongókat a helyszínre. Közben többször eleredt a heves "trópusi" eső. De nem számított.
Hogy egy kis ízelítőt adjunk az eseményből, egy rajongó már fel is rakta képeit a netre:
http://www.jarrelook.de/news/aero/bilder1.html
rengeteg képet lehet találni a következő linken is: www.jarre.net
Nekem a windmill (szélmalom vagy szélerőmű) volt meghatározó, élmény szempontjából. Még sosem láttam élőben ilyen szerkezetet. Kisebbnek képzeltem, de mikor elhaladtunk előtte kb. 80 m magasnak saccoltam, a lapátok egyenként lehettek 30 m-esek. Ezeket a koncert során szép színes fényekkel vilábították meg. Néha az is előfordult, hogy megszaggatták a fény útját, ilyenkor olyan volt a hatása, mintha szaggatott egymás utáni képet néznék. Hú, ezt most nem biztos, hogy jól meg tudtam fogalmazni. Bocs.
A területet ilyen windmill-ek vették körbe, valamint reflektorok, amikkel felfelé világítottak nagyjából az égbolt egy bizonyos területére.
Erről az élményről még lehetne beszélni. Most írom otthon az élménybeszámolómat, de már most 4 oldalnál tartok, pedig még nem dolgoztam ki egészen.
Ja, és magyarokkal is találkoztunk. 4-gyel.
Ha kérdésetek van, csak rajta.
Volt tegnap a híradóban, hogy egy kész sárdagonya volt az egész? Nos? Ettől függetlenül, kár, hogy nem voltam. Na, majd csak lesz valahogy...
Kéne már egy Budapesti koncert is. Vagy egy zalaegerszegi jobb lenne nekem... :-)
Volt eggyáltalán valaki amúgy kint?
Én csak a 97-es koncerten voltam. Nekem nincsenek hazai ismerőseim akik kapcsolatban állnak vele. Szerintem Budapestre egyre kevesebb az esély, hogy ismét koncertet adjon.
Ezért akarom megnézni a dániait (CsCs-nek köszönhetően), hogy egy életre szóló emlékem legyen. Igaz, csak 2-en lesznek élő zenészek, de a látvány és a zene biztosan pótolni fogja.
És még valami. Jó volna tudni, hogy Magyarországról mennyien megyünk. Van-e aki kocsival menne, mert a költségeket lehetne csökkenteni.
CsCs:
A hétvégén tudok beszélni azzal a sráccal, aki szállást tud kint biztosítani.
Már csak pár nap van a koncertig és az új album megjelenéséig. :)
Tényleg ideje lenne már egy koncertnek, ill. turnénak, amelyik eljut Budapestre is. Nagyon kedves emlék nekem a 93-as népstadionbeli és a 97-es BS koncert. Jó lenne újra Jarre kooncertre menni - a külföld sajnos messze van és drága is. :-(((
Ha jól emlékszem 93-ban hazai rajongók kéréseinek eleget téve jött JMJ Budapestre, és a közönség nem okozhatott neki csalódást, mivel nagyjából telt ház volt (mint a BS is)... Van valakinek ilyen kapcsolata, infója?
A Budapest Parádén, a VIVA+ kamionnál játszották az Equinox 4-et. Bár nem az eredeti volt, de mégis jó volt hallani Jarre számot (is) a Parádén. Egyébként király volt!
Mikor lesz Pesten Jarre koncert? :-)
Rossz hír azoknak, akik úgy döntenek, hogy most akarnak kimenni a dániai koncertre: minden jegy elkelt kb. fél hónap alatt. Döbbenet.
Sajnos már én is elkéstem :(, úgyhogy le kell mondanom tervemről, hogy élőben hallgassam az újabbnál-újabb zenéket. Sok sikert azoknak, akik mégis kijutnak.
Koncerttel kapcsolatos hír: csak ketten lesznek élőben a színpadon. Maga a művész: Jarre és hű kísérője F. Rimbert. A többi hangszer és effekt playback-ról megy majd. A koncert inkább a látványra helyezi a hangsúlyt. (Állítások szerint.) A mailing list-en megoszlanak a vélemények a playback-kel kapcsolatban.
- Újra beírom az inkriminált mondatot: "Mi a köze a számomra legkedvesebb műnek, az Oxygene 8-nak a borzalmas, sőt szerintem egyenesen szörnyű trance-zajokhoz? :)" Ebben a mondatban van egy "szerintem" kifejezés; szerinted ez nem utal arra, hogy "ez az én véleményem"? :) Direkt még egy smiley-t is raktam a mondat után arra utalva, hogy ne vegyétek véresen komolyan. Uram, ön nyert.
*** OFF ON
Mike Oldfield régi műveit nagyon kedvelem, meg most az új is tetszik. Közben volt egy-kettő alkotása, amely miatt kicsit(?) kiábrándultam belőle.
A Tr3s Lunas igen jól sikerült, Return To The Origin, ez a számomra legkedvesebb szám és ez fejezi ki azt, hogy vissza a gyökerekhez.
*** OFF OFF
JMJ-nek mindegyik művét kedvelem, kivétel nélkül.Mostanában begyűjtöttem vagy hat videoklippet JMJ-vel, JMJ-től, volt még vagy kettő, ami feldolgozás, diszkó- és teknóritmusban, na, azokat rögtön, azaz félig meghallgatás után töröltem, mert teljesen idegenné tették azokat a kedves, kellemes zenéket, amelyeket amúgy nagyon szívesen hallgatok.
> ...egymást fikázzátok nyogodtan,...
- Nem, erről szó sincs. Remélem, Ramses II is így gondolja, ha mégsem, akkor ezúton is elnézést kérek tőle. Én maximálisan tiszteletben tartom az ő véleményét, az előbbi hozzászólásom nem személye ellen irányult, csak szerintem(!!) igazságtalanul bírálta az említett zenészeket (Mike Oldfield, Vangelis), akikről így egy hamis kép alakulhatott ki azokban, akik nem vagy alig ismerik őket. Az ő tekintélyükön esett csorbát próbáltam meg ezzel kiköszörülni. Ez az én véleményem. :)
> ...de ha zenészt/zenekart/stílust fikáztok, akkor nem árt odaírni, hogy "ez az én véleményem", hátha akkor nem kapnak mózesi színt a mondataitok.
- Újra beírom az inkriminált mondatot: "Mi a köze a számomra legkedvesebb műnek, az Oxygene 8-nak a borzalmas, sőt szerintem egyenesen szörnyű trance-zajokhoz? :)" Ebben a mondatban van egy "szerintem" kifejezés; szerinted ez nem utal arra, hogy "ez az én véleményem"? :) Direkt még egy smiley-t is raktam a mondat után arra utalva, hogy ne vegyétek véresen komolyan.
> Kicsit érdekes, hogy pl. a trance-zajok kifejezést használod. Általánosítasz. Hiba.
- Van abban valami, amit írsz, de rengeteg trance-et kellett már kényszerűen végighallgatnom, ami közül egy sem tetszett, így önkéntelenül is ez a véleményem az egész stílusirányzatról. De nem kizárt, hogy létezik olyan, ami nekem tetszene, ebben igazad lehet.
Sziget, szombat, nagyszinpad: Az Anima Sound System az egyik szamuk felvezetojekent (?) az Oxygene 4 alaptemajat "jatszotta" perceken keresztul.
Sziget, hetfo, nagyszinpad: A Nightwish felvezeto zeneje a Mythodea volt (persze nem az egesz mu :-).
Mindkettot hatalmas volt hallgatni ott es akkor (felreteve minden gondolatot, hogy ki es eppen miert is jatszhattja, meg hogy jon o ahhoz, meg ilyenek... :-)
Szia Eeton! Tudtam, hogy van egy ilyen ketyere, azt is hogy a Shebaban is ez szol (koncertfelvetelen latszik is a hasznalata), csak epp a nevet nem tudtam. :-) Ezert nem tudtam mi is az. :-) Egyszer Tatrai Tibor is jatszott hasonlon, csak ott a gitarjan adta meg a dallamot.
Kicsit érdekes, hogy pl. a trance-zajok kifejezést használod. Általánosítasz. Hiba. Csak ismételni tudom magam: egymást fikázzátok nyogodtan, de ha zenészt/zenekart/stílust fikáztok, akkor nem árt odaírni, hogy "ez az én véleményem", hátha akkor nem kapnak mózesi színt a mondataitok. Szerintem stílustól függetlenül vannak vitathatatlanul jó zenék, az adott stílus szimpatizánsai által kedvelt zenék (ezeken mennek a nagy viták, mivel a rajongó szereti, akinek meg nem tetszik maga a jelleg, az nem érti, mit lehet ezen csipázni), és gyenge zenék (akinek van hallása, ritmusérzéke, vagy józan esze, kidől ezek hallatán). De nagyon nehéz kategorizálni, hisz hová soroljak egy nagyon dallamos, fülbemászó, de pocsékul hangszerelt vagy rosszul kevert nótát/albumot? Hagyjuk... Mindenesetre stílust kollektíve lehúzni szűklátókörűség. Természetesen mindez az én egyéni véleményem. ;)
Elnézést kell kérnem mindazon tisztelt topiclátogatóktól, Jarre-rajongóktól, akiket Mike Oldfield személye egyáltalán nem izgat - ők akár ne is olvassák el a mostani hozzászólásomat -, de minthogy Oldfield zenéjét legalább annyira szeretem, mint Jarre-ét, kötelességemnek érzem, hogy válaszoljak az Oldfielddal kapcsolatos - jogos avagy jogtalan - vádakra. Tehát:
OFF: (!!)
Kedves Ramses II!
Szerintem elég indokolatlan volt felvetned Mike Oldfield budapesti koncertjét itt a Jarre-topicban. Azon túlmenően, hogy semmi köze nincs Jarre-hoz, az erről szóló topicban már rég ki lett vesézve a téma, vagy száz hozzászólás érkezett ebben a témában, nagyjából ugyanezt mesélve el. Szóval semmi értelme Oldfieldot szapulni itt, különösen hogy legalább három embert ismerek ebből a topicból, aki az ő zenéjét is szereti.
Az alapján, amit írtál, sohasem szeretted Mike zenéjét. Ugyanis aki kedveli, nem várja el tőle, hogy ne gitárral játsszon, hanem akármilyen más hangszeren.
> 2,A hangszerelés változatossága-nem úgy mint Mike Oldfield-nél vagy a méltán másik legnagyobb kortársnál Vangelisnél.Ha jobban megfigyelitek-ill. nem is kell jobban odafigyelni:Oldfield-nél a ritmus,a dinamika változott-esetleg-de a hangszerelés korántsem.Az a gitár-amivel a fő motívumokat játssza-szerintem már baromi unalmas.Ha meghallassz egy új Mike Oldfield számot- netalántán rádióban-amiről nemtudod hogy az, akkor is rájössz.(Amúgy is utálom amióta itt volt Budapesten 3 éve.Asszem ilyen szart is ritkán lát és hall az ember.És még képes volt kiadni Cd-n is.)
- Érdekes, de szerintem korántsem megalapozott, amit írsz. Először is, Mike Oldfield gitáros. Az, hogy megtanult még ezerféle más hangszeren is játszani, az már egy hatalmas plusz volt a részéről, aligha akad hozzá hasonlóan sok hangszeren játszó zenész a Földön. Ettől függetlenül dőreség lenne azt várni, hogy mindezért Oldfield hirtelen kidobja a gitárját, és nem használja többé, mert a kedvenc, alapvető hangszere ez, amin igazán profi szinten tud játszani, és szerintem ettől lett Oldfield az, aki; a gitár nélkül elvesztené egyéni hangzásvilágát. Az iszonyú sok különböző stílusú, hangulatú zenéjét ez köti össze. Másrészt furcsa dolog Jarre esetében "hangszerelést" említeni. Általában szintetizátoron játszik - persze azt kiválóan -, s ebben az esetekben inkább csak hangszínekről beszélhetünk. Hangszínekből meg ugye sokkal több van, mint úgy általában hangszerekből, ebből a szempontból sokkal könnyebb dolga van Jarre-nak. Ott is igazságtalanul érvelsz, ahol azt írod, hogy "az a gitár", mintha ugyan egyetlen fajta gitárt használna Oldfield. Nem tudom, mit vársz el Oldfieldtól? Ott van az Amarok című 60 perces zenei műve, több mint 40 (!) különböző hangszert szólaltat meg, úgy hogy a rengeteg fajta gitárt, meg a hasonló hangszereket egynek vettem. Saját magadnak mondasz ellent a szöveg második felében, ugyanis a legújabb Oldfield-slágerben, a To Be Free-ben gyakorlatilag nincs is gitár (ez úgy értendő, ha nem szenteled teljes figyelmedet rá, nem is hallod benne). Sok Oldfield-rajongó (velem együtt) inkább úgy véli, hogy mostanában túlságosan keveset használja a gitárjait. Az meg, hogy valaki egyedi tud lenni, szerintem egy rendkívül jó tulajdonság, nem mindenki büszkélkedhet ezzel, de Jarre, Oldfield és Vangelis is teljesen egyedi zenét játszik, és ha nem tudnám, hogy az ő zenéjük megy a rádióban, akkor is felismerném mindhármójuk zenéjét. Már korábban írtam is, Jarre-nál az Oxygene 7-13 óta éppen az nem tetszik, hogy majdhogynem elvesztette egyediségét, alkalmazkodott a "tömeg"-hez (pl. Give Me A Sign avagy Rendez-Vous In Space), igaz, a tömegből kiemelkedően jól műveli ezt a műfajt.
> Vangelis-nél szintén a dallamokon kívül a dinamika változott-de a Conquest of Paradise óta (Voices,Mythodea) azt a bizonyos ütemet is nagyon megkedvelte-ami ugye újra sikeressé és keresetté tette.
- Vangelis eléggé introvertált személyiség, akinek nem gondolnám, hogy a sikeresség, keresettség a fő célja. Ha így lenne, szerintem nem adott volna ki szimfonikus művet legutóbb (amit ugye 1993-ban írt valójában). Nem értem az ütembéli azonosságra tett utalásodat. Hogyhogy a Conquest Of Paradise-nak és a Voicesnak ugyanaz az üteme? De még ha igazad is van, szerintem akkor is fordítva működik a dolog: Vangelisnek azok a művei lettek ismertek, amelyek szerinted ezzel az ütemmel rendelkeznek. Ha megnézed a Voices albumon az összes többi számot, semmi közük nincs a Conquest Of Paradise-hoz.
> Mindezekkel ellentétben a mi Jamimink újra és újra valami újat hoz a zenéjébe.Ld:szinfonikus,komolyzenei,alternatív szerzemények,kapcsolatteremtés a török az arab a karibi a francia chanson-os (Chronologie 6) ill. a kínai zenei hagyományokkal ill. hangszerekkel-na ez a nem semmi.
- Ezen az állításodon még inkább elcsodálkoztam. Jarre-nak tudtommal egyetlen "igazi" szimfonikus műve nincsen, míg mind Oldfieldnak (pl. The Killing Fields, Lake Constance, Broad Sunlit Uplands stb.), mind Vangelisnek (pl. Mythodea) jópár van. Abba nem mennék bele, mit nevezünk komolyzenének, de a Mythodeát és az El Grecót inkább tekintem annak, mint bármelyik Jarre-lemezt. Török zenére Vangelis: Spiral c. lemezét tudnám példaként említeni. Kínáról meg ugye megint egy egész Vangelis-lemez szól (kínai hangszerekkel), míg Jarre "csupán" három számot írt Kínával kapcsolatban. Aztán ki állítaná pl. a Beaubourgról, hogy nem alternatív? :) De Oldfield Amarokja se sorolható átlagos zenei kategóriákba. Arab és karibi zenét most csakugyan nem tudok tőlük így hirtelen, ebben igazad van. Most viszont említhetném azokat az Oldfield által "meghódított" stílusirányzatokat, amelyet meg Jarre nem művel: blues, jazz, gospel, kelta zenék, polka, avantgarde, hegedűverseny-tétel, ének-duett, törzsi ritmusok és dallamok, egyházi kórusok használata, kifejezetten "ijesztő" zenék, nagy lélegzetű összefüggő komplex zenék, rengeteg kapcsolódás a népzenékhez stb. Csak a The Millennium Bell című Oldfield-lemezen legalább 4-5 teljesen különböző stílusú zeneszám van. Én Oldfield egyik legpozitívabb tulajdonságának tartom, hogy mindig képes újat hozni a zenéjébe, s ezt általában sokkal nagyobb léptékkel teszi, mint ahogy Jarre tette korábban. A rajongók épp azt várnák, hogy mindig ugyanazt adja, mindig ugyanabban a stílusban, de ő mindig valami újjal hozakodik elő, ami mégis tetszik a rajongóknak. Azt hiszem, ezek alapján joggal állíthatom, hogy nagyon tájékozatlan vagy az említett zenészek esetében, és hogy az első két szó ("Mindezekkel ellentétben") nem illik a szövegbe.
> A zenei irányzatok ill. hangszerek legszínesebb palettájával rendelkezik-és ízlésesen bánik velük.Na ez az amit nem tud utánozni senki!!!
- Inkább ezzel a második mondattal vitatkoznék, főleg kizáró jellege miatt, meg mivel elég objektív hangvételű, de én meglehetősen szubjektívnek érzem. A többit pár sorral feljebb. Mint már említettem is, Jarre esetében "hangszerek" helyére inkább "hangszínek"-et tennék, csak a tárgyilagosság kedvéért. Igaz, hogy a szintik mellett vonós hangszereket, gitárt, szaxofont és harmonikát is használt néha, de elég ritkán, és így még a mondat nem feltétlenül válna igazzá. Az kétségtelen, hogy ízlésesen bánik velük, de ugyanez Vangelisről és Oldfieldról is elmondható szerintem.
> Ez olyan mint eljutni a jéghideg déli sarkról (Oxygene 4) a forró Karibi-tenger partjára ahol gyönyörű napbarnított nők,vidám hangulat,koktélok na és persze a zene pezsdíti még élénkebbre az amúgy is nagyszerű hangulatot (Calypso).
- Jól értettem, hogy ez még az "utánozhatatlanság" tárgykörébe tartozik? Hadd utaljak a Mariangela című lemezre (1975), amelyben Vangelis közreműködött, és a Honalulu Baby című számnak teljesen olyan forró a hangulata, amit vázolsz, a jéghideg déli sarkról meg inkább az Antarctica jut eszembe (1983), mint az Oxygene (ettől függetlenül persze az Oxygene-t jobban imádom az Antarcticánál, de most nem erről van szó). Ha rosszul értettem volna, akkor nem szóltam semmit, akkor osztom a véleményed.
> Annak különösen örülök én is ha más is észreveszi eközött a sok szar-manapság eladható zene mellett-Jarre műveltségét és rendkívüli kapcsolatát a zenével.Egyszerűen zseniális!!!
- Ezzel viszont egyetértek. :)
Az itteni Oldfield-koncerten nem voltam (sajnos vagy sem, már magam sem tudom eldönteni), mert akkor még nem ismertem annyira. Azonban úgy érzem, hogy olvastam-hallottam a koncertről annyit, hogy nagyjából képet tudjak róla alkotni. Ezzel együtt elképzelhető, hogy igazad lenne, ha megértésemet Oldfield iránt kizárólag annak tudnád be, hogy nem voltam ott.
Szerintem igen egyszerű az ő helyzetébe beleképzelni magunkat: 1999-ben már 6 éve nem volt koncertturnéja, és akkor sem volt ilyen kevés zenész és ilyen sok helyszín ilyen rövid idő alatt. Nyilván úgy gondolta, hogy jó lenne begyakorolni a koncertet valahol, ahol legfeljebb nagyon kevesen ismerhetik őt, s kiválasztotta a bécsi helyszínhez igen közeli Budapestet. Ott még úgyse járt, gondolta, hadd örüljön az a néhány száz rajongó. Ott még nem is olyan nagy baj, ha néhány baki közbejön, ideális turnékezdő helyszín. S mivel valószínűleg nem jön el több ember kétezernél, nem adhatja a magyar viszonyoknak megfelelően a koncertjegy árát, mert akkor veszteséges lenne az egész. A magyar Oldfield-rajongók a hírnek örvendezének vala, és a vártnál sokkal többen vették meg a jegyeket kiváncsiak lévén a mesterre. Mike a koncerten meg elcsudálkozott a hatalmas tömegen, és rájött, hogy hibát követett el, amikor Magyarországot első helyszínnek választotta, és meghatódva mondta, hogy milyen csodálatos a hely és a közönség. Később a koncert után, ha jól vagyok informálva, bocsánatot is kért. Csak őszintén remélni tudom, hogy nagyrészt ez az igazság, és nem csak az én ábrándozásom.
> 3-a lehető legszarabb, ismeretlenebb népszerűtlenebb számait játszotta talán 1-2 kivétellel.
- Tiszteletben tartva a véleményed, az első jelzővel nincs bajom, még ha gyökeresen eltér is a véleményem. Az "ismeretlenebb" és a "népszerűtlenebb" kifejezések már sokkal objektívebb és megfoghatóbb jelzők. A fanatikusabb Oldfield-rajongók nagy kedvencét, az Ommadawn Part One-t és az öt legnépszerűbb vokális szerzeményéből hármat előadott. Ezentúl az éppen aktuális új lemezéről, a Guitarsról két számot és az azelőtti legfőbb lemezének, a Tubular Bells III-nak nagy részét előadta, amelyben két kifejezetten koncertszám van. Lehetett volna hosszabb a koncert, de nekem így teljesen logikusnak tűnik a számlista.
> Na nem baj én is leszarom...
- Ehhez képest elég sokat írsz róla...
ON:
Kedves opdavid!
> Peldaul o inditotta be szerintem a Zoolook-kal a samplerhangok kultuszat a 80-as evekben, vagy az Oxygene 8-tol hasznalt duborgo,gyorsan mozgo basszusdallamokat, amelyeket azota mar szinte kliseszeruen alkalmaznak a Trance, vagy egyeb elektro-diszko stilusokban, pl. Draft: Dombok felett.
- Mi a köze a számomra legkedvesebb műnek, az Oxygene 8-nak a borzalmas, sőt szerintem egyenesen szörnyű trance-zajokhoz? :) De mintha már korábban is létezett volna a trance-nek ez a tulajdonsága...
> "A zenei irányzatok ill. hangszerek legszínesebb palettájával rendelkezik-és ízlésesen bánik velük.Na ez az amit nem tud utánozni senki!!!" Vagy maximum utanozni tudjak, ami viszont sokkal szanalmasabb es keservesebb.
- Ez szerintem nem ilyen egyértelmű. Ha valaki tényleg nagyon jól utánozza, Jarre jellegzetes stílusában szerez jó zenét (ld. Maksa: CO2), annak csak örülhetünk. A baj ott kezdődik, ha még az utánzás sem jön össze, ennek ellenére a lemezt fennhangon hirdetik.
Kedves NLaci!
- A vokódert Oldfield előszeretettel használta a QE2 és a Five Miles Out című albumokon (a Sheba pl. ezzel kezdődik). :)
Egy pár érdekesség a koncerttel kapcsolatban.
Az AERO koncert plakátját megtalálhatjátok itt:
http://www.jarrephotobase.com/
(megj: ha nagyban is szeretnétek látni, Adobe Acrobat reader szükséges hozzá.)
Sok visszajelzést olvastam külföldi emberektől, hogy az általuk rendelt jegyet meglepően hamar megkapták még úgy is, hogy egy-két adatukat hibásan adták meg.
Ők nagyon örülnek, hogy kezükben tarthatják a jegyet.
Íme egy példány:
http://www.betazehn.free.fr/images/AERO_Ticket.jpg
Állítólag nincs megemlítve, hogy mit nem szabad bevinni.
Ezek szerint valószínűleg érdemes fényképezőgépet vinni?
Egy vicces rajongó ezt még fokozta is. Mivel nincs kikötés, hogy mit nem szabad bevinni azzal az ötlettel rukkolt ki, hogy még háziállatot is lehet vinni, mondjuk egy pingvint.
:)
Sajnos már minden hotel le van foglalva Grammel Vra-ban és környékén. Esetlen Aalborgban még akad hely, ami után érdemes utánajárni.
Ezt a linket ajánlották mindenkinek, aki szállást szeretne:
http://www.hotels-in-denmark.dk/aalborg-hotels-denmark.asp
a 30000 jegyből több mint 20000 elkelt. Remélem az enyém is bele tartozik ebbe a számadatba, mert egy ismerősöm intézte el nekem a jegyfoglalást.
Ha megtudok még valamit, remélem még melegében tudom átadni az infót.